اجتماعیاخباراخبار ایراناخبار شهرستان ناییناخبار علمیاخبار فرهنگی

آب انبار فیض یکی از جاذبه های گردشگری و آب انبار های تاریخی شهر نایین واقع در محله تاریخی پنجاهه است که بادگیری کج شده با زاویه ۳۰ درجه دارد

عرفی جاذبه های گردشگری/

آب انبار فیض نایین با بادگیری کج

اصفهان-ایرنا- آب انبار فیض یکی از جاذبه های گردشگری و آب انبار های تاریخی شهر نایین واقع در محله تاریخی پنجاهه است که بادگیری کج شده با زاویه ۳۰ درجه دارد.

به گزارش پیام نایین نقل از ایرنا، این آب انبار مجموعه ای از آب انبار، دروازه، امتداد حصار تاریخی و خندق می باشد و به احتمال زیاد در اواخر دوره صفویه با استفاده از مصالح خشت و آجر بنا شده است .
معماری آب انبار فیض با معماری بیشتر آب انبار های نایین متفاوت است که می توان به تک بادگیر بلند آن با ویژگی های خاص اشاره کرد .
از جالب ترین و شاخص ترین بخش های این آب انبار، تک بادگیر آن با پلان چهار گوش است که با ارتفاع بلند از حالت قائم خود خارج شده و یک انحنا با حدود ۳۰ درجه دارد که جلوه ای خاص به آن بخشیده است.
به گفته محمود مدنیان مدیر میراث فرهنگی نایین، با بررسی های به عمل آمده مشخص شد سستی زمین و رطوبت باعث نشست بادگیر و ایجاد انحنا در یک دوره از زمان شده است.
همچنین از دیگر تفاوت های چشم گیر این آب انبار می توان به ایجاد مخزن بدون گنبد اشاره کرد که این مخزن به صورت تخت پوشیده و ساخته شده و بدون گنبد است.
آب انبار فیض در کنار باغ های قدیمی شهر نایین، کوچه باغ ها، حصار و خندق تاریخی شهر نایین می تواند یکی از مهمترین قابلیت ها وظرفیت های جذب گردشگر محسوب شود.
این بنا به شماره ۳۶۶۳ در سال ۱۳۸۴ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
این آب انبار و دروازه تاریخی آن به نام پنجاهه در سال های گذشته چندین بار توسط میراث فرهنگی مرمت شده است.
به گفته رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نایین، فقط ۲ دروازه از دروازه های اصلی شهر نایین باقی مانده که یکی از آنها دروازه تاریخی پنجاهه و دیگری دروازه تاریخی چهل دختران در ورودی بازار تاریخی نایین است.
شهرستان نایین بیش از ۴۴ آب انبار فعال دارد که در موقع کمبود آب از آنها استفاده می شود.
این شهرستان با بیش از یکهزار و ۲۰۰ اثر تاریخی در ۱۴۰ کیلومتری شرق اصفهان است.
ت/۷۱۳۶/۳۰۱۱ خبرنگار: حسین فرزانیان تنظیم کننده: آسیه معینی – انتشار : عمادی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *