اجتماعیاخباراخبار ایراناخبار جهاناخبار سیاسی

در جمع خبرنگاران؛ عراقچی: آمریکا از هرگونه اقدام خودسرانه و خلاف حقوق بین الملل در سوریه خودداری کند/با اروپایی ها در رایزنی هستیم

معاون حقوقی و بین الملل وزیر امور خارجه در خصوص ادعاهای مقامات آمریکایی مبنی بر استفاده دولت سوریه از سلاح های شیمیایی گفت: آمریکا باید از هر گونه اقدام خودسرانه و خلاف حقوق بین الملل در سوریه خودداری کند.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، «سیدعباس عراقچی» عصر امروز -یکشنبه- در حاشیه اجلاس ویژه بیستمین سالگرد اجرایی شدن کنوانسیون منع گسترش سلاح های شیمیایی و سی امین سالروز حمله شیمیایی رژیم بعث عراق به مردم سردشت در جمع خبرنگاران و در پاسخ به سوالی پیرامون ادعاهای مقامات آمریکایی مبنی بر استفاده دولت سوریه از سلاح های شیمیایی اظهار داشت: هر گونه اقدام خودسرانه آمریکا در گذشته در سوریه و احتمالا در آینده خلاف قواعد بین المللی خواهد بود و به شدت محکوم است.
وی گفت: هیچ کشوری اجازه ندارد خودسرانه و به تشخیص خود عملیاتی را در کشور دیگر و به بهانه اینکه تشخیص داده است که امر خلافی صورت گرفته است، انجام دهد.
عراقچی تصریح کرد: موضع قاطع جمهوری اسلامی محکومیت این حمله آمریکا بوده و هشدارهای لازم هم داده شده که هر گونه حمله در آینده هم محکوم خواهد بود.
معاون وزیر امور خارجه با بیان این که مشورت ها و رایزنی های نزدیکی بین ما و کشورهای اروپایی در این خصوص جریان دارد افزود: در سفر اخیر آقای ظریف به این موضوع هم پرداخته شد و امیدواریم که دولت آمریکا از هر گونه اقدام خودسرانه و خلاف حقوق بین الملل خود داری کند.
عراقچی در پاسخ به سوالی در خصوص نقش و وظایف نهادهای بین المللی همچون سازمان منع گسترش سلاح های شیمیایی در خصوص ادعاهای آمریکا اظهار داشت: سازمان منع گسترش سلاح های شیمیایی در پی اجرای کنوانسیون منع سلاح های شیمیایی است. این کنوانسیون در حقیقت یکی از موفق ترین کنوانسیون های خلع سلاح در جهان به حساب می آید و بیش از ۹۵درصد سلاح های شیمیایی که در دنیا بوده توسط این کنوانسیون منهدم شده است.
وی گفت:هنوز هم کشورهایی هستند که به این سازمان ملحق نشدند یا اگر ملحق شدند هنوز انهدام سلاح های شیمیایی خود را طی نکرده اند.
معاون وزیر امور خارجه همچنین گفت: ما از دبیرکل این سازمان آقای اوزومجو که به تهران تشریف آوردند مصرانه می خواهیم روند خلع سلاح های شیمیایی را ادامه دهند و این روند را تکمیل کنند.

**ابراز نگرانی از دستیابی گروه های تروریستی به سلاح های شیمیایی
وی با ابراز نگرانی از دستیابی گروه های تروریستی به سلاح های شیمیایی گفت: همان طور که در سوریه شاهد بودیم که گروه های تروریستی به‌ویژه داعش با استفاده از این سلاح ها به مردم بی دفاع حمله کردند و بعد منجر به بحرانی شد که در سوریه پیش آمد و اتهاماتی نسبت به دولت سوریه زده شد.
عراقچی با بیان این که ما از سازمان منع سلاح های شیمیایی می‌خواهیم که در سوریه به وظیفه فنی و حرفه ای که دارد دقیقا عمل کند تاکید کرد: تشخیص استفاده از سلاح های شیمیایی و طرف های استفاده کننده و اتخاذ اقدامات لازم برای جلوگیری از دست یابی گروه های تروریستی به سلاح های شیمیایی از این سازمان انتظار می رود.
معاون وزیر امور خارجه با بیان این که سازمان منع سلاح های شیمیایی وظایف خودش را در سوریه تا الان انجام داده اضافه کرد:البته این وظایف کامل نیست؛ مسائل و پیچیدگی های سوریه را درک می کنیم، یک سازمان بین المللی با مشکلات عدیده مواجه هست به خصوص از طرف گروه های تروریستی هم تهدید شده و مورد حملاتی هم قبلا قرار گرفته است.
عراقچی گفت:ما از این سازمان برای کشف حقیقت استفاده از سلاح های شیمیایی در سوریه توسط گروه های تروریستی حمایت می کنیم و در این رابطه با دولت سوریه هم در رایزنی نزدیک هستیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *