اخباراخبار ایرانحوادث

رشد۶۰ درصدی کشفیات قاچاق کالا و ارز

رئیس ستاد مرکزی مبارزه باقاچاق کالا وارز گفت: آمارهای به دست آمده از برخی کمیسیون های استانی نشان از افزایش ۶۰ درصدی کشفیات و کاهش قاچاق خروجی است.
به گزارش روابط عمومی ستاد مرکزی مبارزه باقاچاق کالا وارز، حبیب الله حقیقی در نشست تخصصی دبیران کمیسیون های برنامه ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان ها افزود: طبق برنامه ششم توسعه، سالانه باید ۱۵ درصد میزان قاچاق کاهش یابد؛ همچنین در طول برنامه باید ۷۵ درصد از حجم قاچاق را کاهش دهیم.
وی گفت: درصورت اجرای این برنامه، به مبارزه و مقابله با قاچاق جامع عمل پوشانده شده است.
این مقام مسئول با بیان سیاستگذاری های صورت گرفته براساس برنامه جامع مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: در این برنامه که از سوی ستاد طراحی شده، مبنا را بر توقف رشد میزان قاچاق در سال نخست و کاهش آن در سال های بعدی گذاشته ایم.
حقیقی ادامه داد: بر اساس این برنامه ریزی باید در یک برنامه پنج ساله، قاچاق کالا و ارز کاهش و زمینه پیشگیری آن اجرایی شود.
به گفته رئیس ستاد مرکزی مبارزه باقاچاق کالا و ارز، در سال ۱۳۹۲ هدف اولیه تامین شد و براساس برآوردهای انجام شده، حجم قاچاق از ۲۵ میلیارد دلار به ۱۹.۸ میلیارد دلار کاهش پیدا کرد.
وی خلطرنشان کرد: کاهش ۹ درصدی در قاچاق ورودی و توقف رشد نشانگر اقدامات مناسب ستاد در این زمینه بوده است که با این اقدامات از سوی کمیسیون های استانی شاهد ادامه روند کاهشی خواهیم بود.

** کشف دو هزار تن میوه قاچاق در فصل بهار امسال
حقیقی، کشف دو هزار تن میوه قاچاق در سه ماهه نخست امسال را گواهی بر جدیت مبارزه از سوی کمیسیون های استانی اعلام کرد و گفت: این درحالی است که پارسال در مجموع میزان کشفیات میوه قاچاق۳۰۰ تن بوده است .
رئیس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز در ادامه گفت: ستاد در حوزه سیاستگذاری اقدامات عمده ای انجام داده که این برنامه براساس سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی و برنامه ششم توسعه است.
وی به چهار بند از سیاست های اقتصاد مقاومتی در مورد مبارزه با قاچاق کالا و ارز اشاره کرد و گفت: براساس بند هشت سیاست های اقتصادی مقاومتی و بند ۵۸ برنامه ششم توسعه، ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز اقدام به تدوین برنامه جامع کرد.
دربند چهارم از سیاست های کلی ابلاغی اقتصاد مقاومتی از سوی رهبر معظم انقلاب آمده است: استفاده از ظرفیت اجرای هدفمندسازی یارانه ها، افزایش تولید، اشتغال و بهره وری، کاهش شدت انرژی و ارتقای شاخص های عدالت اجتماعی است.
همچنین بند هشت ازسیاست های اقتصاد مقاومتی برمدیریت مصرف با تاکید بر اجرای سیاست های کلی اصلاح الگوی مصرف و ترویج مصرف کالای داخلی همراه با برنامه ریزی ارتقاء کیفیت و رقابت پذیری تولید تاکید دارد.
حقیقی با اشاره به بند ۵۸ برنامه ششم توسعه نیز گفت: موضوع مبارزه با قاچاق از مبادی ورودی تا سطح عرضه به عنوان سیاست کلی این برنامه مورد تاکید قرار گرفته است.
بند ۵۸ برنامه ششم توسعه بر پیشگیری و مقابله با قاچاق کالا و ارز از مبادی ورودی تا محل عرضه آن در بازار تاکید دارد.
وی افزود: دولت و همه دستگاه های متولی در بحث مبارزه با قاچاق کالا و ارز ملزم به برداشتن گام های موثر در این ارتباط و همچنین پاسخگویی نسبت به عملکرد خود هستند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *