اخبار ایران

روایت رسانه های غربی از تحویل هواپیماهای جدید به ایران

به گزارش پیام نایین،ایرنا – خبرگزاری های غربی روز شنبه خبر مربوط به تحویل گرفتن پنج فروند هواپیمای جدید شرکت فرانسوی – ایتالیایی «ای تی آر» از سوی هواپیمایی ایران ایر را قبل به اجرا درآمدن تحریم های ضد ایرانی بازتاب دادند.

به گزارش عصر شنبه ایرنا،خبرگزاری فرانسه در این باره گزارش داد: ایران ایر اعلام کرد که قرار است پنج فروند هواپیمای جدید ای تی آر را درست قبل از اجرایی شدن تحریم های آمریکا تحویل بگیرد.
اجرای توافق فروش هواپیماهای جدید مدل ای تی آر – ۷۲۶۰۰ به ایران در پی تصمیم آمریکا برای خروج از توافق هسته ای و اعمال مجدد تحریم های واشنگتن که قرار است بخشی از آن روز سه شنبه از سر گرفته شود، با تردید همراه شد.
دور اول تحریم های از سرگرفته شده شامل جلوگیری از مبادلات مالی و واردات مواد خام و هچنین تحریم بخش خودروی ایران و فروش هواپیماهای تجاری به این کشور می شود.
سایر تحریم ها قرار است ۵ نوامبر (۱۴ آبان ماه) در ارتباط با بخش نفت و گاز و بانک مرکزی به اجرا درآید. ایران می گوید این تحریم ها با جلوگیری از فروش هواپیماهای جدید و قطعات یدکی برای ناوگان فرسوده هواپیمایی این کشور، جان انسان ها به خطر می اندازد.
خبرگزاری فرانسه افزود: سال گذشته به شرکت هواپیمایی آسمان در پی سقوط یکی از هواپیماهای ای تی آرش دستور داده شد این هواپیماها را زمین گیر کند. بر اثر سقوط این هواپیما در کوه های زاگرس، همه ۶۶ سرنشین آن جان باختند.
«برونو لومر» وزیر اقتصاد و دارایی فرانسه هفته گذشته به خبرنگاران گفت که امیدوار است هشت فروند هواپیمای ای تی آر تا قبل از مهلت از سرگرفتن تحریم ها، به ایران تحویل داده شود.
هواپیماهای دو پروانه ای تی آر محصول مشترک شرکت ایرباس فرانسه و شرکت لئوناردو ایتالیاست، اما از آنجا که فقط بیش از ۱۰ درصد از قطعات آن در آمریکا تولید می شود، مشمول تحریم های از سرگرفته شده واشنگتن است.
خبرگزاری رویترز نیز در گزارشی نوشت: ایران ایر قصد دارد پنج فروند هواپیمای ای تی آر دیگر را تحویل بگیرد، امری که از وضعیت نامشخص پیرامون قراردادهای فروش هواپیماهای غربی به ایران از زمان خروج واشنگتن از توافق هسته ای می کاهد.
مسئولان ای تی آر، مقام های آمریکا را تحت فشار گذاشته اند تا به این شرکت امکان دهد هواپپماهای ساخته شده برای ایران به موجب توافقی برای از سرگیری ارتباطات تجاری را به این کشور تحویل دهد.
در نتیجه این توافق، ایران ایر در مجموع برای خرید ۲۰۰ فروند هواپیما از شرکت های غربی از جمله ۲۰ فروند از شرکت ای تی آر، سفارش داده اما تعداد کمی از این هواپیماها به ایران تحویل داده شده است.
همچنین به موجب تصمیم رئیس جمهوری آمریکا برای خروج از برجام، به اکثر شرکت های غربی تا اواسط ماه اوت (اواخر مرداد ماه) مهلت داده شده است تا مبادلات تجاری شان با ایران را قبل از اجرای تحریم های جدید آمریکا، به سرانجام رسانند.
شرکت های هواپیمایی می گویند نمی توانند از این فرصت برخوردار شوند، زیرا واشنگتن مجوز صادرات مورد نیاز برای همه شرکت های هواپیماسازی غرب را به واسطه استفاده از قطعات آمریکایی در این هواپیماها ابطال کرده است.
با این حال، شرکت ای تی آر با وزارت خزانه داری آمریکا لابی کرده تا به این شرکت اجازه داده شود با برخورداری از مجوزهای جدید موقت، از مزایای مهلت نزدیک شدن به پایان مبادلات تجاری با ایران بهره مند شود.
ای تی آر اعلام کرده در صورت تحویل ندادن هواپیماهای ساخته شده برای ایران، دچار ضرر مالی می شود، از اینرو در جستجوی خریداران جایگزین است.
براساس این گزارش، شرکت ایرباس ماه گذشته خبر داد که برای تحویل هواپیماهای بیشتری به ایران در مدت زمان تعیین شده برای پایان مبادلات تجاری با تهران، تلاشی نمی کند. ایرباس فقط سه فروند از یکصد هواپیمای سفارشی ایران ایر را تحویل داده است.
شرکت بوئینگ نیز که به موجب برجام، ۸۰ فروند جت به ایران ایر فروخته است، قصد تحویل هواپیماها را ندارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *