اجتماعیاخباراخبار اقتصادیاخبار ایراناخبار جهاناخبار سیاسیاخبار علمیاخبار فرهنگیمطبوعات

روحانی در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی:مردم نقص دولت را در زلزله به خوبی جبران کردند/ مشکل بانک‌ها فقط برجام نیست/ مبنای کار ما افزایش یارانه نقدی نیست/ مشکل عربستان شکست‌هایش در منطقه و مسائل داخلی است

مشکل عربستان شکست‌هایش در منطقه و مسائل داخلی است

خبرگزاری فارس: مردم نقص دولت را در زلزله به خوبی جبران کردند/ مشکل بانک‌ها فقط برجام نیست/ مبنای کار ما افزایش یارانه نقدی نیست/ مشکل عربستان شکست‌هایش در منطقه و مسائل داخلی است

رئیس‌جمهور گفت:بنده از نزدیک در جریان حادثه رودبار و منجیل و بم بودم و کمک‌رسانی این‌بار از طرف مردم و دولت بهتر بود، مردم نقص دولت را به خوبی جبران کردند.

به گزارش پیام نایین حسن روحانی رئیس‌جمهور در گفت‌وگوی تلویزیونی با مردم به منظور بررسی عملکرد ۱۰۰ روزه دولت دوازدهم،‌گفت: به تمام مردم ایران شب بخیر می‌گویم به خصوص به مردم قهرمان استان کرمانشاه که این ایام غم‌دار مصیبت و حادثه دردناکی هستند که در سایه زلزله برای آنها به وجود آمد.

وی با ابراز تقاضای رضوان رحمت برای همه درگذشتگان این حادثه خاطرنشان کرد: امیدواریم دولت و مردم در کنار همدیگر بتوانند به این مردم مرزدار عزیز کمک کنند تا از این گذر سخت بتوانند عبور کنند من می‌خواهم در اینجا تشکر کنم از همه آنهایی که در این ۱۵ روز دست‌اندرکاران اعم از خود مردم کرمانشاه، نیروهای دولتی، نیروهای مسلح و همه آنهایی که به یک نحو در این حادثه غمبار به این مردم عزیز یاری رساندند.

رئیس‌جمهور بیان داشت:‌ ما زلزله ۷.۳ ریشتری در کشور در سال‌ها و دهه‌های اخیر نداشته‌ایم زلزله بسیار شدید بود و شب این زلزله واقع شد که کار را سخت‌تر می‌کند. وقتی زلزله می‌آید برق، آب و گاز و همچنین راه‌های ارتباطی با مشکلات فراوانی مواجه می‌شود.

روحانی اضافه کرد: در عین حال خود مردم به همدیگر خیلی یاری کردند و نجات‌گران و امدادگران اقدامات بسیار ارزنده‌ای را انجام دادند.

روحانی همچنین گفت: مجموعه خدمات ۱۰۰ روزه دولت در یک جلد کتاب در سایت دولت بارگزاری شده است.

رئیس جمهور اظهار داشت: حدود دو هزار و هفتصد نفر از لحظه وقوع زلزله تا فردا ظهر از زیر آوار نجات یافتند و بیش از ۷ هزار مصدوم به بیمارستان منتقل شد.

روحانی با اشاره به سفر خود در روز دوم زلزله به کرمانشاه گفت: مردم دلاور عزیر سرپل ذهاب را زیارت کردم  و روحیه خوبی داشتند علی رغم اینکه مصیبت سنگینی دیده بودند.

وی با بیان اینکه آنچه که مردم زلزله زده از مسئولین می‌خواستند درخواست به حقی بود تصریح کرد: بیشتر مسئله آب آشامیدنی و چادر مطرح بود که به سرعت نیازهای اولیه به آنان رسید.

روحانی ادامه داد: به بیمارستان کرمانشاه که رفتم، همه پرسنل ۴۸ ساعت بود که نخوابیده بودند. ۳۰۰ عمل جراحی انجام گرفته بود و مجموعاً در ۴۸ ساعت اول ۱۵۵۰ عمل جراحی انجام گرفته بود. وزارت کشور، ستاد بحران  همگی خوب فعالیت کردند. هلال احمر بسیار فعال بودند. البته هنوز مشکلات فراوان است ولی من فکر می‌کنم که خوب است که صداو سیما خدمات دولت و مردم را به مقایسه با کشورهای دیگر مقایسه کند؛حتی با کشورهای اروپایی و آمریکایی.

مردم نقص دولت را به خوبی جبران کردند

وی با بیان اینکه از حوادث قبلی نیز کمک رسانی بهتر بود خاطرنشان کرد: بنده از نزدیک در جریان حادثه رودبار و منجیل و بم بودم و کمک رسانی اینبار از طرف مردم و دولت بهتر بود. مردم نقص دولت را به خوبی جبران کردند.

رئیس جمهور ادامه داد: نیروهای مسلح اعم از سپاه و ارتش و بسیج خوب عمل کردند. از مراحل اولیه عبور کرده‌ایم. در زمینه اسکان موقت هستیم که حالا مردم بخواهند جایی را در نزدیکی های خودشان اجاره کنند و دولت هزینه آن را بدهد. کانکس به سرعت در حال ساخته شدن است. از همه جاهایی که  که امکان تهیه کانکس بوده در حال تهیه هستیم.

وی با بیان اینکه برای اولین بار، همه بودجه لازمی که باید دولت پرداخت کند را بلافاصله بعد از وقوع زلزله در جلسه هیئت دولت تصویب کردیم اظهار داشت: ۵۰ درصد وجوه تصویبی را در اختیار ارگان هایی که در حال خدمت رسانی هستند قرار داده ایم.

رئیس جمهور در ادامه با تبریک میلاد پیامبر اسلام و آغاز امامت حضرت ولی عصر (عج)اظهار داشت: امیدوارم در ۱۰۰ روزی که گذشته توانسته باشیم آن خدمتی که وعده داده بودیم را ارائه کرده باشیم.

مجموعه خدمات ۱۰۰ روز اوّل دولت دوازدهم در یک کتاب گردآوری شده است

وی از گردآوری مجموعه خدمات ۱۰۰ روز اوّل دولت دوازدهم در یک کتاب خبر داد و تصریح کرد: این کتاب در سایت دولت قرار دارد و مردم می‌توانند آن را ملاحظه کنند.

روحانی افزود: برنامه ریزی‌های اساسی برای سال ۹۶ و برنامه های کلی برای ۴ سال دولت، در این ۱۰۰ روز تدوین شده؛ بودجه در حال تصویب است و در بودجه امسال، شواهد تحول مثبتی خواهیم بود.

روحانی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه در مورد منابع حاصل برای برطرف کردن فقر مطلق از کجا است، خاطرنشان کرد: اساس این برنامه که ما فقر را در کشور مرتفع کنیم ایجاد رونق اقتصادی و اشتغال است.

وی افزود: ما در طول برنامه دولت یازدهم هم به کمیته امداد و هم به بهزیستی کمک کردیم تا بتوانند افراد را از زیر پوشش خارج کنیم و در این راستا ۵ هزار میلیارد اعتبار در اختیار کمیته امداد قرار دادیم.

رئیس جمهور اظهار داشت: ما ضمن اینکه افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی را خودکفا می‌کنیم که این امر از طریق رونق اقتصادی و اشتغال امکانپذیر است اما همواره در کشور عده‌ای هستند نیازمند کمک هستند. اساس این کمک برمبنای این است که ما بتوانیم از طریق درآمدهای بیشتر این معضلی که در جامعه است را جبران کنیم.

روحانی خاطرنشان کرد: این درآمدها از طریق فعالیت‌های اقتصادی، فعالیت‌های مالیاتی یا سایر درآمدهایی که دولت خواهد داشت درآمدهای دولت در حال افزایش است. یعنی درآمدهای ما در امسال نسبت به سال گذشته افزایش داشته اما مخارج ما هم افزایش داشته است.

وی افزود: ما وقتی بحث سرمایه‌گذاری و استفاده از ظرفیت‌های مختلف کشور را مطرح می‌کنیم در واقع بخشی از درآمد دولت و خزانه به این کار اختصاص پیدا می‌کند.

مبنای کار ما این نیست که یارانه نقدی را افزایش دهیم

رئیس جمهور اظهار داشت: مبنای کار ما این نیست که یارانه نقدی را افزایش دهیم البته ما در این دولت یارانه را در بخش‌های مختلف افزایش دادیم اما نه به صورت نقدی به شکلی که ماهانه به مردم پرداخت شود.

روحانی خاطرنشان کرد: به عنوان مثال در بخش کشاورزی در طول چهار سال دولت گذشته پول خرید تضمینی گندم را به حدود دو برابر افزایش دادیم که این کمک به کشاورزان کشور است. این کار به مفهوم یارانه نقدی نیست اما کمک می‌کنیم تا کشاورزی رشد پیدا کند و از این طریق به کشاورزان و باغداران و دیگران کمک می‌شود.

وی افزود: در عرصه روستاها ما داریم تلاش می‌کنیم که یک تحول مثبت در روستاها اتفاق افتد ما یک لایحه در این باره به مجلس داده بودیم که ۱.۵ میلیارد از صندوق استفاده کنیم و معادل آن را از بانک‌ها استفاده کنیم و طرح اشتغال برای روستاها و شهرهای زیر ۱۰ هزار نفر را اجرایی کنیم که این موضوع در مجلس تصویب و در دولت برای آن برنامه‌ریزی شد و آخرین مراحل خود را برای اجرا طی می‌کند.

رئیس جمهور اظهار داشت: اما اینکه ما بخواهیم پول به مردم بدهیم جز افرادی که نیازمند هستند به عنوان مثال معلولیتی دارند یا فقری دارند که ما باید مستقیم به آنها کمک کنیم این کار را از کانال مستمری‌بگیران مستمری آنها را افزایش می‌دهیم.

روحانی در پاسخ به سؤالی مبنی براینکه برنامه دولت برای ایجاد رشد اقتصادی قابل قبول در کشور چیست، خاطرنشان کرد:  ما سیاست دولت قبل در تک‌رقمی نگه داشتن تورم را ادامه می‌دهیم؛ چرا که هدف ما این است که تورم یک رقمی باقی بماند.

وی افزود: در بحث اقتصادی ما در دولت گذشته همزمان با اینکه تورم را پایین آوردیم رشد منفی را مثبت کردیم. طبق آمار بانک مرکزی رشد اقتصادی در سال ۹۱ معادل منفی ۶.۸ بوده و طبق اعلام مرکز آمار منفی ۷.۴ بوده است و حدود ۰.۷ واحد درصد در این سال منفی بوده است.

رئیس جمهور اظهار داشت: در سال ۹۲ این منفی کم شد البته همچنان منفی بود و در سال ۹۳ ما رشد مثبت ۳ درصد را داشتیم. در سال ۹۴ شرایط اقتصادی بسیار سخت شد و رشد ما حدود یک درصد شد اما در سال ۹۵ رشد قابل ملاحظه‌ای داشتیم.

روحانی خاطرنشان کرد: طبق نظر بانک مرکزی و مرکز آمار ما برای اولین بار طی سال‌های اخیر در سال ۹۵ به رشد ۲ رقمی رسیدیم و در سال جاری نیز رشد سه ماهه اول با نفت ۶.۵ درصد و بدون نفت ۷ درصد است.

هدف ما رشد اقتصادی بالای ۵ درصد در دولت دوازدهم است

وی افزود: هدف ما این است که رشد اقتصادی بالای ۵ درصد را در دولت دوازدهم داشته باشیم و برای اینکه رشد اقتصادی ایجاد کنیم نحوه بودجه‌ریزی ما باید تغییر کند.

رئیس جمهور اظهار داشت: ما باید مردم را وارد عرصه اقتصاد کنیم، ما امسال برای طرح‌های نیمه‌تمام طرح ویژه‌ای داریم که در لایحه بودجه آن را ارائه خواهیم کرد. باید نسبت به جذب بیشتر سرمایه‌گذاری خارجی اقدام کنیم.

روحانی خاطرنشان کرد: ما در ۱۰۰ روز اول قراردادهایی که ما با بانک‌های کشورهای مختلف بستیم ۲۳.۱ درصد میلیارد دلار ما موافقت فاینانس گرفتیم. در ۱۰۰ روز اول قراردادهای بیش از ۵ میلیارد دلار نهایی شده و در بسیاری از زمینه‌ها کشورهایی که با ما کار می‌کنند می‌گویند ما می‌دانیم که ما نباید به ایران کالا صادر کنیم. ما باید سرمایه‌گذاری در ایران انجام دهیم.

حمایت همه‌جانبه از سرمایه‌گذاری به ویژه ایرانیان خارج از کشور از تصمیمات جلسات اخیر سران قوا

وی افزود: یکی از تصمیماتی که در جلسه سران سه قوه در جلسات اخیر اتخاذ شد حمایت همه جانبه از سرمایه‌گذاری به ویژه ایرانیان خارج از کشور است که در ایران سرمایه‌گذاری کنند.

رئیس جمهور اظهار داشت: ما برای رشد اقتصادی هم نیازمند فناوری هستیم و هم به سرمایه‌گذاری نیاز داریم و هم نیازمند بازار اشتغال هستیم و رشدی را می‌خواهیم که با اشتغال بیشتر مردم و فناوری بیشتر همراه باشد. پس رشد فناورانه توأم با اشتغال هدفی است که ما در این دولت دنبال می‌کنیم.

رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنانش افزود: مشکل بانک‌ها فقط مربوط به برجام نیست و مشکلات دیگری هم دارند.

روحانی در پاسخ به این سوال مجری مبنی بر اینکه سه سرفصل مهم که بودجه دولت صرف آنها می‌شود که شامل حقوق کارمندان، کسری صندوق‌های بازنشستگی و یارانه‌ها می‌شود، حرف قابل کنترل و مدیریت کردن است. در یارانه نقدی نسبت یارانه‌بگیران به پارسال بیشتر هم شده است و کسری صندوق‌های بازنشستگی ما بسیار جدی است و علی‌القاعده باید این صندوق‌ها مستقل باشد نه اینکه دولت به آنها پول دهند و همچنین هزینه‌های جاری دولت برای این منظور چه کار می‌خواهید بکنید تا دولت حرکت کند، گفت: دولت دوازدهم ۲۵ هزار میلیارد تومان برای بودجه عمرانی گذاشته است و این یک تحول بسیار خوبی در این ۱۰۰ روزه است.

وی تصریح‌کرد: این ۲۵ هزار میلیارد تومان هم تخصیص داده شده و هم پرداخت شده است و تخصیص ممکن است بیش از این هم باشد. البته در ماه‌های اول سال پرداخت عمرانی ما خیلی خوب نبود ما در مجموع تا پایان سال و در این ۱۰۰ روزه یک تحول خوبی بوده تا پایان سال رقم، رقم ما در بودجه عمرانی رقم قابل ملاحظه‌ای خواهد بود. البته برای سال آینده یک فکر دیگری کرده‌ایم. یعنی ما می‌خواهیم بودجه عمرانی‌مان را اهرم کنیم تا از صندوق، بانک‌ها و از سرمایه مردم استفاده کنیم. بنابر این در مجموع طراحی ما یک بودجه عمرانی خیلی بالایی است.

وی ادامه داد: من در فصل بودجه در ۱۹ آذر ماه در مجلس در این باره توضیح خواهم داد. بنابر این در بخش عمرانی امسال لااقل در این ۱۰۰ روز نسبت به ۱۰۰ روز سال گذشته خیلی بهتر بوده است اما اینکه گفتید مواردی به عنوان معضلات،‌مشکلات و چالش‌ها وجود دارد، نسبت به یارانه دولت و مجلس باید با همدیگر تصمیم بگیرند.

تعداد زیادی سالانه به یارانه‌بگیران افزوده می‌شود

روحانی خاطرنشان کرد: مجلس سال گذشته به ما تکلیف کرد که دولت هر که را شناسایی کرد که وضع زندگی‌اش خوب است و نیاز به یارانه ندارد یارانه‌اش را قطع کنید. این کار ساده و آسان نبود. وزارت رفاه این مسئولیت را بر عهده گرفت، عده‌ای یارانه‌اشان قطع شد و عده‌ای نیز اعتراض و برخی نیز دوباره یارانه‌شان برقرار شد.همیشه هم تعداد زیادی سالانه به یارانه‌بگیران ما افزوده می‌شود.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: در یکسال ما بیش از یک میلیون رشد جمعیت خالص داریم و همه آنها به یارانه‌بگیران اضافه می‌شوند اما اینکه باید در مورد یارانه‌ها چه کار کرد هم ما با مجلس مشورت خواهیم کرد و هم در بودجه امسال اگر مجلس تصمیمی گرفت بر مبنای آن عمل می‌کنیم.

وضع ما در مورد صندوق‌ها سال به سال دارد بدتر می‌شود

روحانی در مورد صندوق‌های بازنشستگی در کشور گفت: وضع ما در مورد صندوق‌ها سال به سال دارد بدتر می‌شود. ما در سال آینده ۵۰ هزار میلیارد تومان به صندوق‌های بازنشستگی کمک خواهیم کرد. برای صندوق باید فکری کرد. یکی از قدم‌هایی که دولت در این ۱۰۰ روزه برداشته است این است که به سازمان تأمین اجتماعی دستور دادم که تمام بنگاه‌های اقتصادی‌شان را باید به بازار عرضه کنند و آنها را بفروشند.

وی اضافه کرد: نباید مدیریت بنگاه‌های اقتصادی را بر عهده داشته باشند البته با آن پول می‌توانند سهام داشته باشند اما در عین حال مدیریت این بنگاه‌ها را باید کنار بگذارند. یکی از هدف‌های ما در دولت دوازدهم این است که بنگاه‌های اقتصادی به مردم واگذار شود و من فکر می‌کنم غیر از دولت بقیه آنهایی که بخش‌های عمومی غیردولتی هستند و یا نیروهای مسلح آنها نیز باید واگذار کنند. در این زمینه یکی دو بار هم با مقام معظم رهبری صحبت کرده‌ام ایشان کاملاً موافق هستند که همه این‌ها واگذار به مردم شود. این باعث رونق اقتصادی و تحول اقتصادی می‌شود.

روحانی در مورد بنگاه‌داری بانک‌ها خاطرنشان کرد: دستور من به وزیر اقتصاد این است که هر رئیس بانکی که می‌آید اولین شرط این است که اموال راکد را بفروشد و خود این یک قدمی است. بقیه موارد هم همین طور است. بعضی از معضلاتی است که در یک سال حل نمی‌شود اما هدف دولت این است که معضل بانک‌ها را بتوانیم حل کنیم و اشاره می‌کنم که قدم های خوبی در زمینه بانک در این ۱۰۰ روزه برداشته شده است.

یک بخش مشکل بانک‌ها مربوط به برجام است

روحانی تأکید کرد: بانک‌های ما نیاز به یک تحول بزرگ برای ارتباطشان با دنیا و بانک‌های جهانی دارند، برخی می‌گویند مشکل بانک‌ها فقط برجام است مشکل بانک‌ها یک بخش‌ آن مربوط به برجام است خیلی از قوانین را لازم است تصویب کنیم برای اینکه مشکلات حل شود.

روحانی اضافه کرد: ما اخیراً دو لایحه به مجلس در مورد همین موضوع دادیم مبارزه با پولشویی و مبارزه با تروریسم این لوایح بود تا بتوانیم مشکلات را حل کنیم پس بانک‌های ما در این زمینه باید فعال شوند. شفاف‌سازی کار بانک‌ها یکی از اهداف این دولت است.

رئیس‌جمهور در مورد مشکل سپرده‌گذاران بیان داشت: برخی از این مشکلات تعاونی‌هایی بود که در دهه ۷۰ و ۸۰ درست شده بود و مجوزهایی برای خودشان گرفته بودند و کارهایی می‌کردند یکی از معضلات اقتصادی را این‌ها درست کردند.مردم را برای سود بالا تشویق می‌کردند بدون اینکه تخصص این کار و پیامدهای آن را بدانند و یا می‌خواستند سر مردم را کلاه بگذارند.

وی در این باره گفت:‌ از اواخر دولت یازدهم و اوایل دولت دوازدهم ما با مؤسساتی مواجه شدیم که به نوعی غیرمجاز بودند و سپرده‌گذاران پول گذاشته بودند و نمی‌توانستند آن را پرداخت کنند و مجموع این‌ها چیزی حدود ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار خانوار بود یعنی ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار خانوار درگیر این مشکلات بودند و پول‌هایشان در این موسساتی بود که دچار مشکل شده بودند.

وی اظهار داشت: دولت قدم‌های بسیاری بزرگی را در پایان دولت یازدهم و اوایل دولت دوازدهم برداشت در جلسات رؤسای سه‌قوه هم این را بحث کردیم و کار را یک مقدار تسریع کردیم چون این کار یک هماهنگی بین قوه مجریه، بانک مرکزی، قوه قضائیه و مجلس شورای اسلامی است و همه باید دست به دست هم دهیم تا این مشکل حل شود.

۹۸ درصد سپرده‌گذاران مشکلاتشان در ماه‌ها یا هفته‌های اخیر حل شده یا می‌شود

رئیس‌جمهور تصریح‌کرد: خوشبختانه ۹۸ درصد سپرده‌گذاران مشکلاتشان در ماه‌ها یا هفته‌های اخیر یا حل شده یا حل می‌شود و البته آن ۲ درصد که سپرده‌شان بالای ۱۰۰ یا ۲۰۰ میلیون است حل شود و اموالشان برآورد شد. قوه قضائیه در این زمینه باید تسریع کند تا ببینیم مشکل آن ۲ درصد چگونه حل و فصل شود به هر حال در این زمینه در این ۱۰۰ روز ۲ مسئله برای ما پیش رو قرار گرفت. یکی مسئله زلزله که قابل پیش‌بینی نبود و حادثه تلخی بود و در این زمینه دولت باید تلاش می‌کرد و تلاش می‌کند که این کار را انجام دهد و مسئله دوم مشکل سپرده‌گذاران بود که زندگی آنها دچار مشکل شده بود که الحمدلله در هفته‌های اخیر قدم‌های خوبی برداشته شده بود و تا ۹۸ درصد مشکلشان حل است.

روحانی در پاسخ به سؤالی در خصوص نوسانات نرخ ارز و اینکه در چهار سال آینده چه قولی در این خصوص به مردم می‌دهید اظهار داشت: نرخ ارز در طول دولت یازدهم به طور متوسط رقم بالایی نبود. بانک مرکزی اعلام کرده است که ۵ یا ۶ درصد به طور متوسط  افزایش قیمت ارز داشته ایم.

در همه سال‌ها در آذر و دی نرخ ارز بالا می‌رود

وی با بیان اینکه در سال جاری در مقطعی به خاطر شایعاتی که ایجاد شد، نرخ ارز به طور غیرقابل پیش‌بینی‌ رشد کرد، اظهار داشت: اما در عین حال اگر به آمار مراجعه کنید خواهید دید که در همه سال‌ها در آذر و دی نرخ ارز بالا می‌رود و در بهمن و اسفند پایین می‌آید. امسال نیز از این قاعده مثتنثی نیست.

رئیس جمهور با تأکید بر اینکه برنامه دولت این نیست که از طریق افزایش نرخ ارز، درآمد کسب کند تصریح کرد: این شایعاتی که در بین مردم وجود دارد مبنی بر اینکه دولت باز پول کم آورده و دارد دلار را گران می‌کند، ما اصلاً به دنبال این نیستیم. البته در بازار اقتصاد هر کالایی به دلایلی از یک نوسانی برخوردار است؛ نوسانی که قابل قبول باشد.

روحانی ادامه داد: همه ارزهای دنیا نرخ‌هایی دارند که در طول سال ممکن است مقداری بالا یا پایین برود. ما هم جزء آن هستیم. اما اینکه نرخ ارز را به شکل تعمدی بالا ببریم تا درآمد دولت را تأمین کنیم چنین چیزی وجود ندارد.

وی با بیان اینکه در دولت یازدهم تلاش من این بود که نرخ ارز را متعادل نگه داریم و در دولت دوازدهم نیز اینطور خواهد بود اظهار داشت: تلاش ما این است که آنچه نیاز عرضه ما است با درآمد عرضه متعادل باشد. البته درآمد عرضه خیلی بیشتر از نیاز عرضه ماست. در واقع مواردی از قبیل نفت، میعانات، صادرات غیرنفتی در مجموع درآمد ما بیشتر از نیاز عرضه ما است. از این نطر تراز ما مثبت است.

روحانی با بیان اینکه مردم نباید نگران نوسان شدید نرخ ارز در‌آینده باشند تصریح کرد: برنامه دولت این نیست و بنای افزایش نرخ ارز وجود ندارد.

رئیس جمهور، مهم‌ترین اصل مدنظر دولت خود در اقتصاد را «آرامش» عنوان کرد و اظهار داشت: مردم باید بتوانند آینده اقتصاد خود را ببینند و عدم قطعیت در اقتصاد پیش نیاید.

روحانی ادامه داد: مردم بدانند که تورم ما تک رقمی است. رشد اقتصادی مثبت است. نرخ ارز، نوسان شدید نخواهند داشت. از لحاظ روابط با دنیا، تلاش بر این است که روابط ما با دنیا هر روز عادی تر باشد؛ هم در منطقه و هم در جهان.

وی با بیان اینکه در حال حاضر، نسبت به سال‌های گذشته روابط بهتری با دنیا داریم تصریح کرد: این روابط را ادامه می‌دهیم.

در حال حاضر وارادات ما مقداری بیشتر از صادرات است

روحانی وجود بازار در خارج از کشور را نکته بسیار مهمّی در اقتصاد توصیف کرد و اظهار داشت: اگر بخواهیم فقط برای فقط مصرف داخلی تولید کنیم، حتماً تولید ما نمی‌تواند رشد مطلوبی داشته باشد و حتماً باید بخشی از بازار بیرون را در اختیار داشته باشیم. البته در سال‌های اخیر صادرات غیر نفتی ما، وضع خوبی داشته است، به طوری که در در دو سال اخیر، از واردات هم بشتر بوده است. امسال هم رشد صادرات ما خیلی خوب خواهد بود. البته در حال حاضر، وارادات ما مقداری بیشتر از صادرات است.

وی با بیان اینکه در زمینه نفت، گاز و انرژی شرایط ما بهتر است و در کشاورزی و صنعت نیز همینگونه است، اظهار داشت: تنها بخشی که ما در آن رشد نداشته‌ایم، مسکن بوده است که در ۶ ماه اول امسال رشد آن مثبت بوده است و در معدن هم شاهد رشد مثبت هستیم که قبلا مشکل داشتیم.

روحانی افزود: در سرمایه گذاری، همیشه رشد ما منفی بوده است. اکنون و در ماه‌های ابتدایی سال ۹۶ رشد اقتصادی ما مثبت ۷ است. در همه زمینه‌ها قدم‌های خوبی برداشته شده است و باید ادامه دهیم. بنابراین، مردم نباید نسبت به شاخص‌های کلان اقتصاد نگرانی داشته باشند.

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: در حوزه فناوری‌های نو معاونت فناوری ریاست جمهور گام‌های خوبی را برداشته و از طریق صندوق نوآوری و شکوفایی وام‌هایی به کارآفرینان داده می‌شود و کارآفرینان بسیاری از خارج جذب می‌شوند.

وی افزود: امروز سالانه حدود ۳۰۰ شخصیت علمی و کارآفرین از کشورهای مختلف وارد کشورمان می‌شوند و بسیاری از این افراد در ایران شروع به سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

رئیس جمهور اظهار داشت: ما در سایر فناوری‌ها نیز در حال انجام کار به همین شکل هستیم به عنوان مثال در حوزه لوکوموتیو و واگن‌سازی در ایران با روسیه همکاری داریم و چند هزار واگن و چند صد لوکوموتیو در حال ساخت است. در زمینه ساخت خودرو با فرانسوی‌ها فعال هستیم و شرکت‌های همچون رنو و پژو در حال سرمایه‌گذاری هستند و سرمایه‌گذاری کرده‌اند و ما الان در حال تولید خودروی مشترک هستیم.

روحانی خاطرنشان کرد: در برخی از زمینه‌های معدنی نیز پیشرفت‌های بسیار خوبی داشتیم. درحوزه فولاد این بحث مطرح است که ایران بخشی از بازار اروپا را در اختیار دارد و بخشی از فولاد ما به اروپا صادر می‌شود.

وی افزود:‌ همه بحث‌هایی که ما برای فاینانس مطرح می‌کنیم برای تحول تکنولوژی حمل‌ونقل ما است. به عنوان مثال در حوزه راه‌آهن در هفته‌های اخیر این بحث نهایی شد که برقی شدن راه‌آهن تهران – مشهد چین ۲ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری می‌کند و مراحل نهایی این قرارداد طی شد.

رئیس جمهور اظهار داشت:‌ در زمینه نوسازی ناوگان هوایی نیز گام‌های خوبی برداشته شده و باید ادامه پیدا کند.

اساس سیاست خارجی ما در دولت دوازدهم با دولت یازدهم متفاوت نیست

روحانی در پاسخ به سؤالی مبنی براینکه تفاوت رویکرد دولت دوازدهم با دولت یازدهم در حوزه سیاست خارجی به ویژه در حوزه منطقه‌ای چیست، خاطرنشان کرد: اساس سیاست خارجی ما در دولت دوازدهم با دولت یازدهم متفاوت نیست. اساس سیاست ما بر این بوده که یک تعامل سازنده و عزتمندانه با دنیا داشته باشیم.

وی افزود: اساس سیاست ما این است که در منطقه مشکلات‌مان را از طریق مذاکره حل و فصل کنیم و نه از طریق رویارویی؛ و دیگر اینکه بتوانیم منطقه را امن کنیم و مشکلات منطقه در حوزه ناامنی را مرتفع کنیم.

رئیس جمهور اظهار داشت: کمکی که ایران به دولت، ملت و ارتش عراق کرد همکاری بود که برای ثبات منطقه انجام شد. کاری که بین ایران، عراق و ترکیه برای اقلیم کردستان انجام شد از کارها و برنامه‌های سه جانبه ما بود.

روحانی خاطرنشان کرد: الان در منطقه در کنار مبارزه با تروریسم کشورهای خط مقاومت پیروزی بزرگی را به دست آوردند. ایران، عراق، سوریه و روسیه دست به دست هم دادند تا پایگاه‌های اصلی داعش فرو ریخت. الان داعش در عراق و سوریه شهر یا پایگاه بزرگی را در اختیار ندارد. البته مشکل تروریسم به این سادگی‌ها حل و فصل نهایی نمی‌شود و کار زیادی باید انجام شود تا ما به نقطه مطلوب برسیم.

وی افزود: اساس سیاست خارجی ما یک تعامل سازنده و عزتمندانه در جهان و در منطقه ایجاد صلح و ثبات است.

رئیس جمهور اظهار داشت: ما امروز رابطه بسیار خوبی با اتحادیه اروپا را آغاز کرده‌ایم و روابط سیاسی، تجاری و بین‌المللی با اتحادیه اروپا داریم. با روسیه روابط‌ ما از گذشته بهتر است. با کشورهای منطقه جز یکی دو کشور روابط بهتری داریم. با ترکیه و عراق روابط بهتری داریم. با افغانستان و پاکستان و قطر روابط‌مان بهتر است.

روحانی خاطرنشان کرد: با کشورهایی مثل عربستان نیز مشکلاتی داریم که این مشکلات توسط آنها افزوده می‌شود. عربستان به دنبال حل دو مشکل است و به این دلیل ایران را به عنوان دشمن خود معرفی می‌کند.

مشکل اول عربستان شکست‌های این کشور در منطقه است

وی افزود:‌مشکل اول عربستان شکست‌های این کشور در منطقه است و اینکه می‌خواهد سرپوشی بر روی این شکست‌ها بگذارد. عربستان در قطر، عراق، سوریه و اخیراً در لبنان ناموفق بود.

رئیس جمهور اظهار داشت: ثانیاً‌ مشکلات داخلی این کشور است که مسائل داخلی عربستان مسائل حادی است و اختلاف در داخل این کشور را شاهد هستیم و می‌خواهند کشوری را به عنوان دشمن خودشان معرفی کنند و این کار برای سرپوش گذاشتن بر روی شکست‌ها و همچنین بحث مسائل داخلی انجام می‌شود.

روحانی خاطرنشان کرد: ما در اینجا باید هنرمندانه از این مشکلات عبور کنیم البته کشور ما دست خودمان است اما اینکه در کشورهای دیگر چه تحولاتی رخ می‌دهد و چه حکومتی بر سر کار می‌آید و دارای چه تجربه‌ای است دست ما نیست و اینکه حکومت آینده آمریکا دست چه کسی است در اختیار ما نیست.

وی افزود: ما در یک موقعیت خوبی مذاکرات هسته‌ای را انجام داده‌ایم بعضی‌ها فکر می‌کردند ما عجولانه کار را به پیش می‌بریم. در یک دولتی که دولت گذار از دموکرات‌ها به جمهوریخواها بود ما توانستیم این کار را انجام دهیم.

رئیس جمهور اظهار داشت: ما در هر مقطعی باید منافع ملی‌مان را در نظر بگیریم و نباید از نظر سیاسی عصبانی شویم و نباید فکر کنیم که ما در یک شرایط بحرانی قرار گرفته‌ایم بلکه باید حواس‌مان جمع باشد باید خودمان را آماده کنیم.

برای مقابله با تهدیدات احتمالی دوبال دیپلماسی و قدرت نظامی نیاز داریم

روحانی خاطرنشان کرد:‌ ما برای مقابله با تهدیدات احتمالی دو بال نیاز داریم بال دیپلماسی و بال قدرت نظامی و هر یک از این بال‌ها نباشد پرواز ناممکن است.

وی افزود: اگر قدرت نظامی ما زیاد باشد و قدرت دیپلماسی ما ضعیف باشد ما نمی‌توانیم این قدرت را نقد کنیم و در مقابل اگر قدرت دیپلماسی ما قوی باشد قدرت نظامی نداشته باشیم نمی‌توانیم در صحنه سیاسی به اهداف‌مان برسیم بنابراین این دو بال برای ما ضرورت دارد.

وی ادامه داد: بنابر این دو بال برای ما ضرورت دارد دولت یازدهم دنبال تقویت هر دو بود. دولت دوازدهم هم همین را دنبال می‌کند، دنبال این است که قدرت نظامی‌مان را تقویت کنیم.

روحانی افزود: دولت یازدهم دولتی بود که از لحاظ پدافند هوایی یک تحول بزرگ با ورود S300  در کشور ایجاد کرد ضمن اینکه خودمان هم در داخل پیشرفت‌های خوبی در دولت یازدهم داشتیم. در دولت دوازدهم ما این را ادامه می‌دهیم.

 قدرت نظامی‌مان را باید افزایش دهیم

رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه قدرت نظامی‌مان را باید افزایش دهیم،‌گفت: البته قدرت اصلی ما مردم ما هستند اما در عین حال ما نیازمند به قدرت نظامی هستیم قدرت دیپلماتیک ما هم همین طور. این دو قدرت دو بال است برای حرکت کشورمان در مسائلی که در منطقه و جهان پیش روی ما است یا در آینده خواهد بود.

روحانی در پاسخ به این سوال که عده‌ای معتقدند در برجام اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها یک تقسیم کار پلیس خوب و بد کرده‌اند و موضع مشخص ما امروز در مقابل برجام چیست، بیان داشت: همین طور که در یک سخنرانی تشریح کردم دربرجام یک موفقیت‌هایی را به دست آوریم که غیر قابل تخریب است.

وی اضافه کرد: یعنی این موفقیت‌ها هیچ وقت از بین نمی‌رود برای همیشه در کشور و در تاریخ ما باقی مانده است اولا ما یک معضل بزرگ بین‌المللی را که آنها به عنوان یک بحران بین‌المللی مطرح می‌کردند پای میز مذاکره حل کردیم این یک موفقیت دیپلماتیک برای ما است و هیچ وقت از بین نمی‌رود مثل جنگ ۸ ساله که ما رفتیم در مقابل دشمن پیروز شدیم و این موفقیت در تاریخ ما ثبت شده است و هیچ وقت از تاریخ ما از بین نمی‌رود.

وی اظهار داشت: ما پیروز شدیم و ثابت کردیم دروغ نمی‌گوییم دشمنان ما دروغ می‌گفتند ما دنبال سلاح هسته‌ای نبودیم این مسئله هیچ وقت از بین نمی‌رود ما توانستیم قطعنامه‌های سازمان ملل علیه خودمان را لغو کنیم و لغو کردیم و تمام شد.

وی اضافه کرد: ممکن است در آینده ما باز قطعنامه داشته باشیم ما که نمی‌توانیم ۲۰ سال بعد را پیش‌بینی کنیم ولی قطعنامه‌هایی که بود را لغو کردیم این یک موفقیت است ما پس از برجام در زمینه‌های اقتصادی حرکت‌های بسیاری داشتیم که  سرمایه‌گذاری‌های خارجی در ایران انجام گرفته و توافقات بانکی انجام شده و فناوری در کشور ما آمده است.

میعانات گازی ما روی آب بود برجام که آمد همه را فروختیم

روحانی خاطرنشان کرد: نفت را به اندازه‌ای که می‌خواستیم تولید می‌کنیم و می‌فروشیم میعانات گازی ما روی آب بود برجام که آمد همه را فروختیم. به هر حال درآمد ما در کشور اضافه شده اداره کشور بدون این موفقیت‌ها بسیار سخت‌تر بود نه اینکه اگر برجام نبود نمی‌توانستیم کشور را اداره کنیم یک گشایشی بود که ایجاد شد و از این گشایش ما استفاده کردیم.

وی افزود: حال در برجام چه اتفاقاتی در آینده خواهد افتاد این خیلی مهم است که دولت آمریکا بعد از حدود یکسال که سر کار آمده است همه تلاشش بر این بود که برجام را از بین ببرد تا امروز نتوانسته است. این معنی‌اش این است که یک توافق بسیار مستحکمی است و به سادگی نمی‌شود این توافق را از بین برد از این مهمتر موضع‌گیری دولت آمریکا در مقابل برجام و ایران که انجام داد و ابراز دشمنی کرد چه کسانی در دنیا از آمریکا حمایت کردند و چه کسانی از خط ایران و برجام حمایت کردند. شما در دنیا می‌بینید ۲ یا ۳ کشور و یک رژیم این‌ها آمدند از آمریکا حمایت کردند.

روحانی با تأکید بر اینکه کل اتحادیه آمریکا روبه‌روی آمریکا ایستاد اظهار داشت: اتحادیه اروپا، روسیه، چین و کشورهای مختلف دنیا روبروی آمریکا ایستادند در سازمان ملل دو نطق ایراد شد یک نطق آقای ترامپ ایراد کرد یک نطق رئیس‌جمهور ایران انجام داد این دو با هم در دنیا مقایسه شد هیچکس در سازمان ملل نبود و هر که ما را دید و هر که شنیدیم در اینکه ایران منطقی، مؤدب و در چارچوب با دنیا حرف زده و رئیس جمهور آمریکا با شیوه غیرمنطقی با ملت ایران حرف زده است.

وی اضافه کرد: ما یک موفقیت بزرگی در سیاست خارجی داشتیم در برابر این موفقیت ما باید همه تلاشمان را به کار گیریم که در قدم‌های بعدی هم دشمن ناموفق باشد تا امروز بدخواهان برجام در دنیا و عمدتاً در منطقه‌ای که اسرائیل و عربستان است و در بیرون هم تندروهای آمریکا هستند موفق نبودند ما همه تلاشمان را در این زمینه به کار می‌گیریم اما در عین حال روزی هم اگر مشکلی برایش پیش بیاید برنامه‌های لازم را پیش‌بینی کرده‌ایم.

وی در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه در زمان کارزار انتخابات در مورد استفاده از نیروهای جوان و زنان در سطوح عالی کشور و ایجاد کابینه هماهنگ اظهار داشت:‌ قول من به مردم این بود که در زمینه دولت دوازدهم مثل دولت یازدهم دولت من حزبی، جناحی نباشد بلکه فراجناحی باشد. به همان صورت عمل کردم. بر مبنای شایستگی‌هایی که من تشخیص می‌دادم و مشورت‌هایی که کردم وزرا را انتخاب کردم برخلاف آنچه شایع بود در بیرون که روی من فشارهایی است که فلان وزیر را انتخاب کنم و یا نکنم من بر مبنای آنچه که می‌دیدیم مصلحت جامعه ما است عمل می‌کنم و عمل می‌کردم.

روحانی اضافه کرد: در اینجا می‌خواهم بر این نکته تأکید کنم کشور هیچ چیز واجب‌تر از انسجام، یکپارچگی و وحدت ملی نیست ما باید اختلافاتمان را کم کنیم و اختلافات را کنار بگذاریم و همه احزاب، جناح‌ها، طوایف، اقوام، زن و مرد در کنار هم باشیم و بر این نکته در این ایام و این شرایط بیش از اوقات دیگر تأکید می‌کنم.

رئیس‌جمهور بیان داشت:‌ این وحدت و انسجام و توازن بین قوا و نیروهای مسلح برای ما بسیار مهم است من تلاشم در دولت دوازدهم برای مذاکره جدی‌تر با دو قوه دیگر بیشتر بوده است مذاکره من با نیروهای مسلح چه سپاه و چه ارتش و بسیج بیشتر بوده و بیشتر خواهد بود ما نیاز به یک وحدت و اتحاد بیشتر در این شرایط داریم.

اشتغال بانوان در دولت قبل از یازدهم منفی بوده است

روحانی خاطرنشان کرد: آن چه که من قول دادم این بوده است که زن‌ها در اشتغال بتوانند فضای مناسب داشته باشند. اولا خدمت همه بانوان عزیز سراسر کشور اعلام می‌کنم که اشتغال بانوان در دولت قبل از یازدهم منفی بوده است و در دولت یازدهم حضور زن‌ها در زمینه اشتغال پررنگ بوده است. از سال ۹۳ تا ۹۶ که به طور متوسط ۶۸۵ هزار اشتغال داشته‌ایم از این تعداد ۳۰۷ هزار به طور متوسط خانم‌ها بوده‌اند یعنی اشتغال خانم‌ها قابل ملاحظه بوده است و شامل حدود نصف اشتغال ما می‌شود و قول دادم در مدیریت‌ها از بانوان بیشتر استفاده کنیم آنها این استعداد و قدرت را دارند هم در دولت تلاش من در این بوده تا از بانوان استفاده کنیم.

وی تصریح کرد: برای اولین بار شاهد هستید که در وزارت نفت یک مقام ارشد یک خانم است، ۴ وزارتخانه‌ دیگر معاونینشان از خانم است البته همه وزرا مکلف هستند که دو نفر از معاونین و یا مشاورین ارشد خود را از خانم‌ها بگذارند. در هواپیمایی یک شرکت به این مهمی را یک خانم اداره می‌کند. تلاش ما بر این است که در سطوح مدیریتی خانم‌ها بتوانند حضور بیشتری داشته باشند.

وی در مورد حضور جوانان در عرصه‌های مدیریت کشوری گفت: ما در دولت دوازدهم برای اولین بار یک جوان تحصیل‌کرده‌ای که متولد دهه ۶۰ بود را به عنوان وزیر به مجلس شورای اسلامی معرفی کردم که خوشبختانه مجلس هم به او رأی اعتماد داد و این یک نمونه است برای اینکه کل مدیران ارشد ما هم از لحاظ جوانتر شدن و هم از لحاظ اینکه خانم‌ها بتوانند مدیریت را بر عهده بگیرند و هم از لحاظ اقوام و اقلیت‌های مختلف بتوانند کار را در دست بگیرند.

روحانی یادآور شد: در انتخابات هم خانم‌ها و هم جوان‌ها و هم اقلیت‌هایی که ما به عنوان اقلیت‌های مذهبی و دینی و اقوام مختلف از آنها یاد می‌کنیم سنگ تمام گذاشتند من هیچ وقت این را فراموش نخواهم کرد. تلاش آنها و وعده خودم را فراموش نمی‌کنم. در دولت دوازدهم از اقوام،‌خانم‌ها و جوانان نسبت به دولت یازدهم بیشتر استفاده خواهیم کرد در این ۱۰۰روزه هم همین طور بوده است. خوشحالم که وزاریی که به مجلس شورای اسلامی معرفی کردم به این وزرا رأی دادند رأی وزرا کم و کم‌سابقه بود بنابر این همکاری سه قوه به ویژه همکاری دولت با مجلس در زمینه اداره کشور بسیار مهم است و این همکاری را ادامه خواهیم داد.

برنامه طرح تحول سلامت ادامه خواهد یافت

روحانی در پاسخ به مسائل به وجود آمده پیرامون طرح تحول سلامت گفت: برنامه طرح تحول سلامت ادامه خواهد یافت و ما در دولت دوازدهم همان مسیر را برای خدمات بیشتر، ارزان‌تر و فراگیر ادامه می‌دهیم. همانطور که در دولت یازدهم دیدید مردم با هزینه‌ کمتری مشکلاتشان مرتفع شد. در دولت دوازدهم هم همین جور ادامه خواهیم داد. ممکن است درصدی که از مردم میگیرند یک درصد بالاتر و یا پایین‌تر رود ولی به هر حال این روند را ادامه می‌دهیم.

وی ادامه داد:‌ در اینکه از متخصصین در بیمارستان‌های دولتی در غیر ساعات صبح استفاده شود و شبانه‌روز حضور داشته باشند به همین صورت ادامه خواهیم داد اعزام متخصصین به بخش‌های مختلف در نقاط دوردست ادامه خواهد یافت. این طرح‌ها تغییر نخواهد کرد.

روحانی افزود: این به معنای عدم وجود مشکلات نیست مشکلاتی در طرح تحول سلامت داشته‌ایم که عمدتاً‌در نقش بیمه‌ها بوده است. دلیل اصلی‌اش ما در بیمه برنامه‌ریزی ما بر این بود که  ۱۱ میلیون  نفری که بیمه نیستند بیمه شوند و این را من دستور دادم و دنبال کردم.یعنی ۶ میلیون نفر از بیمه‌های دیگر رها کردند و اینجا به خاطر مجانی بودن ثبت‌نام کردند من یک بار سنگین را بر روی دوش دولت گذاشتم.

امروز در تأمین پرداختی‌های بیمه مشکل داریم

رئیس‌جمهور بیان داشت: ما امروز در تأمین پرداختی‌های بیمه مشکل داریم اما این مشکل را مرتفع خواهیم کرد این نیست که در این مشکل باقی بمانیم تا پایان امسال قدم‌های خوبی را بر خواهیم داشت طرح تحول سلامت ادامه خواهد یافت به دلیل اینکه این طرح یکی از همان یارانه‌های غیرنقدی که من اشاره کردم این طرح است در سایه این طرح مردم میی‌توانند ارزان‌تر به دارو برسند و ارزان‌تر به درمان برسند.

وی تصریح کرد: در طرح تحول سلامت ما در دولت یازدهم نیاز به یک تحول بزرگ در بخش بهداشت داشتیم البته سلامت هم بهداشت، درمان و سلامت است ما در زمینه درمان در دولت یازدهم سرمایه‌گذاری کردیم در دولت دوازدهم آن راه را باید ادامه دهیم باید در بخش بهداشت و آموزش سرمایه‌گذاری بیشتری کنیم.

روحانی با اشاره به موضوع قیمت نان گفت:‌ با تصمیمی که اتحادیه و برخی ستادها گرفتند مخالفت کردم چون مطالعات کافی نشده بود ما از یک جا یارانه خرید تضمینی گندم را داریم گندم را اگر بخواهیم از خارج وارد کنیم تقریبا ۷۰۰ تومان برای ما تمام می‌شود از داخل که خرید می‌کنیم حدود ۱۴۰۰ تومان است یعنی دو برابر قیمت جهانی ما داریم گندم را از کشاورز خریداری می‌کنیم از آن طرف گندم را که به نانوا می‌دهیم با قیمت پایین می‌دهیم به دلیل اینکه مردم با نان گران مواجه نشوند.

با طرح افزایش قیمت نان مخالفت کردم

وی بر همین اساس خاطرنشان کرد:‌ در طرح تحول سلامت نیاز داریم که در زمینه بهداشت هم تحول داشته باشیم. در دولت قبلی در بخش درمان سرمایه گذاری کردیم و در دولت دوازدهم باید در بخش بهداشت و آموزش سرمایه‌گذاری کنیم. در زمینه بهداشت باید بتوانیم نان با کیفیت و آرد مغذی تولید کنیم. من با طرح افزایش قیمت نان مخالفت کردم، چرا که برای ما مهم بود مردم در نیازهای اصلی‌شان با گرانی قابل توجه مواجه نشوند.

روحانی در پاسخ یه این سؤال که برنامه شما برای کنترل فساد، افزایش شفافیت و ایجاد فضای رقابت‌پذیری و سالم در اقتصاد چیست اظهار داشت: یکی از راه‌های مبارزه اصلی با فساد، ارتباطات صحیح مردم با همدیگر است.

وی با بیان اینکه در ارتباط با فضای مجازی تلاش ما این است که فضای بازتری ایجاد شود اظهار داشت: به جای فروش اشتراک به فکر فروش پهنای باند هستیم و از ۱۰ آذرماه، مردم با قیمت کم‌تری می‌توانند از اینترنت استفاده کنند.

روحانی افزود: البته در ارتباط با این فضا، باید حواسمان جمع باشد، دقت کنیم و به جوانان آموزش‌های لازم را بدهیم. مدارس آموزش‌های لازم را به دانش‌آموزان بدهند. با این حال، فضای مجازی برای آگاهی مردم مفید است. در یک جایی و در گوشه ای مشکلی بوجود می‌آید و هر کسی با گوشی خود تبدیل به یک رسانه می‌شود و فعالیت می‌کند. ما باید اطلاعات لازم را در اختیار مردم قرار دهیم.

همه‌ی دولت بویژه بخش اقتصاد را به اتاق شیشه‌ای می‌بریم

رئیس جمهور با بیان اینکه تصمیم ما در دولت دوازدهم، هم در اجرای حقوق شهروندی و هم مبارزه با فساد این است که همه‌ی دولت، مخصوصاً بخش اقتصادی را به اتاق شیشه‌ای ببریم تصریح کرد: همه مردم باید بدانند که دولت چه‌کار انجام می‌دهد. باید برنامه ریزی کنیم تا از زمانی که یک طرح را تخصصی می‌دهیم تا زمانی که خزانه بودجه آن را پرداخت می‌کند همه اطلاعات آن در اختیار مردم قرار گیرد. اینکه چگونه این طرح اجرا می‌شود و بودجه آن چه مقدار است و چگونه خرج می‌شود در همه طرح‌های عمرانی، اطلاعات را در اختیار مردم قرار می‌دهیم. این اتفاق، هم در ارتباط با قراردادها رخ خواهد داد هم مناقصات و مزایده ها.

روحانی، شفافیت را عاملی مهمّ برای مبارزه با فساد توصیف کرد و اظهار داشت: فرهنگسازی و تقویت رسانه‌ها عامل بزرگی در مبارزه با فساد است.

وی ادامه داد: رسانه ها، روزنامه ها، فضاهای مختلف و خبرگزاری‌ها باید در زمینه اطلاع‌راسانی و نقد آزاد باشند. در سیاست داخلی که در دولت یازدهم دنبال می‌کردیم و وعده ای که مردم دادیم، این بود که اولاً رفتار من جناحی نباشد بلکه فراجناحی باشد، ثانیاً آزادی در جامعه بشتر شود.

روحانی با تأکید بر اینکه باید فضای نقد بر جامعه حکمفرما باشد، تصریح کرد: مردم باید بتوانند به راحتی انتقاد کنند. انتقاد به معنای تخریب نیست. خدای ناکرده به معنای تهمت و دروغ گفتن نیست. دولت کاری را انجام می‌دهد و طرف می‌خواهد بگوید این کار، دارای این اشکالات است. بنابراین شفافیت و اطلاع رسانی، دو عامل مهمی است که در زمینه فساد می‌توانیم از آن استفاده کنیم و شرایط کشور را تغییر بدهیم

وی افزود: البته فسادهای دیگری هم نظیر قاچاق و موارد دیگر است وجود دارد که ما داریم تلاش می‌کنیم که اینها کاهش پیدا کند. هماهنگی همه قوا برای مبارزه با فساد ضروری است و ما این هماهنگی را انجام خواهیم داد.

رئیس جمهور در پاسخ به سؤالی در مورد علت منظم برگزار شدن جلسات سران قوا و مهم‌ترین موضوعاتی که مطرح می‌شود اظهار داشت: البته در دولت یازدهم هم جلساتی با رؤسای دو قوه دیگر داشتم اما در دولت دوازدهم یکی از تصمیمات ما در این ۱۰۰ روز این شد که این جلسات را بیشتر کنیم و به صورت منظم ادامه پیدا کند. دفاتر سه رئیس قوه، مصوبات را دنبال و پیگیری می‌کنند. ما مصبات مکتوب داشته ایم و به دنبال اجرای آن‌ها هستیم.

روحانی ادامه داد: درست است که قوا از هم مستقل هستند اما این قوا باید با هم کار کنند و تعامل کنند. هم تعامل قوا لازم است و هم توازن آنها. وقتی که ما جلسه سران قوا را برگزار می‌کنیم بسیاری از مسائلی که در بروکراسی اداری طول می‌کشد تسریع پیدا می‌کند. در مورد مؤسسات غیر مجاز، همین جلسات باعث شد که بین قوه قضاییه و مجریه هماهنگی بیبشتری ایجاد کنیم و بتوانیم مشکل مردم را سریع تر حل کنیم.

وی با بیان اینکه در زمینه اقتصادی، تصمیم اساسی ما در این جلسات این است که امنیت بیشتری در زمینه اقتصاد برای مردم تأمین کنیم، تصریح کرد: نباید اجازه دهیم به بهانه های کوچکی در بخش اقتصادی کارآفرینان ما دچار مشکل شوند.

روحانی افزود: البته راجع به مسائل سیاسی و منطقه ای و جهانی هم در جلسات سران قوا، بحث می‌شود. در شرایط فعلی نیاز به مشورت بیشتری داریم.هدف اصلی ما این است که برنامه هایمان را راحت تر پیش ببریم.

وی بودجه سال ۹۷ را مورد اشاره قرار داد و اظهار داشت:  قبل از نهایی شدن بودجه در دولت بسیاری از مباحث اصلی در جلسه رؤسای قوا انجام شد.

روحانی با بیان اینکه هدف اصلی، تسهیل امور کشور، حل مشکلات و هماهنگی بیشتر بین قوا است تصریح کرد: من رابطه‌ام را با نیروهای مسلح نیز بیشتر کرده‌ام، چون این رابطه می‌تواند به ما کمک کند برای مسائل مختلف اجتماعی و سیاسی و حتی اقتصادی.

رئیس جمهور در پاسخ به سؤالی در خصوص آسیب‌های اجتماعی اظهار داشت: آسیب‌های اجتماعی، مخصوصاً اعتیاد، افزایش طلاق، فقر و حاشیه نشینی مسائل مهمی هستند. از لحاظ تشکیلاتی اولاً خود رهبر معظّم انقلاب وقت گذاشتند و جلساتی را ۶ ماه یکبار با مسئولین مختلف برگزار می‌کنند.این تأثیر گذار بود و بسیاری از دستگاه ها حرکات سریع‌تری داشته‌اند.

روحانی ادامه داد: از لحاظ تشکیلاتی، آسیب‌های اجتماعی قبلاً تحت وزارت کشور بود. اکنون تبدیل به شورای اجتماعی شده است و مسئولیت آن به عهده رئیس جمهور است. البته قائم مقام رئیس جمهور در این شورا، وزیر کشور است.

وی با بیان اینکه از سال گذشته قدم‌های بسیار خوبی در زمینه آسیب‌های اجتماعی برداشته ایم و آمارها اخیراً در ارتباط با بسیاری از آسیب‌ها، کاهش را نشان می‌دهد اظهار داشت: این مسئله مهمی است و حتی اگر بتوانیم رشد آن را متوقف کنیم و در حد سال گذشته باقی بماند این خودش یک پیشرفت است. در بسیاری از آسیب ها رشد منفی و مقداری کاهش داشته ایم که خیلی امیدوار کننده‌است.

روحانی ادامه داد: در مواد مخدر که ستاد آن مسئولیت مستقیم را برعهده دارد و ریاست آن با رئیس جمهور است که در هفته آینده جلسه خواهیم داشت و جلسات را ادامه می‌دهیم.

رئیس جمهور یکی از مسائل مهم دولت دوازدهم را مبارزه با آسیب‌های اجتماعی دانست و اظهار داشت: البته در این مبارزه، قوای دیگر باید مشارکت داشته باشند.

وی ادامه داد: شرایط سال گذشته و آمارها، ما را امیدوار کرده است که اولاً اولویت بندی کنیم، ثانیاً مسائلی که میان بخشی است، برنامه ریزی شده است که یک دستگاه، مسئول اصلی باشد و بقیه به آن کمک کنند. بودجه ای هم برای سال آینده پیش بینی خواهد شد که بتوانیم معضلات اجتماعی را مهار کنیم.

روحانی با اشاره به روز دانشجو اظهار داشت: این روز در دولت یازدهم زنده شد. مدتی بود که ۱۶ آذر تعطیل بود و اجتماعات کوچکی در برخی دانشگاه ها برگزار می‌شد. در دولت یازدهم زنده شد. در همه دانشگاه‌ها و دانشگاه های بزرگ ما مراسم داریم و شخصیت های مختلف از جناح های مختلف سخنرانی می‌کنند و دانشجویان نظراتشان را بیان می‌کنند.

وی ادامه داد: هدف ما در دانشگاه چند چیز است که به وزیر هم قبل از معرفی به مجلس تأکید کرده ایم.دانشجوی ما در پایان دانشگاه باید دارای یک مهارت باشد. قبل از اینکه به فکر شغل آینده خود باشد خودش بتواند کارآفرین باشد. امروز خوشبختانه شرکت های دانش بنیان خیلی از دانشجویان را دارند جذب می‌کنند. قبل از اینکه حتی دوره کارشناسی را تمام کنند.

روحانی با بیان اینکه باید فضای باز در اختیار دانشجویان قرار گیرد اظهار داشت: دانشجو را نمی‌توانیم محصور کنیم در افکار یا سیاست‌ خاصی اظهار داشت: افراد وقتی که از دبیرستان به دانشگاه می‌آیند احساس جدیدی دارند که احساس مسئولیت است. من سال اولی که از حوزه به دانشگاه رفته بودم این احساس را می‌دیدم.

وی افزود: هم دانشجویان باید وارد بحث‌های اجتماعی و سیاسی شوند و نظراتشان را اعلام کنند و هم آزادی عملی بیشتری باید داشته باشند. در شرایط فعلی نباید به خاطر مسائل جناحی و سیاسی بگذاریم بین دانشجویان فاصله باشد. اشکال ندارد نظرات و تفکرات مختلف باشد اما دوستانه در کنار هم باشند و همه جناح ها احساس کنند که نظام و حکومت و دولت همه پشتیبان آنها هستند. اینطور نیست که نظام، پشتیبان یک جناح و مخالف یک جناح دیگر باشد. همه جناح ها باید احساس برابری و عدالت در فضای دانشگاه داشته باشند.

روحانی ادامه داد: البته دانشگاه نیازهایی به کمک نیز دارند از لحاظ تحول در‌ آزمایشگاه‌ها، کتابخانه ها، وسایل کمک آموزشی که در بودجه امسال بودجه ای را برای نوسازی آزمایشگاه در دانشگاه پیش بینی می‌کنیم.

رئیس جمهور در پاسخ به سؤالی در مورد عمل به وعده‌های انتخاباتی‌اش خاطرنشان کرد: اصول وعده‌های انتخاباتی در کتاب برنامه دولت دوازدهم آمده بود و من هم همان وقت هم اعلام کردم که مبنای من برنامه‌هایی است که در این مجموعه آمده و در اختیار مردم قرار گرفته است.

وی افزود: در غیر از این برنامه‌ها من وعده‌های شفاهی هم به مردم داده‌ام. من هیچ یک از وعده‌ها را یادم نرفته وعده‌های اساسی را که به مردم داده‌ام فراموش نکرده‌ام و وظیفه خودم می‌دانم تا آنها را دنبال کنم و آنها را دنبال خواهم کرد.

رئیس جمهور اظهار داشت: اینکه بعضی فکر می‌کنند ما در موقع انتخابات آمدیم به خاطر اینکه رأی مردم را جذب و جلب کنیم شعاری را به مردم گفتیم و عمل نکردیم آیا دنبال آن نیستیم که به این شعارها عمل کنیم؛ من برای اجرای تمام شعارها هم پیگیر هستیم و هم در ضمن مصوبات دولت و در ضمن لوایحی که به مجلس می‌دهم و در ضمن برنامه‌ریزی‌هایی که انجام می‌دهیم، دنبال می‌کنم.

روحانی خاطرنشان کرد: بخشی از این وعده‌ها را در ۱۰۰ روز توانستیم انجام بدهیم بخشی از این وعده‌ها جزو برنامه‌هایی است که تا پایان امسال انجام و یا در سال‌های بعد دنبال می‌شود.

وی افزود: البته برخی از مسائل بوده که در اجتماعات انتخاباتی مردم آن را مطرح کردند یا خود من مطرح کردم که اجرای آنها نیاز به یک هماهنگی بیشتر بین همه ارکان حکومت دارد.

رئیس جمهور اظهار داشت: من آنها را نیز هم دنبال کرده‌ام و هم دنبال می‌کنم و هم فضای بهتری حتی در زمینه‌هایی که مردم گاهی شعار می‌دادند امروز شاهد هستند البته هنوز تا آنجایی که مردم خواسته‌اند ما فاصله داریم و آن را دنبال خواهیم کرد.

روحانی خاطرنشان کرد: هماهنگی دولت با شهرداری تهران در دولت دوازدهم بهتر از قبل است و ما می‌توانیم از این فضای برادری و هماهنگی استفاده بیشتری کنیم.

وی افزود: در این ۱۰۰ روز در حوزه کشاورزی تحولات بسیار خوبی را داشتیم، هم گندم کشاورزان را خریداری کردیم و هم توانستیم همه پول آنها را پرداخت کنیم و حدود ۱۱ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان پول گندمی است که ما از کشاورزان خریده‌ایم و همه آنها را پرداخت کرده‌ایم.

رئیس جمهور اظهار داشت: من از همه وزرا و معاونین می‌خواهم که همه برنامه‌ایی را که در این ۱۰۰ روز انجام داده‌اند و برنامه‌هایی که برای سال جاری تا پایان سال و برای چهار سال مدنظر دارند برای مردم توضیح دهند.

روحانی در پایان خاطرنشان کرد: دولت دوازدهم در احکام وزرا یک پیوست و حکم به آنها ابلاغ کردم که هر وزیری بر مبنای پیوست و حکم باید فعالیت کند و باید به طور منظم آن را گزارش کند تا مردم بدانند چه کاری در این ۱۰۰ روز انجام شده و چه کاری برای آینده مدنظر ما است. فارس

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *