اخبار عمومی

مديركل زندان ها و اقدامات تامينی استان اصفهان در گفت و گو با «اصفهان زيبا» گفت: آمار زندانی ها و ورودی های جدید در استان زیاد است. در مجموع ایران از نظر آمار زندانیان در جایگاه نخست کشورهای اسلامی، رتبه چهارم کشورهای آسیایی و رتبه هشتم جهان قرار دارد

مديركل زندان ها و اقدامات تامينی استان در گفت و گو با «اصفهان زيبا» تشریح کرد:

در حال حاضر چند زندان در استان داریم؟
۱۴ زندان.

تعداد زندانیان استان؟
از دادن این آمار معذورم؛ اما آمار زندانی ها و ورودی های جدید در استان زیاد است. در مجموع ایران از نظر آمار زندانیان در جایگاه نخست کشورهای اسلامی، رتبه چهارم کشورهای آسیایی و  رتبه هشتم جهان قرار دارد.

ورودی زندان های اصفهان در مقایسه با سال گذشته چقدر افزایش یافته است؟
حدود ۴ درصد.

علت این افزایش را در چه می دانید؟
بروز مشکلات مالی و اقتصادی بر افزایش ورودی های زندان تاثیر گذار است. در سال ۱۳۹۵، حدود ۳۰ هزار و ۵۰۰ نفر ورودی به زندان‌ها داشتیم که این آمار در مقایسه با ورودی سال ۱۳۹۴، حدود ۱.۸ کاهش داشته است.

چه بخشی از موجودی زندانیان استان به زنان اختصاص دارد؟
۴ درصد موجودی کنونی و ۲ درصد ورودی های زندان های استان را زنان تشکیل می دهند.

مهم ترین دلایل زندانی شدن مددجویان در اصفهان چیست؟
به نظر بنده جرایم مواد مخدر عامل ۷۰ درصد زندانی شدن افراد است. یعنی در ۷۰ درصد موارد فرد به دلیل مواد مخدر راهی زندان می شود. در حال حاضر نیز بیشتر زندانیان اصفهان به دلیل جرایم مربوط به مواد مخدر زندانی می شوند.

چند درصد ورودی های زندانیان به مواد مخدر اعتیاد دارند؟
می توانیم بگویم ۷۰ درصد ورودی های زندان های استان معتاد هستند. اعتیاد به یکی از انواع مواد مخدر زمینه ساز ورود درصد زیادی از افراد به زندان است.

چند درصد زندانیان به این دلیل زندانی می شوند؟
۴۸ درصد.

بعد از جرایم مواد مخدر کدام عامل بیشتر است؟
سرقت و بعد از آن جرایم علیه اشخاص مثل نزاع و درگیری.

چند درصد زندانیان استان مرتکب جرایم خشن شده اند؟
کمتر از ۱۰ درصد. حدود ۸ تا ۹ درصد جرایمی مثل قتل یا نزاع مرتکب می شوند.

در سال جاری خودزنی و خودکشی هم داشتیم؟
خیر. موردی نداشتیم.

شمار فوت زندانیان در مقایسه با دیگر شهروندان تفاوت خاصی دارد؟
خیر. در حد همان فوت دیگر شهروندان است.

بر اساس گفته  های رئیس سازمان
زندان های کشور حدود ۶۰ درصد زندانیان در کشور، برای نخستین بار زندان می روند. بیشتر زندانیان زندان های اصفهان سابقه دار هستند؟
خیر. تنها ۳۵ درصد بیش از یک مرتبه زندانی شده اند. به عبارت دیگر تنها ۶۵ درصد برای نخستین بار راهی زندان می شوند که این آمار زیادی است.

چرا زیاد؟ به هر جهت کسی که جرمی مرتکب شده نباید دوران محکومیتش را طی کند؟
نباید اجازه دهیم برای کسانی که نخستین بار زندانی می شوند، زندانی شدن عادی شود و قبح زندان رفتن در منظر جامعه ریخته شود. اگر هر مجرمی با هر جرمی پایش به زندان باز شود، دیگر از این محکومیت احساس تهدید نمی کند که این از بازدارندگی و تاثیر زندان می کاهد. باید برای ورود افراد به زندان سخت گیری و به عنوان آخرین راه حل ممکن به آن نگاه کرد. مقام معظم رهبری نیز در رهنمودهای خود بر این امر اصرار دارند.

چه دلایلی برای این سختگیری دارید؟
زندانی شدن فرد تنها روی وی تاثیر ندارد. خانواده فرد زندانی هم تحت تاثیر آسیب های اجتماعی قرار می گیرند. به ویژه اگر وی دارای همسر و فرزند نیز باشد. با زندانی شدن فرد، بزه و جرم ممکن است دامنگیر خانواده وی شوند. از این رو نهادهای حمایتی در حوزه حمایت از خانواده زندانیان فعالیت می کنند.

چرا ورودی زندان ها زیاد شده است؟
اگر قوانین درست اجرا شود کمتر شاهد میزان رشد ورودی به زندان‌ها نخواهیم بود. آسیب‌های موجود در زندان به صورت سلسله وار به جامعه سرایت می‌کند. نکته قابل توجه اینکه هنوز جامعه نتوانسته بین زندانی و خانواده زندانی تمایز قایل شود، از این رو نمی تواند به راحتی این امر را بپذیرد. اگر کسی مرتکب جرم و  خطایی شده و راهی زندان شده است، این جرم شخصی است و خانواده اش نباید تنبیه شوند.

شما چاره کار را چه می دانید؟
ببینید پیشگیری از وقوع جرم وظیفه ای است همگانی. این امر تنها بر عهده سازمان زندان ها و اقدامات تامینی و قوه قضائیه نیست. در حال حاضر در کشور قوانین بسیار خوبی داریم که یا در عمل به درستی اجرا نمی‌شود یا نظارتی بر اجرای آن صورت نمی گیرد. اگر به قوانین و مسائل فرهنگی در جامعه بیشتر توجه کنیم،‌ بی شک آمار آسیب ‌های اجتماعی  کاهش چشم گیری پیدا می‌کند و در نتیجه شاهد حضور شمار زیادی در زندان ها نخواهیم بود.

آمار زندانیان جرایم غیرعمد مالی چه وضعیتی دارد؟
در مقایسه با سال گذشته تعداد این زندانیان ۳۵ درصد افزایش یافته است. این زندانیان بیشتر به دلیل ورشکستگی، بدهی های مالی، نفقه، دیه و مهریه زندانی هستند. در حال حاضر هزار و ۸۵ نفر به دلیل جرایم مالی زندانی هستند.

در بین جرایم مالی کدام جرم بیشتر زندانی را دارد؟
مهریه ها. شمار این زندانی ها در مقایسه با سال گذشته بیشتر شده است. هم اکنون ۲۲۶ نفر به دلیل عدم توانایی در پرداخت مهریه در زندان‌های استان زندانی هستند.۱۸ نفر برای پرداخت نفقه و سایر زندانی ها نیز به دلیل پرداخت دیه تصادفات و دیگر بدهی‌های مالی در زندان هستند.

برای آزادی همه زندانیان جرایم غیرعمد استان اصفهان چه اعتباری لازم است؟
۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار.

در ســال های اخیـــر چـه تعــداد زنــدانــی با کمک های مالی آزاد شده اند؟
از سال ۱۳۹۰ تا کنون بیش از ۹۳۰ نفر با تامین اعتبار چهار میلیارد تومان و با کمک خیرین از زندان‌های استان آزاد شده‌اند.

سال گذشته این آمار چه میزان بوده است؟
در سال ۱۳۹۵، ۷۵۱ زندانی با تامین اعتبار ۷۰ میلیارد تومان که هفت و نیم میلیارد تومان آن از محل کمک های مردمی و ۲۶ میلیارد تومان آن با گذشت شاکیان تامین شده بود از بند حبس رها شدند.

چه تعدادی از این زندانیان در سال جاری آزاد شده اند؟
از ابتدای سال جاری تاکنون ۴۲۸ زندانی جرایم مالی با تامین اعتبار ۳۸ میلیارد تومانی آزاد شده اند.

این اعتبار را از چه محل هایی تامین کرده اید؟
در سال جاری از محل وام و تسهیلات، ۱۹ میلیارد تومان، ۱۳ میلیارد تومان از محل گذشت شاکیان و شش میلیارد تومان نیز از محل کمک‌های بلاعوض که برای زندانیان شده است.

ستاد دیه و خیرین چه نقشی در آزادی این زندانیان ایفا کردند؟
۷۴ نفر از زندانیان جرایم غیر عمد استان با مدد ۶۰۰ میلیون تومانی خیریه ‌ها از بند رها شدند.

تعداد خانوارهای زندانیان تحت پوشش؟
هم اکنون سه هزار و ۵۰۰ خانوار تحت پوشش انجمن حمایت از زندانیان قرار دارند. سال گذشته نیز هزار و ۱۳۵ نفر از خانواده زندانیان به کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی معرفی شداند. بی شک رسیدگی و حل مشکلات خانواده زندانیان آسیب‌های اجتماعی را کاهش می‌دهد، حل و رفع این مشکلات می ‌تواند نگاه افراد جامعه نسبت به خانواده زندانیان را تغییر دهد و احتمال هر گونه جرم در این خانواده ها را کم کند.

چند درصد زندانیان بومی و غیربومی اصفهان هستند؟
۸۲ درصد از زندانیان استان بومی و ۱۸ درصد غیربومی هستند.

چند درصد اتباع بیگانه در زندان ها داریم؟
چهار درصد اتباع بیگانه.

بیشتر از کدام کشورها؟
اتباع افغانی، عراقی و …

اتباع بیشتر به چه جرمی زندانی می شوند؟
جرایم مربوط به مواد مخدر.

بیشتر زندانیان در چه بازه سنی قرار دارند؟
۷۰ درصد از زندانیان میانسال و بین ۲۴ تا ۴۵ سال سن دارند.

میزان تحصیلات؟
۶۸ درصد زندانیان اصفهان مدرک تحصیلی کمتر از دیپلم دارند.۲۵ درصد زندانیان دیپلم،  ۲ درصد فوق دیپلم و سایرین نیز مدرک تحصیلی بالاتر از فوق دیپلم دارند.

چند درصد زندانیان بی سواد هستند؟
سه درصد.

 چند درصد مددجویان شما متاهل و مجرد هستند؟
متاهلین ۶۰ درصد زندانی ها را شامل می شوند.

سرانه هزینه هر زندانی در اصفهان چقدر است؟
۲۰ هزار تومان روزانه برای هر زندانی که شامل هزینه های تغذیه، بهداشت و درمان و … است.

سرانه مساحت چی؟
تجهیزات و امکانات کنونی ما جوابگوی نیاز زندانیان نیست.این سرانه  چهار متر است که باید چهار برابر این فضا داشته باشیم، ضمن اینکه در استان بیشتر زندان ها فرسوده شده اند.

میانگین سرانه مساحت هر زندانی در کشور چقدر است؟
میانگین کشوری ۱۳.۵ متر است.

در کنار کمبود امکانات و اعتبارات، با چه مشکلات دیگری دست و پنجه نرم می کنید ؟
زندانی برای تنبه راهی زندان‌ می‌شود؛ اما مشکلی که در این بین وجود دارد این است که زندانی پس از آزادی به خاطر سوءپیشینه از سمت جامعه ترک می شود. البته ما در سازمان زندان‌ها تمام تلاش خود را برای اصلاح این افراد و حل مشکلاتشان بعد از آزادی از زندان انجام می دهیم. زندانیان زیادی داریم که در زندان باسواد، حافظ قرآن و نهج‌البلاغه شده‌اند، از این رو جامعه بایستی از زندانیان حمایت‌های لازم را بکند. با نوع مواجهه جامعه است که این افراد می توانند در شغلی مناسب زندگی خود را سامان دهند و دیگر گرایش به خلاف و جرم نداشته باشند.

از حیث فرسودگی، زندان های اصفهان چه وضعیتی دارند؟ چند درصد زندان ها به روز هستند؟
بیشتر زندان های استان فرسوده هستند و نیاز به بازسازی دارند. برای مثال زندان بزرگ اصفهان در سال ۱۳۵۲ ساخته شده است. تنها تعداد انگشت شماری زندان نوساز در اختیار داریم.

کدام زندان ها نوساز هستند؟
سه زندان نوساز نجف آباد،‌ نظنز و گلپایگان نوسازتر هستند. ضمن اینکه زندان کاشان نیمه ساخته را نیز در دست تکمیل داریم. وضعیت زندان های نائین و فریدونشهر هم بد نیست.  در این راستا تاکنون با کمک خیرین و اعتبارات استانی توانسته‌ایم زندان‌های نجف آباد و نطنز و گلپایگان را نوسازی کنیم.

کدام زندان ها اولویت بیشتری برای بازسازی و نوسازی دارند؟
زنــــدان‌ های شهـرستـــان های لنجـــان، شهــرضـــا و خمینی شهر در اولویت بازسازی هستند.

 بحث جابه جایی و تغییر محل  زندان بزرگ اصفهان به کجا رسید؟ هنوز پیگیری می کنید؟
خـــارج کردن زنـــدان از شهـــرها جــز بـرنــامه ســازمان زندان هاست؛ البته این امر نیازمند ورود سرمایه‌گذار است، فروش زندان فعلی اصفهان به دلیل وسعت و جایگاه خاص این مرکز نیازمند همکاری دستگاه های مختلف و از همه مهم تر شهرداری است.  با شهرداری رایزنی هایی کرده ایم و نیازمند همکاری شهرداری در خصوص تغییر کاربری محل فعلی زندان اصفهان هستیم. ضمن اینکه در این خصوص بخش خصوصی نیز می‌تواند تعامل و همکاری خوبی با سازمان زندان‌های استان داشته باشد. رسیدگی به این زندان حدود هفت تا هشت سال دیگر زمان می برد که البته استاندار اصفهان در این خصوص توجه ویژه ای دارند.

این کار چه اعتباری لازم دارد؟
کل اعتبار حاصل از فروش زندان حدود ۱۵۰ میلیارد تومان است که این مبلغ تنها حدود یک سوم اعتبار لازم برای زندان جدید را تامین می‌کند.

هم اکنون در چه مرحله ای قرار دارد؟
برای راه‌اندازی این زندان، ۸۰ هزار هکتار پیش‌بینی کرده‌ایم، ضمن اینکه طرح‌ های مطالعاتی نیز انجام شده است. ۳۶۰ میلیارد تومان هم اعتبار نیاز داریم که در صورت اختصاص، این پروژه را نیز بهره برداری می کنیم.

یکی از دغدغه هایی که در خصوص زندانی شدن وجود دارد، بحث تفکیک زندانیان از یکدیگر است.برای زندانیان جرایم غیرعمد و دیگر مجرمین سابقه دار تفکیکی قائل شده اید؟
در حد امکانات و بضاعت زندان های استان این کار را انجام می دهیم. تفکیک ها بر اساس نوع جرم، بیمار بودن یا نبودن، تحصیلات و… صورت می گیرد. برای نمونه زندانیان جرایم غیر عمد مالی با هم زندانی هستند. تلاش می کنیم در برنامه‌های کوتاه مدت با توسعه داخلی زندان‌ها فضاهای مناسب برای نگهداری زندانیان ایجاد کنیم، برای همین تاکنون چندین سوله برای نگهداری زندانیان با جرایم مختلف راه‌اندازی کرده ایم.

 پیش از این از آمار پرورش زندانیان حافظ قرآن در زندان های استان خبر داده بودید؛ در حال حاضر چه تعداد زندانی حافظ قرآن هستند؟
بیش از دو هزار و ۴۰۰ نفر.

پیش از این از برنامه های متنوع فرهنگی و مهارتی برای توانمندسازی مددجویان گفته بودید. به این برنامه ها هم اشاره می کنید؟
زندان‌ در جامعه اسلامی با زندان ها در دیگر نقاط جهان تفاوت های زیاد دارد. در کشور به جای اینکه عمده فعالیت های ما در زندان انتظامی باشد، ۹۵ درصد فعالیت های ما فرهنگی است و تنها ۵ درصد اقدامات پلیسی است. زندان در مجموع خلاصه‌ای از مشکلات جامعه است و مسئولان برای آگاهی از این مشکلات بایستی به زندان‌ها نگاه کنند. سعی می کنیم با برنامه ریزی های فرهنگی زیادی که داریم به زندانیان در زندان و برای آمادگی پس از آزادی کمک کنیم.در راستای توانمندسازی مددجویان با امضای تفاهم نامه و قراداد از نهادهای مختلفی مثل اداره فنی و حرفه ای، دانشگاه جامع علمی و کاربردی و دیگر نهادهای مرتبط مدد گرفتیم. مددجویان در طول دوران حبس انواع و اقسام مهارت های فنی و حرفه ای را فرا می گیرند که این درآمد زایی در زندان و بعد از آن اشتغال زایی پس از آزادی را به همراه خواهد داشت.

از لحاظ شغلی چه ظرفیت هایی ایجاد کردید؟
هفت هزار و ۳۶۹ شغل در زمینه های مختلف ایجاد کردیم. این آمار در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افزایش خوبی یافته است. پنج هزار و ۷۰۰ نفر از زندانیان نیز آموزش دیده مهارت های فنی و حرفه‌ای هستند که برای این افراد فرصت‌های شغلی نیز ایجاد کرده ایم.

از محل فعالیت های شغلی این افراد چه مقدار درآمد کسب کرده اند؟ این درآمد را به آنها پرداخت کرده اید؟
آمار جالب توجه ای دارد. زندانیان در سال جاری دو  میلیارد تومان حقوق گرفته و درآمد زایی داشتند که این درآمد را به آنها پرداخت کردیم.

سوال آخر؛ پرداختی به زندانیان در مقایسه با سال گذشته چه میزان افزایش یافته است؟
۲۵ درصد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *