اجتماعیاخباراخبار ایراناخبار فرهنگیحوادث

مدیر امور آزمایشگاه های مرکز بهداشت استان اصفهان از ثبت چند مورد مسمومیت شدید و فوت ناشی از مصرف مواد مخدر سُرب دار در این استان در سالجاری خبر داد.

دکتر علی عجمی در گفتگو با خبرنگار ایرنا بدون اشاره به این تعداد افزود: بررسی های صورت گرفته بر روی نمونه های خونی که امسال بویژه در تابستان به آزمایشگاه های مراکز بهداشت استان ارجاع شد، نشان می دهد موارد زیادی از مسمومیت افراد معتاد ناشی از مصرف مواد مخدر سُرب دار بوده است.

وی توضیح داد: سوداگران مرگ و قاچاقچیان مواد مخدر در ماه های اخیر اقدام به ترکیب انواع مواد مخدر با ماده شیمیایی سُرب می کنند.
وی با بیان اینکه این کار برای افزایش وزن ماده مخدر و سودآوری بیشتر انجام می شود، تاکید کرد: سُرب، ماده شیمیایی با تاثیر بالا و مسمومیت زاست که حتی ممکن است یک بار مصرف ماده مخدر سُرب دار، فرد مصرف کننده را دچار مسمومیت کند.
عجمی اظهار کرد: سُرب، بیشتر با مواد مخدری مانند تریاک و مورفین ترکیب می شود و درجه ذوب آن پایین است.
وی با اشاره به اینکه معضل مواد مخدر سُرب دار در سایر نقاط کشور نیز مشاهده شده است، گفت: مصرف این نوع مواد نشانه های بالینی مانند درد شکم دارد و مسمومیت شدید ناشی از آن می تواند منجر به مرگ شود.
علائم مسمومیت مُزمن با سُرب شامل کم خونی، ضعف و بی حالی، درد شکم، یبوست مُزمن، دردهای استخوانی و مفصلی و حتی ضعف عضلانی است.
عضو گروه مطالعات اعتیاد مرکز تحقیقات پزشکی قانونی کشور نیز با اشاره به گزارش های اخیر در باره مسمومیت معتادان ناشی از استفاده از مواد سُرب دار در برخی از استان های کشور، در باره وجود سُرب در تریاک، شیشه و هروئین و مسمویت ناشی از سُرب موجود در این مواد هشدار داد.
احمدرضا قدیرزاده از مرگ ۱۲ تَن در تهران بدلیل مصرف تریاک سُرب دار از ابتدای امسال تا شهریور جاری خبر داد و افزود: تشخیص قطعی مسمومیت با سُرب، از طریق آزمایش خون انجام می شود.
وی تاکید کرد: افراد مشکوک به مصرف تریاک سُرب دار برای اندازه گیری سطح سُرب خون خود باید به آزمایشگاه بروند و چنانچه این میزان بالاتر از حد نصاب بود، برای درمان باید به مراکز درمانی و مراکز ترک اعتیاد و سوء مصرف مواد مخدر مراجعه کنند.
مدیرکل پزشکی قانونی استان اصفهان نیز روز دوشنبه به ایرنا گفت: اندازه گیری میزان سُرب در خون جان باختگان ناشی از سوء مصرف مواد مخدر با توجه به اپیدمی پیش آمده در ماه های اخیر، از سالجاری در دستور کار پزشکی قانونی قرار گرفته است.
دکتر علی سلیمان پور افزود: اپیدمی مسمومیت ناشی از مصرف مواد مخدر سُرب دار ، نگرانی زیادی در جامعه ایجاد کرده است زیرا عده ای به همین دلیل جان باخته اند.
وی با تاکید براینکه مسمومیت ناشی از مواد مخدر سُرب دار، مُزمن و دارای علائم بالینی است، اظهار کرد: در بیشتر موارد، این موضوع منجر به مرگ ناگهانی نمی شود و بتدریج و با مراجعه به مراکز درمانی، قابل علاج است.
وی تصریح کرد:در زمان حاضر آماری از اینکه چه تعداد از مرگ های ناشی از سوء مصرف مواد مخدر در استان اصفهان ممکن است بدلیل مصرف مواد مخدر سُرب دار بوده باشد، در دست نیست.
سلیمان پور، بیشترین دلیل فوت ناشی از سوء مصرف مواد مخدر را وقفه تنفسی اعلام کرد.
سال گذشته ۲۲۰ مورد مرگ ناشی از سوء مصرف موادمخدر (با ۱۸/۳ درصد افزایش) در استان اصفهان گزارش شد.
پزشکی قانونی کشور نیز تعداد مرگ ناشی از سوء مصرف مواد مخدر در استان اصفهان در دو ماه نخست امسال را ۲۶ نفر اعلام کرد.
به گزارش ایرنا از سازمان پزشکی قانونی، سوء مصرف مواد مخدر در سال گذشته، جان سه هزار و سه تَن را گرفته؛ در حالی که آمار مرگ های ناشی از سوء مصرف مواد مخدر در سال ۱۳۹۳ معادل دو هزار و ۹۸۶ تَن بوده است.
رئیس کارگروه کاهش تقاضای اعتیاد کمیته مستقل مبارزه با مواد مخدر مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز به ایرنا گفته است: قاچاقچیان مواد مخدر بدلیل ارزانی سُرب، تریاک را با این ماده بصورت نصف به نصف مخلوط می کنند که مصرف آن معتادان را مسموم می کند و کبد، طحال، کلیه و در نهایت مغز آنان را از بین می برد.
سعید صفاتیان افزود: بدن ما روزانه به سه میلی گرم سُرب نیاز دارد، اما اگر یک معتاد بخواهد نیم گرم تریاک مصرف کند، ۵۰۰ میلی گرم(نیم گرم) سُرب به بدنش وارد می شود که این موضوع بسیار خطرناک است، چون میزان سُرب وارد شده به بدن ۱۵۰ برابر بیشتر از حد معمولی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *