اخبار شهرستان نایین

معروف ترین عمارت های تاریخی ایران : عمارت های باشکوه ایران : خانه پیرنیا (موزه مردم شناسی کویر)

خانه پیرنیا در شهر نائین از توابع استان اصفهان واقع است. این شهر با قرارگیری در حاشیه دشت کویر از آب و هوای بسیار گرم و خشکی برخوردار است. قدمت خانه پیرنیا مربوط به دوره صفویه است. مالک اولیه این خانه، قاضی نورالهدی والی نائین بوده که شجره ای منصوب به پیر نائین، از صوفیان بنام دوران صفویه داشته است.

پس از وی این بنا به عنوان اقامتگاه حکام نائین مورد استفاده قرار گرفته و در زمان قاجار افراد مهمی چون نصرالله خان و پسرش حسن پیرنیا در این خانه اقامت کردند.

معماری خانه پیرنیا کاملا آمیخته با آب و هوای مناطق کویری نائین است. تکنیک ساخت این خانه در اصطلاح معماری گودال باغچه نام دارد و به گونه ای است که به جای ساخت طبقات متعدد روی زمین این طبقات را با حفر گودال های بزرگ در زیر زمین می سازند به نوعی بالاترین طبقه ساختمان روی سطح زمین قرار می گیرد.

این نوع معماری برای در امان ماندن از هوای گرم کویر در مناطق کویری و دوری از تابش مستقیم نور خورشید به کار گرفته می شود. در طبقه های زیرین خانه پیرنیا در فصول گرم سال نیز آب و هوای خنک جریان دارد.

این اثر علاوه بر شیوه ساخت در شکل هنری نیز بی همانند است. نقش و نگار های مشعوف کننده خانه پیرنیا قصه هایی چون خسرو و شیرین، یوسف و ذلیخا و هفت پیکر نظامی گنجوی را بازگو می کند. گچ بری های نمونه، یزدی بندی، رسمی بندی و نگاره های منظم هندسی در ایوان شاه نشین این اثر همواره جلب توجه می کند.

این بنا در سال ۱۳۵۶ ثبت ملی گردید و پس از آن در سال ۱۳۷۳ موزه مردم شناسی کویر در خانه پیرنیا تاسیس گردید. در این موزه لوزام و اسباب های جنگی، کشاورزی، سرگرمی و بافت و دوخت دوز مردم مناطق کویری با قدمت بیش از هفتصد سال به نمایش بازدید کنندگان قرار داده شده است. ا

ین خانه زیبا و در نوع خود خاص و این موزه جذاب در خیابان آیت الله نائینی شهر نائین واقع شده که همه روزه به جز دوشنبه ها از ساعت ۹تا ۱۸ انتظار بازدید شما هموطنان عزیز را می کشد و از معروف ترین خانه ها و عمارت های تاریخی ایران می باشد. منبع همگردی  عکس فرزانیان محمدی

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *