اجتماعیاخباراخبار ایراناخبار جهاناخبار سیاسی

چراغ سبز اروپا به ظریف برای حفظ برجام

به گزارش پیام نایین نقل از ایرنا – محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در آخرین ایستگاه مأموریت برجامی خود در بروکسل، پس از مذاکراتی فشرده با مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و وزیران کشورهای انگلیس، آلمان و فرانسه تصریح کرد که طرف‌های اروپایی از عزم سیاسی برای حفظ برجام و ارائه تضمین‌های لازم برخوردار هستند.

به گزارش خبرنگار اعزامی ایرنا، ظریف که از نتایج آخرین رایزنی‌های خود در جمع خبرنگاران سخن می‌گفت، افزود که انتظار دارد طرف اروپایی مواضع سیاسی خود را به عمل تبدیل کند.
او از یک توافق اولیه برای ارائه تضمین‌های لازم جهت تداوم برجام سخن گفت و ادامه داد ‘حرکت مناسبی آغازشده که امیدوارم به نتیجه برسد. ما با آن‌ها در چند هفته آینده کارخواهیم کرد تا این تضمین‌ها به وقوع بپیوندد.’
ظریف اضافه کرد: ما گفتیم که باید حقوق ایران تضمین شود و آنها هم گفتند که تلاش خود را خواهند کرد.

**موگرینی: درباره تعهدهای مشترک و ادامه گفت و گوها توافق شد
فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز به خبرنگاران گفت که همه طرف‌های اروپایی از بابت خروج ایالات ‌متحده اظهار تأسف کرده و پذیرفته اند که عادی‌سازی روابط اقتصادی با ایران و رفع تحریم‌ها بخشی ساختاری (جدایی‌ناپذیر) از معاهده اتمی است.
وی افزود، به همراه ایران و سه کشور اروپایی بر روی تعهدهای مشترک تأکید و بر ادامه گفت و گوها و تعمیق آنها توافق شده است.
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به موارد بررسی و اقدام شده از جمله تحکیم روابط اقتصادی بین ایران و اروپا، تجارت نفت، روابط بانکی، حمل ‌و نقل، ارائه اعتبار به صادرکننده‌ها و پیدا کردن راه‌های عملی برای تسهیل تجارت و همچنین کمک به ایجاد فضای شفاف داد و ستد در ایران اشاره کرد.
موگرینی با تأکید بر ادامه مشاوره‌های گسترده در همه زمینه‌ها اظهار داشت که هفته آینده نشست دیگری در وین و در سطح معاونان وزیر خارجه برگزار خواهد شد.
پیش ‌از این بوریس جانسون وزیر امور خارجه انگلیس نیز در بروکسل به خبرنگاران گفته بود که توافق با ایران برغم خارج شدن آمریکا، معاهده‌ای باارزش است. ‘به همین دلیل بریتانیا به همراه دو کشور اروپایی دیگر روی ارائه یک بسته پیشنهادی به ایران به‌منظور ترغیب این کشور به باقی ماندن در این معاهده فکر خواهد کرد.’
او درباره نحوه حمایت از شرکت‌های اروپایی برابر آمریکا گفت که سه قدرت اروپایی به همراه فدریکا موگرینی و کمیسیون اروپا تلاش خواهند کرد که منافع مشروع شرکت‌هایی که با ایران داد و ستد دارند، حفظ شود.
جانسون گفت، باید درباره آنچه ‘سیم‌خاردار الکتریکی و موانع برق‌دار’ قوانین خارج از قلمروی آمریکا نامید، واقع‌بین بود. وی با این ‌حال ابراز امیدواری کرد که این بِدان معنا نیست که نتوان در این زمینه کاری کرد.

** تأکید وزیر امور خارجه بلژیک بر لزوم اجرای کامل برجام
ظریف در ادامه سفر خود به بروکسل در نشستی یک‌ساعته با «دیدیه ریندزر» همتای بلژیکی خود در ساختمان وزارت امور خارجه این کشور دیدار و تصریح کرد که جمهوری اسلامی ایران انتظار دارد که منافع ملت ایران از برجام تأمین شود.
ریندرز نیز با اشاره به اهمیت برجام، لزوم بقا و اجرای آن به‌عنوان یک توافق جهانی را مورد تأکید قرارداد و افزود: اتحادیه اروپا در حال رایزنی و بررسی راه‌های حفظ این توافق بدون حضور آمریکا است.
وزیر امور خارجه بلژیک همچنین در گفت‌وگو با ایرنا گفت: اتحادیه اروپا در حال جست و جوی راه‌هایی برای حفاظت از شرکت‌های اروپایی فعال در ایران در برابر تحریم‌های آمریکا است.
برآیند تحولات یادشده نشان می‌دهد که با خروج آمریکا از برجام، اروپا در تداوم حفظ برجام تردیدی ندارد. با این ‌حال ارائه تضمین‌های لازم به ایران ازجمله مواردی است که به گفته وزیر امور خارجه باید ‘منتظر ماند و دید عزم سیاسی که توسط طرف‌های باقیمانده برجام تاکنون ابرازشده می‌تواند به عمل تبدیل شود’
دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا سه‌شنبه گذشته (۱۸ اردیبهشت) خروج دولتش را از توافق هسته‌ای ایران و ۱+۵ و بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران را اعلام کرد.
فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بلافاصله در مخالفت با این اقدام ترامپ بر همکاری اتحادیه اروپا با ایران در چارچوب توافق هسته ای تاکید کرد و سران انگلیس، فرانسه و آلمان نیز در بیانیه ای مشترک اعلام کردند که در برجام باقی خواهند ماند و به تعهدات دولتهای خود در آن پایبندند.
حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران نیز دقایقی پس از اعلام خروج آمریکا از برجام اعلام کرد که به وزارت امور خارجه دستور داده است ظرف چند هفته آینده با کشورهای اروپایی و روسیه و چین، رایزنی و مذاکره کند و اگر منافع ملت ایران تامین شود، در برجام خواهد ماند
وزارت امور خارجه بر همین اساس رایزنی‌ها را برای ادامه برجام بدون واشنگتن در دستور کار قرار داد و ظریف از شنبه گذشته ابتدا راهی چین و سپس روسیه شد و سپس وارد بروکسل مرکز اتحادیه اروپا شد. او در پکن و مسکو نیز در دیدار با همتایان خود درباره ضرورت حفظ برجام بر اساس تضمین منافع ایران تأکید کرده بود.
اروپام ** هـ ن **۱۴۷۹

انتهای پیام /*

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *