اجتماعیاخباراخبار اقتصادیاخبار ایراناخبار سیاسیاخبار شهرستان نایین

آخرین آمار چکهای برگشتی اعلام شد

بانک مرکزی اعلام کرد: نسبت چک های برگشتی به کل چک های مبادله شده دردوره ۱۰ ماهه دی ماه پارسال تامهرماه امسال ازنظر تعداد ۲.۹ درصد و ازنظر مبلغ ۲.۶ درصد(افزایش داشته) است.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از روابط عمومی بانک مرکزی، وضعیت چک های مبادله شده از نظر تعداد و مبلغ در دوره زمانی یادشده به ترتیب ۲۶۷ میلیون فقره و ۳۶ هزار و ۵۶۰ هزارمیلیارد ریال با میانگین مبلغ ۱۳۷ میلیون ریال است. از این تعداد، در مجموع ۷.۸ میلیون فقره چک به مبلغ ۹۴۰ هزارمیلیارد ریال با میانگین مبلغ ۱۲۰ میلیون ریال، چک برگشتی بوده است.
سهم چک های برگشتی اشخاص حقیقی به کل چک های مبادله شده از نظر تعداد ۲.۸ درصد و از نظر مبلغ ۲.۲ درصد و سهم چک های برگشتی اشخاص حقوقی از نظر تعداد ۰.۱ درصد و از نظر مبلغ ۰.۴ درصد است.
چک های برگشتی از نظر تعداد و مبلغ، نسبت به کل چک های مبادله شده شبکه بانکی (به خصوص برای اشخاص حقوقی) سهم بسیار کوچکی دارد و این امر نشان می دهد عمده چک های شرکت ها، وصول شده است.
در ۱۰ ماهه منتهی به مهرماه امسال، تعداد ۲.۵ میلیون فقره چک برگشتی از سوی صاحبان حساب رفع سوءاثر شده و بر این اساس ۷.۸ میلیون فقره چک برگشتی به ۵.۳ میلیون فقره کاهش یافته است.
این امر موجب کاهش نسبت مانده چک های برگشتی به کل چک های مبادله شده از نظر تعداد و مبلغ به ترتیب به ۲.۰ و ۱.۷ درصد شده است.
وضعیت چک های برگشتی کشورهای ترکیه، امارات و تایلند در سال های ۲۰۰۹ تا ۱۰ ماهه منتهی به سال ۲۰۱۵ است. در آمار اخذ شده از وب سایت بانک مرکزی، این سه کشور که اطلاعات همه چک ها را به صورت مرتب منتشر می کنند، نسبت تعداد چک های برگشتی به تعداد کل چک های مبادله شده آنها در ۱۰ ماهه منتهی به سال ۲۰۱۵ میلادی به ترتیب ۳.۳، ۴.۱ و ۱.۱ درصد بوده است.
تعداد چک های مبادله شده در ایران چند برابر کشورهای یاشده بوده است؛ با این وجود میزان سهم چک های برگشتی از کل چک های مبادله شده در ایران در مقایسه با کشورهای مورد بررسی، تفاوت چندانی ندارد.
مجموع کل تراکنش های شبکه بانکی از طریق خودپرداز، ساتنا و پایا، پایانه شعب و فروشگاهی، اینترنت بانک و تلفن بانک از دی ماه ۱۳۹۳ تا مهرماه امسال از نظر تعداد ۱۱ هزار و ۵۶۸ میلیون، تراکنش به مبلغ ۴۹۹۲۵ هزار میلیارد ریال (میانگین هر تراکنش انجام پذیرفته ۴.۳ میلیون ریال) انجام شده و این آمار نشان می دهد بانکداری الکترونیکی در سال های اخیر در کشور ما رشد مناسبی داشته است.
از مجمع نقل و انتقال وجوه از طریق چک ، خودپرداز، ساتنا و پایا، پایانه شعب و فروشگاهی، اینترنت و تلفن، باوجود آنکه سهم چک از نظر تعدادی ۲.۳ درصد است، از نظر مبلغی سهم قابل توجه ۴۲.۳ درصد را به خود اختصاص داده که این امر حاکی از اهمیت و مقبولیت چک در جامعه است.
اداره آمار اقتصادی بانک مرکزی تا پایان آذرماه پارسال اطلاعات اسناد مبادله و برگشت داده شده دریافتی از اتاق پایاپای اسناد بانکی را در قسمت شاخص های ماهانه اقتصادی پایگاه اطلاع رسانی بانک مرکزی منتشر می کرد که با راه اندازی سامانه چکاوک و توقف فعالیت اتاق پایاپای اسناد بانکی، این آمار منتشر نشد. اما برای بهره برداری از اطلاعات چک های برگشتی و با در نظر داشتن نقایص اطلاعات ارائه شده توسط اتاق پایاپای اسناد بانکی (این آمار مربوط به اطلاعات چک های مبادله شده در تهران بود و فقط اطلاعات چک های واگذار شده از طریق اتاق پایاپای را شامل می شد)، اداره اطلاعات بانکی بانک مرکزی به جمع آوری و پالایش آمار همه چک های مبادله شده (شامل چک های وصولی و برگشتی) در سطح کشور اقدام کرده، پس از تجزیه و تحلیل داده ها، نسبت چک های برگشتی به کل چک های مبادله شده از نظر تعداد و مبلغ را بررسی و منتشر کرده است.
با توجه به ضرورت شفافیت و انتشار منظم آمار و اطلاعات، بانک مرکزی در نظر دارد آمار چک های برگشتی و سایر اطلاعات مرتبط با این موضوع را به صورت فصلی و سالانه منتشر کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *