اخباراخبار ایراناخبار جهاناخبار سیاسی

استقبال جامعه جهانی/ اجرای برجام خبر اول جهان

دیوار تحریم های ضدایرانی سرانجام پس از تایید آژانس بین المللی انرژی اتمی و اجرایی شدن برجام، شنبه شب فرو ریخت و به اعتراف بسیاری از مقامات ارشد کشورها و رسانه ها، جامعه جهانی با پذیرش حقوق ملت و دیپلماسی ایران، توافق تهران و گروه ۱+۵ را به عنوان یک دستاورد تاریخی ثبت کردند.

شنبه شب با انتشار گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره انجام تعهدات هسته ای ایران در برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، اجرای تعهدات طرف مقابل (گروه ۱+۵) یعنی روند لغو تحریم های هسته ای غرب علیه تهران آغاز شد.
به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری فرانسه از بروکسل، اتحادیه اروپا پس از چراغ سبز آژانس بین المللی انرژی اتمی برای اجرای توافق تاریخی هسته ای میان ایران و گروه ۱+۵ در ژوئیه (تیر) به تحریم های اقتصادی و مالی علیه ایران پایان داد.
تصمیم برداشت تحریم ها با انتشار در نشریه رسمی اتحادیه اروپا در کمتر از یک ساعت پس از تصویب رسمی آن توسط ۲۸ عضو این اتحادیه، اجرایی می شود.
«فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که ریاست مذاکرات قدرت های بزرگ شامل آمریکا، انگلیس، روسیه، چین، فرانسه و آلمان را با ایران برعهده داشت، دیشب اعلام کرد که همه تحریم های اقتصادی و مالی غرب به موجب گزارش آژانس برداشته خواهد شد.
«محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران و فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دیشب در بیانیه ای مشترک روز ۲۶ دی را به عنوان روز اجرای برجام اعلام کردند.
همچنین وزارت تجارت و نوآوری و مهارت های انگلیس با بیان اینکه لغو تحریم های ایران راه را برای توسعه مناسبات تجاری با تهران هموار کرد گفت که لندن به طور کامل از گسترش روابط اقتصادی دو کشور حمایت به عمل می آورد.
این وزارتخانه در بیانیه ای که اوایل بامداد روز یکشنبه منتشر کرد، گفت: لغو تحریم های اقتصادی و مالی ایران ماحصل اجرای تعهدات این کشور براساس توافق هسته ای ۱۴ جولای ۲۰۱۵ میلادی وین بود و معنای آن این است که ایران در حال حاضر خیلی آزادانه تر می تواند تجارت کند.
این وزارتخانه افزود: به عنوان یک نتیجه از لغو تحریم ها، پوشش مالی صادرات انگلیس’ ( یو کی ای اف)، آژانس اعتبار صادرات انگلیس’، بار دیگر حمایت خودش را از شرکت های انگلیسی که به دنبال کسب وکار در ایران هستند، از سر گرفت.
وزارت تجارت انگلیس اضافه کرد: پوشش مالی و اعتباری صادرات انگلیس در حال حاضر هم به صورت پوندی و هم یورویی قابل دسترس است.
این وزارت خانه با اشاره به تضمین های مالی ‘یو کی ای اف ‘ برای صاحبان کسب و کار انگلیس، گفت این نهاد برای ارتقای سطح صادرات انگلیس به ایران به طور مستقیم با صندوق ضمانت صادرات ایران و وزارت اقتصاد و امور دارایی این کشور کار خواهد کرد.
‘فرانسیس مود’ معاون وزارت تجارت و نوآوری در بخش تجارت و سرمایه گذاری انگلیس نیز در این مورد گفت: دولت انگلیس به طور کامل از گسترش همکاری تجاری با ایران حمایت می کند و شرکت های انگلیسی را تشویق می کنیم که از فرصت تجاری به دست آمده بعد از لغو تحریم ها استفاده کنند.
وی افزود: به دنبال بازگشایی سفارت انگلیس در تهران در آگوست سال گذشته، معاونت تجارت و سرمایه گذاری وزارت تجارت انگلیس درصحنه حضور دارد و از تجارت میان دو کشور حمایت می کند.
فیلیپ هاموند وزیر خارجه انگلیس نیز شامگاه شنبه از اجرایی شدن برجام استقبال کرد و آن نتیجه سال ها صبر و شکیبایی و تلاش دیپلماتیک دانست.
وی همچنین ابراز امیدواری کرد که شرکت های انگلیسی از فرصت ایجاد شده به دنبال لغو تحریم های ایران، بتوانند استفاده کنند.
هاموند اضافه کرد: در این میان افراد شکاکی نیز بودند که عنوان می کردند که ایران هرگز حاضر به انجام تعهداتش براساس توافق – وین – نیست اما آژانس بین المللی انرژی اتمی تایید کرد که این کشور به تعهداتش عمل کرده است.
وزیر خارجه انگلیس همچنین در پیام توئییری خود اجرای برجام را تاریخی خواند.
وی در این پیام عنوان کرد که اجرای برجام سبب افزایش امنیت، آبادانی و گشایش در تحریم ها خواهد شد.
لرد ‘نورمن لامونت’، رییس اتاق بازرگانی انگلیس و ایران شامگاه شنبه ضمن تبریک و ابراز قدردانی از تلاش بی وقفه محمد جواد ظریف وزیر خارجه کشورمان در حصول و اجرای توافق هسته ای،گفت: شرکت های انگلیسی مشتاقانه منتظر ورود به بازارهای ایران هستند.
رئیس اتاق بازرگانی ایران و انگلیس در گفت وگو با ایرنا، ضمن تاکید بر منافع گسترده تجاری میان دو کشور ایران و انگلیس خاطر نشان ساخت: من شرکت های زیاد انگلیسی را می شناسم که منتظرند وارد بازار ایران شوند.
وی تصریح کرد: در اینجا علاقه و اشتیاق زیادی وجود دارد.
روزنامه فرانسوی «لو فیگارو» لغو تحریم های ایران را نشانه پیروزی «حسن روحانی» رئیس جمهوری اسلامی ایران خواند.
لو فیگارو در گزارشی به قلم «ژرژ مالبرونو» خبرنگار و کارشناس مسائل خاورمیانه، نوشت: برداشته شدن تحریم های اقتصادی از مهمترین وعده های انتخاباتی روحانی در سال ۲۰۱۳ میلادی بود و به گفته یک دیپلمات غربی، وی نخستین رئیس جمهوری ایران است که قادر به اجرای این تعهد بود.
این روزنامه با اشاره به پیشرفت های حاصل شده در مذاکرات افزود: شش ماه پس از توافق هسته ای، لغو تحریم ها در زمان مناسبی رخ می دهد… اقتصاد ایران با بازگشت تدریجی منابع مسدود شده، می تواند خود را بازیابی کند، حتی اگر روند آن طولانی باشد.
وزیر امور خارجه چین نیز با ابراز خرسندی از به فرجام رسیدن برنامه جامع اقدام مشترک، این موفقیت را به ملت ایران تبریک گفت و این روز را برای مردم ایران، فرخنده دانست.
«وانگ یی» روز یکشنبه در بیانیه ای با اشاره به تلاش های همه جانبه کشورهای مرتبط با پرونده هسته ایران در رسیدن به این توافق، نوشت: چالش سختی بود. همکاری های سازنده ای برای مقابله با این مشکلات و چالش ها صورت گرفت تا همه موانع برای رسیدن به امروز برطرف شود.
او تاکید کرد که در واقع رسیدن به برجام و اجرای آن یک ماموریت غیرممکن بود که با یک توافق خوب و تاریخی ممکن شد.
در بیانیه وزیر امور خارجه چین آمده است: پکن سه موضع را همواره در دستور کار قرار می دهد. نخست آنکه همه باید به تعهداتشان پایبند باشند. از ابتدا باید توافقات اجرا و تحریم ها لغو شود. در این راستا هیچ کم و کسری نباید وجود داشته باشد.
دوم آنکه باید اعتماد متقابل را تقویت کرد. موضوع هسته ای ایران یک موضوع امنیتی و سیاسی بود که به دلیل فقدان همین اعتماد شکل گرفت و حالا باید اعتماد سیاسی را افزایش داد و دوباره برقرار کرد و همه در واقع این وضعیت کلی را باید مد نظر قرار داده و با اجرای کامل توافق اعتماد را تحکیم کنند.
سوم آنکه توافق هسته ای یک سند عادلانه و متوازن است که منافع همه را تامین می کند. این سند بازتابی از اراده مشترک برای فایق آمدن به یک چالش بزرگ است که بیش از یک دهه وجود داشت و باید به روح این توافق وفادار بود و درک متقابل داشت. زمینه های اشتراک را دنبال کرد و هر اختلافی را به شکل مناسب حل و فصل کرد و کار را مشترکا به پیش برد.
در بیانیه وزیر امور خارجه چین که به زبان چینی در خبرگزاری شین هوا منعکس شد، آمده است: چین همواره خواستار حل و فصل موضوع هسته ای با ابزارهای دیپلماتیک و سیاسی بوده و مسئولیت سنگینی را به دوش کشیده است.
این بیانیه صراحت دارد: دنیا شاهد یک توافق و یک موفقیت بود. چین تلاش سازنده ای برای رسیدن به این توافق و لغو تحریم ها داشته است.
در بیانیه وزیر امور خارجه چین آمده است که این کشور به پیشبرد این توافق جامع در یک مسیر مناسب و درازمدت با همه تلاش ادامه خواهد داد.
همچنین ‘جولی بیشاپ’ وزیر امور خارجه استرالیا روز یکشنبه ابراز امیدواری کرد تحریم های اعمال شده علیه ایران در روزهای آینده برداشته شود و استرالیا نیز تحریم های مستقل خود را لغو می کند.
وزیر امور خارجه استرالیا پس از این بیانیه از برنامه کانبرا برای لغو تحریم های مستقل اعمال شده علیه کشورمان خبر داد.
وی در بیانیه ای که در تارنمای وزارت امور خارجه استرالیا قرار گرفت، تاکید کرد که تحریم ها علیه ایران براساس قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل پس از دریافت گزارش آژانس توسط شورای امنیت در روزهای آینده لغو می شود.
وی ضمن استقبال از اعلام عمل تهران به تعهدات خود در مورد طرح جامع اقدام مشترک، تصریح کرد: مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی تایید کرد ایران متعهد بوده و به تعهدات خود عمل کرده است.
جولی بیشاپ در بیانیه خود نوشت: انتظار می رود تحریم ها علیه ایران، براساس قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل پس از دریافت گزارش آژانس توسط شورای امنیت در روزهای آینده برداشته شود.
وی تاکید کرد دولت استرالیا پس از آن تحریم های مستقل و مشخص اعمال شده کانبرا و تحریم هایی که براساس قطعنامه سازمان ملل اعمال شده از جمله تحریم های اقتصادی را لغو می کند.
وزیر امور خارجه استرالیا اعلام کرد: لغو تحریم ها با ایران، کسب اطمینان ایجاد می کند که تجارت استرالیا در پیگیری تجارت با ایران آسیب نمی بیند.
رسانه های گروهی انگلیس هم امروز (یکشنبه) با اشاره به لغو تحریم های ایران و اعلام روز اجرای برجام عنوان کردند که ایران آماده وصل شدن به اقتصاد جهانی است.
به گزارش ایرنا، تارنمای روزنامه گاردین در گزارشی نوشت: برداشته شدن تحریم ها تاثیر گسترده ای را در ایران و در خارج خواهد داشت به طوری که بانک های ایرانی به زودی به سیستم مالیاتی اروپا وصل شده و شرکت های خصوصی بدون واهمه مجازات های غربی با ایران تجارت خواهند کرد.
این روزنامه انگلیسی افزود: اگرچه شرکت های اروپایی می توانند تجارت با ایران را از سر گیرند اما همچنان شرکت های آمریکایی به دلیل تحریم های دیگر گرفتارند.
گاردین همچنین با بیان اینکه «برداشته تحریم ها سبب لغو محدودیت های واردات نفت ایران از سوی کشورهای جهان خواهد شد»، افزود: انتظار می رود که ایران به زودی نیم میلیون بشکه نفت خام به صادرات خود اضافه کند.
این روزنامه انگلیسی به ظرفیت بازار انرژی ایران اشاره کرد و افزود که نمایندگان شرکت های توتال و شل جهت انجام مذاکره با مقامات ایرانی وارد تهران شده اند.
گاردین نوشت: ایران تاکنون شماری از قراردادهای جدیدش را که بیش از ده ها میلیارد دلار می ارزد رونمایی کرده است.
روزنامه ایندیپندنت نیز در یادداشتی، گرم شدن روابط میان ایران و آمریکا را در پی توافق هسته ای مورد توجه قرار داد.
ایندیپندنت نوشت: در حالی که باراک اوباما روز شنبه سه تبعه ایرانی-آمریکایی را به دلیل نقض تحریم های بین المللی علیه ایران بخشید و ایران نیز پنج ایرانی دو تابعیتی از جمله جیسون رضائیان، خبرنگار روزنامه واشنگتن پست را آزاد کرد، به نظر می رسد که یخ روابط میان دو کشور در حال آب شدن است.
دیلی تلگراف نیز در همین رابطه در یادداشتی به قلم دیوید بلر نوشت: دقایقی پس از اعلام روز اجرای برجام، کاخ سفید اعلام کرد باراک اوباما دستور لغو تحریم ها را صادر کرده است.
این روزنامه انگلیسی تصریح کرد: اکنون ایران ۷۵ میلیونی با ذخائر غنی نفت دوباره به اقتصاد جهانی باز می گردد.
دیلی تلگراف همچنین به استرداد پول های بلوکه شده ایران اشاره کرد و نوشت: ‘جاناثان ایال’ رئیس مسائل امنیتی اندیشکده خدمات متحده سلطنتی (RUSI) می گوید، از نگاه دولت آمریکا ایران سهم زیادی از این پول را صرف بهبود وضعیت مردم و گشایش اقتصادی خواهد کرد.
دیگر رسانه های انگلیسی نیز روز اجرای برجام را آغاز لغو تحریم های بین المللی علیه ایران خوانده و عنوان کردند که ایران فصل جدید اقتصادی اش را با جامعه جهان آغاز خواهد کرد.
وزیر خارجه انگلیس افزود: محدود شدن برنامه هسته ای ایران، سبب لغو تحریم های این کشور شده و منافع اقتصادی برای آن به همراه خواهد داشت.
وی همچنین ابراز امیدواری کرد که شرکت های انگلیسی از فرصت ایجاد شده به دنبال لغو تحریم های ایران، بتوانند استفاده کنند.

وزیر خارجه انگلیس افزود: سال ها صبر و دیپلماسی مداوم و کار سخت فنی، بالاخره میوه خودش را که محمد جواد ظریف و فدریکا موگرینی شامگاه شنبه در بیانیه ای مشترک ضمن اعلام رفع تحریم های ایران، روز ۲۶ دی را به عنوان روز اجرای برجام اعلام کردند.
بان کی مون دبیر کل سازمان ملل روز شنبه از اجرای توافقنامه هسته ای بین ایران شش قدرت جهان استقبال کرده و آن را یک نقطه عطف و مهم خواند.
وی گفت: تاییدیه روز شنبه آژانس مبنی بر اجابت تعهدات ایران طبق توافقنامه تاریخی تابستان گذشته ‘ بازتاب تلاش با حسن نیت تمام طرف ها برای تحقق تعهدات مورد توافق است.
در بیانیه سخنگوی دبیرکل سازمان ملل به نقل از بان گفته شده است این دستاورد نشان می دهد که گفت و گو و دیپلماسی صبورانه می تواند نگرانی های هسته ای را رفع کند.
همچنین نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا ضمن استقبال از شروع اجرای برجام گفت که اگر رئیس جمهور شوم توافق هسته ای را با رویکرد بی اعتمادی و راستی آزمایی اجرا خواهم کرد.
هیلاری کلینتون وزیر خارجه سابق و نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در بیانیه ای بعد از شروع اجرای توافق و آزادی زندانیان آمریکایی در ایران گفت: من از آزادی زندانیان و بازگشت آنها به خانه به سلامت بسیار خرسندم. خانواده آنها و کشور من منتظر آمدن چنین روزی بودند و برای ان دعا کردند.
وی افزود: من همچنین از اجرای کامل توافق هسته ای استقبال می کنم، یک دستاورد بزرگ دیپلماسی که با فشار حاصل شد.اجرای توافق یک گام مهم برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای است. ایران سانتریفیوژهای خود را برچیده، رآکتور را غیرفعال کرده و همه اورانیوم غنی شده را به خارج منتقل کرده است.
کلینتون در این بیانیه ادامه داد؛ اینها گامهای مهمی هستند که آمریکا و متحدانمان را امن تر می کند. من به اوباما و تیمش تبریک می گویم و خوشحالم که نقشی در شروع این روند داشتم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *