اجتماعیاخباراخبار جهان

اشتیاق ایتالیا برای حضور دوباره در اقتصاد ایران

ایتالیا که در گذشته نه چندان دور یکی از مهمترین شریکان تجاری ایران و دروازه ورود نفت ایران به اروپا بود، اکنون تلاش دارد پس از اجرای برجام، به سرعت این جایگاه را دوباره به دست آورد.

بدون اغراق روابط سیاسی – اقتصادی ایران و ایتالیا از کهن ترین رابطه ها میان کشورهای جهان است. روابط ایران و ایتالیا به سده های پیشین باز می گردد که به نوعی بزرگترین امپراتوری های شرق و غرب جهان آن روزگار بودند. این رابطه در دوره های گوناگون با فراز و نشیب هایی همراه بود و گاهی تبدیل به رابطه ای منازعه آمیز می شد. در دوره معاصر این ارتباط نزدیک شد و حتی در سخت ترین دوران تحریم ها نیز ادامه داشت. اکنون به نظر می رسد با اجرای عملی برجام، ایتالیا در کنار آلمان از کشورهای پیشرو برای دستیابی سریع به اقتصاد و بازار ایران است.
اهمیت روابط جمهوری اسلامی ایران با ایتالیا و آلمان از این جهت برجسته است که آن ها در روند صنعتی شدن تولید در کشورمان از قرن ۱۹میلادی و به ویژه در قرن بیستم و پس از جنگ جهانی دوم سهم مهمی داشتند. این دو کشور بسیاری از صنایع سنگین و زیربنایی ایران را ساختند. برخی از مهمترین زیرساخت های کشورمان در داخل پایتخت و خارج آن به دست این ۲ کشور اروپایی بنا شد که حوزه های حمل و نقل، صنایع فولاد، صنعت خودرو و صنعت نفت از نمونه های بارز این همکاری اقتصادی به شمار می رود.
دیروز دوشنبه بیست و یکم دی ماه دومین نمایشگاه اختصاصی ایتالیا در ایران با حضور بیشتر از ۶۰ بنگاه تولیدی و خدماتی ایتالیا در تهران آغاز به کار کرد. شرکت های ایتالیایی حاضر در این نمایشگاه تا روز چهارشنبه دستاوردهای خود را در زمینه های فنی مهندسی، مبلمان، تجهیزات اداری و منزل، هتل سازی، ساخت فضاهای شهری، معماری، تجهیزات آشپزخانه، حمام و در و پنجره به نمایش می گذارند.

*** ایران خبر خوش سال ۲۰۱۶ برای ایتالیا
ایتالیا چهارمین کشور قدرتمند اروپا و یکی از ۱۰ کشور برتر پیشرفته و صنعتی جهان به شمار می رود. جدیت مقام های این کشور از گفته مقام های ایتالیایی نمایان است که بیان داشتند این بزرگترین هیات تجاری آن ها بود که در ۲ سال گذشته به یک کشور خارجی سفر کرده است.
مبادله تجاری ایران و ایتالیا در سال ۲۰۱۱ حدود ۷ میلیارد یورو بود اما به علت تحریم ها این رقم اکنون نزدیک به ۱.۵ میلیارد دلار است. گویا مقام های ۲ کشور هدف گذاری نخست خود را دستیابی به رابطه اقتصادی ۷ میلیارد دلاری پس از اجرای برجام عنوان کرده اند.
«کارلو کالندا» معاون وزیر توسعه اقتصادی ایتالیا که از مدیران هیات تجاری ۳۶۰ نفره ایتالیا بود چندی قبل در مورد تاثیر اجرای برجام و رفع تحریم ها ابراز داشت که ایران خبر خوش سال ۲۰۱۶ برای تجارت و صنعت ایتالیا است.
از زمان تصویب برجام درتیرماه ۱۳۹۴ تاکنون چندین هیات تجاری و سیاسی از ایتالیا به همراه چند تن از وزیران کابینه این کشور وارد تهران شدند و بر پایه اخبار رسانه ها توافق های خوبی به همراه گفت وگوهای اولیه اجرا به دست آمد. نکته مهم برای ایتالیایی ها اعلام زمان اجرای برجام و برچیده شدن عملی محدودیت ها علیه ایران بوده است.
یکی از مهمترین این دیدارها حضور ۳۶۰ فعال اقتصادی از بنگاه های بزرگ صنعتی و ۱۰ بانک ایتالیایی در تهران در آذر ماه ۱۳۹۴ بود که نتیجه آن امضای چند توافقنامه همکاری در حوزه های گردشگری، صنعتی و تجاری به همراه یک خط اعتباری بانکی ۵ میلیارد دلاری بود.
از سوی دیگرنگرش های داخلی به ایتالیا مثبت است زیرا این کشور حتی در اوج سخت ترین تحریم ها نیز روابط خود را با ایران قطع نکرد و همواره مجرایی را برای همکاری های اقتصادی با ایران باز گذاشت. شرکت نفتی «انی» ایتالیا از آخرین شرکت های نفتی غرب بود که با افزایش تهدیدها و تحریم ها مجبور به ترک ایران شد.
پس از کاهش شدید رابطه اقتصادی ۲ کشور، با آغاز ریاست جمهوری «حسن روحانی»، این روابط به تدریج گرم تر شد و اکنون بار دیگر ایتالیا در میان ۱۰ شریک تجاری مهم ایران قرار گرفته است.
ایتالیا دارای صنایع بزرگ و پیشرفته است که در بسیاری از حوزه ها نسبت به شرکای تجاری چند سال گذشته ما مزیت اقتصادی دارد. این کشور در حوزه هایی همچون نفت، پتروشیمی، امور بانکی و مالی، صنایع سنگین همچون فولاد، خودروسازی و گردشگری تجربه، فناوری و سرمایه جایگاه مناسبی دارد. بتازگی «مائوریتزیو مارتینا» وزیر سیاست های کشاورزی ایتالیا نیز برای سفر به ایران و افزایش همکاری ها در صنایع کشاورزی و غذایی ابراز تمایل کرده است.
این توانایی ها در کنار مزیت های داخلی و منطقه ای کشورمان می تواند زمینه ها را برای جهش بزرگ صنعتی و اقتصادی در حوزه تولید و صادرات برای ایران به ارمغان بیاورد.

***ایتالیا دروازه نفت ایران به اروپا
یکی از زمینه های همکاری ایران و ایتالیا در گذشته صنعت نفت بود و ایتالیا مهمترین سرپل ارتباطی و صادراتی نفت ایران به اروپا بود که البته با تحریم ها این شرایط تغییر کرد. اخبار رسانه ها گویای این است که یک هیات ایتالیایی در زمینه نفت و گاز تا ۲ هفته آینده (اواخر ژانویه) به ایران سفر می کند. این گروه پروژه های مورد علاقه شرکت های ایتالیایی در زمینه نفت و گاز را برای سرمایه گذاری در بخش نفت ایران اعلام خواهد کرد.
در گذشته نه چندان دور شرکت های بزرگ و کوچک ایتالیایی در حوزه های گوناگونی همچون ساخت تجهیزات، اکتشاف، استخراج، احداث پالایشگاه و انتقال نفت با ایران همکاری داشتند. شرکت ملی نفت ایتالیا (انی) یکی از شناخته شده ترین بنگاه های این کشور بود که در حوزه انرژی در ایران فعالیت می کرد. انی یکی از بزرگ ترین شرکت های نفت و گاز اروپا است که پیش از ترک بازار ایران، در مجموعه ای از پروژه های بخش نفت و گاز و حتی در توسعه فازهای ۴ و ۵ پارس جنوبی و نیز میادین نفتی درود و بلال مشارکت داشت. این شرکت در فاز اول و دوم طرح توسعه میدان نفتی دارخوین در منطقه غرب کارون مشارکت و سرمایه گذاری داشت.
انی در واقع یک «هولدینگ انرژی» است که علاوه بر صنعت نفت، در صنعت برق، انواع فرآورده های نفتی، روغن های صنعتی و ویژه، فرآورده ها و سوخت های خاص در صنعت کشاورزی، محصولات شیمیایی و سوخت هوایی فعالیت دارد.
سفرهای چند باره «کلادیو دسکالتسی» مدیر عامل شرکت ملی نفت ایتالیا، به ایران در ماه های گذشته نشان از جدیت و عزم راسخ این شرکت مطرح ایتالیایی برای ورود قدرتمندانه به عرصه اقتصاد و انرژی ایران است. نزدیک به یک ماه قبل نخستین قراردادها میان ایران و یک شرکت مطرح نفتی خارجی، بسته شد. در این توافق حفاری چندین حلقه چاه توسعه ای و توصیفی در طرح توسعه فاز ۱۴ پارس جنوبی با شرکت انی ایتالیا به امضا رسید.

***فرجام سخن
به نظر می رسد جمهوری اسلامی ایران فرصت ها و توانایی های خود را به دیگر کشورها و شرکت ها معرفی و قراردادهای نفتی خود را به روز رسانی کرده است. کشورهای جهان از جمله ایتالیا علاقه مندی خود را برای همکاری با ایران به طور آشکار نشان داده اند و حتی پیش از اجرای برجام توافق هایی نیز به امضای ۲ طرف رسید.
از اینرو با توجه به شرایط بازار و اهمیت موضوع انرژی برای اروپا، شاهد تکاپوی بیش از پیش کشورهایی همچون ایتالیا در آینده ای نه چندان دور خواهیم بود که در پی به دست آوردن جایگاه پیشین خود در همکاری با ایران هستند.
*گروه پژوهش و تحلیل خبری

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *