اجتماعیاخباراخبار جهاناخبار سیاسی

اظهارات نتانیاهو درباره ایران حقه‌بازی بود

روزنامه نیویورک‌تایمز در سرمقاله خود اظهارات نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی درباره ایران را «حقه‌بازی» توصیف کرده است.

خبرگزاری فارس: سرمقاله‌ نیویورک‌تایمز: اظهارات نتانیاهو درباره ایران حقه‌بازی بود

 به گزارش پیام نایین نقل از فارس، یک روزنامه آمریکایی در سرمقاله خود سخنرانی «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی را «حقه‌بازی» توصیف کرد.

 نتانیاهو شامگاه دوشنبه ۱۰ اردیبهشت‌ماه در نمایش تبلیغاتی جدید خود، زونکن‌ها و لوح‌های فشرده‌ای که به ادعای وی «اسناد و مدارک جدید» از برنامه هسته‌ای ایران بودند را نشان داد و مدعی شد تهران بعد از امضای برجام به صورت مخفیانه بُعد نظامی برنامه هسته‌ای خود را حفظ کرده و تلاش داشته به سلاح اتمی برسد.

این اظهارات نتانیاهو با واکنش‌های گسترده همراه شده و بسیاری از کارشناسان در نقاط مختلف دنیا مستندات ادعایی اصطلاحاً جدید وی را زیر سوال برده و آنها را قدیمی دانسته‌اند.

مقام‌های کشورهای اروپایی با بیان اینکه آنچه نتانیاهو به عنوان اسناد جدید نمایش داد در سال‌های گذشته توسط دستگاه‌های اطلاعاتی کشورهای غربی مطرح شده‌اند از اظهارات او به عنوان مبنایی برای تأکید بر ضرورت حفظ برجام استفاده کرده‌اند- موضوعی که با هدفی که نتانیاهو از این نمایش تبلیغاتی دنبال می‌کرد ۱۸۰ درجه تفاوت دارد.

روزنامه نیویورک‌تایمز در سرمقاله روز سه‌شنبه خود در مطلبی با عنوان «حقه‌بازی نتانیاهو درباره ایران» نوشته است: «نخست‌وزیر اسرائیل، بنیامین نتانیاهو مدتها است به استفاده از ابزارهای تصویری برای گوشزد کردن خطرات ایران و توافق هسته‌ای عادت دارد، حتی اگر آن خطرات گاهاً زاییده ذهن باشند.»

این روزنامه نوشته است: «در ماه فوریه، نتانیاهو در یک همایش امنیتی در اروپا قطعه‌ای از یک پهپاد سرنگون‌شده ایرانی را به عنوان شاهدی برای استدلالش مبنی بر اینکه تهران و نائبان آن نباید عزم اسرائیل را بیازمایند بالا برد. او در سخنرانی‌اش در سال ۲۰۱۲ مقابل سازمان ملل هم برای نشان دادن میزان قدرت هسته‌ای ایران، که در آن زمان رو به پیشرفت بود اما هرگز به مرحله تولید سلاح نرسید،  کارتونی از یک بمب را نشان داد که دستمایه تمسخر عده زیادی شد.»

ادعاهای نتانیاهو تکرار همان ادعاهایی است که آمریکایی ها در گذشته تحت عنوان ادعایی «ابعاد احتمالی نظامی در برنامه هسته‌‌ای ایران» مطرح کرده بودند و پرونده آن همزمان با مذاکرات برجام مختومه اعلام شد.

روزنامه نیویورک‌تایمز هم در سرمقاله خود به تکراری بودن ادعاهای نتانیاهو اشاره کرده و نوشته یکی از دلایل حصول برجام هم محدود کردن فعالیت‌های هسته‌ای ایران بوده است.

با آنکه نتانیاهو قبل از شروع نمایش تبلیغاتی خود مدعی شده بود قصد ارائه اسنادی درباره نقض توافق هسته‌ای توسط ایران دارد نیویورک‌تایمز نوشته است: «نتانیاهو، هیچ دلیلی مبنی بر اینکه ایران برجام را از زمان اجرایی شدن آن در اوایل ۲۰۱۶ نقض کرده، ارائه نکرد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که وظیفه نظارت بر توافق را به عهده دارد، و همین‌طور مقام‌های امنیتی آمریکا مکرراً پایبندی ایران به تعهداتش را تأیید کرده است. بسیاری از سران نظامی و اطلاعاتی فعلی و سابق اسرائیل نیز گفته‌اند که این توافق موثر است و بایستی آن را حفظ کرد.»

روزنامه آمریکایی با یادآوری اینکه نتانیاهو قصد «کشتن» توافق هسته‌ای را دارد نوشته او قصد داشته «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا را به خروج از این توافق مجاب کند.

انتهای پیام/ M

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *