اجتماعیاخباراخبار ایراناخبار سیاسیاخبار شهرستان نایینویژه نامه انتخابات

انتخابات از پنجره مجازی، تلاش برای برقراری نظم و قانون در فرایندهای انتخاباتی

دغدغه برگزار کنندگان انتخابات در زمینه حاکم ساختن نظم و قانون بر فرایند تبلیغات در کنار حاشیه هایی نظیر اصرار اصولگرایان بر برائت جویی اصلاح طلبان از رسانه های بیگانه، تخریب های انتخاباتی و فراخوان برخی چهره های سیاسی برای حضور پررنگ مردم پای صندوق های رای طی ۲۴ ساعت گذشته بازتاب زیادی در شبکه های اجتماعی داشته است.

وزارت کشور و ستاد انتخابات به عنوان مجریان برگزاری انتخابات در تلاش اند تا در روزهای منتهی به هفتم اسفند، قانونگرایی و نظم به عنوان اصلی ترین ارکان فعالیت انتخاباتی در فضای جامعه برقرار شود. در برابر، برخی نامزدها و جریان ها در تبلیغ های انتخاباتیِ خود به سمت تخریب و توهین برای جذب رای بیشتر سوق یافته اند. این موضوع، یکی از محورهای مورد توجه کانال های خبری و تبلیغاتی در فضای مجازی بود.
رویکرد رسانه های خارجی نظیر «بی.بی.سی» انگلیس در زمینه انتخابات ایران، تاکید بزرگان نظام بر مشارکت مردمی، ادامه حاشیه ها بر سر فهرست های انتخاباتی، برگزاری همایش ها و ادامه کارزارهای تبلیغاتی در جهت افزایش مشارکت مردمی نیز دیگر محورهای فعالیت گردانندگان شبکه های مجازی بود.

*** تلاش برای برقراری نظم و قانون در روند انتخابات
به دنبال اقدام های غیرقانونی برخی افراد برای برهم زدن سخنرانی و نشست های انتخاباتی، کانال خبری «ایلنا» از زبان «حسین ساجدی نیا» فرمانده انتظامی تهران بزرگ، نوشت: وظیفه پلیس برقراری نظم و امنیت تمامی ‏ستادهای انتخاباتی است و این اقدام بدون جهت گیری سیاسی انجام می شود.‏ پلیس با عمل به این جمله، ضمن تامین امنیت ستادهای انتخاباتی نامزدها از هر گونه اقدام مخالف ‏قانون جلوگیری خواهد کرد.‏
به گزارش کانال خبری «ایرنا»، وزیر کشور هم درباره سازوکارهای پیش بینی شده برای انتخابات گفت: پیش بینی های لازم را برای صیانت از آراء مردم در نظر گرفته ایم. حدود ۵۵ میلیون نفر واجد شرایط رای دادن هستند و حداقل سه روز لازم است تا نتیجه نهایی انتخابات اعلام شود.
حضور پررنگ شبکه های اجتماعی در انتخابات امسال افزون بر مزایای فراوان حاشیه هایی نیز به همراه داشته است. کانال تلگرامی «خبرآنلاین» در این باره و به نقل از سرپرست اداره تشخیص جرایم سایبری پلیس فتا نوشته است: با توجه به نزدیک شدن به ایام انتخابات این موضوع می تواند سوژه خوبی برای هکرها در فضای مجازی و به خصوص در شبکه های اجتماعی باشد تا بتوانند کاربران را فریب داده و با ایجاد صفحات «اسپم» آمار بازدید صفحاتی خاص را بالا ببرند و یا با بارگذاری لینک ها و کلیپ های جذاب انتخاباتی مرتبط با کاندیداها که نیاز به دانلود دارد، دستگاه های کاربران را به ویروس های طراحی شده آلوده کنند. هموطنان عزیز تلاش کنند تا در استفاده از اخبار و اطلاعات انتخاباتی در دام هکرها گرفتار نشوند.

*** تبلیغ یا تخریب؟
نوع تبلیغ و اظهارنظر برخی نامزدها و جریان های سیاسی در آستانه انتخابات گاهی فراتر از قانون انجام و با کنایه، توهین و تخریب همراه می شود. انتقادها از قرار گرفتن برخی چهره های شاخص اصولگرا در فهرست «اصلاح طلبان و اعتدالی ها» به اوج خود رسیده است و واکنش ها به این انتقادها هم بخشی از خبرهای فضای مجازی را به خود اختصاص داده است.
کانال خبری «انتخاب» در این مورد به سخنان «کاظم جلالی» نماینده مجلس و نامزدِ قرارگرفته در فهرست اصلاح طلبان پرداخت و به نقل از وی نوشت: اگر ما شکار اصلاح طلبان شده ایم، چرا دوستان شکار جبهه پایداری شده اند. دوستانی که می گویند چرا ما در لیست مورد حمایت اصلاح طلبان و اعتدال گرایان قرار گرفته ایم چرا اینگونه تحلیل می کنند، مگر حضرات آیات موحدی کرمانی ، امینی و … در لیست مورد حمایت اعتدال گرایان برای انتخابات خبرگان قرار نگرفته اند؟ آیا می توانند به این بزرگواران هم اتهام بزنند که چرا مورد حمایت اصلاح طلبان قرار گرفته اند؟!
در این پیوند، کانال خبری «فارس» نیز از نشست تبلیغاتی «غلامعلی حدادعادل» در شیراز خبر داد و به نقل از وی نوشت: ما نگرانیم که دوباره آن مطالب و آن حرف هایی که در مجلس ششم با آن مواجه بودیم تکرار شود. هر روز یک بحران داشتیم و عده ای می گفتند که این بحران ها را شما انتخاب کردید. برخی آقایان به جای اینکه دنبال حل مشکلات اقتصادی باشند دنبال مجلسی هستند که به دنبال رفع حصر باشد. آنها رفع حصر را دنبال می کنند. در مجلس ششم سنگر به سنگر روبه روی این حضرات بودم و این واقعیات آنها را دیدم و تجربه کردم و می فهمم که چه اتفاقی ممکن است رخ دهد. من احساس می کنم همان کسانی که یک روز از فتنه ۸۸ طرفداری می کردند حالا از این شعار اعتدال استفاده کردند و می خواهند زیر نقاب اعتدال چهره پیدا کنند و وارد مجلس شوند.

*** حاشیه های موضع گیری بی.بی.سی در قبال انتخابات ایران
اصولگرایان حمایت بی.بی.سی از فهرست منتسب به اصلاح طلبان را نقطه ضعف انتخاباتی این جریان قلمداد می کنند و مدام از جناح رقیب می خواهند نسبت به موضع این شبکه خبری انگلیسی اعلام برائت کنند.
به نوشته کانال خبری ایلنا، «محمدرضا عارف» رییس شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان در پاسخ به پرسشی درباره حمایت رسانه های بیگانه همچون بی.بی.سی از فهرست اصلاح طلبان گفت: از کِی حرف های بی بی سی برای ما مستند بوده است؟ آنها برای ایجاد فتنه و تفرقه این کار را می کنند. برای اینکه چهره های مومن، انقلابی و همیشه در صحنه را زیر سئوال ببرند و حالا یک عده هم تکلیف شرعی خود می دانند که به این امر دامن بزنند. اگر دشمن بخواهد شیطنت بکند چی؟ یکی از راه های نفوذ، شیطنت کردن و تفرقه انداختن است. من ۲۴ ساعته باید از بی بی سی اعلام برائت رسمی کنم؟ بیکارم؟
درخواست برای برائت جویی اصلاح طلبان از بی.بی.سی و واکنش ها نسبت به رویکرد این رسانه در قبال انتخابات ایران به اینجا ختم نمی شود. کانال تلگرامی «بهارنیوز» به نقل از حجت الاسلام «سید احمد خاتمی» امام جمعه موقت تهران در همایش انتخاباتی جامعه ایثارگران استان کرمان نوشت: گروهی بسیار ناشیانه عمل کرده اند و با انگلیس همسنگر شده اند، آیا ننگتان نیست که همسنگر با انگلیس و استکبار هستید. می خواهند رندی کنند و بگویند این هایی که ما حمایت کرده ایم رای آورده اند، اما در عرصه خبرگان خودتان هم می دانید، هدف اول تان این بود که خبرگان را بگیرید، اما دیدید این خواب و خیال است و هدف دوم تان این بود تا اقلیت قوی داشته باشید، اما دیدید به این کامتان هم نمی رسید، بنابراین گفتید، چهره های تاثیرگذار را بزنیم اما روز اعلام نتایج انتخابات، ناشی گری تان را می فهمید.
داستان حمایت ها و برائت ها، وزیر کشور را نیز وادار به اظهارنظر کرد. کانال خبری «ایسنا» به نقل از «عبدالرضا رحمانی فضلی» نوشت: نباید گفتمان انتخابات را در داخل به گونه ای کنیم که گویی یک عده طرفدار انگلیس هستند. همه باید دخالت بیگانگان را محکوم کنند.

*** بیانیه های دعوت بزرگان
چهره های شاخص نظام، همچنان قشرهای گوناگون مردم را به حضور پای صندوق های رای دعوت می کنند. در تازه ترینِ پیام ها، آیت الله «اکبر هاشمی رفسنجانی» رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام، در بیانیه ای از مردم خواست در انتخابات ۷ اسفند حضور پرشوری داشته باشند.
به گزارش کانال تلگرامی «هاشمی صدای من است»، در این فراخوان آمده است: انتخابات هفتم اسفند، یکی از فرصت های بسیار گرانقدر برای جلوگیری از نهادینه شدن تندروی های سیاسی و افراط کاری های دینی در جامعه است. کاش فرصت حضور همه صاحبان اندیشه و سلایق در هر دو انتخابات اسفند ماه، به طور کامل فراهم می شد. به دنیا ثابت کنیم که تندروی ها، اعمال سلیقه های شخصی، تفسیر به رای ها و افراطی گری ها، مربوط به یک عده محدود است. در همین پیوند، «مصطفی معین» وزیر علوم دولت اصلاحات نیز از مردم برای مشارکت در انتخابات ۷ اسفند دعوت کرد.

*** داستان ناتمام فهرست ها
فهرست های اصلاح طلبان همچنان در برخی شهرها ناقص است و شورای سیاستگذاری این جریان در تلاش است طی روزهای پیش رو بر این چالش غلبه کند. اما حاشیه های فهرست انتخاباتی اصولگرایان پنج روز مانده به رای گیری همچنان ادامه دارد.
کانال خبری ایلنا به نقل از «اسدالله بادامچیان» عضو شورای مرکزی حزب موتلفه، آورد: جامعه مدرسین نسبت به حضور علی لاریجانی در لیست خود به جمع بندی رسیده و ما نیز به عنوان حزب موتلفه تابع نظرات جامعه مدرسین حوزه علمیه قم هستیم. در رابطه با عدم توافق بین جامعتین در دوره حضور آیت الله هاشمی نیز باید بگویم که نظر آیت الله یزدی به عنوان رییس جامعه مدرسین بر حضور نداشتن آقای هاشمی در لیست بود ولی در مجموع تصمیمی که گرفته شد نظر کلی جامعتین بوده است.
کانال خبری «مرصاد نیوز» سخنان «محمدرضا باهنر» نایب رییس مجلس در نشست ماهیانه جامعه مهندسین را منتشر کرد و نوشت: از کسانی که هنوز انصراف ندادند گلایه داریم. اگر کسی زیرآبی برود ارزش وفادار ماندن به کار تشکیلات را ندارد و تصمیم جمعی برای بستن فهرست ۳۰ نفره بهترین تصمیم بود. کسانی که از فهرست بیرون ماندند چیزی از صلاحیت کم ندارند اما نماینده شدن حق کسی نیست بلکه وظیفه است. اگر فهرستی رای ندهیم معنای آن اجازه دادن به یک اصلاح طلب برای ورود به مجلس است.
کانال خبری «ایران تایمز» به نقل از «ابراهیم حکیم» دبیرکل مجمع اسلامی کارکنان بانک ها آورد: احمد توکلی نامزد انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی به عنوان سرلیست این حزب معرفی شد. در تهیه این لیست سعی شده از نامزدهایی که مشی مبارزه با فساد را در کارنامه خود دارند، استفاده شود. در این لیست نامزدهایی از دو جناح هستند که از جمله می توان به حجت الاسلام و المسلمین محمد حسن ابوترابی فرد، الیاس نادران، احمد توکلی، محمد رضا عارف و علی مطهری اشاره کرد.
این کانال همچنین درباره اختلاف اصولگرایان بر سر فهرست های منتشر شده نوشت: علیرضا زاکانی که رییس کمیته فرهنگی ائتلاف اصولگرایان است گویا بدون هماهنگی با اعضای لیست به خصوص ریش سفیدان اقدام به انتشار و چاپ لیست با سر لیستی حدادعادل کرده است و این اقدام موجب ناراحتی اعضای ائتلاف شده است. آیت الله موحدی کرمانی که جلسات ائتلاف در دفتر ایشان برگرار می شده به شدت از این اقدام گله مند شده است.
در کنار این انتقادها اما برخی چهره های اصولگرا همچنان به نفع فهرست ائتلاف انصراف می دهند. از کانال خبری «دولت بهار» در این باره می خوانیم: محمد عباسی وزیر تعاون دولت محمود احمدی نژاد با صدور بیانیه ای از انتخابات انصراف داد.
کانال خبری «صدای ملت» از تکمیل فهرست صدای ملت برای شهرستان ها و حذف نام برخی افراد از فهرست با رضایت خود نامزد خبر داده است. کانال خبری «خبرگان مردم» هم نوشت: مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم در حمایت از لیست خبرگان مردم و شورای سیاست گذاری اصلاح طلبان در انتخابات ۷ اسفند ۱۳۹۴ بیانیه ای صادر کرد.

*** بازار داغ همایش ها
در حالی که جریان اصولگرا روز سه شنبه چهارم اسفندماه همایش انتخاباتی خود را برگزار خواهد کرد؛ اصلاح طلبان دیروز شنبه، یکم اسفند دومین همایش بزرگ خود را در تهران برگزار کردند.
کانال تلگرامی ایلنا از حضور چهره های شاخص این جریان در همایش ائتلاف اصلاح طلبان خبر داد. به گزارش این کانال، عارف رییس شورای سیاستگذاری اصلاح طلبان در این همایش عنوان داشت: افتخار ما این است که در دولت اصلاحات حتی یک مدیر ارشد به جرم اختلاس زندانی نشد. دلسوزتر از اصلاح طلبان برای نظام و کشور نشناخته و برای پیروزی هیچگاه رقیب را تخریب نمی کنیم.

*** کارزارها جوانه می زنند
پس از استقبال مردم و هنرمندان از کارزارهای گوناگونِ انتخاباتی که بیشتر برای تشویق مردم به حضور پای صندوق های رای ایجاد شد، کانال خبری ایران تایمز از راه اندازی کارزار «شهروند فعال» به یاری جمعی از جوانان اصلاح طلب در استان اصفهان خبر داد و نوشت: این کمپین با صدور بیانیه ای در اصفهان اعلام موجودیت کرد. این دومین حرکت جوانان اصلاح طلب اصفهان پس از راه اندازی ستاد فرزندان اصلاحات است.

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *