اجتماعیاخبار علمی

با خواص سیب زمینی بیشتر آشنا شوید/ کنترل قند خون و سلامت قلب و عروق با این خوردنی پرخاصیت

سیب زمینی یکی از کاربردی‌ترین انواع سبزی در سراسر جهان است که از آن برای تهیه انواع غذا استفاده می‌شود. در این مقاله قصد داریم به خواص سیب زمینی برای شما بیشتر بگوییم.

به گزارش پیام نایین نقل از  صاحب نیوز؛ سیب زمینی یکی از کاربردی‌ترین انواع سبزی در سراسر جهان است که از آن برای تهیه انواع غذا استفاده می‌شود. در این مقاله قصد داریم به خواص سیب زمینی برای شما بیشتر بگوییم با جیمیتو همراه باشید.

سیب زمینی

همه ما می‌دانیم که انواع سبزی چه تاثیر زیادی بر سلامتی بدن دارد اما بسیاری از ما گمان می‌کنیم که سیب زمینی، برای بدن چندان مفید نیست و می‌تواند همراه با ضرر باشد. اگر بخواهم به صورت خلاصه به شما بگویم: خوردن سـیب زمینی سرخ کره برای شما مضر است! در ادامه به ارزش غذایی یک سیب زمینی ۱۷۳ گرمی را بیان خواهیم کرد.

  • کالری ۱۶۸ واحد
  • چربی صفر گرم
  • پروتئین ۵ گرم
  • کربوهیدرات ۳۷ گرم
  • فیبر ۴ گرم
  • سدیم ۲۴ میلی گرم
  • ویتامین C حدود ۳۷ درصد RDI
  • ویتامین B6 حدود ۳۱ درصد RDI
  • پتاسیم ۲۷ درصد RDI
  • منگنز ۲۷ درصد RDI

جنس و نوع سیب زمینی و همچنین نحوه پخت آن در میزان ارزش غذایی آن تاثیر گذار است.

خواص سیب زمینی 

سیب زمینی، خواص بسیار زیادی را دارد که باعث افزایش محبوبیت آن در میان مردم شده است. در این بخش به معرفی این خواص خواهیم پرداخت با جیمیتو همراه باشید.

آنتی اکسیدان

سیب زمینی، غنی از ترکیبات مانند فلاونوئیدها، کاروتنوئیدها و اسیدهای فنولی است. این سه ترکیب در بدن با رادیکال‌های آزاد مبارزه کرده و در واقع نقش یک آنتی اکسیدان قوی را بازی می‌کند. از بین نرفتن این رادیکال‌های آزاد باعث بروز دیابت، سرطان و انواع بیماری قلبی می‌شود.

تحقیقات نشان می‌دهد، سیب زمینی‌های رنگی ۳ تا ۴ برابر بیشتر از سیب زمینی سفید دارای آنتی اکسیدان است.

کنترل قند خون

سیب‌زمینی دارای نوعی از نشاسته است که به صورت کلی شکسته نمی‌شود و به سرعت جذب بدن نمی‌شود. و در هنگام ورود به روده بزرگ و قبل از دفع آن توسط دیواره آن جذب باکتری‌های مفید آن می‌شود. تحقیقات نشان می‌دهد این نوع نشاسته باعث کاهش مقاومت انسولین شده که باعث کنترل قند خون خواهد شد. آزمایشات انجام شده بر روی موش‌ها نشان می‌دهد این نشاسته باعث خروج قند اضافه از خون می‌شود و قند خون را کنترل می‌کند.

سلامت قلب و عروق

سیب زمینی فاقد کلسترول و سرشار از فیبر، پتاسیم، ویتامین C و ویتامین B6 است که برای سلامت قلب بسیار مفید می‌باشد. همان‌طور که گفته شد، سیب زمینی سرشار از فیبر است که به کاهش میزان کلسترول خون کمک می‌کند و همین مساله منجربه کاهش ریسک ابتلا به بیماری قلبی نیز می‌شود. تحقیقات انجام‌شده در مرکز ملی سلامت و تغذیه نشان می‌دهد، افزایش پتاسیم و کاهش سدیم دریافتی در رژیم غذایی خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و مرگ‌ومیر را به‌شدت کاهش می‌دهد

سیب زمینی سرشار از کربوهیدارت است که افراد چاق و مبتلا به دیابت نباید در مصرف آن زیاده‌روی کنند.

بهبود سیستم گوارش

نشاسته موجود در سیب‌زمینی به بهبود عملکرد دستگاه گوارش کمک می‌کند. باکتری‌های موجود در دیواره روده بزرگ این نشاسته را به اسیدهای چرب زنجیره‌ای تبدیل می‌کند که منبع اصلی غذایی روده بزرگ است و به سلامت آن کمک می‌کند. خوردن سیب زمینی از بروز سرطان روده و التهاب آن جلوگیری می‌کند.

فاقد گلوتن

رژیم‌های لاغری فاقد گلوتن در سراسر دنیا محبوب هستند. این نوع رژیم‌ها به حذف گندم، جو و … از دایره غذایی فرد منجر می‌شود. البته تاثیرات این نوع رژیم را بسیاری از مردم متوجه نمی‌شوند؛ اما افرادی که دچار بیماری سلیاک هستند با خوردن غذاهای حاوی گلوتن دچار یبوست، دل درد، اسهال و … می‌شوند. پس اگر دچار این بیماری هستید خوردن سیب زمینی را به شما توصیه می‌کنیم. البته قبل از استفاده از آن حتما با پزشک خود مشورت کنید.

سیر کننده

مطالعات انجام گرفته نشان می‌دهد که افرادی که سیب زمینی مصرف کرده‌اند به میزان هفت برابر بیشتر از فردی که رولت خامه‌ای خورده است احساس سیری می‌کند. یکی از ویژگی‌هایی که غذاهای پر کننده معده دارند این است که مانع از خوردن غذای بیشتر شده و به کاهش وزن و لاغری کمک می‌کند.

تهیه متنوع غذا

خوردن سیب زمینی بسیار متنوع است، با کمک این سبزی می‌توان غذاهای مختلفی مانند پوره سیب زمینی (Mashed Potatoes)، سیب‌زمینی سرخ کرده، سیب‌زمینی آب پز و … را تهیه کرد. البته توجه داشته باشید که نوع سرخ شده آن بیشتر خطر را برای سلامتی بدن دارد. همچنین بسیاری از ارزش غذایی این سبزی بر روی پوست آن است بنابراین به جای کندن آن بهتر است آن را خوب شستشو داده و با پوست مصرف کنید.

حاوی گلیکو آلکالوئید

نوعی از ترکیبات بالقوه سمی هستند که در گیاهان خانواده سیب‌زمینی دیده می‌شوند. این ترکیبات در تمام اندام‌های سیب زمینی یافت می‌شوند، بنابراین هم در مصرف آن دقت کافی داشته باشید و هم از قرار دادن آن در مقابل نور مستقیم نور خورشید جلوگیری کنید چرا که نور خورشید باعث تولید این سم خواهد شد.

سلامت استخوان

وجود آهن، فسفر، کلسیم، منیزیم و روی در سیب زمینی در حفظ و تقویت ساختار استخوان بسیار مؤثر است. نباید فراموش کرد که بالا بودن میزان فسفر و پایین بودن کلسیم موجب کاهش تراکم بافت استخوان و در نهایت منجر بهپوکی استخوان می‌شود.

محافظت از پوست

کلاژن سیستم پشتیبان پوست است. ویتامین C خاصیت آنتی‌اکسیدانی دارد. آنتی‌اکسیدان از آسیب سلول‌های پوست در برابر آفتاب، آلودگی و سیگار کمک جلوگیری می‌کند. همچنین ویتامین C موجب کاهش چین‌وچروک و بهبود بافت پوست هم می‌شود.

نحوه نگهداری و آماده کردن

  • بهتر است سیب‌ زمینی‌ها را در دمایی بین ۷ تا ۱۰ سانتی‌گراد و در محیطی تاریک و خشک مانند انباری نگهداری کنید.
  • قرارگرفتن سیب زمینی درمعرض آفتاب منجر به تشکیل سولانین در سیب زمینی می‌شود.
  • سولانین باعث سبزشدن سیب زمینی می‌شود و بسیار سمی است.
  • نگهداری سیب زمینی در فریزر نیز موجب تبدیل نشاسته‌ی موجود در آن به شکر و بدمزه‌شدن آن می‌شود.
  • از نگه داشتن سیب زمینی نزدیک پیاز نیز خودداری کنید، زیرا باعث تسریع فاسدشدن پیاز و سیب زمینی شود.
  • عمر مفید سیب زمینی کاملا رسیده، حدود ۲ ماه است.

ویتامین، موادمعدنی و فیبر بیشتر در پوست سیب زمینی وجود دارد. به‌همین‌خاطر بهتر است سیب زمینی را با پوست بخورید.

درمان بیماری به کمک سیب زمینی

در ادامه به بیماری‌هایی اشاره خواهیم کرد که به کمک استفاده از سیب‌زمینی می‌توان آن‌ها را درمان کرد. با جیمیتو همراه ما باشید تا با این سبزی بیشتر آشنا شوید.

درمان نقرس

خوشبختانه آب سیب‌زمینی آب پز شده در تسکین درد نقرس مؤثر است. برای این منظور داخل یک و نیم لیتر آب، چهار عدد سیب زمینی بجوشانید. زمانی که سیب زمینی‌ها به‌طور کامل پخته شدند آب آن را صاف کرده و داخل یک شیشه بریزید. در طول روز چند مرتبه از این آب بنوشید.

تسکین سوختگی

در صورت بروز سوختگی‌های موضعی، برای تسکین درد و کمک به بهبودی پوست، به جای استفاده از پماد سوختگی می‌توانید از سیب زمینی استفاده کنید. یک عدد سیب زمینی خام را نصف کنید و روی سوختگی بگذارید. هر بار یک قسمت از سیب زمینی را به آرامی روی جای سوختگی بمالید. در نهایت هم یک پارچهٔ سبک مرطوب و تمیز روی سوختگی بگذارید، البته این مساله در مورد سوختگی‌های سطحی کاربرد دارد و اگر سوختگی شدید بود حتما به پزشک مراجعه کنید.

کاهش استرس

سیب زمینی سرشار از ویتامین B6 می‌باشد. ویتامین B6، در بازسازی سلولی نقش داشته و در کاهش و رفع استرس و اضطراب بسیار مؤثر است. با خوردن سیب زمینی در بدن هورمون آدرنالین تولید می‌شود که به مغز انسان در برخورد با مقابل استرس و عوامل عصبی کمک می‌کند.

درمان ریزش مو

سیب‌زمینی منبعی از ویتامین‌های C, B و A بوده و از موهای شما در برابر شکنندگی و آسیب محافظت می‌کند. برایدرمان ریزش مو با استفاده از سیب زمینی، ۲ تا ۳ سیب‌زمینی بزرگ را پوست بگیرید و رنده کنید. سیب زمینی رنده شده را در یک پارچه کتان جمع کنید و دو طرف آن را ببندید. پارچه کتان را روی موهای کم پشت مالش دهید و بگذارید حداقل به مدت ۱۵ دقیقه روی سرتان بماند و سپس با یک شامپوی سرشار از مواد مغذی، سرتان را بشویید.

رفع جوش صورت

تاثیر ماسک سیب‌زمینی برای رفع جوش و آکنه می‌باشد. ابتدا ۲ عدد سیب زمینی را آب‌پز کنید. سپس پوست آن‌ها را بکنید و با کمک گوشت کوب سیب زمینی‌ها را بکوبید. در مرحله بعد یک قاشق چای خوری آبلیمو و یک قاشق غذاخوری روغن زیتون به سیب زمینی‌های له شده اضافه کنید و این مواد را به خوبی با یکدیگر مخلوط کنید.

در مرحله آخر چهار قاشق غذاخوری شیر را به مخلوط تهیه شده اضافه نمایید و همه مواد را به خوبی با هم مخلوط کنید. سپس ماسک را بر روی پوست تمیز صورت خود بمالید و بعد از ۱۵ دقیقه صورت را با آب ولرم بشویید. این ماسک خشکی پوست صورت شما و جوش‌های صورت را از بین می‌برد.

در حال حاضر هر ساله در حدود ۳۳۰ میلیون تن سیب‌زمینی در سراسر جهان تولید می‌شود. چین، هند و روسیه بزرگ‌ترین تولیدکنندگان سیب‌زمینی هستند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *