اخباراخبار اقتصادیاخبار ایراناخبار جهاناخبار سیاسی

تحریم‌های چند لایه آمریکا فروش نفت ایران به خریداران اروپایی را دشوار می‌کند

روزنامه آمریکایی وال‌استریت‌ژورنال به نقل از منابعی در شرکت‌های کشتی‌رانی روز جمعه گزارش داده خریداران اروپایی نفت ایران، به دلیل تحریم‌های چند لایه آمریکا با مشکل انتقال نفت خریداری‌شده از ایران مواجه هستند.
مقام‌های شرکت‌های کشتی‌رانی می‌گویند خریداران اروپایی نفت خام ایران برای انتقال این کالا، با مشکل پیدا کردن نفت‌کش موضوعی که چالش‌های پیش روی ایران برای افزایش صادرات نفت، همزمان با کاهش تحریم‌های غربی را مورد تأکید قرار می‌دهد.

افراد متخصص در شرکت‌های کشتی‌رانی ایرانی و اروپایی به وال‌استریت‌ژورنال گفته‌اند در روزهای گذشته حدود ۶ شرکت نفتی از جمله توتال فرانسه با مشکل پیدا کردن تانکر برای انتقال ۸ میلیون بشکه نفت‌خام به کشورهای اروپایی مواجه بوده‌اند.

یک مقام در یکی از شرکت‌های نفت‌کش گفت: «من دارم آب‌ها را امتحان می‌کنم اما مجبور شدم از این کار دست بکشم.» به نوشته «وال‌استریت‌ژورنال»، او ابتدا برای انتقال محموله‌ای از نفت خام ایران موافقت کرده، اما بعد از شکست در یافتن شرکتی که این محموله را بیمه کند، از این کار منصرف شده است.

مشکلات بیمه، موجب ایجاد اخلال در برنامه‌های ایران برای افزایش صادرات نفت این کشور به بیش از ۱ میلیون بشکه در روز می‌شود. صادرات نفت خام ایران در ماه ژانویه، روزانه ۲۰۰ هزار بشکه در روز افزایش یافت، اما انتقال این نفت، عمدتاً به کشورهای آسیایی صورت گرفت.

اظهارات مقام‌های ایران برای افزایش ۵۰۰ هزار بشکه صادرات نفت ایران در کوتاه مدت و ۱ میلیون بشکه در مقاطع زمانی بعدی تا اندازه زیای به بازگشت خریداران نفت اروپایی ایران وابسته است.

با این وجود، شرکت‌های بیمه تمایلی به بیمه کردن نفت‌کش‌های حامل نفت ایران به اروپا ندارند چرا که چندین لایه از تحریم‌های آمریکا علیه ایران، علی‌رغم رفع برخی از تحریم‌های هسته‌ای علیه این کشور، کماکان برقرار هستند.

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *