اجتماعیاخباراخبار ایراناخبار جهاناخبار علمیحوادث

توصیه های مهم جهت پیشگیری از سرطان پروستات

سرطان ها دومين علت شايع مرگ در جهان بدنبال بيماريهاي قلبي و عروقي و سومين علت مرگ و مير در كشور ايران بدنبال بيماريهاي قلبي و عروقي و سوانح و حوادث می باشد. در این میان سرطان پروستات یکی از شایعترین سرطان ها در آقایان  می باشدکه به علت رشد سلول های بدخیم داخل پروستات ایجاد می شود. پروستات غده کوچکی است که در ناحیه لگن مردان، زیر مثانه و جلو قسمت انتهایی روده قرار می گیرد. عملکرد این  غده مربوط به شناور ساختن اسپرم هایی است که بیضه ها تولید می کنند. تشخیص و درمان سرطان پروستات در ابتدای ابتلا بسیار آسان است اما در صورت عدم تشخیص به موقع سرطان پروستات و گسترش بیماری به سایر نقاط بدن این بیماری غیر قابل درمان و منجر به مرگ می شود. معمولاً علت ایجاد این سرطان ناشناخته است اما خطر ابتلا به سرطان پروستات در کسانی که سابقه ابتلا به سرطان بخصوص سرطان های کلیه، مثانه، ریه، تیروئید و ملانوم را دارند افزایش می یابد. همچنین ابتلای یکی از افراد خانواده بخصوص برادر یا پدر یا چند فرد از خانواده یا ابتلای یکی از اعضای خانواده در سن کمتر از ۶۰ سال به سرطان پروستات یا تعدد بستگان درجه یک مبتلا به سرطان پستان، تخمدان، کولون  و پروستات عامل خطر بسیار مهمی برای ابتلا به این سرطان محسوب می شود این مردان حتی اگر هیچ علامتی از بیماری را نداشته باشند باید از سن چهل و پنج سالگی به صورت سالیانه با کمک یک آزمایش خون ساده جهت اندازه‌گیری آنتی‌ژن مخصوص پروستات PSA تحت بررسی قرار بگیرند و در صورت غیر طبیعی بودن آزمایش، معاینه پروستات از مقعد توسط پزشک انجام گردد. در صورت قرار نگرفتن در گروه های فوق بهتر است آزمایش خون در مردان بالای ۵۰ سال به صورت سالیانه، صورت گیرد تا بتوان بیماری را در همان مراحل نخست شناسایی کرد. همه آقایان ممکن است به سرطان پروستات مبتلا شوند اما سن ابتلا به طور معمول بالای ۵۰ سال است و با افزایش سن این احتمال افزایش می یابد اگرچه عامل سن قابل تغییر نیست یعنی نمی توان سن را کم کرد اما با رفتارها و شیوه زندگی سالم می توانید هم جوانتر بمانید هم اثر افزایش سن را برای ابتلا به سرطان کاهش دهید.

توصیه های مهم جهت پیشگیری از سرطان پروستات

۱-         مصرف غذاهای حیوانی چرب از قبیل انواع گوشت های قرمز ، پنیر و لبنیات چرب را کاهش دهید.

۲-         از مصرف زیاد کلسیم پرهیز کنید. کلسیم مورد نیاز برای مردان زیر ۵۰ سال ۱۰۰۰ میلی گرم روزانه و برای مردان بالای ۵۰ سال ۱۲۰۰ میلی گرم روزانه می باشد که از مصرف حداکثر سه سهم لبنیات ( برابر با ۳ لیوان شیر) تامین می شود لزومی به مصرف بیشتر لبنیات یا مکمل کلسیم نیست.

۳-         مصرف میوه، سبزی ( مانند خانواده کلم ها، گل کلم و …) و غذاهای حاوی گوجه فرنگی را افزایش دهید . گوجه فرنگی حاوی یک ماده مهم به نام لیکوپن است که در پیشگیری از سرطان پروستات موثر است.

۴-         از استعمال دخانیات به علت وجود ۴۰۰۰ ماده شیمیایی که بیماریزایی ۴۰۰ ماده و سرطانزایی۴۰ ماده آن اثبات شده، پرهیز کنید.

۵-         مصرف مکمل ویتامین د به صورت ماهیانه یک قرص ۵۰۰۰۰ واحدی در پیشگیری از سرطان پروستات موثر است.

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *