اجتماعیاخباراخبار ایران

توقف صادرات سیمان سفید به عربستان/تلگرام مفاخر نایین telegram.me/mafakhernaein

به گزارش مفاخر نایین،دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان از توقف یک محموله سیمان سفید به مقصد عربستان در پی قطع روابط دو کشور خبر داد. عبدالرضا شیخان درباره قطع ارتباط سیاسی و اقتصادی عربستان با ایران و تاثیر آن بر صنعت سیمان گفت: اخیرا یک محموله سیمان سفید به حجم یک‌هزار تن به مقصد عربستان که بارگیری هم شده بود، متوقف شد. شیخان با بیان اینکه بخشی از صادرات کلینکر ایران به کشورهای حاشیه خلیج‌فارس است، اظهار کرد: سیمان سفید به طور عمده به عراق و کشورهای CIS صادر می‌شود، اما بخش مهمی از صادرات کلینکر به کشورهای جنوب ایران است که قطعا از این موضوعات تاثیر می‌پذیرد.

 

 

گروه صنعت- روابط تجاری ایران و عربستان طی سال‌های گذشته به دلیل تاثیر چالش‌های سیاسی موجود میان دو کشور همواره از میزان مشخصی فراتر نرفته است. ایران در سال گذشته بیش از ۱۵۸ میلیون دلار انواع کالا به عربستان صادر کرده است. بخش قابل توجهی از صادرات ایران به عربستان را فرآورده‌های معدنی تشکیل می‌دهد. سیمان سفید و سیمان‌های پودرنشده (کلینکر) از عمده محصولات معدنی ایران بود که به طور نسبتا گسترده به بازار عربستان صادر می‌شد. اکنون اما با تشدید تنش‌ها در روابط سیاسی روند رو به رشد مبادلات تجاری میان دو کشور چشم‌انداز روشنی ندارد. در حالی که در سال ۹۱ تنها ۶۶۹ هزار دلار سیمان سفید به عربستان صادر شده بود، در سال ۹۲ و با روی کار آمدن دولت یازدهم مجموعا ۲۷ میلیون دلار سیمان سفید و کلینکر به عربستان صادر شد.
هرچند این میزان صادرات در سال ۹۳ با کاهش ۲۳ میلیون دلاری مواجه بود اما اکنون به واسطه تحولات اخیر در روابط دیپلماتیک دو کشور به طور کامل متوقف شده است. در همین ارتباط دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان از توقف یک محموله سیمان سفید به مقصد عربستان در پی قطع روابط دو کشور خبر داد. عبدالرضا شیخان درباره قطع ارتباط سیاسی و اقتصادی عربستان با ایران و تاثیر آن بر صنعت سیمان گفت: اخیرا یک محموله سیمان سفید به حجم یک‌هزار تن به مقصد عربستان که بارگیری هم شده بود، متوقف شد. شیخان با بیان اینکه بخشی از صادرات کلینکر ایران به کشورهای حاشیه خلیج‌فارس است، اظهار کرد: سیمان سفید به طور عمده به عراق و کشورهای CIS صادر می‌شود، اما بخش مهمی از صادرات کلینکر به کشورهای جنوب ایران است که قطعا از این موضوعات تاثیر می‌پذیرد.
وی گفت: به هر حال کشورهای عربی این منطقه مثل دومینو هستند که اگر یکی خراب شود، بقیه هم به دنبال آن می‌روند بنابراین زمانی که فوتبال را نیز به این مسایل ربط می‌دهند، قطعا سیمان هم در این میان به مشکل می‌خورد. دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان با اشاره به بازارهای جایگزین برای صادرات کلینکر و سیمان در صورت قطع ارتباط با این کشورها، تصریح کرد: صادرات ما به تانزانیا و مصر آغاز شده و می‌توانیم با گسترش صادرات به این کشورها این مشکل را حل کنیم.
در پی به شهادت رساندن شیخ باقرالنمر توسط آل‌سعود و بالا گرفتن احساسات مسلمانان جهان نسبت به این اقدام به خصوص شدت واکنش برخی هموطنان‌مان در برابر سفارت عربستان، این کشور هفته گذشته روابط دیپلماتیک خود با ایران را قطع کرد.
دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان در گفت‌وگو با فارس همچنین از توقف فعالیت ۳۰ تا ۳۵ کوره به دلیل قطع گاز و تعمیرات خبر داد و با بیان اینکه از مجموع ۹۷ کوره در ۷۱ کارخانه سیمان حدود ۳۰ تا ۳۵ کوره خاموش است، اظهار کرد: حدود ۳۵ کوره به دلیل تعمیرات و قطع گاز متوقف شده‌اند که البته این موضوع ارتباطی با آلودگی هوا ندارد.
وی با بیان اینکه خاموش بودن کوره‌ها به معنی تعطیل بودن کارخانه نیست، ادامه داد: برخی از کارخانه‌ها با دو کوره فعالیت می‌کنند و ممکن است یک یا هر دو کوره را به دلیل قطع گاز یا تعمیرات متوقف کرده باشند. دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان افزود: کوره‌های متوقف‌شده در کارخانه‌های مختلف سراسر کشور هستند و دو تا سه کارخانه نیز به دلیل قطع گاز یا داشتن کلینکر مورد نیاز کوره خود را خاموش کرده‌اند که البته بخش سیمان این کارخانه‌ها هنوز فعال است.
شیخان با اشاره به وضعیت نه‌چندان خوب کارخانه‌های سیمان ادامه داد: البته در مقطعی بحث تعطیلی برخی کارخانه‌های سیمان به دلیل آلودگی مطرح بود که ما با مکاتبه‌ای که انجام دادیم، اعلام کردیم که اگر دولت دستوری مبنی بر قطع فعالیت کارخانه‌های سیمان دارد، باید هزینه‌ای که به دلیل توقف کار، به واحدهای تولیدی وارد می‌شود را بپردازد تا این طرح اجرا شود. وی افزود: به هر حال توقف کوره‌ها برای کارخانه‌ها هزینه‌زاست چراکه ممکن است آجر کنار آن بریزد و نیاز به تعمیرات داشته باشد، از سوی دیگر پول کارگر و سایر هزینه‌ها نیز به آن اضافه می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *