اجتماعیاخباراخبار ایراناخبار سیاسیاخبار شهرستان ناییناخبار فرهنگی

دکتر سیدعباس صالحی ، وزیر ارشاد دیروز در نخستین نشست رسانه‌ای خود ضمن ارائه برنامه‌هایش، اظهار کرد: اعتقاد من این است که رسانه، رکن چهارم دموکراسی است و مسئولان موظف‌ هستند، بگویند چه کرده‌اند تا در معرض داوری قرار بگیرند. رسانه، چشم بیدار و ناظر هوشیار مسئولان است و ما هرچه خود را در معرض این قضاوت قرار دهیم، بهره می‌بریم

دکتر سیدعباس صالحی ، وزیر ارشاد دیروز در نخستین نشست رسانه‌ای خود ضمن ارائه برنامه‌هایش، اظهار کرد: اعتقاد من این است که رسانه، رکن چهارم دموکراسی است و مسئولان موظف‌ هستند، بگویند چه کرده‌اند تا در معرض داوری قرار بگیرند. رسانه، چشم بیدار و ناظر هوشیار مسئولان است و ما هرچه خود را در معرض این قضاوت قرار دهیم، بهره می‌بریم.

وزیر
او ادامه داد: در این یک ماهی که به‌عنوان وزیر ارشاد انتخاب شده‌ام، فصل اول کارهایم معطوف به برنامه‌ای بود که به مجلس دادم. برنامه‌ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای عمل به سه هدف، ۹ مساله و ۴۰ برنامه در دولت دوازدهم است که با شعار «گفت‌وگو، حقوق و هویت فرهنگی» در سه بسته قرار گرفته است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی توضیح داد: اولین برنامه «هویت اسلامی» است که در دو مساله و ۹برنامه قرار دارد. دومین برنامه، تولید و مصرف فرهنگی است که چهار مساله و ۱۹برنامه دارد و سوم مناسبات فرهنگی، هنری و رسانه‌ای بین‌الملل است که سه مساله و ۱۲برنامه دارد. این سه بسته، با ۴۰برنامه در فضای وزارت فرهنگ کلید خورده است. همچنین به معاونت‌ها، سازمان‌ها و مدیریت‌های این وزارتخانه، نامه‌هایی در این زمینه ارسال شده تا مدیران، مسئولیت‌های ستاره‌داری را که مشخص شده‌اند، متناسب با این ۴۰برنامه ارائه کنند.
صالحی اظهار کرد: امیدوارم از این مسیری که در دولت دوازدهم طی می‌کنیم، به سه تا پنج اقدام اساسی در دوره چهار ساله برسیم، زیرا برخی از این اقدامات به‌شکل ستاره‌دار مشخص شده‌اند که مهم، جاری و روزآمد هستند. امیدوارم تا پایان مهراین بسته و برنامه و اقدامات ما کامل شده باشد و عملا ۴۰برنامه با اقداماتی که در دولت دوازدهم شکل گرفته است، مشخص شود.
او ادامه داد: در یک‌ماه گذشته، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برنامه ۱۰۰روزه‌ای را در نظر گرفت، زیرا آقای روحانی – رئیس‌جمهوری- در دولت یازدهم و دوازدهم تأکید داشتند که هر وزارتخانه، برنامه ۱۰۰روزه‌ای را در نظر بگیرد که قرار است در این مدت چه اقداماتی انجام دهد. بسته ۱۰۰روزه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در چند حوزه ارائه شده تا به بهبود فضای کسب و کار، فضای فرهنگی، هنری و رسانه‌ای که در حال انجام است، منجر شود. برای مثال شناسایی قوانین، مقررات و ساختارهایی که مانع بهبود کسب و کار هستند و همچنین شناسایی نقاطی که ایجاد اختلال می‌کنند، از جمله آن‌هاست.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: بخش دیگر، به شفاف‌سازی مربوط است. در این زمینه، اقداماتی پیش‌بینی شده که در این‌باره به بیان دو اقدام اکتفا می‌کنم؛ یکی فراهم کردن امکان انتشار قراردادهای وزارت فرهنگ و نهادهای وابسته در وزارتخانه است و ما سعی می‌کنیم در این زمینه قرارداد مخفی نداشته باشیم. مردم حق دارند بدانند وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با چه کسانی ارتباط حمایتی و کاری دارد. بحث دیگر، گفت‌وگوی فرهنگی و هنری است که بخشی از شعار اخیر این وزارتخانه محسوب می‌شود. تشکیل دبیرخانه گفت‌وگوی فرهنگی و هنری و رسانه‌ای یکی از این اقدامات است، زیرا ما گرفتار فقر گفت‌وگو هستیم. گفت‌وگو یک شعار محوری برای این دوره است.
صالحی اظهار کرد:‌ تمرکززدایی دولتی و جغرافیایی در بسته ۱۰۰روزه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دیده شده، به همین دلیل حضور جدی و قاطع نمایندگان صنوف در شوراهای سیاست‌گذاری در همه معاونت‌ها، سازمان‌ها و مدیریت‌های فعال وزارتخانه در دستور کار است. همچنین استفاده از مراکز استانی و شهرستانی در تصمیم‌گیری‌ها، از جمله برنامه‌های این وزارتخانه است. دخیل کردن استان‌های کشور در تصمیم‌گیری‌های ملی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به برنامه ما کمک می‌کند تا اولین پایه‌ریزی‌ها را برای اتفاقات جدی‌تر انجام دهیم و نسبت به آن امیدوارتر فکر کنیم. در این یک‌ماه سعی شده، مشورت‌گیری کنیم و تلاش کردم بیشتر بشنوم، زیرا شنیدن برای اداره کشور به ما کمک می‌کند.
او با بیان این‌که در همه حوزه‌های فرهنگ و رسانه، بین پنج تا هفت نفر از شاخص‌ترین افراد هر حوزه را مستقر کردیم تا دوستان با آن‌ها مصاحبه‌های انفرادی انجام دهند، گفت: این کار در حوزه نقاشی و موسیقی، با پنج تا شش نفر از بزرگان انجام و سعی شده در حوزه‌های دیگر از جمله سینما و تجسمی، با مجموعه‌ای از افراد پیشکسوت صحبت شود تا به‌عنوان گام اول، اگر حرف خاصی دارند که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی باید آن را بشنود، بیان کنند. اقدام دیگری که در این یک‌ماه انجام داده‌ایم، انسجام‌گرایی درونی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.
صالحی با بیان این‌که نگاه من این است که ماه اول را به شناسایی و تدوین برنامه‌ها و ماه دوم را برای استقرار معاونت‌ها، مدیریت‌ها و مجموعه‌ها که هر کدام دو رویکرد و دلایل خود را دارند، اختصاص بدهیم، گفت: من می‌توانم افرادی را انتخاب کنم تا برنامه‌های‌شان را ارائه دهند؛ اما رویکردی که بیشتر می‌پسندم این است که بیشتر درباره بخش‌های مختلف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بدانم. اگرچه چهار سال در معاونت فرهنگی حضور داشتم، اما نیاز دارم که این وزارتخانه را بیشتر بشناسم و از مشورت دیگران برای شناخت آن استفاده کنم. اول باید برنامه‌ای را که مشخص است، انتخاب کنم و سپس به سراغ این بروم که برای این برنامه، چه افرادی مناسب‌تر هستند، طبیعی است که نگاه من تغییر رسالت نیست، زیرا معتقدم نه تغییر ارزش است و نه ثبات، بلکه برنامه و کارکرد ارزش است.
او اضافه کرد: شاید در این برنامه و کارکرد، افراد جدیدی بیایند و شاید هم افراد قبلی که حضور داشته‌اند و به رویکردها نزدیک هستند، با انرژی تازه‌ای ادامه دهند. من تا این مرحله صرفا در این مسیر کار کرده‌ام و تلاش دارم صادق باشم، حرف نادرست نزنم، صداقت را فدای سیاست نکنم و با این نگاه حرکت کنم. برخی گمانه‌زنی‌هایی دارند، اما فقط گمانه‌زنی محسوب می‌شود.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خطاب به اهالی رسانه گفت: من شما را دوستان خوب خودم می‌دانم. درست است که شما کارمند وزارت ارشاد نیستید، اما به‌نحوی اکتشاف شما، مکمل قاطع کار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.
در ادامه‌ی این نشست، پرسش‌های اهالی رسانه از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مطرح شد.
صالحی در پاسخ به این‌که برای رفتارهای فراقانونی که در حوزه موسیقی رخ می‌دهد و از اجرای کنسرت‌ها در شهرهایی مثل مشهد جلوگیری می‌شود، چه برنامه‌ای دارد؟ گفت: مسلما کشور را باید با قانون اداره کرد و قانون بد، از بی‌قانونی بهتر است. این نگاه من است و با همین رویکرد در حال گفت‌وگو بودیم .در این یک‌ماه، علائم‌ روشنی نشان داده شده و امیدواریم به اجماع برسیم تا قانون مبنای عمل همه باشد.
وزیر ارشاد درباره این‌که برنامه‌اش برای این‌که تحت تأثیر شانتاژ رسانه‌ها در بخش موسیقی قرار نگیرد، چیست؟ پاسخ داد: ما برای هر موضوعی باید به اندازه و جایگاه خودش توجه کنیم. اغراق کردن درباره هر موضوعی، می‌تواند اعتماد رسانه‌ای ما را کاهش دهد. در این ایام، مجوزهای زیادی در بخش موسیقی صادر شده و موارد لغو مجوز نسبت به آن‌ها اندک بود. با توجه به این‌که این مسئله درست است، قبول دارم که باید به هر موضوع به‌درستی پرداخت؛ اما نکته‌ای که من دارم این است که حتی لغو یک‌ مجوز هم غلط است، چون مردم نظام و حاکمیت را می‌شناسد و وقتی چنین اتفاقاتی می‌افتد، آن را به حساب اختلال در نظام می‌گذارند. ما مسئولان باید خودمان مسائلمان را با هم حل کنیم و مردم را درگیر نکنیم.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه در پاسخ به پرسشی درباره نمایشگاه کتاب، گفت: نمایشگاه در سال اول، کمبودهایی داشت که با توجه به سرعت آمادگی، قابل اغماض بود؛ اما امسال شرایط زیرساختی «شهر آفتاب» مناسب نبود و این مسئله به مسئولان «شهر آفتاب» منتقل شده است. گفته‌ام که اگر تا پایان مهرماه اتفاقی برای زیرساخت‌ها رخ ندهد، وزارت ارشاد حتما در برگزاری نمایشگاه در آنجا تجدید نظر می‌کند و همین‌طور حداقل ۱۰سالن باید احداث شود که قول‌هایی داده‌اند و امیدوارم تا پایان مهرماه درباره مکان نمایشگاه به نتیجه برسیم.
او درباره اکران فیلم‌های توقیفی هم گفت: گزارش کمیته آماده شده و براساس آنچه در این کمیته بررسی شده، اگر ایرادها رفع شده باشد، مشکلی نیست. صالحی درباره مشکلات فراروی مطبوعات، بویژه بخش خصوصی نیز اظهار کرد: اقتصاد مطبوعات ما، گرفتار اختلال است که این اختلال عوامل بیرونی و درونی دارد. از یک سو فضای مجازی یک فضای پرآشوب محسوب می‌شود که رقیب رسانه‌های رسمی و حرفه‌ای ما هستند. از سوی دیگر، رسانه‌های بیرونی رقیب رسانه‌های رسمی داخلی ما محسوب می‌شوند. همچنین شاهد این هستیم که تعداد رسانه‌های غیرحرفه‌ای روبه افزایش است که کار را برای رسانه‌های حرفه‌ای سخت می‌کنند. این عوامل، اقتصاد مطبوعات را دچار اختلال کرده است، اما این‌که صرفا به حمایت‌های مالی دولت برای برجا ماندن مطبوعات فکر کنیم، به نظر نمی‌رسد که روند مطبوعات را به جایی برساند. اگرچه این رویکرد قطع نمی‌شود، اما نیازمند به اصلاح درونی و ساختارمند تری هستیم.
صالحی همچنین درباره پیگیری مالکیت مادی و معنوی، اظهار کرد: این موضوع دو لایحه دارد؛ یکی مالکیت معنوی که با بحث‌های داخلی مرتبط است، در حوزه داخلی، قوانین ما روشن نیست و بخشی از مشکل ما در اقتصاد موسیقی، نشر و سینما است که مقررات خوبی برای صیانت از مالکیت معنوی نداریم. این لایحه به مجلس رفته و در دستور کار قرار دارد.
وزیر فرهنگ در پاسخ به پرسش دیگری درباره فعالیت دوباره هنرمندانی که بعد از انقلاب ممنوع‌الکار شده‌اند، گفت: ما از ناحیه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، هنرمند ممنوع‌الکار نداریم، مگر آنکه این اتفاق از طریق دستگاه قضایی افتاده باشد. منبع روزنامه اطلاعات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *