اجتماعیاخباراخبار ایراناخبار سیاسیاخبار شهرستان نایینویژه نامه انتخابات

رئیس دادگستری نایین: تخلفات انتخاباتی خارج از نوبت رسیدگی می شود

خادمی 2-رئیس دادگستری نایین گفت: محاکم قضایی موظفند به تخلفات و جرائم انتخاباتی با جدیت فوق العاده و خارج از نوبت رسیدگی کنند.

به گزارش ایرنا، محمد خادمی روز دوشنبه در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا افزود: سه هدف عمده از حضور دستگاه قضا در جلسات انتخابات به استناد مواد ۱۷ و ۶۷ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی شامل پیشگیری از وقوع جرم، رسیدگی به جرائم و تخلفات انتخاباتی و مرجعیت استعلامات یرای کاندیداهاست.
وی تصریح کرد: تشکیلات قضایی هر حوزه انتخابیه برای پیشگیری از وقوع جرم ضمن هماهنگی با شورای نگهبان و هیات اجرایی اقدامات لازم را در محدوده مقررات معمول می دارند.
وی تصریح کرد: رویکرد دستگاه قضا در برخورد با جرائم و تخلفات انتخاباتی، قانونمدارانه است .
خادمی با اشاره به اینکه ابتدا تذکر و پیشگیری و در مراحل بعد اقدامات و تصمیمات قضایی صورت می گیرد، گفت: در دادگستری شهرستان نایین دو شیفت یکی در دادسرا و دیگری در دادگاه برای رسیدگی به جرائم و تخلفات انتخاباتی تشکیل شده است .
خادمی با بیان لیست جرائم انتخاباتی مجلس شورای اسلامی طبق ماده ۶۶ علاوه بر جرائم مندرج در این قانون، ارتکاب اموری شامل خرید و فروش رأی، رأی گرفتن با شناسنامه کسی که حضور ندارد، تهدید یا تطمیع در انتخابات، رأی دادن با شناسنامه جعلی یا با شناسنامه دیگری و رأی دادن بیش از یکبار برشمرد.
به گفته وی، توصیه به نوشتن اسم کاندیدای معین در ورقه رأی توسط افراد متفرقه در محل اخذ رأی، اخلال در انتخابات، کم و زیاد کردن آراء یا تعرفه ها، تقلب در رأی گیری و شمارش آراء،تقلب و تزویر در اوراق تعرفه یا برگ رأی یا صورت جلسات،توصیه به نوشتن اسم کاندیدای معین در ورقه رأی از طرف اعضای شعبه اخذ رأی، ناظران و بازرسان در زمره دیگر تخلفات انتخاباتی محسوب می شود.
رئیس دادگستری نایین همچنین انتشار هرگونه محتوا با هدف تشویق مردم به تحریم و یا کاهش مشارکت در انتخابات، انتشار هرگونه ادعای غیرواقع مبنی بر توقف انتخابات یا دعوت به تجمع اعتراض آمیز ، اعتصاب ، تحصن و هر اقدامی که به موجب اخلال در انتخابات شود، انتشار هجو یا هجویه یا هرگونه محتوای توهین آمیز در فضای مجازی علیه انتخابات، انتشار هرگونه محتوا در جهت تحریک ، ترغیب ، تطمیع و یا تهدید افراد به خرید و فروش آراء ، رأی دادن با شناسنامه جعلی و شناسنامه دیگری ،جعل اوراق تعرفه ، رای دادن بیش از یک بار و سایر روش های تقلب در رای گیری و شمارش آراء را مصادیقی از لیست جرائم انتخاباتی در فضای مجازی ذکر کرد.
به گفته وی، انتشار هرگونه محتوا در جهت توهین ، افترا و نشر اکاذیب با هدف تخریب نظام ، قوای سه گانه ، سازمان های حکومتی و نهادهای اجرایی و نظارتی انتخابات به منظور بهره برداری انتخاباتی، انتشار اخبار کذب از نتایج بررسی صلاحیت ها ، شمارش آراء و ، ادعاهای بی اساس در باره تقلب در انتخابات یا مخدوش بودن انتخابات، مواردی دیگر از جرائم انتخاباتی در فضای مجازی است.
رئیس دادگستری نایین خطاب به نامزدها گفت: از راه انداختن هرگونه کاروان حتی حرکت از ستاد انتخاباتی به طرف محل سخنرانی اجتناب کنید، زیرا طبق قانون تخلف و جرم محسوب می شود.
خادمی افزود: نامزدها همچنین باید از الحاق هرگونه عکس، بنر و غیره جزء در ستاد های انتخاباتی و محل های مجاز خودداری کنند زیر این اقدامات تخلف محسوب می شود و ماموران انتظامی اقدام به امحای آنها می کنند .
در حوزه انتخابه نایین و خور و بیابانک ۱۴ نفر نامزد انتخابات مجلس شورای اسلامی برای یک کرسی با هم رقابت انتخاباتی می کنند.
شهرستان نایین و خور و بیابانک در شرق استان اصفهان بیش از ۳۵ هزار نفر واجد شرایط رای دادن دارند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *