اجتماعیاخباراخبار ایران

رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور: نظام اداری کشور کارآمد نیست

تهران- ایرنا- رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور با بیان اینکه نظام اداری در کشور کارآمد نیست، گفت: باید رابطه کارمند با دولت مورد ارزیابی قرار گیرد.

به گزارش ایرنا، «جمشید انصاری» در نشست مجمع مدیران منابع انسانی قوای سه گانه روز دوشنبه با اشاره به مسائل مربوط به نظام اداری و نیروی انسانی در دولت، تاکید کرد: باید تلاش کنیم نظام اداری به انسجام و یکپارچگی درون خود بازگردد تا کشور با هزینه کمتری اداره شود.
انصاری افزود: برنامه اصلاح نظام اداری در دولت و شورای عالی اداری تصویب شده تا بتوان برنامه ریزی دقیقی برای نظام اداری کشور ترسیم کرد.
وی یادآور شد: باید رابطه کارمند با دولت را مورد ارزیابی قرار داد تا مشخص شود که در این رابطه کارمند در مقابل کارفرما (دولت) مد نظر قرار دارد یا اینکه دولت به نمایندگی از کارفرماها موظف به ایجاد فضای رفاهی- اجتماعی برای کارکنان خود است. اگر این موارد ارزیابی شود می توان نسبت به بسیاری از توقعاتی که اکنون از دولت انتظار می رود پاسخگو بود.
رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور گفت: از سوی دیگر باید این نکته را نیز مورد توجه قرار داد که نظام اداری بستری برای توسعه و اداره کشور است، اما آیا به راستی ما دارای چنین نظام اداری هستیم؟ ما باید بتوانیم تکلیف این مناقشه نظری را بین کارمندان و دولت حل کنیم چرا که اگر قانون یک موضوع را مطرح کند اما توقع چیز دیگری باشد هم هزینه کرده ایم و هم نارضایتی ها باقی خواهد ماند.
وی افزود: البته قبول داریم که نظام اداری در کشور نظام چابک و کارآمدی نیست چرا که نتوانستیم نظام اداری را متناسب با نیازها تغییر دهیم و آن را اصلاح کنیم در حالی که در دنیا نظام اداری یک نظام یکپارچه است و کشور ما نیز نباید از این موضوع مستثنی باشد. ما در کشور نیازمند قوانین پایه و مادر هستیم.
انصاری گفت: برخی افراد قوانین دیگر نهادها را بررسی کرده و هر موضوع مثبتی که در قانون برخی از دستگاه ها وجود دارد آن را برای مجموعه خود مطالبه می کنند در حالی که باید به سمتی حرکت کرد که یکپارچگی درونی نظام ها را پذیرفت.
وی به برخی مشکلات در نظام اداری کشور اشاره کرد و گفت: امروزه اختیاری در مورد نیروی انسانی وجود ندارد یعنی مدیران نه می توانند بر اساس عملکرد نامطلوب کارمند خود آنها را از کار برکنار کنند و نه می توانند آنها را بر اساس فعالیت مثبتشان تشویق کنند در حالی که باید بتوان در نظام اداری این تضاد را حل کرد.
رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور افزود: ما در حالی دارای یک نظام کارمندسالار هستیم که فرد کارمند نمی تواند رضایت مندی خوبی از فعالیت و محیط خود داشته باشد، به عبارتی آب خوش از گلویش پایین نمی رود.
به گزارش خانه ملت، در جلسه روز دوشنبه مجمع مدیران منابع انسانی قوای سه گانه حسین امیرعبداللهیان دستیار ویژه رئیس مجلس شورای اسلامی در امور بین الملل، سیدسعید فانی مدیرکل امور منابع انسانی مجلس و جمعی از مدیران کل امور اداری و توسعه منابع انسانی قوای سه گانه حضور داشتند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *