اجتماعیاخباراخبار ایراناخبار جهاناخبار سیاسیاخبار فرهنگیورزشی

رازهای شهرآورد پایتخت از دیدگاه كاپیتان های پیشین سرخابی

به گزارش پیام نایین ،شهرآورد، همیشه نامی آشنا و حساسیت زا برای علاقمندان به فوتبال در سراسر دنیا از جمله ایران بوده است، حساسیتی كه كاپیتان های سال های گذشته سرخابی های تهران معتقدند نباید زیبایی های فنی و اخلاقی بازی بزرگ فصل را تحت الشعاع خود قرار دهد.

 Payamnaein.ir http://telegram.me/mafakhernaein

به گزارش ایرنا، هشتاد و دومین شهرآورد پایتخت درحالی روز جمعه هفته جاری (۲۷ فروردین ماه) برگزار می شود كه برخلاف سال های گذشته، هر دو تیم پرسپولیس و استقلال در جدول رده بندی لیگ در صف مدعیان قهرمانی قرار داشته و امتیازات این دیدار می تواند نقش مهمی را در تعیین فاتح لیگ پانزدهم، ایفا كند.
شهرآورد همواره حساس است، چه تیم ها در جمع مدعیان قهرمانی باشند و چه در میانه های جدول دست و پا بزنند. حساسیت های كه در مواقعی موجب می شود تا مربیان و بازیكنان محتاطانه برای نباختن پای به میدان گذاشته و این دیدار پرسر و صدا را به تقابلی كسل كننده تبدیل كند.
محمد پنجعلی كاپیتان پر افتخار سال های دور پرسپولیس و تیم ملی ایران به همراه محمود فكری كاپیتان اسبق استقلال كه به موفقیت های زیادی با آبی پوشان دست یافته است با حضور در خبرگزاری ایرنا پرده از رازهایی برداشتند كه همیشه شهرآورد را به دیداری بزرگ تبدیل می كند و نتیجه آن علاوه بر جوانان و هواداران، حتی سیاسیون را تحت تاثیر خود قرار می دهد.
شرح گفت وگوی این دو كاپیتان بزرگ سرخابی ها در میزگرد ایرنا را در زیر می خوانید:

**سوال: شهرآورد را چگونه می بیند؟
*پنجعلی: شهرآورد محلی برای رفتارهای ناپسند نیست
كاپیتان سال های دور تیم فوتبال پرسپولیس با تاكید بر اینكه شهرآورد پایتخت همواره جذابیت های خاص خود را دارد، گفت: با وجود تمامی حساسیت های موجود، شهرآورد محلی برای رفتارهای ناپسند نیست، چرا كه بازیكنان سرخابی برای جوانان جامعه و هوداران الگو هستند.
وی با اشاره به اینكه نمایش دو تیم در زمین فوتبال در جامعه تاثیر مستقیم دارد، عنوان كرد: امیدوارم این دیدار از نظر فنی و اخلاقی مثبت و آموزنده باشد، چراكه حداقل ۳۰ میلیون نفر در كشور آنرا تماشا می كنند.بازیكنان باید در زمین مسابقه، مردانه و محكم بازی كنند و در عین حال فوتبال پاك را فراموش نكنند تا حاشیه ای از طریق آنان به سكوها منتقل نشود.
پنجعلی با اشاره به اینكه در سال های اخیر دیدارهای خوبی بین این دو رقیب دیرینه برگزار شده است، ادامه داد: خوشحالم كه بازیكنان و هواداران احترام یكدیگر را نگه داشته اند، چرا كه ارزش اخلاق مداری از مسائل فنی بالاتر است.
وی با تاكید براینكه رفتار بازیكنان بزرگ دو تیم ارتباط مسقیمی با واكنش هواداران دارد، بیان داشت: به طور مثال بارسلونا در ورزشگاه نیوكمپ شكست می خورد، اما هواداران ایستاده بازیكنان را تشویق می كنند كه این مساله ریشه در فرهنگ سازی بازیكنان و مربیان دارد.

*فكری:این دیدار همیشه حساس است
كاپیتان سابق تیم فوتبال استقلال تهران پیش از هشتاد و دومین شهرآورد پایتخت، گفت: همیشه دیدارهای استقلال و پرسپولیس حاشیه های خاص خود را داشته است و وجود این حساسیت ها سبب شده از نظر فنی كیفیت بالایی نداشته باشد. با این حال در این دیدار هواداران هر كدام از تیم ها دوست ندارند بازنده باشند و فشار زیادی به كادر فنی و بازیكنان هر دو تیم وارد می شود كه شكست نخورند.
وی افزود: اگر این دیدار مساوی پیش برود كه همه چیز آرام خواهد بود، اما با زدن گل، تیم مقابل شروع به حمله برای جبران گل خورده می نماید كه می تواند به زیبایی و افزایش هیجان بازی كمك كند.
فكری ادامه داد:‌ به هر حال این دیداری است كه ایران و حتی همه دنیا را درگیر خود می كند و مردم نظاره گر آن هستند. بر همین اساس لازم است بازیكنان توجه بیشتری در انجام آن داشته باشند تا اگر از نظر فنی خوب نبود اما بار اخلاقی را یدك بكشند. چرا كه افراد سیاسی بیگانه خارج از ایران دوست دارند از تقابل سرخ آبی ها به سود خود و علیه كشور استفاده كنند. لذا لازم است بازیكنان مواظب رفتار خود در این دیدار باشند.
پیشكسوت تیم فوتبال استقلال تهران ادامه داد:‌ از طرفی از آنجا كه بسیاری از فوتبالدوستان ایرانی به دو گروه قرمز و آبی تقسیم شده اند شاید كسب نتیجه مساوی برای همه به خصوص مدیران شركت اتوبوسرانی و مسئولان برگزار كننده بهتر باشد تا حاشیه ای در پی نداشته باشد.

**سوال: شرایط سرخابی ها در شهرآورد هشتاد و دوم را چگونه ارزیابی می كنید؟
*پنجعلی: با درخشش سرخابی ها، فوتبال ایران نفس می كشد
مدافع سابق تیم ملی فوتبال ایران با تاكید براینكه سرخابی های پایتخت، نماد فوتبال كشورمان هستند، گفت: بسیار خوشحالم كه این دو تیم در فصل جاری شرایط خوبی دارند، چرا كه هر وقت این دو تیم پرطرفدار قدرتمند بوده اند، فوتبال ایران نفس كشیده است.
وی افزود: وقتی استقلال و پرسپولیس نمایش خوبی داشته باشند، هواداران بیشتری به ورزشگاه می آیند و باعث شور و هیجان می شوند، چراكه تماشاگر خونی در كالبد فوتبال و ورزش است.
پنجعلی با اشاره به اینكه رفتار مناسب تماشاگران موجب برگزاری فوتبالی سالم می شود، اظهار كرد: از اینكه تماشاگران تنها به حمایت از تیم محبوب خود پرداخته و حتی به حریف احترام می گذارند، برای ما اهالی فوتبالی، نقطه روشنی است.
پیشكسوت باشگاه پرسپولیس افزود: وقتی در ورزشگاه یاد و خاطره ناصرحجازی و هادی نورزی فقید از سوی هواداران دو تیم گرامی داشته می شود، همه احساس وصف ناپذیری دارند.

*فكری:نمایش خوب پرسپولیس در هفته های اخیر، دلیلی برای برتری آنها نیست
فكری درباره شرایط فعلی استقلال و پرسپولیس قبل از شهرآورد پایتخت بیان داشت: هر دو تیم از نظر امتیاز در جدول شرایط برابری دارند، اما پرسپولیس در دیدارهای قبلی خود نشان داده كه بهتر بازی می كند. البته این دلیلی برای برتری سرخپوشان در شهر آورد نیست، زیرا زمان هایی بوده كه هر كدام از تیم ها پیش از دربی شرایط خوبی نداشتند در این بازی بزرگ مقابل حریف سنتی خود نتیجه گرفتند.
وی ادامه داد: استقلال نیز از ابتدای فصل همواره صدرنشین یا تیم دوم لیگ بوده است. البته هر چند استقلالی ها در پیش بازی خود مقابل سپاهان نتیجه لازم را نگرفتند، اما این موضوع سبب نشد از نظر شرایط روحی و روانی دچار مشكل شوند و تیم آرامش لازم را دارد. پیروزی پرسپولیس نیز در بازی قبل از دربی مقابل ملوان نیز به آرامش این تیم كمك كرد تا هر دو تیم با شرایط برابر به استقبال هم بروند.
كاپیتان سابق تیم فوتبال استقلال با اشاره به اینكه نتیجه دیدار روز جمعه در تعیین قهرمانی لیگ تاثیرگذار خواهد بود، عنوان كرد: كسب ۳ امتیاز برای هر كدام از تیم ها سبب می شد جایگاه آنها در جدول بهتر شود و تیم شكست خورده نیز از نظر روانی، حواشی زیادی را برای خود خواهد داشت كه به ادامه نتیجه گیری آن تا پایان فصل لطمه می زند.
وی ادامه داد: جدا از بازی شهرآورد، ۱۲ امتیاز دیگر تا پایان لیگ باقی مانده است و بر همین اساس فكر می كنم امسال نیز قهرمان لیگ در هفته پایانی مشخص شود. این در حالی است كه تیم هایی مانند نفت تهران، ‌تراكتورسازی تبریز به همراه استقلال خوزستان نیز در كنار تیم های سرخ آبی شانس قهرمانی دارند و امكان دارد یكی از این تیم ها قهرمان لیگ شود.

**سوال: ارزیابی عملكرد مربیان دو تیم
*پنجعلی: برانكو به پرسپولیس شخصیت داد
محمد پنجعلی با اشاره به اینكه هیچگاه موافق حضور مربیان خارجی در فوتبال كشورمان نبوده است، گفت: برانكو یك مورد متفاوت است كه با فضای فوتبال ایران آشنا است و محبوبیت خاصی بین مردم و بازیكنان دارد.
پنجعلی با تاكید براینكه در فوتبال بیمار ایران، مربی خارجی تاثیرگذار نیست، اظهار داشت: لیگ ایران به اندازه تمامی لیگ های دنیا حاشیه دارد، اما یك مربی كاربلد مثل برانكو امروز به پرسپولیس شخصیت داده است، چراكه خودش كاریزمای خاصی داشته و آنرا به تیم منتقل كرده است. كاپیتان اسبق پرسپولیس و تیم ملی ایران، افزود: این مربی با تلفیقی از بازیكنان جوان و چند مهره باتجربه به تیم خود شخصیتی داده كه همواره به دنبال پیروزی و كسب سه امتیاز بوده و پرسپولیس را از قعر جدول به مدعی جدی قهرمانی تبدیل كرد.
وی با بیان اینكه یكی از دلایل موفقیت سرخپوشان تهران حركت كردن در سكوت و دوری از حاشیه بوده است، گفت: مدیریت باشگاه و كادر فنی در كنار هم، تیم را در آرامش قرار داده اند.معتقدم هیچ باشگاهی در جهان به اندازه پرسپولیس و استقلال حاشیه ندارد، اما این مشكل، امسال در جمع پرسپولیس جایی ندارد.
پنجعلی كه یكی از بهترین مدافعان تاریخ فوتبال ایران محسوب می شود با اشاره به نقش مهم مربی در تعیین نتیجه شهرآورد، گفت: داشته های فنی كادر فنی بسیار مهم است و برانكو می تواند نتیجه بازی را به سود تیمش تغییر دهد.

*فكری:مدیریت استقلال مقصر است
مدافع پرافتخار سال های گذشته استقلال اما در تشریح كسب نتایج ضعیف استقلال در نیم فصل دوم، گفت: در آخرین دیدار استقلال پیش از شهرآورد به ورزشگاه آزادی رفتم تا دیدار تیم سابقم را مقابل سپاهان از نزدیك ببینم و شاهد بودم هیچكدام از مسئولان باشگاه در ورزشگاه حضور ندارند. حضور مدیران و اعضای هیات مدیره باشگاه استقلال یا هر باشگاه دیگری در ورزشگاه چندین حسن دارد. اول اینكه بازیكنان با دیدن مدیران باشگاه خود می توانند با آنها درد دل كنند و خواسته های خود را بگویند. همچنین متوجه حمایت كادر مدیریتی باشگاه از بازیكنان می شوند و در ادامه، بازیكن حواسش به نگاه خاص مدیریت معطوف می شود تا برای جریمه نشدن درصورت كم كاری و ضعف، با تمام توان كار كند.
وی ادامه داد: به عبارتی یكی از دلایلی كه سبب شده استقلال در نیم فصل دوم نتیجه لازم را نگیرد،‌ نبود حمایت كافی مدیران باشگاه از كادر فنی این تیم بوده است. در مقابل، پرسپولیس كه حمایت مدیریت در كنار سرمربیگری برانكو سبب شد در كسب نتیجه موفق باشند.
بازیكن سابق آبی پوشان پایتخت درباره سایر مشكلات استقلال كه سبب افت این تیم در نیم فصل دوم لیگ برتر فوتبال شده است، اظهار داشت: كسالت منصور پورحیدری و اثرات نبود وی در كنار تیم به دلیل شخصیت خاصش و ضعف استقلال در زمان نقل و انتقالات و جذب نكردن بازیكن خوب، منجر به افت استقلال شد، در حالیكه سایر تیم ها مانند تراكتورسازی تبریز و پرسپولیس با جذب بازیكنان لازم تیم را تقویت كردند.
وی گفت: تمام تیم های برتر دنیا و حتی صدرنشین نیز برای تقویت خود، بازیكنان لازم را به بهترین شكل ممكن جذب می كنند، اما استقلال نه تنها چنین كاری را انجام نداد بلكه جدایی نظری جویباری به عنوان معاون باشگاه نیز مزید بر علت شد تا استقلال نتواند فردی به مانند وی را جایگزین كند. از طرفی در این باشگاه افرادی دوست ندارند این تیم قهرمان شود و عده ای دیگر در همین باشگاه نیز علاقه ای به قهرمانی استقلال با سرمربیگری مظلومی ندارند.
كاپیتان سابق استقلال در ادامه تصریح كرد: فوتبال یك كار گروهی است و صرف داشتن تنها سرمربی و بازیكن خوب،‌ پول یا مدیر لایق سبب قهرمانی یك تیم نمی شود، بلكه مجموع همه این عوامل سبب رسیدن هر تیمی به قهرمانی خواهد شد و نداشتن یكی از این عوامل به افت آنها دامن خواهد زد.
فكری درباره اینكه استقلال با كمی ترس و دلهره وارد زمین می شود و به مانند رقیب سنتی اش شجاعانه بازی نمی كند، اظهار داشت: تفكرات سرمربی و بازیكنان بزرگ هر تیمی، هر گونه كه باشد به بازیكنان نیز القاء‌ می شود و اگر تلاش برای كسب نتیجه به بازیكنان القاء شود، آنها می توانند موفق باشند.
وی با مثال زدن درمورد رولند كخ سرمربی آلمانی سالهای قبل استقلال تهران افزود: این سرمربی نتیجه خوبی با استقلال نگرفت، اما روحیه شكست ناپذیری را به بازیكنان خود القاء‌ می كرد و از آنها می خواست در زمین جنگنده باشند. بر همین اساس اتحاد و یكدلی در زمان انجام بازی های فوتبال می تواند به موفقیت بازیكنان در كسب نتیجه كمك كند و استقلال درصورت یكدل شدن و میل به پیروزی می توانند در دیدار مقابل پرسپولیس و ادامه فصل موفق باشند.

**سوال: نقش حضور هواداران را در فوتبال چگونه ارزیابی می كنید؟
*پنجعلی: هواداران پرسپولیس، نعمت هستند
وی كه سابقه سال ها حضور در جمع سرخپوشان پایتخت را دارد با قدردانی از هواداران پرسپولیس، اظهار داشت: هوادار در كالبد فوتبال است و باید بگویم كه تماشاگران پرسپولیس یك نعمت هستند.تیم ما در ابتدای فصل با فراز و نشیب زیاد و شرایط بحرانی روبرو بود اما آنان تیم را تنها نگذاشته و نقش مهمی در نتایج مناسب اخیر داشته اند.
پنجعلی تاكید كرد: خوشبختانه اعتماد متقابلی بین مدیریت، كادرفنی، بازیكنان و البته هواداران وجود دارد كه این امر كمك شایانی به رسیدن پرسپولیس در جمع مدعیان داشت.
وی افزود: اكثریت كارشناسان بر این باور هستند كه پرسپولیس فوتبالی فراتر از ایران به نمایش می گذارد.بارها گفته ام كه متاسفانه در فوتبال ایران سرعت جایی ندارد اما خوشبختانه پرسپولیس با بهره گیری از سرعت و تاكتیك های تیمی مناسب و بهره بردن از توانایی نفرات جوان، یك مدعی تمام عیار است.
مدافع سال های دور تیم ملی، گفت: اكنون پرسپولیس در پست های مختلف با مشكلی روبرو نیست و برانكو توانسته حتی نفرات جوان و آینده داری را به تیم ملی و كارلوس كی روش نیز معرفی كند.
وی با تاكید براین مساله كه باید به سرخابی ها توجه ویژه ای شود، عنوان كرد: متاسفانه هنوز نمی توانیم فوتبال حرفه ای داشته باشیم، چراكه تشكیلات مدیریتی فوتبال ما به هیچ عنوان حرفه ای نیست.
پنجعلی در عین حال گفت: استعدادهای نابی در فوتبال ما وجود دارد كه می توانند ایران را به عنوان یكی از بهترین های جهان معرفی كنند، اما این مساله نیازمند مدیریت قوی و هدایت مناسب است كه اكنون وجود ندارد.

**سوال:تاثیر شبكه های اجتماعی و استفاده نامناسب از آن را چگونه می بیند؟
*فكری:هرچه احترام بگذاریم، همانقدر احترام می ببنیم
فكری در پاسخ به این سوال كه در زمان بازیكنی وی شبكه های اجتماعی نبودند با این حال بعد از پایان شهر آورد ممكن بود ناسزا بشنود، گفت: بعد از گلی كه از راه دور به پرسپولیس زدم و به گل ۴۰ متری معروف شد، مصاحبه كردم كه این گل شانسی بود و این صحبت آب سردی بود به آتش داغ احساسات هواداران پرسپولیس تا از آنها ناسزا نشنویم. به عبارتی شما هر چی به مردم بدهید، همان را از آنها می گیرید. همچنین مردم احترام را متوجه می شوند و هر بازیكنی به مانند كریم باقری، ‌محمد پنجعلی و حتی خودم كه به پیراهن خودش احترام بگذارد قطعا مورد احترام مردم هم خواهد بود.
كاپیتان سابق آبی پوشان پایتخت درباره بداخلاقی های انجام شده علیه فوتبال و سرخابی ها در فضاهای مجازی، خاطرنشان كرد: هواداران پرسپولیس و استقلال حواسشان باشد كه این دو تیم بالهای یك پرنده هستند كه اگر یكی از آنها خوب نباشد این پرنده به زمین می خورد. به همین دلیل نباید رقابت را با دشمنی اشتباه گرفت. جالب اینجاست وقتی یك استقلالی یا پرسپولیسی فوت می كند،‌ هواداران دو تیم در كنار یكدیگر قرار می گیرند و اما بعد از آن ركیك ترین ناسزاها را به خاطر رقابت به یكدیگر می دهند. پس بهتر است لذت دیدن همراهان خوب را زمانی كه پیشكسوتان زنده هستند، هواداران از خود نشان دهند.
فكری در پاسخ به این سوال كه آیا دوست صمیمی از میان بازیكنان قدیمی پرسپولیس دارید؟ گفت: با اكثر بازیكنان پرسپولیس دوست و صمیمی هستم اما رفت و آمد خانوادگی با بازیكن خاصی از این تیم ندارم.

*سوال:چرا برخی جوانان مستعد نمی توانند به حق خود برسند؟
*پنجعلی: بسیاری از استعدادها نابود شده اند
وی با ابراز ناراحتی از برطرف نشدن مشكل خدمت سربازی فوتبالیست ها، عنوان كرد: هنوز نتوانسته ایم مشكل سربازی بازیكنان تیم ملی را حل كنیم كه این واقعا عجیب است.
پنجعلی خاطرنشان كرد: باید شرایطی فراهم شود كه باشگاه ها بتوانند سربازی بازیكنان مورد نظر تیم خود را خریداری كنند تا پول آنان هزینه دیگر سربازان شود. به هرحال فوتبالیست های مطرح نیز قشر خاصی هستند كه توانایی بالایی دارند.
وی افزود: بسیاری از علی دایی ها، علی كریمی ها و فرهاد مجیدی ها در فوتبال ایران بودند كه به دلیل همین خدمت سربازی، فوتبالشان از بین رفته اند و فوتبالشان بدون فایده، تمام شده است.
این پیشكسوت با اشاره به اینكه با برنامه ریزی فعلی نمی توانیم در آسیا حرفی برای گفتن داشته باشیم، گفت: نگاه كنید كه چند سال است در لیگ قهرمانان آسیا حرفی برای گفتن نداریم و یا تیم ملی كشورمان برابر عراقی كه لیگ ندارد و در جنگ های داخلی روزی یكصد كشته می دهد، مغلوب می شود.
پنجعلی عنوان كرد: در دهه ۹۰ میلادی و در جریان مسابقات آسیایی، مقامات كشور كره جنوبی لباس هایی را توزیع می كردند كه روی آن آرم جام جهانی ۲۰۰۲ نقش بسته بود كه همه ما آن زمان به رفتارشان می خندیدیم، اما این رفتار آنها نشان از برنامه ریزی برای آینده داشت.
وی افزود: كره و ژاپن جام جهانی را برگزار كرده و حالا آقای آسیا هستند، اما ایران سالهاست كه هیچ افتخاری كسب نكرده است.

** داوران شهرآورد خارجی باشند یا ایرانی؟
*پنجعلی: داوران ایرانی بهتر از خارجی ها هستند
مدافع سال های گذشته تیم ملی ایران در پاسخ به این سوال كه آیا موافق قضاوت داوران خارجی در شهرآورد است یا داوران ایرانی را ترجیح می دهد؟ پاسخ داد: در هیچ زمینه ای موافق خارجی ها نبوده و نیستم، چراكه در كشورمان در هر زمینه ای استعدادهای نابی داریم.
وی افزود: وقتی در هر بخشی ایرانی ها در حال پیشرفت هستند، این مساله نشان از هوش بالای ایرانی ها دارد و اصلا مناسب نیست كه خارجی ها این دیدار داخلی را سوت بزنند.
پنجعلی اظهار داشت: داوری اشتباه دارد و این یك واقعیت انكار ناپذیر است. داوران ایرانی با شرایط این دیدار آشنا هستند و بدون تردید قضاوت خوبی خواهند داشت.باید ذهنیت مردم را تغییر بدهیم تا آنان داوران داخلی را قبول كنند و به آنان احترام بگذارند.

*فكری:رسانه ها باید به داوران داخلی كمك كنند
مدافع اسبق استقلال درباره اینكه داوری شهرآورد را داوران خارجی سوت می زدند بهتر بود یا داوران ایرانی، بیان داشت: كیفیت داوران ایران خوب است و آنها می توانند این بازی را سوت بزنند. همچنین داوری در فوتبال ایران پیشرفت خیلی خوبی داشته است و زمانی كه فوتبال رو به پیشرفت بود، موازی آنها داوری نیز روند صعودی داشته است.
وی افزود: اگر داوران حین انجام دیدار شهرآورد، یك سوت اشتباه بزند، ‌متاسفانه در رسانه ها و شبكه های اجتماعی، دنیا برایشان جهنم می شود كه این اصلا خوب نیست. در صورتی كه داوران خارجی هم بودند كه در شهر آورد پنالتی یا آفساید اشتباه گرفتند و از ایران رفتند و هیچ هجمه ای هم علیه آنها بوجود نیامد.
فكری با اشاره به اینكه رسانه ها باید برای ایجاد فضای مثبت برای داوران داخلی كمك كنند، گفت:در این صورت با كسب هر نتیجه ای علیه آنها موضعی گرفته نمی شود. هر چند در لیگ های دسته دو یا سه ممكن است بعضی از داوران باشند كه خطاهایی داشته و یا با تیمی تبانی كنند، امام داوران با وجدان، در تمام رده های لیگ فوتبال ایران زیاد هستند كه حتی اگر از گشنگی هم بمیرند حاضر نیستند عمدی سوت اشتباه بزنند.
وی ادامه داد: ‌شرایط خاص شهرآورد به صورتی است كه هیچ داوری اعتبار خود را برای زدن سوت اشتباه عمدی، خراب نمی كند. این در حالی است كه در تیم های اروپایی و درپایان دیدارهای مهم،‌ هیچ كس اجازه ندارد درباره داوری صحبت كند، زیرا با جریمه های سنگین روبرو خواهند شد. در صورتی كه در ایران همه علیه داوری صحبت می كنند تا فضا برای این قشر مهم و زحمتكش فوتبال مسموم شود.
وی ادامه داد: ‌این رویه در فوتبال ایران سبب شده تا داوران خوب فوتبال خیلی زود از دنیای قضاوت خداحافظی كنند و فوتبال ایران آنها را از دست بدهد تا وضعیت پرورش داوران ایرانی دچار نقصان شود.

**پیش بینی نتیجه شهرآورد هشتاد و دوم
*پنجعلی: نتیجه شهرآورد قابل پیش بینی نیست
محمد پنجعلی درخصوص پیش بینی خود از نتیجه شهرآورد هشتاد و دوم، عنوان كرد: هر دو تیم خوب هستند، اما این دیدار شرایط خاص خود را دارد و اصلا قابل پیش بینی نیست. معتقدم هر تیمی كه علاوه بر مسائلی فنی، از نظر روحی نیز در شرایط ایده آلی باشد و اسیر اتفاقات نشود به موفقیت دست خواهد یافت.
پنجعلی گفت: هیچگاه نمی توان تیمی كه در جدول شرایط بهتری دارد و یا بازیكنان نامداری در اختیار داشته باشد را برنده این دیدار دانست.
وی با درخواست از هواداران دو تیم برای اینكه احترام بازیكنان و كادر فنی رقیب را حفظ كنند، گفت: امروزه با گسترش شبكه های اجتماعی متاسفانه شاهد بی احترامی ها و بداخلاقی ها در صفحات شخصی فوتبالیست ها هستیم كه این مساله در شان مردم ایران نیست.
این پیشكسوت با تاكید براینكه رقابت باید تنها در زمین مسابقه باشد، اظهار داشت:تمامی بازیكنان پرسپولیس و استقلال با هم دوست هستند و نباید كاری كنیم كه در آینده شرمنده شویم.
وی با اشاره به قرارگرفتن نامش در بین تیم منتخب تاریخ فوتبال ایران كه با نظر مردم صورت گرفت، گفت: ۲۲ سال است كه از فوتبال خداحافظی كرده ام، اما مردم هنوز محمد پنجعلی را می شناسند و زمانیكه مرا به عنوان مدافع تیم تاریخ فوتبال انتخاب كردند، احساس وصف ناپذیری داشتم.
پنجعلی عنوان كرد: یقین دارم در آن نظر سنجی هواداران استقلال نیز به من رای دادند، چراكه آنان بهترین ها و احترام گذاشتن به بازیكنان پسشكسوت را فراموش نمی كنند.

*فكری: تیم باانگیزه تر، موفق می شود
مدافع سال های گذشته استقلال درباره پیش بینی خود از نتیجه هشتاد و دومین شهرآورد پایتخت گفت: شرایط هر دو تیم در لیگ مساوی است، اما هر تیم كه بتواند با یكدلی و انگیزه بیشتر در زمین تلاش بیشتر داشته باشد،‌ موفق خواهد بود.
وی عنوان كرد: با این حال امیدوارم كه استقلال با یك گل برابر پرسپولیس به برتری دست یابد.

**به عنوان كاپیتان در شهرآورد چه حسی داشتید؟
*پنجعلی: وظایف كاپیتان در شهرآورد دشوار است
پنجعلی كه بارها به عنوان كاپیتان تیمش در رویارویی سرخابی ها به میدان رفته است، عنوان كرد: كاپیتان در كنار سرمربی نقش بسیار مهمی در این دیدار دارد و به خوبی می تواند تیمش را در داخل زمین هدایت كند.
وی افزود: كاپیتان باید دارای صداقت باشد و بازیكنان نیز او را قبول داشته باشند تا بتواند تیمش را در زمین كنترل كند.بارها و پیش از آغاز شهراورد، نكات لازم را به جوانترهای تیم گوشزد كرده ام و این مساله باید اكنون نیز از سوی بزرگترهای تیم انجام شود.

**سوال:بهترین و بدترین خاطره شما از این دیدار، چیست؟
*پنجعلی: برد ۳ بر صفر بهترین خاطره و گل مظلومی بدترین خاطره
كاپیتان سال های دور پرسپولیس در مورد بهترین خاطره اش از شهرآورد تهران، گفت: در یك دیدار كه خودم حضور داشتم با گل های ناصر محمد خانی و شاهرخ بیانی به برتری ۳ بر صفر دست یافتیم كه برایم بهترین خاطره بود.
پنجعلی عنوان كرد: همچنین برتری ۶ بر صفر را نیز به عنوان یك هوادار در ورزشگاه تماشا كردم و برتری ۳ بر ۲ كه ۱۰ نفره و با گل های ایمون زاید به دست آمد را هرگز فراموش نمی كنم.
وی درمورد بدترین خاطره اش نیز گفت: یك دیدار در حضور ۱۲۰ هزار تماشاگر برگزار شد كه هواداران حتی روی پیست دو ومیدانی دور زمین نیز نشسته بودند كه متاسفانه آن بازی را با تك گل پرویز مظلومی باختیم كه برایم بسیار ناراحت كننده بود.

*فكری:گل ۴۰ متری را فراموش نمی كنم
كاپیتان سابق آبی پوشان پایتخت درباره اینكه در چند شهرآورد حضور داشته است، گفت: در ۱۹ شهرآورد بازی كردم و در ۱۰ دیدار هم كاپیتان بودم و ۲ گل در تقابل سرخآبی ها در زمان بازیگریم به ثمر رساندم.
وی درباره بهترین بازی خود در شهرآورد افزود: بازی كردن در شهرآورد را چه پیروز بودم و چه بازنده، دوست داشتم و برای حضور در این دیدار لحظه شماری می كردم. البته گلی كه از راه دور با شوت به پرسپولیس زدم و كسب نتیجه سه بر دو در دیدار بعد مقابل سرخ ها بهترین خاطره من است.
وی ادامه داد:‌ اتفاقا در همان دیدار كه با نتیجه سه بر دو به سود ما تمام شد،‌ داور روسی یك گل آفساید و گل بعدی كه از نقطه كرنر به دست آمد و كرنر نشده بود را به سود پرسپولیس سوت زد، اما دراین دیدار پیروز شدیم.
فكری با اشاره به شكست سه بر دو استقلال مقابل پرسپولیس ۱۰ نفره با گل های ایموان زاید، افزود:‌ در این دیدار من به عنوان بازیكن یا مربی حضور نداشتم، اما این شكست با گل های ایمون زاید مهاجم آن موقع پرسپولیس بدترین خاطره ام از شهرآورد است.

**سوال:برخی ها معتقدند كه در گذشته برای تساوی در این دیدار به بازیكنان توصیه های می شده است. این مساله را قبول دارید؟
*پنجعلی: توصیه ای برای تساوی در شهرآورد نمی شد
وی درخصوص شائبه ای مبنی براینكه گفته می شد در سال های گذشته از سوی برخی مقامات كشور به بازیكنان و مربیان دو تیم تصویه می شد كه باید شهرآورد با تساوی به اتمام برسد، عنوان كرد: اصلا به ما توصیه ای نمی شد كه نباید گلزنی كنیم تا بازی مساوی شود.
پنجعلی گفت: شاید از ما می خواستند كه در زمین آرام تر بازی كنیم و یا از داور درخواست می كردند تا روند دیدار برای جلوگیری از تنش و برخورد احتمالی كنترل كند، اما به ما به حرفی نزدند.
وی گفت: حتی اگر فردی می خواست حرفی بزند نیز ما قبول نمی كردیم، چراكه آبروی خودمان را پیدا نكرده بودیم كه بخواهیم مردم و علاقمندان را سر كار بگذاریم.

*فكری:توصیه می شد تا جنجال نكنیم
كاپیتان سابق استقلال درباره اینكه آیا در شهرآوردها این امكان وجود دارد كه كسب نتیجه تساوی دستوری باشد، گفت: به دلیل حساسیت این دیدار مسئولان و كمیته انضباطی با هر دو تیم صحبت می كردند كه در صورت رعایت نكردن اخلاق و انجام بازی جنجالی،‌ بدترین برخوردها و محرومیت و جریمه را برای آنها لحاظ خواهند كرد تا بازیكنان مجبور به رعایت اخلاق در زمین شوند. اما هیچگاه به دو تیم گفته نشده بود باید با نتیجه تساوی این دیدار را به پایان برسانید.
وی ادامه داد: ‌البته فشار روحی و روانی این دیدار به صورتی است كه بازیكنان با ضربان قلب بالا و هجمه هوادار باید بازی كند و ممكن است درگیری لفظی نیز با رقیب خود پیدا كند ولی با سوت پایانی داور، دوباره با رفاقت زمین مسابقه را ترك می كنند. البته فكر می كنم زمان هایی وجود داشت كه به داورها گفته می شد بازی را كنترل كنند تا بازی مساوی به پایان برسد.

**سوال:رفتار و عملكرد كی روش را چگونه ارزیابی می كنید؟
**پنجعلی: یكه تازی كی روش از ضعف مدیریت است
وی درمورد شرایط كارلوس كی روش سرمربی تیم ملی در فوتبال ایران، توضیح داد: او یك مربی شناخته شده است كه در باشگاه های بزرگی كار كرده است و شرایط خاص خودش را دارد.
پنجعلی خاطرنشان كرد: البته اگر هم او مربی بزرگی باشد، اكنون در فوتبال ایران بستر مناسبی برای فعالیت مربیان كاربلد خارجی فراهم نیست. وقتی كی روش در فوتبال ایران یكه تازی می كند و حرف خودش را بر كرسی می نشاند به دلیل ضعف مدیریت فدراسیون است.
وی افزود: او یك مربی در سطح اروپاست اما پا را فراتر از وظایفش گذاشته است كه برای ما قابل قبول نیست.كی روش زرنگ است و خواسته هایش را براورده می كند و متاسفانه فردی هم نمی تواند او را مدیریت كند.
كاپیتان اسبق تیم ملی فوتبال ایران ادامه داد: فدراسیون فوتبال باید مدیر كاربلد و فوتبالی داشته باشد تا از این شرایط نجات پیدا كند.علی كفاشیان در ورزش شناخته شده است اما به درد فوتبال نمی خورد.چرا در حضور محمد دادكان و امیر عابدینی باید افراد غیرفوتبالی رییس فدراسیون شوند؟

*فكری:هیچ تیمی حاضر به جذب كی روش نیست
فكری درباره اتفاقات اخیر تیم ملی فوتبال و استعفای كی روش گفت: گواردیولا سرمربی است هر تیم اروپایی آرزوی داشتن وی را دارد و به عنوان مثال با جدا شدنش از بارسا، خیلی زود سرمربی بایرمونیخ یا باشگاهای دیگر می شود. در صورتی كه كی روش اگر از تیم ملی فوتبال ایران جدا شود، هیچ تیمی حاضر به جذب وی نیست. همچنین در تیم های استقلال و پرسپولیس نیز به دلیل حضور واسطه ها چنین وضعیتی حاكم است. كسانی در این تیم ها مربیگری كرده اند كه امروز هدایت تیم های لیگ یك را نیز به آنها نمی دهند.
وی ادامه داد: همان حضور واسطه ها و فسادی كه در فوتبال وجود دارد سبب شده كی روش همچنان در تیم ملی فوتبال ایران باشد.

**سوال:عملكرد برنامه ۹۰ را چگونه دیده اید؟
*پنجعلی: برنامه ۹۰ به كمك فوتبال آمده است
وی در پایان صحبت های خود به برنامه ۹۰ اشاره كرد و گفت: در ۱۴ سال فقط یك مرتبه در این برنامه حضور داشته ام و اهل تعریف كردن بی دلیل هم نیستم، اما معتقدم این برنامه به خوبی مشكلات فوتبال ایران را آشكار كرده و كمك خوبی بوده است.
پنجعلی بیان داشت: به برنامه هایی احتیاج نداریم كه مجریان آن بله قربان گو باشند و برای منافع خود از همه تعریف كنند. هر برنامه ایی دارای ضعف است و من به سلامت مجری برنامه ۹۰ اعتقاد راسخ دارم.

*فكری: ۹۰ مسیر اصلی اش را گم كرده است
وی با انتقاد از برنامه ۹۰ بیان داشت: این برنامه یكی از برنامه های خوب و پر مخاطب ورزشی تلویزیون است، اما اخیرا مسیر خود را گم كرده و هدف اصلیش نیز فراموش شده است. به عبارتی این برنامه كه می تواند با توانمندی مجری خود به حل مشكلات فوتبال كشور كمك كند، شخصی شده و به حاشیه سازی می پردازد كه امیدواریم بتواند رسالت واقعی خود را بازیابد.
(گفت وگو از: امیر میرزاییان و مهدی موذن)
ورزشی**۳۷۸۳**۹۰۲۹** ۱۷۰۱

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *