اجتماعیاخباراخبار اقتصادیاخبار ایراناخبار شهرستان نایین

براساس اظهارات مقام‌های مسئول دولتی تا کنون سه سناریو برای حامل های انرژی ارائه شده است که می توان گفت قیمت بنزین بین ۱۴۰۰ تا ۱۷۰۰ تومان، سی ان جی ۳۰۰ تومان و برق به بالای ۹۰ تومان می رسد

آخرین گمانه‌زنی‌ها برای افزایش قیمت حامل های انرژی / پیشنهاد جدی برای عرضه سی ان جی رایگان+جدول

خبرگزاری فارس: آخرین گمانه‌زنی‌ها برای افزایش قیمت حامل های انرژی / پیشنهاد جدی برای عرضه سی ان جی رایگان+جدول

براساس اظهارات مقام‌های مسئول دولتی تا کنون سه سناریو برای حامل های انرژی ارائه شده است که می توان گفت قیمت بنزین بین ۱۴۰۰ تا ۱۷۰۰ تومان، سی ان جی ۳۰۰ تومان و برق به بالای ۹۰ تومان می رسد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس براساس لایحه بودجه سال ۹۷ کشور دولت درآمد ۱۷ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومانی را  در تبصره ۱۸ این لایحه از محل تفاوت نرخ حاملهای انرژی دیده است که به استناد این بند می توان گفت به استقبال افزایش قیمت حامل‌های انرژی رفته است.

طبق تبصره ۱۸ بودجه لایحه بودجه ۱۰۰درصد مابه‌التفاوت قیمت حامل‌های انرژی در سال ۹۷ نسبت به ابتدای سال ۹۶ به حساب خاصی نزد خزانه واریز خواهد شد.

محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه در نشست خبری که اخیرا برگزار کرد افزایش قیمت حامل‌های انرژی را رد نکرد ولی در لفافه گفته است: هم‌اکنون دولت برنامه مشخصی برای افزایش نرخ حامل‌های انرژی در سال‌ جاری ندارد.

وی تصریح کرد:دولت مجوز افزایش قیمت حامل‌های انرژی را طبق بودجه سال ۹۶ دارد و می‌تواند تا سقف ۴۸ هزار میلیارد تومان کسب درآمد کند.

در پی انتشار مفاد لایحه بودجه سال آینده و اعلام حتمی افزایش قیمت حامل‌ها برخی از رسانه‌های خبری به نقل از منابع نامشخص اقدام به انتشار اخباری از میزان افزایش قیمت حامل‌های انرژی و حتی زمان اجرای آن کردند، تاحدی که اعلام شده است قیمت بنزین ۱۵۰۰ تومان در هر لیتر و قیمت گازوئیل به ۴۰۰ تومان می رسد.

خبرگزاری فارس در راستا پیگیری این اخبار با چند تن از مسئولان در سازمان برنامه و بودجه، وزارت نیرو و صنعت نفت گفت وگو کرد تا از آخرین وضعیت تصمیمات دولت در این باره مطلع شود.

*۳ سناریو برای قیمت حامل های انرژی

یک مقام مسئول در سازمان برنامه و بودجه در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، ضمن تأیید افزایش نرخ حامل‌های انرژی، به سناریوی‌های احتمالی اشاره کرد و گفت: در حال حاضر ۳ سناریو با ارقام متفاوت مطرح است که در تعامل با مجلس قیمت و زمان اجرا نهایی می‌شود.

وی تأکید کرد: هر کدام از این سناریوها رویکرد مقاومتی بنا به ملاحظات بخش‌های مختلف اقتصادی دارد.

این مقام مسئول افزود: نرخ پیشنهاد‌ی بنزین از ۱۴۰۰ تا ۱۷۰۰ تومان مطرح است، زیرا دولت ۲ هدف را دنبال می‌کند، اول آنکه بتواند مصرف را کنترل کند و در نهایت از درآمد آن برای تولید اشتغال بهره ببرد.

وی خاطرنشان می‌کند: دولت سقف درآمدی برای حامل‌ها را ۱۷ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان پیش‌بینی کرده و حتی این احتمال وجود دارد که در مجلس افزایش یا کاهش یابد.

این مسئول در سازمان برنامه و بودجه کشور با اشاره به افزایش قیمت گازوئیل تصریح کرد: وزارت جهاد کشاورزی و وزارت راه و شهرسازی روی افزایش این حامل حساسیت دارند، زیرا در قیمت تولیدات کشاورزی اثر خواهد داشت، بنابراین احتیاط لازم در ارائه سناریوها وجود دارد.

وی بابیان اینکه در رسانه‌ها زمان اجرای افزایش حامل‌های انرژی از دی‌ماه مطرح می‌شود، بیان داشت: هنوز زمان قطعی نشده و در تعاملات و بررسی‌ها اعلام خواهد داشت.

*پیشنهاد بیش از ۹۰ تومانی برای هر کیلو وات برق

هوشنگ فلاحتیان معاون وزیر نیرو نیز در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس در پاسخ به این سوال که آیا وزارت نیرو پیشنهاد جدیدی در خصوص قیمت برق به دولت ارائه کرده است، گفت: آنچه که ما در خصوص قیمت جدید برق در دولت شنیده‌ایم از پل ارتباطی مثل سازمان برنامه و بودجه است.

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی در پاسخ به این سؤال که وزارت نیرو برای قیمت برق چه میزان رشد را پیشنهاد داده است، گفت: متوسط فروش برق ۶۷ تومان و  قیمت تمام شده برق بدون محاسبه سوخت در حال حاضر بیش از ۱۰۰ تومان است، اما به هر حال و خوشبختانه سازمان برنامه و بودجه عدد بالای ۹۰ تومان را برای قیمت تمام شده برق پذیرفته است.

*قیمت سی ان جی ثابت قیمت بنزین بالا می رود

این گزارش حاکی است یک مقام مسئول در صنعت نفت در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس با اشاره به پیشنهادهای ارائه شده برای افزایش قیمت بنزین و سی ان جی گفت: در گفت وگو با کارشناسان صنعت سی ان جی و ارزیابی کشورهای مختلف به این نتیجه رسیدیم که قیمت سی ان جی باید حد اکثر ۲۵ درصد قیمت بنزین تعیین شود که پیشنهاد خود را به وزارت صنعت ارائه کرده و با تایید معاون اول رئیس جمهور برای بررسی به سازمان برنامه و بودجه رفت.

وی ادامه داد: موکدا  مسئولان تصمیم گرفتند که قیمت سی ان جی ثابت و قیمت بنزین افزایش یابد؛ به طوریکه قیمت بنزین اگر برفرض ۱۵۰۰ تومان در هرلیتر  تعیین شود قیمت سی ان جی تغییر نخواهد کرد.

*پیشنهاد عرضه رایگان سی ان جی به تاکسی ها

این گزارش حاکی است همواره با افزایش قیمت بنزین هزینه حمل و نقل نیز افزایش پیدا می کند که ظاهرا پیشنهادهایی برای جلوگیری از افزایش قیمت حمل و نقل عمومی مطرح شده است، یک مقام مسئول  از ارائه پیشنهادهای جدید به منظور کنترل قیمت حمل و نقل عمومی در صورت افزایش قیمت بنزین خبر داده و می‌گوید: یکی از پیشنهادهای جدی که هم اکنون در سازمان برنامه مورد بررسی قرار می گیرد عرضه رایگان سی ان جی به ۴ میلیون خودرو عمومی سی ان جی سوز است.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: براساس این پیشنهاد در صورت افزایش قیمت بنزین قیمت حمل و نقل عمومی نیز افزایش پیدا خواهد کرد که براین اساس پیشنهاد دادیم به جای پرداخت پول یارانه نقدی به تاکسی داران  سی ان جی سوز ، سی ان جی این خودرو ها تا ۴ برابر قیمت یارانه نقدی رایگان داده شود که بخشی از این هزینه از حذف یارانه نقدی و بخشی نیز از افزایش قیمت بنزین تامین خواهد شد.

همچنین براساس جدول شماره ۵ لایحه بودجه سال ۹۷ کل کشور قیمت هر لیتر گازوئیل ۲۰ درصد افزایش پیدا خواهد کرد که البته این افزایش همواره در براساس قانون برنامه ششم وجود داشته اما دولت به آن عمل نکرده است حال فرض کنیم که دولت اگر بخواهد قیمت گازوئیل را نیز افزایش دهد قیمت این حامل انرژی رقمی بین ۳۶۰ تا ۴۰۰ تومان در هر لیتر خواهد بود.

براساس آنچه که تاکنون مسئولان در خصوص قیمت حامل های انرژی مطرح کرده اند می توان جدول قیمت حامل های انرژی را تهیه کرد، حال باید منتظر اخبار رسمی درباره تصمیمات نهایی دولت درباره قیمت حامل‌های انرژی بود.

عنوان قیمت فعلی قیمت جدید
بنزین معمولی/لیتر ۱۰۰۰ تومان ۱۴۰۰ تا ۱۷۰۰ تومان
بنزین سوپر/لیتر ۱۲۰۰ تومان ۱۸۰۰ تا ۲۰۰۰ تومان
متوسط فروش برق/کیلو وات ۶۹ تومان ۹۰ تومان
سی ان جی/متر مکعب ۳۰۰ تومان ۳۰۰ تومان
گازوئیل/لیتر ۳۰۰ تومان ۳۶۰ تا ۴۰۰ تومان

انتهای پیام/م

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *