حوادث

رانت هزاران میلیاردی واردکنندگان از تفاوت نرخ رسمی و آزاد ارز

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران عنوان کرد: تفاوت نرخ ارز به معنای دادن رانت هزاران میلیاردی به واردکننده است.

به گزارش پیام نایین مجیدرضا حریری در گفت‌وگو با  فارس با تاکید بر اینکه دولت باید از تصمیمات متعدد و شتاب‌زده در حوزه اقتصاد پرهیز کند، گفت: از اواخر فروردین ماه سال جاری تاکنون که سیاست‌های جدید ارزی دولت ابلاغ شد، هر دو یا سه روز یک بار شاهد ارائه یک سیاست جدید در حوزه اقتصاد بوده‌ایم.
وی با بیان اینکه این مسائل نتیجه یک سری تصمیمات شتاب‌زده است، افزود: از حدود یک سال پیش مشخص بود که ترامپ، تصمیم دارد چه اتفاقاتی را شکل دهد، بنابراین اگر ما حتی این احتمالات را به صورت صددرصد نمی‌دادیم، باید برای مقابله با آن برنامه‌ای تعریف می‌کردیم.
نایب‌رئیس ‌اتاق بازرگانی ایران با‌ اشاره به افزایش قیمت ارز در آخرین ماه‌های سال گذشته ادامه داد: با شدت گرفتن افزایش قیمت ارز رئیس‌جمهور کشورمان در برنامه تلویزیونی حضور یافت و تاکید کرد مردم نگران نباشند، در مورد ارز اصلا نگرانی نیست.
حریری تصریح کرد: وقتی مردم ببینند علیرغم تاکیدات مقامات دولتی بازار ارز بهم ریخت و قیمت ارز و کالاها افزایش یافت، اعتماد خود را به گفته‌های مسئولان از دست می‌دهند و دیگر نمی‌توان توقع داشت که مردم به پیام‌های آنها اعتماد کنند.
وی گفت: وقتی اصرار است که بخشی از واردات با دلارهای ارزان قیمت‌تر از ارز بازار آزاد انجام شود، این به آن مفهوم است که سیاستگذار در مبدا به واردکننده ارز ارزان می‌دهد تا در مقصد مصرف‌کننده کالای ارزان‌تری خریداری کند.
این فعال اقتصادی افزود: این در حالی است که چنین سیستمی اجرایی نمی‌شود و قیمت همه کالا از شیر، گوشت مرغ و سایر کالاها در بازار گران شده است و قیمت همه کالاها براساس قیمت بازار آزاد محاسبه می‌شود.
حریری با‌ اشاره به تعداد واردکنندگان کشور بیان کرد: بنابراین این یارانه (ارز به قیمت رسمی) به حدود ۱۰ هزار واردکننده داده می‌شود که البته به نظر می‌رسد تاکنون حدود ۲ تا ۳ هزار واردکننده موفق به اخذ ارز به قیمت رسمی برای واردات شده‌اند.
وی افزود: با فرض اینکه ارز به قیمت رسمی برای واردات به همه واردکنندگان که حدود ۱۰هزار نفر هستند داده شود، بنابراین تا پایان سال حدود ۱۶۰ تا ۱۷۰ هزار میلیارد تومان یعنی ۴۰ میلیارد دلار ارز برای واردات داده شده است.
نایب‌رئیس ‌اتاق بازرگانی ایران اظهار کرد: با دادن ارز رسمی برای واردات برخی کالاها بنابراین حدود ۱۶۰ تا ۱۷۰ هزار میلیارد تومان رانت توزیع می‌شود که اگرچه هدف از آن رسیدن کالا با قیمت مناسب به مصرف‌کننده بوده است، اما فواید آن به مصرف‌کننده نهایی نمی‌رسد.
نایب‌رئیس ‌اتاق بازرگانی ایران با تاکید بر اینکه این موضوع باید مورد رسیدگی واقع شود، گفت: بنابراین اگر قرار است از مردم و مصرف‌کننده نهایی حمایت شود باید این حمایت‌ها به خود مصرف‌کننده برسد یا بصورت یارانه نقدی به مردم پرداخت شود.
وی گفت: مادامی که ارز با نرخی پایین‌تر از بازار به متقاضیان پرداخت شود، مردم تشویق به گرفتن آن می‌شوند و حتی تلاش می‌کنند با گرفتن این دلارهای ارزان قیمت واردات آینده را انجام دهند و بنابراین در شرایطی که در مضیقه ارزی قرار گرفته‌ایم، به جای اینکه تقاضا برای ارز کنترل شود و اجازه درخواست برای تقاضای غیرواقعی قطع شود با این سیاست‌ها تقاضای کاذب برای واردات را ایجاد کرده‌ایم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *