اخباراخبار اقتصادیاخبار ایراناخبار جهاناخبار سیاسی

رسانه های جنوب شرق آسیا: ده ها میلیارد دلار از دارایی های ایران آزاد شد

اجرای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) و لغو تحریم های ظالمانه علیه ایران پس از قرائت بیانیه نهایی بین ایران و ۱+۵ بازتاب گسترده ای در رسانه های جنوب شرق آسیا و استرالیا داشت.
به گزارش ایرنا، ‘تارنمای ‘ای.بی.سی’ استرالیا در این زمینه نوشت: ایالات متحده و اتحادیه اروپا تحریم های اعمال شده علیه ایران را پس از گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی و اجرای تعهدات ایران برداشتند.
این تارنما که عنوان نخست صفحه خود را به این موضوع اختصاص داد، نوشت: لغو تحریم ها و تبادل زندانیان بین ایران و آمریکا بطور قابل توجهی خصومت بین تهران و واشنگتن را کاهش داد.
‘ای.بی.سی: نوشت: ده ها میلیارد دلار از دارایی های ایران آزاد شد و شرکت های جهانی که از تجارت با ایران منع شده اند قادر خواهند بود از این بازار از جمله خودرو و قطعات هواپیما استفاده کنند.
این تارنما با اشاره به اعلام ‘جولی بیشاپ’ وزیر امور خارجه استرالیا برای اقدام به منظور لغو تحریم های اعمال شده علیه جمهوری اسلامی ایران، نوشت که بیشاپ اعلام کرد کاهش تحریم ها با ایران، کسب اطمینان ایجاد می کند که تجارت استرالیا در پیگیری تجارت با ایران آسیب نمی بیند.
تارنمای روزنامه ‘نیو استریت تایمز’ مالزی نیز با اشاره به اجرای تعهدات ایران براساس گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی و لغو تحریم ها، نوشت: قفل دسترسی ایران به ۱۰۰ میلیارد دلار دارایی هایش و فرصت های جدید در اقتصاد ایران باز شد.
این روزنامه نوشت: فراتر از لغو تحریم ها و پایان بلوکه شدن دارایی های ایران، اکنون فرصت های تجاری و مالی برای ایران فراهم شده که می تواند در دراز مدت بسیار با ارزش باشد.
تارنمای ‘جاکارتا گلوب’ نیز با اشاره به لغو تحریم های ناعادلانه غرب علیه ایران با اجرای برجام، نوشت که ایران از انزوای اقتصادی خارج می شود.
این تارنمای اندونزیایی پس از لغو تحریم ها، خرید ۱۱۴ فروند هواپیمای غیرنظامی توسط ایران از ایرباس را مورد توجه قرار داد.
‘جاکارتا پست’ نیز نوشت: آژانس بین المللی انرژی اتمی تایید کرد ایران تمام تعهدات خود را انجام داده و مهمترین دستاورد مذاکرات سال های اخیر حاصل و تحریم های اقتصادی غرب علیه ایران لغو شد.
این تارنما نیز نوشت: ایران پس از لغو تحریم ها به بیش از ۳۰ میلیارد دلار از دارایی های خود در خارج از کشور دسترسی پیدا کرد. بانک مرکزی ایران نیز اعلام کرد که ایران این پول نقد را به کشور منتقل نمی کند و برای واردات محصولات مورد نیاز استفاده خواهد شد.
جاکارتا پست نوشت: گزارش های رسمی ایران نشان می دهد ارزش کل دارایی های بلوکه شده ایران در خارج از کشور ۱۰۰ میلیارد دلار است.
به نوشته این تارنما، در حالی که ایران حدود ۳۸ میلیون بشکه نفت را در روی آب ذخیره دارد، تحریم های نفتی اروپا در ایران به پایان رسید و این نفت آماده ورود به بازار شد.
تارنمای ‘بانکوک پست’ نیز با اشاره به اجرای برجام، نوشت: شرکت های چند ملیتی پس از لغو تحریم ها آماده حضور در ایران شده اند.
این تارنما نوشت: بعد از نزدیک به یک دهه تحریم بسیاری از بخش های اقتصاد ایران نیازمند تجهیزات جدید از جمله در صنعت نفت و گاز، راه آهن، خطوط هوایی و…. است.
روزنامه ‘نیشن’ تایلند نیز با اشاره به سخنان دکتر ‘حسن روحانی’ رئیس جمهوری ایران پس از اجرای برجام، در تارنمای خود نوشت که توافق هسته ای فصل جدیدی در روابط ایران و جهان می گشاید.
به نوشته این روزنامه، دکتر روحانی روز یکشنبه لغو تحریم های بین المللی علیه ایران پس از توافق هسته ای را با اهمیت خواند و از آن استقبال کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *