اخباراخبار ایراناخبار سیاسی

روحانی: برنامه هسته ای وسیله ای در مسیر توسعه کشور/امروز روز پیروزی ملت ایران است

رئیس جمهوری گفت: از امروز به جای این که برنامه هسته ای بهانه ای برای بدخواهان، برای تحریم و فشار و فاصله باشد، به عنوان برنامه ای برای روابط علمی، فناوری تجاری و اقتصادی خواهد بود.
به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی عصر یکشنبه در نشست خبری که به مناسبت آغاز دوران پسا تحریم انجام شد، این مطلب را بیان کرد.
روحانی گفت : امروز روزی تاریخی و استثنایی در تاریخ سیاسی و اقتصادی ملت ایران است که بعد از ۱۲ سال ایستادگی، مقاومت،صبر، استقامت، فداکاری و دادن شهیدان بزرگ در این راه، شهدای هسته ای و تلاش بی وقفه دانشمندان هسته ای دیپلماتها و سیاست مداران وحقوقدانان و مسئولان اقتصادی کشور به نقطه عطفی دست یافته ایم .
وی افزود: به جای اینکه برنامه هسته ای بهانه ای برای بدخواهان برای تحریم و فشار و فاصله باشد از امروز برنامه هسته ای به عنوان برنامه ای برای روابط علمی فناوری، تجاری و اقتصادی نیز خواهد بود .
رئیس جمهوری اظهارداشت: به جای آنکه تا امروز از لحاظ حقوقی جمهوری اسلامی ایران تحت فشار ۶ قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل و ۱۲ قطعنامعه شورای حکام آژانس باشد، امروز در برابر قطعنامه ای هستیم که این قطعنامه برجام را به عنوان مصوبه شورای امنیت سازمان ملل در برابر جهانیان قرار داده است .
روحانی اضافه کرد:از امروز دیگر برنامه هسته ای ایران با بهانه های واهی به عنوان تهدید صلح وامنیت برای جهان وبرای منطقه نیست .بلکه برنامه هسته ای وسیله ای برای فناوری نوین در مسیر توسعه کشور و ثبات وامنیت منطقه خواهد بود .
وی گفت: از امروز تجارو کارآفرینان ما می توانند از مسیر قانونی و معمول نقل و انتقالات بانکی فعالیت های تجاری خود را و صادرات خود را با تسهیلات بیشتر آغاز کنند.
رییس دولت تدبیر و امید افزود: از امروز بانکهای کشور با بانکهای جهان برای مسایل مالی و پولی خدمات لازم را اخذ خواهند کرد و خدمات لازم را به مردم عزیز کشورمان خواهند داد .
روحانی افزود: از امروز محدودیت صادرات نفت در کشور ما برداشته می شود و به هر اندازه که در برنامه کشور باشد در چارچوب مصالح ملی وبرنامه های مصوب کشور نفت و همچنین میعانات و سایر فراورده ها و پتروشیمی صادرخواهد شد .
وی گفت: از امروز خرید هواپیماهای مدرن در دسترس شرکتهایی است که می خواهند خدمات بهتری به مردم ارائه دهند. یعنی از امروز ایمنی هوایی ما برای مسافرین عزیز ما بیشتر خواهد شد .
رییس جمهوری گفت:از امروز پولهایی که از آن ملت ایران بود و در بانکهای خارجی بود و قفل نابجایی بنام تحریم بر آنها زده شده بود، در اختیار ملت ایران برای فعالیت های اقتصادی خواهد بود .

**ایران دارای قدرت بزرگی به نام دیپلماسی است
روحانی ادامه داد: امروز روز پیروزی ملت ایران در زمینه سیاسی است. ملت ایران ثابت کرد به اینکه تعامل سازنده، راست و درست است. ما می توانیم به نفع ملت ما با دنیا تعامل کنیم و البته نه به ضرر دیگران است.
وی اضافه کرد: از امروز روشن شد که کشور ما دارای یک قدرت بزرگ به نام قدرت دیپلماسی است که این قدرت سیاسی و دیپلماسی را خیلی ها در داخل، منطقه و جهان باور نمی کردند که سیاستمداران و دیپلماتهای ما قادرند با قوی ترین دیپلماتهای کشورهای قدرتمند جهان پای میز مذاکره بنشینند و از حقوق کشور و ملت خود به خوبی دفاع کنند.
رئیس جمهوری اظهار داشت: از امروز روشن شد که سیاست برد-برد درست و صحیح است. آنها که فکر می کردند یا باید کلاه سر دیگران گذاشت وگر نه سرما کلاه خواهند گذاشت ،روشن شد می توان با دنیا حرف زد، مذاکره کرد و به توافقی رسید که به نفع ملت ما منطقه و جهان باشد. این همه موفقیت ملت ما در سایه ایستادگی مقاومت و اتحاد وحدت و پیوند قوا و حمایت همه ارکان کشور حاصل شد.

**اگر حمایت های رهبر معظم انقلاب نبود امروز در این نقطه موفقیت نبودیم
روحانی همچنین گفت:اگر وحدت ملی و انسجام ملی نبود و اگر مردم در برابر فشارها عقب نشینی کرده بودند،امروز شیرینی پیروزی بزرگ را در ذائقه خود حس نمی کردند و اگر هدایت ها و حمایتهای مقام معظم رهبری نبود و اگر چتر ولایت فقیه بر سر این ملت نبود و اگر چارچوب هایی که ایشان برای این مذاکرات تعیین فرمودند و تذکرات به موقعی که در هر موقع لازم بود، می دادند و اگر حمایت کامل ایشان از مذاکره و مذاکره کنندگان نبود، امروز در این نقطه موفقیت نبودیم.
وی با بیان اینکه ما این موفقیت را در سایه افراد با تجربه و دیپلماتهای توانمند به دست آوردیم، اظهار داشت: اگر علم و فناوری و هنر دیپلماسی نبود، امروز در این نقطه نبودیم. ما بهترین افراد و سرآمد دیپلمات خودمان را به این عرصه فرستادیم و دیدیم که موفقیت را در مقاطع مختلف برای مردم ما به ارمغان آوردند.

**به قدرت ملی خود باور داریم/گشایش ۱۰۰۰ ال سی در امروز
رئیس جمهوری یادآور شد: آن گاه که توانستند توافق موقت ژنو را به دست آورند و آن گاه استمرار آن را تا ماههای بعد به دست آوردند، در لوزان برای چارچوبهای توافق نهایی موفق شدند و آنگاه که در ۲۳ تیرماه سال جاری توانستند توافق جامع هسته ای را با طرف مذاکره کننده به دست آورند.
روحانی افزود: آنگاه که قطعنامه سازمان ملل همه قطعنامه های ششگانه قبلی را لغو کرد، آنگاه که مراحل مختلف این راه پیموده شد و بالاخره روز بیست و ششم دی ماه، همان روزی که در سال ۵۷ تحمیل از سر مردم برداشته شد و حاکم تحمیلی از این کشور زدوده شد، تحریم برداشته شد.
وی اضافه کرد:ما امروز در فضایی هستیم که می توانیم با دنیا تعامل سیاسی، اقتصادی و حقوقی به نفع منافع ملی خود داشته باشیم. در همین تجربه چند ساعته امروز هزار ال سی در بانکهای مختلف باز شد و این نشان داد، آنها که می گفتند باور نکنید. اشتباه می کردند ما به قدرت ملی خود باور داریم .

**بانک سپه از تحریم خارج شد
روحانی ادامه داد: ما به موفقیت ملت خود هم باور داریم؛ امروز نه تنها تحریم بانک هایی که در سایه مسایل هسته ای بسته شده بود، روابطشان با دنیا گشوده و باز شد حتی بانک سپه هم امروز از تحریم خارج شد، امروز روزی است که ملت ما در سایه ایستادگی خود و در سایه مجاهدت خود دستاوردهای این مجاهدت را می بیند و لمس می کند.
وی اضافه کرد: امروز آغاز جدید و فصل جدید در روابط ما با منطقه و جهان و در زمینه مسایل اقتصادی با دنیا است؛ من امروز صبح در مجلس در جمع نمایندگان عزیز کشورمان گفتم ما در شرایطی هستیم به خاطر رکود سال های گذشته و مشکلات اقتصادی نیازمند به سرمایه ای هستیم که بتوانیم چرخ اقتصاد کشور را در سرعت مطلوبمان که هشت درصد رشد اقتصادی تعیین شده است،به حرکت دربیاوریم.
رئیس جمهوری گفت: ما نیازمند به استفاده از فناوری های پیشرفته در جهان هستیم، ما نیازمند به توسعه صادرات غیر نفتی هستیم، ما باید فضاهای جدید را به عنوان کشورهای هدف و جمعیت های هدف برای صادرات تولیدمان به دست آوریم.
روحانی افزود: در این راه، برجام موانع را از پیش پای ما برداشته است؛ اما آنچه می تواند ما را به هدف برساند تلاش و کوشش و فعالیت در زمینه تولید در زمینه حرکت برای رشد و رونق اقتصادی و در زمینه فراهم آوردن شرایط برای اشتغال جوانان ماست.
رئیس جمهوری ادامه داد: خوشحالم که در همین روز بودجه سال ۹۵ و برنامه پنج ساله ششم را دولت تقدیم مجلس شورای اسلامی کرد، ان شاء الله قدم به قدم در مسیر پیشرفت و توسعه حرکت خواهیم کرد و آثار این تلاش و کوشش را روز به روز بهتر در زندگی اقتصادی و سیاسی خود لمس خواهیم کرد.

**فرش قرمز غیر رانتی زیر پای بخش خصوصی
در ادامه سخنان رئیس جمهوری، خبرنگاری پرسید: شما پیشتر از این گفته بودید ایران برای باسازی زیرساخت هایش سالانه بین ۳۰ تا ۵۰ میلیارد دلار به سرمایه گذاری خارجی نیاز دارد، چگونه این سرمایه گذاری های خارجی را تضمین خواهید کرد؟
روحانی پاسخ داد: ما نیازمند به سرمایه و تکنولوژی هستیم و در این راه شرایط کشور برای استقبال از کارآفرینان آماده است.
وی ادامه داد: ما برای رشد اقتصادی نیاز داریم بخش خصوصی فعال شود و هم سرمایه خودش را در داخل بیاورد و این دولت نیست که فقط سرمایه خارجی را جذب می کند، بخش خصوصی هم به خوبی می تواند سرمایه خارجی را جذب کند.
رئیس جمهوری یادآور شد: این دولت از ابتدا، پای بخش خصوصی رقابتی غیررانتی، فرش قرمز پهن کرده است و امروز هم این فرش قرمز را پهن می کند. بخش خصوصی باید فعال شود.
روحانی با بیان این که کشور ما جاذبه های لازم برای سرمایه های خارجی را دارد، گفت: اول اینکه اقتصاد ما دارای آرامش و ثبات است. در این دو سال و نیم که از عمر این دولت گذشته این ثبات و آرامش را دیدید. دولت با وعده های اقتصادی که داد، توانست خودش را ثابت کرده که به این وعده ها عمل خواهد کرد.

**رشد اقتصادی ۵ درصدی در سال ۹۵
وی ادامه داد: ما کاهش تورم مستمر را به مردم قول دادیم و شاهدید حتی در سالی که از لحاظ اقتصادی سال سختی برای ما بود و هست؛ رشد اقتصادی را نه آن مقدار که مورد انتظار بود اما شاهد آن خواهیم بود.
رئیس جمهوری تصریح کرد: سال گذشته ۳ درصد رشد اقتصادی مثبت داشتیم. امسال هم رشد اقتصادی خواهیم داشت و سال آینده حداقل ۵ درصد رشد اقتصادی خواهیم داشت. بنابراین مسیر اقتصاد یک مسیر توام با حرکت منظم و حساب شده و آرامش است .
روحانی گفت: نیروی انسانی لایق و سرمایه کافی انسانی در این کشور داریم. این همه تحصیلکرده، این همه مهندس که آماده فعالیت هستند. کشور ما دارای انرژی، ثبات و امنیت است و در بسیاری از زمینه ها بکر و آماده سرمایه گذاری است.
وی ادامه داد: این که ۱۵۰ شرکت خارجی در طول ماه های گذشته از ۵۰ کشور به ایران سفر کردند و مذاکرات متعددی را انجام دادند، نشانه آن است که سرمایه خارجی قابل جذب است اما اینکه چه مقدار سرمایه جذب می کنیم وابسته به امور مختلف است.
رئیس دولت یازدهم افزود: دولت، بخش خصوصی و بخش سیاسی همه باید دست به دست هم دهیم تا این جاذبه ها را برای جذب سرمایه بیشتر کنیم که به نفع کشور، جوان ها و اشتغال و رشد و توسعه کشور خواهد بود.

**هر دولتی در آمریکا بیاید متعهد به اجرای برجام است
خبرنگاری پرسید: با توجه به مواضع تندی که تندروها در ایالات متحده در کنار اسراییل و برخی از دولت های منطقه علیه جمهوری اسلامی ایران اتخاذ کردند، از این پس رویکرد شما چگونه خواهد بود بخصوص اگر بعد از دولت کنونی آمریکا تندروها قدرت را بدست بگیرند؟
رئیس جمهوری گفت: اما اینکه در اجرای برجام احتمالا با مشکلاتی مواجه هستیم و باید به فکر آن باشیم و حل و فصل کنیم، مراقبت و رصد کنیم همه اینها وجود دارد.
روحانی ادامه داد: در آمریکا هر گروهی پس از این، دولت را در اختیار داشته باشند؛ تعهدی که امروز دولت در برجام به ما داده است، تعهد دولت آمریکا است نه این دولت و نه آن دولت. این تعهدات استمرار پیدا می کند و فرقی نمی کند هر دولتی بیاید به این چارچوب متعهد است و قعطنامه ۲۲۳۱ برای همین است.

**اعتماد دنیا به ملت ایران به مراتب از گذشته بیشتر شده است
وی اضافه کرد: در عین حال درست است صهیونیست ها و تندروهای داخل آمریکا علیه این حرکت تلاش می کنند اما همه ما بدانیم که دنیا به این نتیجه رسیده است که راه تحریم راه صحیحی نیست و راه باخت – باخت است؛ به ضرر همه است و همه آنها فهمیدند ایران و ملت ایران قابل اعتماد است.
روحانی یادآور شد: در این برنامه های اخیر به نام پی.ام.دی ثابت شده ایران یک دولت اخلاقی است و راست گفته است و مسیر فعالیت های هسته ای اش منحرف نشده است. بنابراین اعتمادی که امروز دنیا به ما و این ملت دارد به مراتب از اعتماد در سال های گذشته بیشتر است، به دلیل این که چهره واقعی ملت ما در این سالها روز به روز برای جهانیان آشکارتر شده است.

**با اجرای برجام شرایط برای روابط کشورهای منطقه بهتر از گذشته می شود
رییس جمهوری در پاسخ به سئوال خبرنگار تلویزیون المیادین لبنان درباره اینکه چگونه می توان با استفاده از فضای جدید برجام برای حل بحران منطقه ای و بخصوص کشورهای منطقه از جمله تنش میان ایران وعربستان استفاده کرد، گفت: برجام به این معناست که دوطرفی که اختلافی باهم دارند از طریق منطق ومذاکره می توانند موضوعات خود را حل وفصل کنند وبه مرحله اعتماد سازی برسانند .
روحانی افزود: منطقه با مشکلات فراوانی مواجه است. همانطور که می دانید برخی کشورهای منطقه با معضل تروریسم مواجه هستند و اختلافاتی بین کشورها وجود دارد که در منطقه باید برداشته شود .
وی اضافه کرد: به اعتقاد ما از امروز با اجرای برجام شرایط برای روابط سیاسی و اقتصادی کشورهای منطقه بهتر از گذشته خواهد بود ودر سایه این روابط ما می توانیم مسایلی را که در منطقه داریم حل و فصل کنیم .

** امیدواریم حکام جدید عربستان تاکنون درس لازم را گرفته باشند
رییس دولت تدبیر و امید اظهارداشت: البته ما با همه کشورهای همسایه می خواهیم روابط صمیمانه داشته باشیم و مشکل عربستان از خود آنها نشات گرفته است و رفتار عربستان در مسئله منا و عکس العملش در چارچوب های مسایل اخلاقی و حتی عرف دیپلماسی نمی گنجید.
روحانی گفت: عربستان از ملتهایی که مردمانشان در منا کشته شدند عذرخواهی نکرد و رفتاری که با مردم منطقه دارد رفتار خوبی نیست. مردم یمن را ماهها است تحت بمباران شدید قرار داده و این عمل از دیدگاه هر منصفی محکوم است.
وی افزود: کشتار مردم مسلمان در یک کشور همسایه و فقیر معنا ومفهومش چیست؟ جز ویرانی و بی خانمانی ونابود کردن یک کشور این اقدامات برای چه هدف وبه چه دلیل دنبال می شود .
رییس جمهوری افزود: اگر کسی درداخل عربستان بر مبنای خود برای عدالت اجتماعی سخنی گفته و نقدی را از دولت عربستان کرده است در برابر این اتفاق حتی نقد تند و حتی برفرض اتهام داشته است، پاسخ آن اعدام نیست.
روحانی تصریح کرد:کشتن یک عالم مبلغ دینی و مورد احترام بخش قال توجهی از جامعه عربستان چیزی نیست که قابل قبول باشد، بنابراین عربستان خود مسیر اشتباهی را اغاز کرده است و امیدواریم این مسیر اشتباه را به مسیر درستی بازگرداند که این اقدام به نفع جامعه باشد.
وی افزود: امروز که روز اجرای برجام بود یکی از مقامات سعودی اظهار تاسف کرد از اینکه مشکلات اقتصادی ایران حل و فصل شده است؛ یک همسایه هیچ وقت این کار را نمی کند. یک مسلمان از راحتی مسلمان دیگر ناراحت نمی شود. مسلمانان با هم برادر هستند؛ آن هم کشوری اسلامی که خود را حرم دار حریم امن الهی می داند.
روحانی افزود: ما آنچه می خواهیم، حل و فصل مسایل منطقه از طریق منطق است اما در عین حال، رفتار غیردیپلماتیک و ناصحیح را ، مردم و دولت ما نخواهند پذیرفت و اگر لازم باشد جواب قاطعی به برخی برخوردها خواهد داد ولی امیدواریم تاکنون درس لازم را حکام جدید عربستان گرفته باشند و مسیر و راه را در مسیر قراردهند که به نفع مردم منطقه وخودشان خواهد بود .
**امیدواریم با فاصله کوتاه تر با مردم گفت وگو کنیم
خبرنگاری از رییس جمهوری پرسید با توجه به این که در ابتدای دوره ریاست جمهوری یک اقدام شایسته برای ترتیب داشتن گزارش صد روزه داشتید، آیا در دوره پسابرجام این اقدام را دوباره دنبال می کنید و گزارش ارائه می دهید؟
رییس جمهوری تاکید کرد: گزارشی که به عنوان گزارش صد روزه داده شد، در ایام انتخابات به مردم قول دادم بعد از صد روز از کارهای صد روزه به مردم گزارشی خواهم داد، همان جا هم گفته بودم که سالانه هم از فعالیت دولت به مردم گزارش خواهم داد.
وی افزود: اصل این که گزارش دهی به مردم سریعتر و در زمان کوتاه تری باشد، کاملا درست است و این موضوع هم به نفع مردم و هم به نفع دولت است، دولت هم باید موفقیت ها و مشکلاتش را با مردم در میان بگذارد.
رییس جمهوری اظهار امیدواری کرد که با فاصله کوتاه تر بتوانیم نشست خبری و گفت وگو با مردم داشته باشیم.

**هیات نظارت بر اجرای برجام مشکلات در راه اجرای برجام را رصد می کند
در ادامه خبرنگاری از رییس جمهوری پرسید: دولت در قبال عهد شکنی ایالات متحده در ادامه راه برجام چه واکنشی نشان می دهد و اگر قرار باشد تحریم ها در قبال نقض حقوق بشر و تروریسم برای کشورمان دوباره اعمال شود، دولت چه واکنشی نشان می دهد؟
رییس جمهوری با اشاره به این که این احتمالات وجود دارد، گفت: به هر حال مردم ما در طول زمان از دولت ایالات متحده آمریکا، بد عهدی ها و ظلم های فراوانی را از آن ها دیده اند، بنا نیست ما به خاطر برجام به یک کشوری مثل آمریکا اعتماد کنیم.
وی ادامه داد: اما در عین حال در برابر هر کنشی واکنش خواهد بود، اگر آن ها در اجرای برجام نقضی را انجام دهند، ساز و کاری در خود برجام پیش بینی شده است، ما طبق آن ساز و کار مساله را دنبال می کنیم و اگر در زمینه های دیگر آمریکایی ها بخواهند اقدامی انجام دهند باز هم پاسخ متقابل را دریافت خواهند کرد.
رییس جمهوری خاطر نشان کرد: شرایط آینده شرایطی نیست که آمریکایی ها بخواهند تحریم های گذشته را برگردانند، آن تحریم ها یعنی تحریمی مثل نفت و بانک بر مبنای قطعنامه های شورای امنیت بود، آن قطعنامه ها زمینه را برای این ترکتازی ها برای افراطیون آمریکا آماده کرده بود. امروز این زمینه وجود ندارد و افکار عمومی هم خریدار آن ها نیست.
روحانی ادامه داد: در زمینه تحریم آنچه که راجع به آمریکا مهم بود، راجع به تحریم های ثانویه آن ها بود، و الا ما روابط اقتصادی آنچنانی با آمریکایی ها نداشتیم، الان هم به آن صورت نخواهیم داشت؛ گرچه در برخی از زمینه ها مثلا در مساله هواپیما، صادرات برخی کالاهای ایرانی همچون فرش، پسته و غیره شرایط جدیدی را امروز بعد از برجام به وجود خواهد آمد و ما هم البته آماده ایم.
وی ادامه داد: اگر از آمریکا سرمایه به کشور ما بیایید، اگر تکنولوژی به کشور ما بیاید، آمادگی داریم، آن ها ممکن است موانعی داشته باشند. البته یک مقدار تسهیلات برای شرکت هایی که در خارج از آمریکا وجود دارد و برخی از سهامش برای آمریکایی هاست پسابرجام برای آن ها به وجود آورده است، البته ممکن است ما با مشکلاتی هم مواجه شویم.
وی تاکید کرد: هیات نظارت بر اجرای برجام که مقام معظم رهبری بر آن تاکید کرده اند و شورای عالی امنیت ملی افراد آن را تعیین کرده یکی از مسوولیت هایش رصد دائمی بر این مساله است و اگر مشکلی پیش آید ما هم پاسخ لازم را در برابر آن خواهیم داشت.

**بزرگترین وعده ای که محقق شد
در ادامه این نشست، خبرنگاری درباره محقق شدن وعده های انتخاباتی و اینکه در یک سال و اندی از فرصت باقیمانده چه میزان از این وعده ها محقق می شود، پرسید.
رئیس جمهوری پاسخ داد: من وعده هایی که در انتخابات دادم درست است، یکی از آن وعده ها تعامل سازنده با دنیا بود ،یکی از آن وعده ها حل و فصل مسائل هسته ای بود. همان جمله معروف سانتریفی‍وژ بچرخد، البته آقای صالحی می خواهد سانتریفیو‍ژهای مدرنتری بچرخد، همین طور چرخ زندگی مردم و اقتصاد هم در حرکت باشد.
روحانی گفت: امروز در واقع به یکی از وعده های مهمی که این دولت داده بود البته در سایه تلاش همه محقق شد. تنها دولت نبود دیگران هم تلاش کردند، رهنموردهای رهبری بود ،تلاش همه مردم بود،وزارت خارجه و شخص آقای ظریف و همکارانشان کار بسیار بزرگ و پرزحمتی برعهده داشتند و در فرصتهای دیگر برای مردم توضیح می دهم که این کار با چه سختی هایی مواجه بود.
وی افزود: شما اگر با دوستتان هم بخواهید در مساله اختلافی توافق کنید کار سختی است، تا چه رسد با یک کشور خارجی و یا ۶ کشوری که خودشان هیچ وقت باهم موافق نبود، همان مسئله که دیروز دیدید که ساعت ها به تاخیر افتاد به خاطر ناهماهنگی بین خودشان بود.
روحانی اضافه کرد: یکی از کارهایی که ما باید انجام دهیم،علاوه بر مسئولیت های دیگری که داریم هماهنگی بین ۱+۵ است. بنابراین کار بسیار سخت و پیچیده های بود هم در مذاکرات سیاسی و هم در مذاکرات فنی زحماتی که آقای دکتر صالحی و همکارانشان کشیدند.
وی ادامه داد: اگر دوستان اقتصادی آرامش اقتصادی را نگه نمی داشتند، ما در مذاکرات موفق نبودیم ،آنها دیدند در حین تحریم هم تورم را پایین آوردیم ، هم رشد اقتصادی داشتیم، هم در بازار آرامش وجود دارد. اگر کاری که نیروهای مسلح و نیروهای امنیتی انجام دادند ،نبودند اگر وزارت اطلاعات، سپاه پاسداران، بسیج، ارتش جمهوری اسلامی ایران و نیروی انتظامی این کشور را امن و با ثبات نگه نمی داشتند مگر می شد در مذاکرات موفق شویم.
رئیس دولت یازدهم خاطرنشان کرد: همه دست به دست هم دادند، مجلس و مراجع، بزرگان کشور، فرهیختگان دانشگاهها همه دست به دست دادند. بنابراین این کار بزرگ به عنوان بزرگترین قولی که داده بودم، خدا را شکر گزارم که تحقق پیدا کرد .
روحانی با بیان اینکه برخی وعده های دیگر در زمینه های اقتصادی سیاسی و فرهنگی فناوری تحقق پیدا کرده است،گفت: در برخی زمینه ها هنوز راه در پیش داریم باید به سرعت کارمان اضافه کنیم. امیدواریم بعد از مسئله هسته ای پسا تحریم و پسابرجام، فرصت بیشتری برای سایر وعده ها بگذاریم.
وی افزود: شما خبرنگاران باید دنبال کنید و اگر من وعده ای دادم یا دولت داده باید بپرسید، دنبال کنید. کار رسانه ها این است دولتها را وادار کنند در مسیر وعده هایی که به مردم دادند از همه توان با همه قدرت استفاده کنند.

**بخش خصوصی باید بیشتر تقویت شود
در ادامه این گفت و گو خبرنگاری پرسید: رفع تحریم ها در حقیقت موانع بزرگی را از جلوی سرمایه گذاری خارجی برمی دارد و همانطور که شنیده شده سرمایه گذاران خارجی بسیار مشتاق هستند تا به ایران بیایند و در اینجا سرمایه گذاری کنند، این در حالی است که به نظر می رسد بخش خصوصی شما هنوز نسبتا ضعیف است و با توجه به این که تحریم ها رفع خواهد شد، چطور می خواهید نقش و تاثیرگذاری بخش خصوصی را بیشتر کرده و یا از اندازه و نقش دولت کم کرده و کاهش دهید؟
روحانی پاسخ داد: تلاش دولت بر این است که بخش خصوصی نقش بیشتری را داشته باشد و دولت تلاش خواهد کرد در زمینه قوانین و مقررات حمایت های بیشتری را از بخش خصوصی و سرمایه گذاری انجام دهد.
وی افزود: در همین نطق امروز بودجه مجلس، من عرض کردم که بسیاری از طرح های عمرانی داریم که تکمیل آن با مشارکت بخش خصوصی امکان پذیر خواهد بود و باید برای تکمیل آنها به بخش خصوصی واگذار شود، همچنین به سرمایه گذاران خارجی در بسیاری از موارد گفته شده که با بخش خصوصی داخلی ایران برای سرمایه گذاری مشارکت کنند.
رئیس دولت تدبیر و امید ادامه داد: بنابراین دولت در هر حال می داند که برای رشد اقتصادی راهی جز فعال تر شدن بخش غیر دولتی و بویژه بخش خصوصی وجود ندارد و باید مشکلات و موانع پیش رو در این زمینه حل و فصل شود.
روحانی افزود: این که ما می بینیم محیط کسب و کار در این دو سال و نیم بهبود پیدا کرده به معنای آن است که در حال فراهم کردن شرایط لازم برای بخش خصوصی هستیم و امیدواریم در پسا برجام این زمینه برای تحرک بخش خصوصی بیشتر شود.
وی تاکید کرد: این حرف درست است که بخش خصوصی ما باید قوی تر شده و باید حمایت بیشتری شود.

**مانعی برای سرمایه گذاری آمریکایی ها وجود ندارد
روحانی همچنین در پاسخ دیگری مبنی بر این که آیا ایران و آمریکا می توانند روابط تجاری مستقیم داشته باشند، گفت: اگر آمریکایی ها می خواهند در ایران سرمایه گذاری کنند، همین حالا مانعی وجود ندارد، اگر قوانین و مقررات داخلی خودشان موانعی است باید این موانع را بردارند.
وی افزود: در زمینه تجاری هم در بخش فروش هواپیماهای مسافربری آنها تسهیلات را فراهم کرده اند و در زمینه صادرات برخی کالاهای ایرانی به آمریکا موانع را برداشته اند.
رئیس جمهوری تاکید کرد: این به نفع مردم آمریکا و ایران خواهد بود که در بخش اقتصادی مشکلات و موانع قانونی که در طرف آمریکایی وجود دارد آنها را حل و فصل کنند؛ از طرف ما برای سرمایه گذاری از طرف آمریکا و یا ورود فناوری مانعی وجود ندارد.

خبر در حال تکمیل است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *