اجتماعیاخباراخبار ایراناخبار علمیاخبار فرهنگی

رودخانه طبیعی نمک عقدا جاذبه‌ای طبیعی و تقریباً ناشناخته در شهرستان اردکان است و می ‌توان آن را به یکی از جاذبه‌های گردشگری استان یزد معرفی کرد

رودخانه طبیعی کال نمک عقدا جاذبه گردشگری

دبیر انجمن حامیان میراث کهن اردکان گفت: این رودخانه که به زبان محلی به رودخانه کال نمک معروف است در واقع زه‌ کش آب باتلاق گاوخونی اصفهان است که از باتلاق گاوخونی سرازیر می‌شود و به کویر سیاه‌کوه اردکان ختم می‌شود.

به گزارش پیام نایین نقل از صدا وسیما

دبیر انجمن حامیان میراث کهن اردکان گفت:رودخانه طبیعی نمک عقدا جاذبه‌ای طبیعی و تقریباً ناشناخته در شهرستان اردکان است و می ‌توان آن را به یکی از جاذبه‌های گردشگری استان یزد معرفی کرد.

نادر پیری اردکانی افزود: این رودخانه که به زبان محلی به رودخانه کال نمک معروف است در واقع زه‌ کش آب باتلاق گاوخونی اصفهان است که از باتلاق گاوخونی سرازیر می‌شود و به کویر سیاه‌کوه اردکان ختم می‌شود.

وی گفت: روخانه کال نمک، سالیانه چندین تن نمک تولید می‌کند و از جاذبه‌های گردشگری استان یزد در شهرستان اردکان به شمار می رود که متاسفانه هیچگاه نسبت به اهمیت جاذبه‌های گردشگری آن توجهی نشده است.

پیری اردکانی اشاره کرد: ریزش سیلاب‌های ناگهانی در رودخانه موجب شده که تصاویر منحصر به فرد طبیعی در کویر اردکان ایجاد و باعث جذب گردشگران منطقه و ایران‌گردان شود.

وی افزود: متاسفانه با توجه به این که رودخانه مذکور در مسیر معادن قرار گرفته، به صورت عرضی قطع شده و از جاذبه‌های آن کاسته است ولی با این حال نظر به ریزش سیلاب‌ های ناگهانی به دل این رودخانه، در بیشتر فصول سال جلوه‌های دیدنی از طبیعت بکر خدادادی را می‌توان در این مکان شاهد بود.

پیری گفت: در همین راستا نیز بخشداری عقدا در تلاش است که با ساخت پلی در مسیر این رودخانه، علاوه بر مرتفع کردن مشکل تردد وسایل‌‌نقلیه، از نابودی این رودخانه‌ زیبا جلوگیری کند.

این محقق و پژوهشگر افزود: در هنگام بارندگی با توجه به جریان پیدا کردن آب در سطحی فرا گرفته از نمک‌های به جای مانده از تبخیر آب‌های شور، رودی از آب شور با مناظری زیبا چون دریاچه ارومیه به وجود می‌آید.

وی گفت: کال نمک عقدا روزگاری نمک شهرستان‌های اردکان و میبد و حتی نایین در استان اصفهان را نیز تامین می کرده و کاروانیان زیادی برای برداشت نمک، از این ذخیره الهی بهره می‌برد‌ه‌اند.

عقدا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *