اجتماعیاخباراخبار ایراناخبار جهاناخبار سیاسیاخبار شهرستان نایین

بر اساس جدیدترین نظرسنجی مشترک موسسه ایران‌پُل و دانشگاه مریلند، اکثریت قاطع ایرانیان با «تغییر ساختار سیاسی کشور» مخالفند و انتقاد از سیاست منطقه‌ای این کشور نیز در ایران طرفدار ندارد

نظرسنجی جدید ایران‌پُل و دانشگاه مریلند نشان داد؛

حمایت قاطع مردم ایران از نظام سیاسی کشور با وجود نارضایتی اقتصادی

خبرگزاری فارس: حمایت قاطع مردم ایران از نظام سیاسی کشور با وجود نارضایتی اقتصادی

بر اساس جدیدترین نظرسنجی مشترک موسسه ایران‌پُل و دانشگاه مریلند، اکثریت قاطع ایرانیان با «تغییر ساختار سیاسی کشور» مخالفند و انتقاد از سیاست منطقه‌ای این کشور نیز در ایران طرفدار ندارد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، روزنامه آمریکایی واشنگتن‌پست نتایج جدیدترین نظرسنجی مشترک موسسه ایران‌پُل و دانشگاه مریلند را از شهروندان ایرانی منتشر کرد. این نظرسنجی پس از وقوع برخی ناآرامی‌ها در دی ماه گذشته در بعضی شهرهای ایران صورت پذیرفته است.

بر اساس نتایج این نظرسنجی، اکثریت قاطع ایرانیان با «تغییر ساختار سیاسی کشور» مخالفند و همچنین انتقاد از سیاست منطقه‌ای ایران چندان در میان جامعه ایرانی طرفدار ندارد.

نتایج این نظرسنجی نشان می‌دهد که تنها ۴.۹ درصد از پرسش‌شوندگان معتقدند که نظام سیاسی ایران نیازمند تغییر اساسی است. از سوی دیگر، تنها ۸.۸ درصد معتقدند که ایران باید هزینه‌های موشکی خود را کاهش دهد.

 

 

از سوی دیگر، این نظرسنجی نشان می‌دهد که تنها ۱۱.۳ درصد از پرسش‌شوندگان معتقدند که دولت بیش از حد در زندگی شخصی آنها دخالت می‌کند و تنها ۱۷.۲ درصد بر این باورند که نقش ایران در سوریه و عراق در راستای منافع ایران نیست.

در همین راستا، درصد پرسش‌شوندگانی که معتقدند آنچه هزینه‌کرد ایران در سوریه و عراق خوانده شده، باید کاهش یابد نیز تنها ۲۱.۵ درصد است.

در پاسخ به سوالی دیگر، تنها ۲۱.۷ درصد از پرسش‌شوندگان گفته‌اند دولت نباید قوانین اسلامی را با جدیت اجرا کند.

نتایج این نظرسنجی اما حکایت از نارضایتی‌های جدی اقتصادی در میان شهروندان ایرانی دارد. بر اساس آنچه در متن گزارش واشنگتن‌پست آمده است، ۶۹ درصد پرسش‌شوندگان می‌گویند که وضع اقتصاد کشور بد است، این آمار از سال ۲۰۱۵ که نظرسنجی‌های مزبور آغاز شده است، بالاترین رقم است. ۴۱ درصد نیز معتقدند که وضع اقتصادی خانواده آنها ظرف چهار سال گذشته بدتر شده است.

بر اساس داده‌های نظرسنجی فوق، ۸۵.۲ درصد معتقدند که دولت باید تلاش بیشتری برای مبارزه با فساد صورت دهد. ۸۱.۳ درصد نیز بر این باورند که دولت باید تلاش کند تا قیمت مواد غذایی پایین بیاید.

۷۳.۲ درصد نیز گفته‌اند، دولت نباید قیمت بنزین را افزایش دهد و ۶۹.۲ درصد بر این باورند که نباید یارانه‌های نقدی را قطع کند.

۴۶ درصد از پرسش‌شوندگان بر این باور بوده‌اند که دولت باید خسارات آسیب‌دیدگان از موسسات اعتباری را جبران کند، ۴۴.۵ درصد گفته‌اند که دولت به اندازه کافی به کشاورزان کمک نمی‌کند و ۴۳ درصد نیز معتقدند که دولت اقدامات کافی را برای کمک به فقرا صورت نمی‌دهد.

یکی دیگر از داده‌های این نظرسنجی نشان می‌دهد که ۶۳ درصد گفته‌اند، دولت باید برای متوقف ساختن اغتشاش‌ها، قاطعانه عمل کند. از سوی دیگر بر اساس آنچه در متن گزارش واشنگتن‌پست آمده، تنها ۹ درصد معتقدند حمایت رئیس‌جمهور آمریکا از آشوب‌گران، به نفع آشوب‌گران بوده است.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *