اخباراخبار ایراناخبار سیاسی

سرخوردگی عربستان در برابر قدرت ایران

کارشناسان و برخی رسانه های همسو با حکام سعودی از ناکامی ریاض در جلب نظر کشورهای عربی و به تعبیری همسو با عربستان برای به چالش کشیدن ایران به عنوان قدرت منطقه ای حکایت می کنند.
به گزارش ایرنا، عربستان با وقایعی که به تازگی در مقابل سفارتخانه و سرکنسولگری این کشور در ایران روی داد، به زعم خود در پی ایجاد ائتلاف و اتحاد علیه تهران برآمد تا از این رهگذر شکست های سیاسی خود در منطقه را جبران کند.
تشکیل نشست فوری کشورهای حاشیه خلیج فارس و به دنبال آن اتحادیه عرب برای به چالش کشیدن ایران، به عقیده بسیاری از کارشناسان و حتی رسانه های همسو با حکام سعودی توفیق چندانی برای دولت ریاض در بر نداشته است.
کارشناسان معتقدند که حکام فعلی و بی تجربه سعودی با شلوغ کاری رایج و متناسب با ساختار و وزن این قبیل حکومت ها که خالی از پشتوانه مردمی و مشروعیت اجتماعی هستند، به دنبال فرافکنی و سرپوش گذاشتن بر روند تضییع حقوق اجتماعی مردمان کشورخود و به نوعی فرار از جنایت اخیر این حکومت در به شهادت رساندن شیخ نمر روحانی برجسته عربستانی هستند.
«فواز جرجس» کارشناس عرب زبان در امور بین الملل دانشگاه لندن امروز (یکشنبه) پیش از آغاز نشست فوری اتحادیه عرب گفت: نشست این اتحادیه بدون نتیجه ملموس و عملی به کار خود پایان خواهد داد.
وی درخصوص موضع گیری کشورهای عربی افزود: مصر جانب عربستان را خواهد گرفت، اما در عین حال بسیار محتاطانه عمل خواهد کرد.
جرجس در مورد کشور مغرب گفت: این کشور بیشتر نقش میانجیگری را ایفا خواهد کرد.
این کارشناس مسایل امور بین الملل در مورد نقشی که این اتحادیه می تواند داشته باشد، تاکید کرد: به دلیل وجود کشورهایی چون سوریه، لبنان ، یمن و ایستادن این کشورها در کنار ایران، رسیدن به توافقی جدی علیه تهران در این اتحادیه بسیار سخت خواهد بود.
وی به سفر «محمد بن سلمان» نایب ولیعهد عربستان و وزیر دفاع این کشور به پاکستان اشاره کرد و گفت که نقش پاکستان در مناقشه بین ایران و عربستان، نقشی میانجیگرانه خواهد بود.
جرجس در خصوص نقش اندونزی که یکی از مهمترین کشورهای اسلامی است، یادآور شد که اندونزی و پاکستان درصددند از شدت تنش بین ریاض و تهران بکاهند.
استاد امور بین الملل دانشگاه لندن همچنین نقش عمان را در مناقشه بین ایران و عربستان، نقشی میانجیگرانه برشمرد.
از سویی ریاض جریان امور داخلی، منطقه ای و بین المللی را نه تنها به نفع خود نمی بینند، بلکه آن به ضرر خود دیده و از این رو عصبانی است.
حاکمان سعودی همواره به دنبال پیوند قوی با ابرقدرت ها بوده اند، اما اکنون با نزدیک شدن ایران و قدرت های جهانی به هر صورت و در هر قالبی، بیم دارند خاورمیانه به نفع ایران متحول شود.
از جمله اقدام هایی که عربستان در حفظ جایگاه منطقه ای اش انجام داد، سازماندهی نشست فوق العاده اتحادیه در روز جاری در قاهره بود.
وزرای خارجه کشورهای عضو اتحادیه عرب در نشست فوق العاده ای در قاهره گردهم آمدند تا به زعم خود واکنش ایران به اعدام آیت الله النمر را مورد بررسی قرار دهند.
این در حالی است که برخی از همین کشورها چنانچه انتظار می رفت با انتقاد از ایران، سعی دارند حافظه افکار عمومی را از اقداماتی که در جهت حمایت گسترده از تروریستم و گروههای تروریستی همچون داعش و سرکوب خونین منتقدان و مخالفان حکومت خود انجام داده اند، پاک کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *