اخبار عمومی

سکته قلبی و سرطان سینه، علل اصلی مرگ و میر زنان اصفهانی است

اصفهان – ایرنا – رئیس گروه سلامت خانواده مرکز بهداشت اصفهان گفت : سکته قلبی و سرطان سینه به ترتیب به عنوان ۲ عامل اصلی مرگ و میر زنان این استان در سال گذشته معرفی شده است.

راحله صادق روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود : بر اساس غربالگری و آمارگیری صورت گرفته، سکته قلبی و سکته مغزی ۲ عامل مرگ و میر زنان استان اصفهان در سال ۹۵ بودند که در سال ۹۶ سرطان سینه جایگاه دوم علل مرگ و میر زنان را به خود اختصاص داد.
وی سایر سرطان های شایع در میان زنان استان اصفهان پس از سرطان سینه را روده بزرگ، معده، کبد، ریه و نایژه (برونش) اعلام کرد.
وی ۲ عامل موثر در ابتلا به این بیماری ها را چاقی و کم تحرکی دانست و گفت : ۶۴ درصد زنان کشور و استان اصفهان دچار اضافه وزن (چاقی) و کم تحرکی هستند.
این پزشک همچنین میزان کم تحرکی در بین مردان کشور را ۴۶ درصد اعلام و اضافه کرد : کم تحرکی در میان زنان نسبت به مردان بیشتر و لازم است که آنها برنامه های پیاده روی و ورزش را جدی تر بگیرند.
وی میزان چاقی شکم را نیز در میان زنان بالا دانست و گفت : ۵۸ درصد زنان در کشور و ۶۰ درصد زنان استان اصفهان دچار چاقی دور شکم هستند که این شاخص در میان مردان ۲۰ درصد است.
رئیس گروه سلامت خانواده مرکز بهداشت اصفهان شیوع بیماری های غیر واگیر دیگری مانند دیابت و فشار خون بالا را نیز ناشی از کم تحرکی و اضافه وزن دانست و افزود : حدود ۱۱.۵ درصد از مردم به دیابت و ۲۵ درصد به فشار خون بالا مبتلا هستند.
وی از زنان خواست تا هر هفته دست کم ۱۵۰ دقیقه فعالیت فیزیکی (شامل پیاده روی و حرکات نرمشی ) داشته باشند و به مراکز بهداشت بمنظور تشکیل پرونده سلامت الکترونیک مراجعه کنند تا زیر پوشش برنامه های غربالگری و مشاوره های سلامت و تغذیه قرار گیرند.
صادق با اشاره به اینکه امکانات خوب ورزشی به ویژه در کلانشهر اصفهان برای زنان فراهم است، تصریح کرد : زنان کارمند نسبت به سایر زنان تحرک کمتری دارند که باید برای بهبود روش زندگی خود برای رفع این مشکل اقدام کنند.
وی با بیان اینکه از ۲۴ تا ۳۰ مهر هر سال به عنوان هفته پویش سلامت زنان ایران نامگذاری شده است، گفت : در ۲ سال گذشته در این هفته بیشترین تاکید بر تحرک فیزیکی و برنامه ریزی برای بهبود شیوه زندگی شده است.
صادق به برنامه های مختلفی که در این هفته در مراکز بهداشت و اداره ها اجرا شده است، اشاره کرد و گفت : زنان به عنوان مدیران سلامت خانواده نقش بسزایی در بهبود شیوه زندگی دارند لذا برنامه های آموزشی و فرهنگی برای فرهنگ سازی در میان آنها برگزار می شود.
پویش هفته ملی ‘سلامت بانوان ایران’ هر سال در هفته پایانی مهرماه با هدف اطلاع رسانی و حساس سازی گروه های مختلف جامعه درباره اولویت های سلامت زنان به عنوان نیمی از جمعیت کشور، برگزار می شود.
۳۰۱۱ / ۶۰۲۲

انتهای پیام /*

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *