اجتماعیاخباراخبار ایراناخبار جهاناخبار سیاسی

طباطبایی نائینی: قطع روابط دیپلماتیک، بهانه کانادا برای عدم استرداد خاوری/پلیس اینترپل موظف به تعقیب متهم است

tabataba_8نایب رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس، با بیان اینکه پلیس اینترپل موظف به تعقیب و بازداشت خاوری در کانادا است، گفت: با توجه به اینکه در شرایط کنونی روابط دیپلماتیک ایران و کانادا بسیار کم رنگ و تقریبا قطع است، این مسئله بهانه خوبی برای دولت این کشور جهت عدم استرداد خاوری شده است.

حمیدرضا طباطبایی نائینی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به آخرین وضعیت پرونده استرداد خاوری از کانادا به ایران، گفت: بر اساس قوانین بین المللی استرداد مجرمان و متهمان میان دو کشور، نیازمند امضا و تصویب پروتکل های مشترک است، از طرف دیگر اگر فردی در کشوری مرتکب جرم شده و به کشور دیگری فرار کند، می توان از طریق پلیس بین الملل برای بازداشت متهم اقدام کرد.

نماینده مردم نائین در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: همچنین در مواقعی که ارتباط میان کشورها با هم قطع می شود، عملا روند استرداد مجرمان و متهمان دچار مشکل می شود، از این رو با توجه به اینکه در شرایط کنونی روابط دیپلماتیک ایران و کانادا بسیار کم رنگ و تقریبا قطع است، این مسئله بهانه خوبی برای دولت این کشور جهت عدم استرداد خاوری شده است.

وی گفت: از طرف دیگر بر اساس نظامات بین المللی، زمانی که یک جرم در کشوری رخ می دهد و پلیس اینترپل برای بازداشت فرد مجرم اقدام می کند، معمولا کشورهای مربوطه علی رغم نبود پروتکل، با کشور میزبان همکاری کرده و مجرم را مسترد می کند.

این نماینده مردم در مجلس نهم، تصریح کرد: خاوری در شرایط کنونی به فساد مالی، ارتشاء و اختلاس در سیستم بانکی کشور متهم است و پلیس اینترپل نیز موظف به تعقیب و بازداشت این متهم است.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، افزود: همچنین با توجه به اینکه خاوری متهم به انجام جرایم عمومی در ایران شده، طبیعتا دولت کانادا باید همکاری لازم برای استرداد وی انجام دهد.

حجت الاسلام اژه ای سخنگوی قوه قضائیه گفته که متاسفانه هیچ گونه همکاری در این زمینه با ما انجام نشده است و تا این لحظه خبری هم از دولت کانادا در این خصوص دریافت نکرده ایم.

محمود رضا خاوری در هفته اول مهر ماه ۱۳۹۰ از مقام مدیر عامل بانک ملی ایران به بهانه «مشکلات عصبی حادث شده و بیماری مزمن» استعفا داد و به کانادا گریخت، این سفر ناگهانی به کانادا همزمان با رسوایی اختلاس ۳ هزار میلیارد تومانی که در شهریورماه ۱۳۹۰ برملا شد، صورت گرفت./

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *