اجتماعیاخباراخبار ایراناخبار سیاسی

طرح کاهش جمعیت زندانیان در حال بررسی نهایی است

رئیس سازمان زندانها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور گفت: پیشگیری از وقوع جرم باید به عنوان یک فرهنگ و یک اصل در تمامی دستگاهها و نهادهای کشور صورت پذیرد و طرح کاهش جمعیت زندانیان در حال بررسی نهایی است.
به گزارش ایرنا ازسازمان زندانها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور، اصغر جهانگیر در نشست مشترک با دادستان تهران در این باره افزود: طرح کاهش جمعیت زندانیان که به دستور رئیس قوه قضاییه و پس از بیانات مقام معظم رهبری توسط کارگروهی از مقامات ارشد قضایی تدوین شده است در حال بررسی نهایی می باشد که امیدوارم بزودی بر اساس نتایج این طرح سیاست های جدید قضایی توسط آیت الله آملی لاریجانی ابلاغ شود.
وی درادامه افزود: طرح کاهش هدفمند جمعیت زندانیان با در نظر گرفتن چهار ظرفیت فقهی، قانونی، مدیریتی و اجتماعی تدوین شده است که اجرای کامل آن منوط به همکاری و هم افزایی تمامی نهادها و ارگان های ذیربط می باشد.
جهانگیر تصریح کرد: وقتی صحبت از کاهش جمعیت زندانیان می شود منظور کاهش هدفمند زندانیان است که این یک پروسه گسترده شامل انجام اقدامات پیشگیرانه، بازنگری در قوانین و استفاده از ظرفیت های قانونی، استفاده از مجازات های جایگزین، حمایت از خانواده های زندانیان و توسعه فعالیت های اصلاحی و تربیتی است.
رئیس سازمان زندان ها در ادامه این نشست که با هدف هماهنگی بیشتر بین دست اندرکاران سازمان و مجموعه دادستانی برگزار شد گفت: یکی از عمده ترین مشکلات زندان های کشور بحث فرسودگی و واقع شدن بسیاری از آنها در بافت شهری است که با در نظر گرفتن ظرفیت ناکافی آنها نیاز به ساخت زندان های جدید بیش از هر زمان دیگری مطرح است.
وی در ادامه بیان کرد: ساخت زندان های جدید با توجه به لزوم استاندارد سازی و اجرای کامل طرح تفکیک زندانیان منوط به وجود اعتبارات لازم است.
جهانگیر افزود: ساخت زندان های جدید مستلزم مطالعات فنی و تامین زیرساخت های لازم از جمله تامین امنیت، وضعیت تردد زندانیان و خانواده ها، تامین حامل های انرژی و تامین نیروی انسانی است.
مشاور رئیس دستگاه قضا با اعلام اینکه در سال گذشته حدود یازده هزار زندانی به دلیل بیماری های مختلف در بیمارستان ها بستری شدند گفت: تامین سلامت زندانیان یکی از اولویت های مهم سازمان زندان ها است و نباید از این نکته غافل شویم که تامین سلامت زندانیان یعنی تامین سلامت جامعه، ولی در این موضوع نیز بحث کمبود اعتبارات وجود دارد.
وی در ادامه ضمن ارائه آماری از وضعیت قضایی زندانیان به مقامات قضایی استان تهران بر ضرورت تعامل دستگاه قضایی با سازمان زندان ها جهت رفع مشکلات زندانیان و خانواده های آنان تاکید کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *