اخباراخبار ایراناخبار جهاناخبار سیاسی

ظریف: سعودی ها توهم حذف ایران از معادلات منطقه را دارند/ آمریکا برای همیشه بفهمد تحریم کارساز نیست

وزیر امور خارجه کشورمان با بیان اینکه سعودی ها این توهم را دارند که با حمایت متحدان غربی شان می توانند ایران را از معادلات منطقه حذف کنند، اظهار داشت: «اما ما معتقدیم ایران و عربستان سعودی می توانند دو بازیگر مهم در منطقه باشند و با سازش، یکدیگر را تکمیل کنند.»
به گزارش ایرنا، رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان در گفت وگوی اختصاصی با «سی ان ان» اظهار داشت: متأسفانه واقعیت این است که بی ثباتی در منطقه ما از هراسی در عربستان سعودی نشأت می گیرد که فکر می کند بعد از سقوط صدام و بعد از بهار عربی، در منطقه عدم موازنه وجود دارد.
ظریف با بیان اینکه عربستان سعودی از فرصت بالقوه حل تنش ها بین تهران و غرب به وحشت افتاده است، خاطرنشان کرد: اتحاد بین عربستان سعودی و غرب و ایجاد تنش در منطقه، گرد وغباری ایجاد کرده که به عربستان سعودی فرصت صدور ایدئولوژی افراطی وهابیت را داده است.
وی، ایدئولوژی وهابیت را مقصر اصلی بیشتر خشونت های جاری افراط گرایان در منطقه و غرب عنوان کرد.
ظریف، بار دیگر با تاکید بر یادداشت اخیر خود در نیویورک تایمز، اظهار داشت: از میان ۱۹ نفری که در ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ اقدام به هواپیماربایی کرده بودند، ۱۵ نفر آنها تبعه عربستان بودند.
وزیر امورخارجه کشورمان همچنین با اشاره به تحریم های اعمال شده درخصوص برخی افراد و شرکت ها به بهانه همکاری در برنامه موشکی ایران، گفت: این تصمیم آمریکا براساس واقعیات نبوده و به هیچ وجه قانونی نیست.
ظریف افزود: من اسم این را نوعی اعتیاد می گذارم، اعتیادی که عده ای در آمریکا برای تحریم و فشار دارند. درست مثل افراد سیگاری که می دانند (تحریم ها) فایده ای ندارد ولی اعتیاد باعث می شود نتوانند آن کار را کنار بگذارند.
وی خاطرنشان کرد: فکر می کنم آمریکا باید یکبار و برای همیشه بفهمد که در مورد ایران تحریم ها کارساز نیست بلکه احترام، مذاکره و گفت وگو راه حل همیشگی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *