اجتماعیاخباراخبار اقتصادیاخبار ایراناخبار سیاسیاخبار شهرستان ناییناخبار علمیاخبار فرهنگی

علی اکبر شهریاری رییس اداره فرش نایین گفت: یکصد و ۱۰ نفر از بانوان هنرمند که اکثر آنها سرپرستی خانواده را به عهده داشتند و از اقشار محروم جامعه هستند در این کارگاه از ساعت اولیه صبح تا غروب آفتاب با گره هایی از جنس روزی حلال و ذکر عاشقانه صلوات و توسل به چهارده معصوم «علیهم السلام» کار می کنند

گره هایی که تار و پود فرش هایش در شهری تاریخی و کویری نایین بازکننده گره بیکاری و درمان زخم بانوان سرپرست خانوار بوده و به برکت همین گره ها  آنها را دور هم جمع کرده و امروز توانسته بخشی از نیازهای مایحتاج زندگیشان را برطرف کند.

در حالی که بیکاری به یکی از مشکلات اصلی اقتصاد کشور تبدیل شده، در شهرستان نایین به همت اداره فرش این شهرستان، کارگاه فرشی به منظور کاهش این معضل راه اندازی شده  و توانسته با تار و پودهایش گره تعداد زیادی از بانوانی که سرپرست خانوار هستند را باز کند.

علی اکبر شهریاری رییس اداره فرش نایین از با سابقه ترین افرادی است که سی سال از عمر خود را در بهبود این هنر ماندگار و ارزشمند ایران زمین صرف کرده. وی در سال ۸۴ کارگاهی به صورت متمرکز راه اندازی کرد که توانست برای اولین بار در نایین «فرش جفت باف»  راه اندازی کند.

«کیفیت و کمیت» این نوع از  فرش دستباف دو عنصری است که با نقش بندی های بی نظیری که دارد مورد استقبال مرکز ملی فرش ایران قرار گرفت.

علی اکبر شهریاری رییس اداره فرش نایین گفت: یکصد و ۱۰ نفر از بانوان هنرمند که اکثر آنها سرپرستی خانواده را به عهده داشتند و از اقشار محروم جامعه هستند در این کارگاه از ساعت اولیه صبح تا غروب آفتاب با گره هایی از جنس روزی حلال و ذکر عاشقانه صلوات و توسل به چهارده معصوم «علیهم السلام»  کار می کنند .

وی گفت: با توجه به مراجعه اکثر بانوان به این کارگاه، اداره فرش نایین با همتی که در توسعه این کارگاه گماشته سعی درجذب ۲۰۰ بافنده در آینده ای نه چندان دور دارد.

شهریاری اظهار داشت: با توجه به بالابودن سن بافندگان، از دلایل به فراموشی سپردن این هنر می توان به عدم رغبت دختران جوان به قالیبافی پرداخت که می توان گفت در سال های آینده بافنده ای در شهرستان وجود نخواهد داشت.

رییس اداره فرش نایین گفت: فرش نایین با هویت و اصالتی که از دیرباز داشته و جز لاینفک زندگی مردم بود، به نحوی که روزگاری در تمامی منازل هر نایینی حداقل یک دار قالیبافی وجود داشت که بیانگر شهری با کوچه و گذری پوشیده از قالی در جهان بود.

آقای شهریاری علی رغم مشکلات رکود اقتصادی گفت: تاکنون در این کارگاه تعطیلی وجود نداشته اما امروز فرش نایین چشم به مسئولین دولتی دوخته تا در تحقق پیام رهبرمعظم انقلاب اسلامی  «اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال» از افول و خاموشی این هنر ماندگار و ارزشمند که باعث کارآفرینی، تولید و اشتغال در نایین شده جلوگیری کند.

رییس اداره فرش نایین با ابراز گله مندی برخی از خانه های همجوار این کارگاه از تلاش ها و پیگیری های نماینده نایین و خوروبیابانک، فرماندار و امام جمعه در راه اندازی و توسعه کارگاه قالیبافی جدید تشکر و خواستار معرفی این هنر در عرصه های داخلی و خارجی شد .

علاقه بیش از حد توریست ها به قالی بافی بانوان نایینی باعث شده تا گردشگران زیادی برای بازدید به این کارگاه مراجعه کنند.

طرح و نقشه هاي فرش نايين متفاوت است و انواع زيادي دارد كه بيشتر به صورت پيچ در پيچ اسليمي و لچك ترنج در این شهرستان عرضه می شود.

با اشاره به وجود فرشهای «جفت باف» در این کارگاه ، همه  روزه  ۱۴۰۰ خفت (گره) با به کارگیری ۲۰ نوع رنگ و ۶ نوع ابریشم مرغوب که به صورت سنتی و گیاهی رنگ آمیزی می شود که با تنوع رنگی زیادی همراه است.

این کارگاه با امتیازهایی که برای بافندگان در نظر گرفته باعث شده تا مشتاقان به زیارت حضرت علی بن موسی الرضا (ع) هر ساله به سوی حریم رضوی رهسپار شوند. بیمه و مساعده ها نیز از دیگر امتیازاتی است که اداره فرش نایین برای بافندگان فرش در نظر گرفته است.

سالانه فرش دست بافت ۵۰ و ۶۰ رج به ابعاد ۶ و ۹ به ارزش ۸ میلیارد در این کارگاه تولید می شود که می توان آن را به عنوان بزرگترین کارگاه شرق استان معرفی کرد.

گزارش از حمید رضا خبر نگار باشگاه جوان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *