اجتماعیاخباراخبار ایراناخبار جهاناخبار سیاسیحوادث

عملیات آزادسازی موصل سرانجام پس از ماه‌ها کشمکش و اختلافات و رایزنی‌های سیاسی ساعت ۲ بامداد روز گذشته (۲۶ مهر ۱۳۹۵) با دستور مستقیم «حیدر العبادی» به عنوان نخست‌وزیر و فرمانده کل نیروهای عراق آغاز شد

بسته خبری دومین روز عملیات موصل

آزاد‌سازی ۵۶ چاه نفتی و دهها روستا در اطراف موصل/ توقف عملیات پیشمرگه

خبرگزاری فارس: آزاد‌سازی 56 چاه نفتی و دهها روستا در اطراف موصل/ توقف عملیات پیشمرگه

عملیات آزادسازی موصل وارد دومین روز خود شد؛ هر چند عملیات‌ها به شدت و سرعت دیروز نیست اما محور جنوبی عملیات از منطقه القیاره شعله‌ور است.

به گزارش پیام نایین وبه نقل از فارس، عملیات آزادسازی موصل سرانجام پس از ماه‌ها کشمکش و اختلافات و رایزنی‌های سیاسی ساعت ۲ بامداد روز گذشته (۲۶ مهر ۱۳۹۵) با دستور مستقیم «حیدر العبادی» به عنوان نخست‌وزیر و فرمانده کل نیروهای عراق آغاز شد.

کیفیت مشارکت نیروهای پیشمرگه، حضور یا عدم نیروهای الحشد الشعبی، سرنوشت موصل پس از آزادی، دخالت نیروهای ترکیه، ساماندهی آوارگان و حفظ جان شهروندان عادی از جمله مسائل عمده‌ای است که آغاز عملیات را با تأخیر مواجه کرد.

شهر موصل مرکز استان نینوی به عنوان سومین شهر بزرگ عراق پس از بغداد و بصره محسوب می‌شود و استان نینوی با ۳۲ شهر بزرگ و کوچک پس از استان الانبار دومین استان بزرگ عراق است.

در عملیات «نبرد موصل»، نیروهای ارتش، نیروهای یگان مبارزه با تروریسم، پلیس فدرال، الحشد الشعبی، پلیس استان نینوی و برخی نیروهای محلی از جمله الحشد الوطنی از سمت جنوب و منطقه القیاره (۶۵ کیلومتری جنوب موصل)، عملیات را آغاز کردند و نیروهای پیشمرگه نیز از سمت شرق در ۲۵ کیلومتری موصل حضور دارند.


اخبار لحظه‌به‌لحظه عملیات موصل را در اینجا «کانال تخصصی بین‌الملل فارس» دنبال کنید


محورهای عملیاتی؛ ابعاد اصلی تصویر را در    مشاهده کنید

درگیری‌های شدید در محور جنوبی

نیروهای به نوشته روداوونت، نیروهای تیپ ۹ از لشگر ۳۵ ارتش عراق امروز (سه شنبه) در حال ورود به روستای «عباس رجب» در ناحیه «نمرود» هستند و روستای «خضر الیاس» را هم محاصره کرده‌اند. بمب گذاری و کاشت مین گسترده داعش در اطراف این روستاها، پیشروی را کند کرده است.

بنا به این گزارش نیروهای عراقی اهالی روستای «عباس رجب» را تخلیه کرده‌اند اما تروریست‌های داعش کماکان در روستا حضور دارند و از تونل‌های کنده شده بهره می‌برند.

در اطراف روستاهای الحود، زاکه، خباته و سرد در محور القیاره نیز درگیری‌ها شدید گزارش شده است.

از سوی دیگر به نوشته پایگاه اطلاع‌رسانی الحشد الشعبی،  نیروهای پلیس فدرال و الحشد الشعبی امروز توانستند ۵ خودروی بمب‌گذاری شده داعش را که به سمت نیروهای عراقی می‌آمد منهدم کنند و همچنین بتوانند ۵ چاه نفت در نزدیکی موصل را آزاد کنند.

بخش رسانه‌ای الحشد الشعبی همچنین اعلام کرده است که ۲۱ تروریست داعشی در روستای «بجوانه» در نزدیکی موصل کشته شده‌اند.

در ادامه این عملیات‌ها و بمباران هوایی مواضع داعش شبکه السومریه نیوز هم از فرار برخی از فرماندهان داعش به سمت سوریه از طریق منطقه «البعجاج» خبر داده است.

امروز همچنین وزارت دفاع عراق در بیانیه‌ای اعلام کرده است که رئیس ستاد مشترک ارتش عراق و شورای ستاد وزارت دفاع وارد اربیل شده‌اند تا عملیات آزادسازی موصل را پیگیری کنند.

ظهر امروز نیز نیروهای عراقی توانستند با آزادی ارتفاعات «السمن» منطقه الشوری در جنوب موصل را آزاد کنند و از سوی دیگر در منطقه الحمدانیه وارد ناحیه «قره قوش» شوند و در منطقه «عین الجحش» در القیاره در جنوب موصل نیز نیروهای پلیس فدرال توانستند ۵۶ چاه نفتی را آزاد کنند

توقف عملیات نیروهای پیشمرگه

نیروهای پیشمرگه روز گذشته فعالیت و عملیات‌های گسترده داشتند، امروز به علت افزایش تعداد انفجارهای انتحاری و گستردگی مناطق بمب‌گذاری و مین ‌گذاری شده؛ عملیات خود را متوقف کرده و اعلام کرده‌اند پس از عملیات مین‌روبی و انهدام خودروهای انتحاری عملیات پیشروی را آغاز خواهند کرد.

نام عملیات موصل

شبکه تلویزیونی المیادین با اعلام این خبر نوشت: حیدر العبادی فرمانده کل نیروهای مسلح عراق و نخست وزیر این کشور نام عملیات ازادسازی موصل را قادمون یا نینوی (نینوی ما داریم می آئیم) گذاشته است.

انهدام کارگاه ساخت مواد شیمیایی داعش

الحشد الشعبی نیز در بیانیه‌ای اعلام کرده است که نیروهای این گروه به همراه نیروهای واکنش سریع توانستند با راکت کارگاه ساخت مواد شیمیای داعش را در جنوب موصل و در منطقه «المشراق» هدف قرار دهند.

لیست مرگ داعش

منابع محلی در استان نینوی اعلام کرده‌اند که داعش در داخل شهر موصل اسامی فرماندهان و نیروهای فراری را در لیستی نوشته و آن را در مناطق مختلف شهر نصب کرده است.

این افراد کسانی هستند که در طول یکی دو روز گذشته فرار کرده یا قصد داشتند علیه ابوبکر البغدادی کودتا کنند.

پخش ۱۷ میلیون اعلامیه بر فراز شهرهای نینوی

در اقدامی بی سابقه اواخر شب گذشته هواپیماهای عراقی ۱۷ میلیون اعلامیه را بر فراز ۹ نقطه در استان نینوی، منطقه الحویجه در استان کرکوک و مناطق القائم و راوه در استان الانبار، پخش کردند و از مردم عادی خواستند برای حفظ جان خود از مراکز تجمع تروریست‌های داعش دوری کنند و تا می‌توانند از این مناطق خارج شوند.

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *