اجتماعیاخباراخبار ایراناخبار جهاناخبار سیاسی

لاریجانی درنشست مشترک خبری با الجبوری تاکید کرد: همکاری دوجانبه بین ایران و عراق برای استقرار سیاسی و امنیتی منطقه

به گزارش پیام نایینٰ دکترعلی لاریجانی صبح امروز (شنبه ۳۰ مرداد) در نشست مشترک با سلیم الجبوری رئیس مجلس عراق درجمع خبرنگاران،گفت:امروز “الجبوری” همراه با هیات پارلمانی عراق به تهران تشریف آورد و ما مذاکرات رسمی و خصوصی درباره مسائل مهم عراق و منطقه داشتیم.

عراق کشوری ثروتمند و دارای ملتی ریشه دار است

وی،ادامه داد:عراق کشور دوست و برادر ما است که در بازه زمانی طولانی روابط دو ملت درهم تنیده است؛در فراز و فرودهای سخت که برای عراق پیش آمده ملت و دولت ایران در کنار ملت و دولت عراق ایستاد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه عراق کشوری ثروتمند و دارای ملت ریشه دار است، گفت: آرزوی ایران برای عراق این است که همیشه توانمند و سرافراز باشد؛چرا که تمامیت ارضی یک اصل مهم در ثبات منطقه است.

دکترعلی لاریجانی ادامه داد: ما در مذاکرات با “الجبوری” و هیات همراهشان درخصوص توسعه روابط اقتصادی در عراق و زمینه های مختلف آن گفت وگو داشتیم. همچنین به برخی موانع تجار ایرانی در عراق اشاره شد و امیدوارم با نگاه دقیق و سنجیده این مشکلات در عراق حل شود و شاهد جهشی قابل ملاحظه بین روابط تجاری ایران و عراق باشیم.

سرنوشت مسلمانان در منطقه برای هردو کشور نگران کننده است

وی اظهارداشت: حل بحران تروریستی در داخل عراق و همگرایی سیاسی در این کشور از موضوعات دیگری بود که با استاد الجبوری مطرح کردیم. بحث دیگر ما درخصوص حل بحران امنیتی منطقه که جدا از مشکلات داخلی عراق نیست، نیز بود.

رئیس مجلس شورای اسلامی،تاکید کرد: سرنوشت مسلمانان در منطقه هم برای ما و هم برای عراق نگران کننده است، بنابراین همکاری دوجانبه برای استقرار سیاسی و امنیتی منطقه از موضوعات مورد اهتمام ما بود.

دکترلاریجانی درپایان ابراز امیدواری کرد که الجبوری و هیات همراهش سفر موفقی داشته باشند و باعث شود روابط دو کشور در سطح بالاتری قرار بگیرد.

ایران نقش فعالی در مقابله با داعش و گروه های تروریستی ایفا کرد

همچنین “سلیم الجبوری” رئیس مجلس در این نشست مشترک خبری با دکتر لاریجانی رئیس مجلس کشورمان، اظهار داشت: امروز در رأس هیأتی از پارلمان عراق با آقای لاریجانی دیدار رسمی داشتیم.در این دیدار انتخاب مجدد وی به عنوان رئیس مجلس ایران را تبریک عرض کردیم، آقای لاریجانی فرد با درایت و توانمندی است که لیاقت ریاست مجلس را دارد، چرا که حکمت، درایت و توانی را برای مقابله با بحران‌ها در ایشان سراغ داریم.

وی تاکید کرد: تصمیم‌گیران و نهادهای دولتی در عراق همه معتقدند که باید به دنبال ایجاد رابطه قوی‌تر و بهتر با جمهوری اسلامی ایران کشوری باشیم و این ارتباط همواره مستمر باشد تا بتوانیم پل‌های همکاری را در تمام زمینه‌ها مخصوصا اقتصادی و پارلمانی با ایران ایجاد کنیم، چرا که اینگونه روابط و همکاری‌ها به نفع هردو کشور است.

رئیس مجلس عراق با بیان اینکه با بحران امنیتی در منطقه مواجه هستیم، اظهار داشت: داعش و گروه های تروریستی نمود این بحران هستند بنابراین نیازمند آن بودیم که کشورهای منطقه در کنار ما بایستند در این بین جمهوری اسلامی ایران نقش بسیار فعالی را در این زمینه ایفا کرد، ایران نقش بسیار گسترده‌ای در مقابله با داعش و کمک به عراق، داشته است.

الجبوری گفت: ما مایل بودیم عراق نقش بیشتری و روشن تری را در زمینه مقابله با تروریست‌ها ایفا می‌کرد، به دنبال آن بودیم که دیدگاه‌های یکپارچه‌ای را در برخورد با این پدیده و بحران‌هایی که در داخل و خارج عراق به وجود می‌آید، داشته باشیم، در حال حاضر به این سمت حرکت می‌کنیم تا با کشورهای مختلف برای برخورد با بحران‌ها در ارتباط باشیم، معتقدیم باید اهتمام ما در مقابله با تروریسم مقام و رتبه اول را داشته باشیم.

وی با بیان اینکه در دیدار با دکتر لاریجانی در خصوص روابط تجاری واقتصادی مذاکره شد، ادامه داد: هردو طرف در این زمینه‌ها اهتمام زیادی را داشتند و توانستیم به نقاط مشترکی هم دست یابیم، به هر حال در هیأتی که همراه بنده به ایران آمدند؛شخصیت‌های زیادی حضور دارند، رئیس گروه دوستی-پارلمانی ایران و عراق مسئولانی از فراکسیون‌های مجلس عراق هم در این هیأت پارلمانی حضور یافتند.

رئیس مجلس عراق،تاکید کرد: همچنین به نتایج نشست جلسه بین‌المجالس اسلامی که در بغداد برگزار شد،اشاره کردیم در آن نشست تصمیماتی گرفته شد تا برای مقابله با تروریست و حرکت‌های تروریستی همکاری بین همه کشورها یکپارچه باشد، در این دیدار این نکات تاکید شد.

وی گفت: بار دیگر تشکر می‌کنم و به دکتر لاریجانی تبریک می‌گویم و امیدواریم این مجلس موفق باشد.

الجبوری در ادامه این نشست خبری در پاسخ به سؤال خبرنگار العالم مبنی بر اینکه چه راه حلی برای حل اختلافات سیاسی در عراق، پیشنهاد شده، توضیح داد: به هر حال مسئولان سیاسی در عراق و تصمیم‌گیران در این کشور این درایت را دارند که مشکلات را حل کنند، آنها تنها تصوری که دارند این است که مواضع‌شان برای مقابله با تروریست و حل مشکل و بحران اقتصادی یکپارچه باشد، همه این تمایل را دارند که خیلی روی اختلافات نمانند و از آن عبور کنند و این اختلافات، آنها را وادار نکند که به اهداف مهم تر خود نپردازند، آنچه که از دوستان انتظار داریم این است که همه به ما کمک کنند.

رئیس مجلس عراق،درپایان خاطرنشان کرد:تصمیم‌گیران نظامی و سیاسی عراق به مصلحت این کشور فکر می‌کنند و مصلحت را در نظر می‌گیرند،هر تصمیمی که بگیرند در راستای مصلحت عراق است،اما آن چیزی که مهم است، منافع عراق است./

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *