اخباراخبار ایراناخبار جهاناخبار سیاسی

محسن رضایی در گفت‌وگوی ویژه خبری: سپاه از تاکتیک خاصی برای محاصره قایق‌های آمریکایی استفاده کرد/ ظریف باید درباره اقدام تحریک‌آمیز آمریکا شکایت کند

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اقدام تحریک‌آمیز آمریکا در خلیج فارس گفت: جا دارد که ظریف حتماً شکایت جدی به آمریکایی‌ها بکند تا آنها توبیخ شوند.

خبرگزاری فارس: سپاه از تاکتیک خاصی برای محاصره قایق‌های آمریکایی استفاده کرد/ ظریف باید درباره اقدام تحریک‌آمیز آمریکا شکایت کند

 محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفت‌وگوی ویژه خبری با اشاره به ابعاد تازه از دستگیری تفنگداران آمریکایی و چگونگی برخورد با آنها اظهار داشت: بنده ابتدا از طرف خود و فرماندهان دفاع مقدس از جناب آقای فدوی و فرزندان بیدار ملت ایران که با هوشیاری توانستند کار بسیار موفقی انجام دهند تشکر می‌کنم.

رضایی با تأکید براینکه این حادثه بسیار خطرناک بود و تنها کافی بود در مواجهه درگیری و تیراندازی شده یا عده‌ای از طرفین کشته شوند، تصریح کرد: این قضیه بسیار حساس و حادثه عظیمی بود اما از بعد فنی بسیار ماهرانه توسط دوستان ما انجام شد.

فرمانده اسبق سپاه پاسداران ادامه داد: اینکه یک ارتش ابرقدرت اینطور آرام در دست نیروهای پاسدار ما قرار گرفت، قدرت‌نمایی بسیار بالایی بود و خیلی از فضاسازی‌های سعودی در روزهای اخیر را به حاشیه برد و توانمندی نیروهای مقتدر جمهوری اسلامی را نشان داد.

وی با تشریح جزئیات ماجرای بازداشت تفنگداران آمریکایی، خاطرنشان کرد: ماجرا به این صورت بود که در شمال خلیج فارس دو ناو هواپیمابر مستقر شده‌بودند که یکی از آنها ناو هواپیمابر ژنرال دوگل و دیگری ناو پرومن است؛ در یک ماه گذشته ۲۰ ناو به ناوهای قبلی اضافه شده و منطقه پر از نیرو شده است.

رضایی ادامه داد: این در حالی است که آنها مدعی هستند برای مقابله با داعش آمده‌اند و از این‌رو در شمال خلیج فارس هستند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به تجهیزات قایق‌های آمریکایی گفت: این قایق‌ها بسیار مجهز هستند. حتی بدنه آنها به گونه‌ای طراحی شده که سلاح‌های سبک بر روی آن کارایی ندارد و این قایق‌های مدرن و پیشرفته برای مواجهه با قایق‌های تندروی سپاه طراحی شده است و معمولاً ۵ نفر خدمه دارد و انواع تیربار، سلاح و مهمات درون آن وجود دارد.

وی با بیان اینکه آنها از ناو هواپیمابر که قرار بود برای شرکت در رزمایش به بحرین برود جدا شده بودند. درباره اینکه آیا ورود آنها به آب‌های ایران واقعاً سهوی بوده یا خیر، اظهار داشت: دست خدا را باید همیشه دید و هوشیاری رزمندگان اسلام را هم ملاحظه کرد؛ چرا همیشه این حوادث در حوزه سیطره پاسداران انقلاب اتفاق می‌افتد بنابراین رمز و رازهایی در این پاسداران وجود دارد.

رضایی با اشاره به تجربه عمیق پاسداران نیروی دریایی در زمان دفاع مقدس در جنگ‌های دریایی خاطرنشان کرد: دو قایق آمریکایی وارد آب‌های دریایی ایران و حوزه حفاظتی ما شدند و اینکه نوع مواجهه ما چگونه باشد بسیار مهم بود.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: برادران ما برای محاصره قایق‌ها و ناوچه‌ها تاکتیکی دارند که در مواجهه قایق‌های آمریکایی از این تاکتیک استفاده کردند و آمریکایی‌ها زمانی به خود آمدند که دیدند چاره‌ای جز تسلیم شدن ندارند و البته آنها نیز به صورت معقول برخورد کردند.

وی با اشاره به پیاده کردن سربازان آمریکایی در جزیره فارسی ادامه داد: پس از این موضوع هواپیما و هلی‌کوپترهای آنها دست به کارهای زشت و غیراستاندارد نظامی زدند و حتی یکی از آنها به منظور ایجاد رعب بر روی جزیره فارسی شیرجه زد و پاسداران ما روی کانال ارتباطی او رفتند و تهدید کردند اگر دست بر ندارید برخورد می‌کنیم و از این‌رو آنها سریع فضا را ترک کردند.

رضایی این اقدام آمریکایی‌ها را بسیار تحریک‌‌آمیز برشمرد و گفت: نباید خلبان آمریکایی این کار را انجام می‌داد و جا دارد که آقای ظریف حتماً یک شکایت جدی به آمریکایی‌ها بکند چرا که اگر یک بار دیگر دست به این کار تحریک‌آمیز بزنند می‌تواند یک مواجهه درست کرده و تبدیل به تحرک شود.

فرمانده اسبق سپاه پاسداران با بیان اینکه این مسئله تجاوز محسوب نمی‌شود، یادآور شد: قبل از اینکه آنها بالای سر جزیره فارسی برسند دوستان ما اخطار دادند و او هم دور زد و از آنجا دور شد.

وی با بیان اینکه ارتش‌های دنیا معمولاً اطلاعات دقیقی به رؤسای خود نمی‌دهند، خاطرنشان کرد: آقای ظریف باید اطلاعات دقیقی از این حرکات ناشایست مانور هوایی آمریکا دربیاورد و به آنها بگوید تا توبیخ شوند چرا که باید استانداردهای نظامی را رعایت کنند.

رضایی با اشاره به خونسردی پاسداران در اخطار به قایق‌های آمریکایی گفت: ناوهای آنها آرایش گرفتند و این در حالی است که جزیره فارسی فاصله زیادی از ساحل ما دارد اما یک نکته مهم در مورد سربازان آمریکایی همانطور که در عکس‌‌ها نیز دیدیم این بود که آنها با آرامش در اتاق پاسداران بودند و این در حالی است که ارتش‌های دنیا از اسم سپاه می‌ترسند. لذا این عکس نشان می‌دهد که حتی نظامیان آمریکا هم تبلیغات دروغین آمریکا را باور نکرده‌اند و اگر باور داشتند،با آرامش در این اتاق نمی‌ماندند.

فرمانده اسبق سپاه پاسداران با تأکید براینکه دنیا منطق و روحیه انسانی ایران و اخلاق و احترام ما را فهمیده است، خاطرنشان کرد: اگر قایق‌ها قصد حمله به جزیره ما را داشتند قطعاً طور دیگری برخورد می‌کردیم اما وقتی فهمیدند اشتباه کرده‌اند، برخورد ما نیز با آنها کاملاً انسانی بود.

وی با اشاره به پیام‌های برخورد سپاه با تفنگداران آمریکایی خاطرنشان کرد: اولین پیام آن برای کشورهای منطقه است که با آتش، بازی نکنند، همه دیدند که جمهوری اسلامی توانست قایق‌های مدرن‌ترین و بزرگترین ارتش‌های دنیا را به راحتی بگیرد و از موضع قدرت آنها را آزاد کند. لذا اگر سعودی‌ها که مردم بی‌گناه یمن را می‌کشد و فکر می‌کنند هنر کرده‌اند نباید به خود بنازند چرا که اقتدار چیزی بود که سپاه پاسداران در خلیج فارس از خود نشان داد.

رضایی با تأکید براینکه برخی عربستان را هل می‌دهند و پیش می‌برند، اولین پیام این قضیه را برای عربستان عنوان کرد و ادامه داد: اولین پیام ما برای عربستان بود که در مسیر اشتباه نیفتند و بداند که چنین قدرتی در کنار گوش آنها است.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه جان کری وزیر خارجه آمریکا چندین بار با ظریف تماس گرفت و تأکید کرد که آنها اشتباه کرده‌اند و نباید وارد آب‌های سرزمینی ما می‌شدند، افزود: پیام دیگر این ماجرا به آمریکا است که بداند ایران چنین کشوری است که با تفنگداران آمریکایی در اوج اقتدار و با اخلاق برخورده کرده‌است.

وی با اشاره به حمایت آمریکا از کشورهایی که از تروریست حمایت کرده و استانداردهای بین‌المللی را رعایت نمی‌کنند و در داخل کشورشان نیز دچار استبداد و دیکتاتوری هستند، خاطرنشان کرد: بنابراین پیام ما به آمریکا برای آینده کشور بسیار مهم بود و در شرایطی که آمریکا درس نمی‌گیرد و از یک تحریم می‌خواهد به روی تحریم دیگری برود این نکته مهمی است.

رضایی با بیان اینکه آمریکا دچار نوعی سرگردانی شده است، یادآور شد: این اولین‌ باری است که آنها با کشوری مانند ایران مواجهه می‌شوند اما قدرت تصمیم‌گیری ندارند.

فرمانده اسبق سپاه پاسداران ادامه داد: ممکن است آنها بگویند تحریم‌های جدیدی که وضع می‌کنند ربطی به مسئله هسته‌ای ندارد اما معنای این کار چیست؟ این تحریم‌ها چه نتیجه‌‌ای داشته؟! ما می‌بینیم که کنگره و رئیس جمهور آمریکا مواضع متناقضی دارند و هیچ‌گاه اینگونه دچار سرگردانی نبوده‌اند.

وی با بیان اینکه آنها با پدیده جمهوری اسلامی مواجه شده‌اند و فرمول غلبه بر آن را نمی‌دانند، افزود: آمریکا به راحتی توانسته بر عربستان غلبه کند اما پس از ۳۷ سال نتوانسته راه مقابله با جمهوری اسلامی را پیدا کند.

رضایی با تأکید براینکه تحریم‌ها اثری ندارد، یادآور شد: ما به ساخت موشک‌ها و افزایش کیفیت، افزایش تولید و ذخیره آنها ادامه می‌دهیم و درباره امنیت خود مذاکره نخواهیم کرد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به موضوع برجام ادامه داد: بنده با اصلاحاتی که رهبری بر روی توافق انجام دادند و طبق نامه رهبر انقلاب به دولت با آن موافقم و معتقدم که پس از این کار، یک مجموعه کاملی به دست آمد و رهبر انقلاب این نواقص را اصلاح کردند و ما مجموعه خوبی در برجام داریم اما در انجام آن نباید شتابزدگی کرد چرا که این موضوع علامت غلطی به دشمن می‌دهد.

وی ضمن توصیه سیاسیون، دولتمردان و مجلس به عدم دستپاچگی و شتابزدگی تصریح کرد: ما در یک مسیر منطقی جلو می‌رویم و اقتدار و عقلانیت داریم. لذا نباید در قضیه برجام با شتابزدگی عمل کنیم و آمریکا هم راهی جزء تن دادن به توافقی که با ما داشته است، ندارد.

رضایی درباره تحریم‌های موشکی جمهوری اسلامی اظهار داشت: آنها دنبال این کار هستند و ما هیچ تجربه خوبی از آمریکا در ۳۷ ساله گذشته ندیده‌ایم. آنها می‌خواهند با تحریم موشکی ما را تحت کنترل دربیاورند که اشتباه می‌کنند و ما زیر بار این حرف‌ها نخواهیم رفت.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به شرایط اقتصادی پسابرجام توضیح داد: شروع برجام تجارت ما را آسان‌تر می‌کند اما باید چیزی برای تجارت داشته باشیم و اگر قرار باشد همچنان نفت ما مبادله شود تأثیر زیادی نخواهد داشت.

وی تصریح کرد: در شرایطی که قیمت نفت تا این حد پایین نیامده بود و ما یک میلیون بشکه می‌فروختیم درآمد بیشتری داشتیم در مقایسه با زمانی که بخواهیم با قیمت فعلی دو میلیون بشکه بفروشیم، در حال حاضر درصد کمی از مشکلات مربوط به تحریم است اما اکثر شهرک‌های صنعتی و ۷۰ درصد کارخانجات ما کار نمی‌کند لذا اگر نقدینگی و مشکلات کسب و کار حل نشود و چرخ تولید راه نیفتد، وضعیت تغییری نخواهد کرد.

رضایی با تأکید براینکه دولت باید به اقتصاد درونزا و اقتصاد مقاومتی عمل کند درباره اینکه گفته می‌شود شاید قیمت نفت به ۱۰ دلار برسد، گفت: باور این مسئله سخت است اما به هر حال شرایط به هیچ وجه خوب نیست و در مجموع رشد اقتصادی دنیا پایین است و در حال حاضر حدود ۵۰۰ میلیون بشکه نفت بر روی دریا مازاد است و از سوی دیگر عربستان نیز در چاههای نفت خود را باز کرده و بدون نگرانی پمپاژ می‌کند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه قیمت نفت پایین است و دولت سال آینده با مشکل مواجه می‌شود واقعیت دارد، افزود: نقش عربستان در قیمت نفت بسیار مؤثر است.

وی درباره مسیر رژیم سعودی و اهداف آنها توضیح داد: قطعاً عربستان یک جدول دارد و براساس آن عمل می‌کند اما متوجه نیست که انتهای آن چه حادثه‌ وحشتناکی طراحی شده است، تیم جدید آنها تلاش دارد که برنامه‌ریزی کند و آنها در مسئله یمن در سمت عدن و هم در جیبوتی سعی کرده‌اند این تنگه را در اختیار بگیرند تا اگر ما تنگه هرمز را بستیم آنها نیز باب المندب را در دست داشته باشند.

رضایی ادامه داد: آنها فکر کردند ایران با عربستان مرز زمینی ندارد و می‌توانند جنگ هوایی و موشکی کنند اما صددرصد اشتباه کردند چرا که اطلاعات دقیقی ندارند، زمانی که آنها بر روی جاده صاف حرکت می‌کنند همه چیز فراهم است، به یمن بی‌پناه حمله می‌کنند و جلو می‌روند و شیخ نمر را شهید می‌کنند، او که لشکری نداشت. یا به بهانه سفارت که از قبیل این حوادث در سراسر دنیا هست، چند کشور را دور خود جمع می‌کنند اینها پیروزی نیست بلکه سراب است.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام تأکید کرد:‌ ما نگرانیم که عربستان دچار غرور کاذب شود و وقتی که وارد زمین واقعی شد سیلی محکمی بخورد و تازه بفهمد که چه مسیر اشتباهی را در پیش گرفته است.

وی با بیان اینکه یک نیرو و دستی عربستان را هل می‌دهد اما نمی‌توانم دقیق بگویم آمریکا و اسرائیل چقدر در این مسئله نقش دارند، یادآور شد: عربستان گفته که می‌خواهد آرامکو را واگذار کند یعنی چاههای نفت شرق عربستان، این موضوع مقدمه تجزیه عربستان و نوعی خودکشی است آنها یا نمی‌فهمند یا به خاطر عدم آگاهی دستی آنها را هل می‌دهد و اخیراً نیز آنها به سمت تاجیکستان رفته و قصد تحریک این کشور فارسی‌زبان را دارند، این مسئله برای ما مزاحمت درست کرده اما برای عربستان هیچ دستاوردی نخواهد داشت.

رضایی در بخش پایانی صحبت‌های خود به مسئله انتخابات پرداخت و تأکید کرد: ما به مشارکتی فراگیر و لشکرکشی دمکراتیک نیازمندیم و هرچه حضور مردم گسترده‌تر باشد در افزایش اقتدار ما مؤثر خواهد بود.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام  با تأکید براینکه ما در سال‌های آینده سال‌های مهمی را پیش‌رو داریم و حفظ اقتدار ایران در ۴ – ۵ سال آینده بسیار تعیین‌کننده است، افزود: عربستان اقتدار ایران را مورد هدف قرار داده و می‌خواهد به حیثیت ما آسیب بزند؛ ما به نمایندگانی نیاز داریم که بر روی اصول و ارزش‌ها و اندیشه‌های امام و رهبری جدی باشند.

وی با بیان اینکه تهدیدات علیه ما زیاد است و باید در صحنه داخلی و خارجی هوشیار باشیم، تأکید کرد: ما تا آخرین قطره خون از ملت خود دفاع می‌کنیم و اجازه نمی‌دهیم که آرامش و امنیت‌مان از بین برود و قدر رهبر انقلاب را باید بدانیم.

رضایی با اشاره به پاسدارانی که در مقابل آمریکایی‌ها در خلیج فارس ایستادند، تأکید کرد: این سربازان رهبری که به ایشان عشق می‌ورزند این کار را انجام دادند و اگر اینها نبودند، ایران بارها اشغال شده بود.fars

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *