اجتماعیاخباراخبار اقتصادیاخبار ایراناخبار جهاناخبار سیاسیاخبار علمیاخبار فرهنگیمطبوعات

مشروح گفت وگوی رییس دولت دوازدهم با مردم؛ روحانی: ما هیچ وقت آغازگر نقص برجام نخواهیم بود/ تخلفات طرف مقابل را پاسخ می دهیم

 رییس جمهوری تاکید کرد: ما هیچ وقت آغاز گر نقض برجام نخواهیم بود و در برابر تخلفات دیگران نیز در این موضوع دست روی دست نخواهیم گذاشت.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی شامگاه سه شنبه درنخستین گفت وگوی زنده تلویزیونی بعد از تشکیل دولت دوازدهم، شهادت امام محمد باقر(ع) را به ملت بزرگ ایران تسلیت و همچنین پیشاپیش اعیاد قربان و غدیر را تبریک گفت و ابراز امیدواری کرد: همه ما بتوانیم از روز پرفیض عرفه استفاده کنیم.
وی افزود: دعا می کنیم برای سلامت حاجیان که امشب عازم عرفات هستند فردا برای آنها روز عرفه است.
رئیس جمهوری همچنین ضمن گرامیداشت هفته دولت و ادای احترام به شهیدان رجایی و باهنر اظهار کرد: احترام می کنیم به شهید رجایی و شهید باهنر که این ایام به مناسبت شهادت آنها هفته دولت نامگذاری شده و برای همه مسئولین دولت آرزوی موفقیت می کنم.
روحانی با بیان این که امیدوارم همه بتوانیم خدمتگزار خوبی برای ملت عزیزمان که حماسه بزرگ ۲۹ اردیبهشت راآفرید باشیم ،گفت: انتخابات ۲۹ اردیبهشت حماسه بزرگی بود که دولت دوازدهم در سایه آن امروز مشروعیت دارد و فعالیت خود را آغاز کرده است.
وی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به دلیل رای اعتماد بسیار بزرگی که به دولت دوازدهم در مجلس دادند، قدردانی کرد و گفت: آنها امروز با روحیه بالاتری می توانند شروع به کار کنند.
رئیس جمهوری درپاسخ به سوالی درمورد فرآیند انتخاب کابینه، معیارها و شاخص ها و تفاوت دولت دوازدهم بادولت یازدهم یادآور شد:به طور طبیعی بعد از انتخابات ما رایزنی برای کابینه را شروع کردیم، مراحل قانونی تنفیذ از سوی رهبر معظم انقلاب و تحلیف در مجلس شورای اسلامی بود اما پیشاپیش ما رایزنی ها را آغاز کرده بودیم با همه چهره های معروف سیاسی ،جناح ها و احزاب مشورت کردیم. همه کمک کردند و پیشنهادهایی داشتند.
روحانی ادامه داد:بزرگ ترین تفاوتی که از نظر من بین دولت دوازدهم و دولت یازدهم وجود دارد، این است که دولت دوازدهم افرادی هستند که با آنها مستقیم یا غیرمستقیم در چهار سال گذشته کار کردم و شناخت دقیق تر و بیشتری از آنان دارم.
وی خاطرنشان کرد:نیمی از کابینه همان وزیران سابق هستند که سمت های خود را ادامه می دهند، بقیه وزیران هم برخی معاونین وزیران سابق هستند مانند وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، وزیر امور اقتصادی و دارایی و وزیر آموزش پرورش.
رئیس جمهوری گفت: برخی هم افرادی بودند که با آنها به طور مستقیم کار کردم مانند معاون اجرایی ،وزیر دادگستری ، با همه آنها مستقیم و غیر مستقیم در چهار سال کار کردم، شناخت بیشتری از آنها دارم، آنها هم نظرات من را دقیق تر می دانند. چهار سال قبل با آنها تازه آشنا شده و شروع به کار کرده بودیم.
روحانی با بیان این که ازهمه وزیرانی که در دولت یازدهم در خدمتشان بودیم و در دولت دوازدهم نیستند، تشکر می کنم، یادآور شد: کار بسیار شایسته ای در دولت یازدهم انجام دادند همه آنها در مسئولیت دیگر به کشور و ملت ما خدمت خواهند کرد با مشورت و شناخت بیشتر دولت دوازدهم کار خود را آغاز کردند.
وی با یادآوری این که نیمی از وزیران همان وزیران سابق هستند و کاملا به مسیر و راهی که باید برویم آشنا هستند، اضافه کرد: بسیاری از برنامه های دولت تکمیل برنامه های دولت یازدهم است ،ما در نیمه راه بودیم و به مردم می گفتیم راه را باید ادامه دهیم، مردم هم می گفتند به عقب برنمی گردیم بنابر این امروز شرایط بهتری است برای اینکه بتوانیم به مردم خدمت کنیم.
رئیس دولت دوازدهم خاطرنشان کرد: آغاز دولت یازدهم ما با یک مشکلات بسیار عظیم وبزرگی روبرو بودیم امروز آن مشکلات یا از بین رفته یا خیلی کاهش پیدا کرده است،با تورم بزرگ وبیکاری بزرگ روبرو بودیم ،با رشد منفی روبرو بودیم.
روحانی ادامه داد: مردم ما سال ها با مذاکرات هسته ای مواجه بودند و هر دو – سه ماه درافکار عمومی مطرح بود که این مذاکرات چه می شود، گروه هایی می رفتند مذاکره می کردند دو مرتبه قطعنامه جدید علیه ملت ما در شورای امنیت سازمان ملل تصویب می شد اما امروز دیگر نگرانی در آن زمینه ها کمتر شده است.
وی در عین حال گفت: این بدان معنا نیست که مشکلات تمام شده است هنوز مشکلات فراوانی داریم سنگلاخ هایی پیش رو داریم با اراده قوی تر و آشنایی بیشتر راهمان را می بینیم و مسیر را می شناسیم.
روحانی تصریح کرد: امروز بسیار امیدوارتر از آغاز دولت یازدهم برای موفقیت دولت هستیم و حتما با حمایت مردم،حضور و مشارکت مردم می توانیم مشکلات را پشت سر بگذاریم.
وی به موضوع هسته ای نیز اشاره و گفت: در بحث هسته ای در آغاز دولت، برنامه بر این بود که هر چند ماه یک بار تولید نفت ما کاهش یابد و تحریم ها شدت پیدا کند، امروز تحریم ها شکست خورده است. از نظر من بازگشت به تحریم گذشته علیه ایران امکان ناپذیر است.
روحانی گفت: آمریکایی ها ممکن است تصوراتی داشته باشند اما به هیچ عنوان تحریم به صورت قبلی نسبت به جمهوری اسلامی ایران برنخواهد گشت. شرایط بین المللی نسبت به ایران کاملا تغییر کرده و نگاه جهانیان نسبت به ایران کاملا عوض شده است و ما بسیاری از مشکلات بزرگ را پشت سر گذاشتیم.
رئیس جمهوری افزود: به هر حال در مسایل اقتصادی و مسایل سیاست داخلی و خارجی، امروز مردم احساس آرامش بیشتری می کنند و در کل جامعه احساس امنیت بالاتری وجود دارد؛ امنیت نه فقط به آن مفهوم نظامی یا هجوم خارجی نسبت به کشور که به معنای عام کلمه، یعنی در زمینه اقتصادی، مسایل اجتماعی و فرهنگی مردم احساس آرامش و امنیت بیشتری می کنند و شرایط کاملا متفاوت است.
وی ادامه داد: برخی از مشکلات ما ممکن است بیشتر شده باشد؛ مشکل آب ما روز به روز با ادامه خشکسالی ها بیشتر می شود و باید برای حل و فصل آن فکر کنیم. در زمینه محیط زیست برخی مشکلات را پشت سر گذاشته ایم اما مشکلات بزرگتری ممکن است پیش رو داشته باشیم. در عین حال مسیر برای ما روشن است و برای آن برنامه ریزی کرده ایم و می کنیم.
رئیس جمهوری گفت: شکل نوع مشکلات ممکن است عوض شده باشد. امید و تجربه ما بیشتر است و به اعتقاد من مردم ما هم آماده تر برای کمک هستند و شرایط جامعه ما، شرایط آرام تری است و انشاء الله این آرامش ادامه خواهد یافت.
روحانی در پاسخ به سوال مجری در خصوص جوان تر شدن کابینه و انتقاداتی که به کابینه دوازدهم وارد است اظهار داشت: من بسیار خوشحالم که جامعه ما امروز نسبت به جوانان و بانوان حساسیت بیشتری دارند. کاملا حق با افکار عمومی است. در جامعه ما ظرفیت بزرگی از نظر نیرو و انرژی عظیم وجود دارد. قشر جوانان ما می توانند تحول بزرگی در کشور بیافرینند و اکثرا تحصیل کرده هستند و در دوره های مختلف عده ای حتی تحصیلات تکمیلی دانشگاهی دارند.

**دستور به وزیران برای به کارگماری جوانان و زنان در سمت های بالا در وزارتخانه
رئیس جمهوری افزود: ما ظرفیت انسانی و علمی بسیار خوبی داریم. از جوانان باید استفاده و بهره برداری شود. من هم نگران هستم که چرا امروز شاهد گردش نخبگان با آن سرعتی که باید نیستیم و لذا من به همه وزرای دولت دوازدهم دستور دادم که هر وزیری حداقل باید دونفر از جوانان را در سمت معاون، مشاور و یا دستیار وزیر بگمارند و حتما از وجود یکی از خانم ها در یکی از این سمت های مشابه در تحول وزارتخانه ها استفاده کنند. بنابراین باید زمینه را آماده کنیم برای جوان گرایی و برای این که بانوان ما بتوانند از ظرفیت خودشان بیشتر استفاده کنند.
روحانی گفت: آخرین مصوبه ای که ابلاغ شد این بود که باید ظرفیت مدیریت را در بخش های دولتی برای بانوان تا ۳۰درصد افزایش دهیم؛ یعنی ۳۰درصد مدیران ما در سال های آینده از بانوان باشند که این کار آغاز شده است. اعتقاد من بر این است که از بانوان باید در سطوح مدیریتی ، در بخش های مختلف فعالیت های اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی جامعه استفاده شود. از جوانان باید به خوبی استفاده و بهره برداری شود.
وی ادامه داد: به عنوان نمونه در این کابینه، یک جوان را به عنوان وزیر ارتباطات انتخاب کردیم و مجلس به او رای اعتماد داد و امیدوارم او راهگشا باشد برای این که نسل جوان ما اعتماد بیشتری به خودش داشته باشد و بتوانیم در سال های بعد ، از وجود جوانانمان در سمت های بالای مدیریت استفاده و بهره برداری کنیم.
روحانی گفت: در کابینه ما، سه نفر از خانم ها حضور دارند و از افکار و نظرات آنها استفاده می کنیم و قبلا هم در سمت های مدیریتی و دانشگاهی این سه نفر حضور داشتند. اما معنای استفده از جوانان یا بانوان به این معنا نیست که در هیات وزیران چند نفر هستند. چون ما جامعه ای بزرگ در دستگاه های اجرایی داریم. ما چیزی حدود سه میلیون نفر کارمند لشکری و کشوری و نیروهای مسلح داریم.
وی افزود: جمعیت بزرگی بازنشسته داریم که آنها هم جزو خانواده دولت هستند که مجموع اینها یک جمعیت ۵ میلیون نفری است که با خانواده شان جمعیت بسیار بزرگی می شود. وقتی می گوییم در دستگاه های اجرایی یعنی همه سه میلیون نفر و بخش اجرایی را باید در نظر بگیریم. بحث فقط ۳۰نفری نیست که دور آن میز بیضی نشسته اند به نام هیات دولت یا هیات وزیران. دولت به مفهوم عام. اما ما دلمان می خواهد در بخش های دیگر هم جوانان و خانم ها فعال باشند.
رئیس جمهوری با یادآوری این که مفهوم دولت به معنای عام است ، گفت: دلمان می خواهد که در بخش های دیگر بانوان فعال باشند، در شورای اسلامی شهر و روستا زنان و جوانان فعال هستند و در مجلس شورای اسلامی هم بانوان فعال هستند.
روحانی افزود: ولی مقصود ما فعال شدن جوانان و بانوان در همه قوا است و بخش هایی که به عنوان نظام جمهوری اسلامی ایران محسوب می شوند. هم از جوانان وهم بانوان واقوام ومذاهب مختلف به خوبی استفاده کنیم تا از ظرفیت های آنها برای خدمت به کشور بهره مند شویم چراکه اصل برشایسته سالاری بوده و بر وابستگی به جناج ومذهب نیست.
وی در پاسخ به این که آیا مصوبه استفاده از جوانان ، بانوان واقوام ومذاهب ابلاغ شده است ، گفت: مصوبه مربوط به استفاده از جوانان وبانوان در دولت دوازدهم تاکید شده است و بخشی از فرمانداران و معاونین وزرا نیز در دوره گذشته از اهل سنت بودند که برادران عزیز و هموطن ما هستند وهمه ایرانیان باید از فرصت یش رو استفاده کنند .
رئیس جمهوری در پاسخ به این سوال مجری تلویزی که گفته می شد در انتخاب وزیران تحت فشار بودید به رغم مشورت هایی که داشتید، انتقادهایی نسبت به شما مطرح بود و تعبیر سهم خواهی مطرح می شد ، گفت:اولا از انتقاد همه افراد استقبال می کنیم، گاهی انتقادها ممکن است دقیق نباشد ولی در مجموع انتقاد نسبت به دولت و همه قوا توسط مردم باید ازاد باشند ونقد کنند.
روحانی افزود: نسبت به انتخاب کابینه تحت فشار نبودم ولی ممکن است جناح ها واحزاب نقطه نطراتی داشتند ولی این که نسبت به وزیرم تحت فشار باشم وبه خاطر رضایت انها ویزیری را انتخاب کرده باشم، اینطور نبود.
وی خاطرنشان کرد: با هر سه فراکسیون مجلس صحبت وبحث کردم ومشورت گرفتم، بنابراین اصل مشورت درست است اما این که افراد یا جناح ها سهم خواهی کنند طبیعی است که هر جناحی دوست دارد افراد یا وابستگان فکری خود در مناصب مختلف فعالیت کنند ونظرات را بهتر اعمال کنند که به نظرمن اشکال ندارد ولی دولت دوازدهم مثل دولت یازدهم جناحی نیست وفراجناحی است .
رئیس دولت دوازدهم گفت: همه مسئولان به اصول و اصلاح به امور پایبند ومعتدل هستند وما شایستگی را اصل انتخاب قرار دادیم.
روحانی درپاسخ به این که دو وزیر باقیمانده (وزیران علوم، نیرو) را چه زمان معرفی خواهید کرد، گفت: مجلس نسبت به وزیران پیشنهادی البته طبق وظایف خود عمل کرد و من هم تشکر می کنم ولی دلمان دو چیز را می خواست که نشد یکی این که دلم می خواست لایحه ای که با دوفوریت برای تفکیک وزارتخانه ها داده بودیم که نهایی نشد.
وی اضافه کرد: البته اگر نمایندگان در هر زمانی به این لایحه رای دهند تغییراتی در کابینه اعمال خواهد شد و نسبت به معرفی وزیر علوم و تحقیقات نتوانستم در زمانی که می خواستم معرفی کنم به دلیل این که فردی را که معرفی کرده بودم ۲۴ساعت قبل از معرفی انصراف داد ودر آن فرصت نمی توانستم و واز طرفی نمی خواستم ارائه لیست کابینه به تاخیر بیافتد .
رئیس جمهوری گفت: وزیر پیشنهادی نیرو هم نتواست رای به اندازه کافی کسب کند که امیدوارم در هفته های اینده یا اولیه مهر ماه دو وزیر را به مجلس معرفی کنیم .
مجری از رئیس جمهوری سوال کرد: در دیدار اخیر هیات دولت دوازدهم با رهبر معظم انقلاب، ایشان بر انسجام دولت ، بر کارگروهی و تیمی اشاره کردند، این موضوع در صحبت های جنابعالی و برنامه های ارایه شده مورد توجه جدی قرار گرفته است، برای دستیابی به این هدف مهم چه برنامه هایی در دستور کار دارید؟
رئیس جمهوری پاسخ داد: هماهنگی در دولت یک اصل است، مسوولیت مشترک نیز یک اصل است، به هر حال آنچه در دولت تصویب می کنیم همه وزیران و رئیس جمهوری مسوولیت مشترک دارند؛ بنابراین ما هرچه هماهنگ تر عمل کنیم بهتر می توانیم به مردم خدمت رسانی کنیم.

**دولت دوازدهم نسبت به دولت یازدهم هماهنگ تر است
روحانی افزود: به نظر من، دولت دوازدهم نسبت به دولت یازدهم هماهنگ تر است و یکی از اصول برای انتخاب وزیران و معاونان این بوده که با هماهنگی بیشتری بتوانیم باهم کار کنیم؛ البته در دولت قبل نیز ناهماهنگی به آن صورت نبود که در برخی رسانه ها منعکس شد ولی به طور طبیعی ناهماهنگی هایی ممکن است در دولت یازدهم وجود داشته که امیدوارم در دولت دوازدهم دولت کاملا هماهنگ باشد.
وی ادامه داد: به خصوص در زمینه اقتصادی که برای مردم ما بسیار مهم است هماهنگی از اهمیت بالایی برخوردار است.
رئیس جمهوری یادآور شد: جلسه شورای هماهنگی اقتصادی را در دولت یازدهم داشتیم که در دولت دوازدهم نیز خواهیم داشت؛ هرچند ممکن است ترکیب آن یک مقدار متفاوت باشد.
روحانی افزود: تصمیمات اساسی نسبت به مسایل اقتصادی دولت در شورای هماهنگی اقتصادی اتخاذ می شود و موارد لازم ممکن است به شورای اقتصاد یا هیات وزیران برود اما تصمیمات مهم و اساسی آنجا اتخاذ می شود.

**هماهنگی سطح بالا در بخش اقتصاد توسط رئیس جمهور
وی ادامه داد: وزیران هر کدام اختیارات قانونی خودشان را دارند اما یک تصمیمات اساسی در بخش اقتصاد باید اتخاذ شود که یک هماهنگی سطح بالا نیاز دارد و این هماهنگی توسط خود من انجام می شود.
رئیس قوه مجریه یادآور شد: در دولت یازدهم ۲۰۰ جلسه هماهنگی در این زمینه داشتم و در دولت دوازدهم نیز همین حدود یا بیشتر جلساتی به خصوص در آغاز دولت خواهیم داشت.
روحانی افزود: به طور معمول هفته ای دو جلسه شورای هماهنگی اقتصادی را برگزار می کنم، ستاد اقتصاد مقاومتی نیز برای هماهنگی بین دولت و فعالان اقتصادی بیرون دولت و نهادهای عمومی غیردولتی و گاهی هماهنگی اقتصادی که بین دستگاه های اجرایی و قضایی و یا مجلس نیاز است با اختیاراتی که رهبر معظم انقلاب دادند فعالیت می کند.
وی ادامه داد: شورای اقتصاد و دولت نیز وظایف مشخص خود را انجام می دهند البته وزیران اقتصادی با خودشان از گذشته جلساتی داشتند که در دولت دوازدهم نیز خواهند داشت.
رئیس جمهوری در خصوص وظایف معاونت اقتصادی دولت دوازدهم گفت: این معاونت وظایفش وظایف اقتصادی است که رئیس جمهور واگذار می کند، برخی موارد اقتصادی وجود دارد که یک نفر باید آن را هماهنگ، دنبال یا پیگیری کند که این کار توسط معاون اقتصادی رئیس جمهور انجام می شود.
روحانی افزود: رییس جمهوری موارد خاص را به معاون اقتصادی ارجاع می دهد.
وی در پاسخ به این سوال مجری که موضوع پیگیری و نظارت بر زیرمجموعه دولت از نکاتی بود که رهبر معظم انقلاب بر آن تاکید کردند که این موضوع مورد توجه جدی شما قرار گرفته است، آیا در پیوستی که برای احکام وزرا در نظر گرفتید به این موضوع تاکید کردید؟، بیان کرد.
رئیس جمهوری اظهارکرد: در دولت دوازدهم برای حکم وزرا یک پیوست را مدنظر قرار دادیم، خود حکم به وزیران ابلاغ شد که تاخیر نیافتد، پیوست احکام هم تا پایان این هفته یا آغاز هفته آینده به وزرا ابلاغ می شود طبیعتا می توانیم این پیوست ها را برای انتشار به رسانه ها بدهیم.
روحانی یادآور شد: این پیوست ها قابل انتشار است، البته مواردی است که برای همه وزرا مشترک است و یک مواردی برای هر یک وزیر به صورت اختصاصی است.
وی تصریح کرد: همچنین بنا شده است که عملکرد وزرا را هر سه ماه یک بار مورد بررسی قرار دهیم و حتی به سازمان برنامه و بودجه دستور دادم که نسبت به واگذاری بودجه به همه دستگاه هایی که از بودجه دولت استفاده می کنند، هر سه ماه یک بار رسیدگی کنند، اگر کارشان در چارچوب قانون بوده ادامه دهند و اگر لازم است در تخصیص بودجه را کم کنند.
رئیس دولت تدبیر و امید ادامه داد: به دلیل این که در جلسات هیات وزیران که از آغاز دولت دوازدهم برگزار شد در مورد موارد بودجه و بودجه ریزی بحث های زیادی کردیم، یکی از مسائل ما این است که بودجه به یک دستگاه واگذار می شود آن هم تقسیم می کند و بعد هم مصرف می شود، اگر ۱۰۰درصد بودجه را مصرف کرد سال آینده ۱۱۰ درصد می گیرد اگر احتیاط کرد، ۸۰ درصد مصرف کرد، سرش کلاه گذاشته می شود و به آن فشار می آید ۹۰ درصد سال آینده به آن دستگاه داده می شود.
وی تصریح کرد: همه تشویق می شوند که بودجه را مصرف کنند و زودتر تمام کنند، این کار اساسا نادرست است ما بودجه را باید بر اساس مسئولیت ها به دستگاه ها واگذار کنیم و ببینیم کجا مصرف شده و بالاخره باید مسئول محور باشیم.

**تعامل و همکاری سه قوه در انتخاب کابینه مشخص بود
در ادامه مجری برنامه پرسید که در زمان تبلیغات انتخاباتی نوع موضوعات و نکاتی که مطرح می شد فضای جامعه ملتهب بود بعد از آن اقداماتی صورت گرفت که نشان می داد شما به دنبال آرام سازی فضای جامعه هستید، دیدارهایی با سران سه قوه و فرماندهان سپاه و دیگر مقامات داشتید این یک اتفاق موقت در صحنه سیاسی کشور بود یا یک فرآیند است و چشم انداز سیاسی کشور در آینده را ترسیم می کند؟
رئیس جمهوری پاسخ داد: در ایام انتخابات، فضای کشور باوجود این که بسیار رقابتی و همه فعال بودند، جناح های مختلف و رقبای انتخاباتی همه فعال بودند و بسیار جالب بود، فضا بسیار اخلاقی و قاعده مند بود، یعنی همه قواعد بازی را بلد بودند،شعار می دادند،شعارها هم گاهی شعارهای واضح و صریح بود.
روحانی ادامه داد: ما گاهی تبلیغات انتخاباتی در استانی داشتیم و من و یکی از رقبایم در استانی با هم حضور می یافتیم و این جمعیت به فاصله یک یا دو ساعت به هم می رسیدند، کاملا مودبانه و برادرانه برخورد می کردند.
وی تصریح کرد: از ملت بزرگ ایران مخصوصا جوانان و بانوان تشکر می کنم کار بسیار عظیمی انجام دادند، کمتر در دنیا سابقه دارد که انتخابات این همه پرشور باشد و مشارکت این قدر بالا باشد، این قدر اخلاقی و در چارچوب و قواعد باشد.
رئیس جمهوری گفت: ما اگر بخواهیم به اهدافمان برسیم، راهی جز وحدت و اعتدال و تعامل با هم نداریم، این که می گوییم باید با دنیا تعامل داشته باشیم، به طور طبیعی تعامل ما در داخل باید عمیق تر و گسترده تر باشد تا تعامل با دیگر ملل و دیگر کشورها، امروز برای همه جناح ها و همه گروه ها روشن است که حذف رقیب امکان پذیر نیست.
روحانی افزود: هیچ جناحی نمی تواند جناج دیگر را از میدان به در کند، هیچ فکری نمی تواند بگوید که فکر مطلق است و افکار دیگر نباید باشد، دنیای ما این گونه دنیایی نیست، مخصوصا مردم ایران با فرهنگ بزرگی که دارند، با سابقه بزرگ تمدنی و عشقی که به پیامبر و اهل بیت دارند مردمی هستند که باید در کنار هم زندگی کنیم و باید تفاوت ها را به رسمیت بشناسیم، اختلافات فکری را باید به رسمیت بشناسیم.
وی ادامه داد: کاملا باید برای ما روشن باشد فکر ها و سلیقه ها یکی نیست، همه جا باید چارچوب قانونی چارچوب اصلی باشد، منافع بلند مدت اصل باشد، تدبیر همان است که باید نگاه کنیم به پایان کار و آینده نگر باشیم و بر آن مبنا حرکت کنیم.
وی افزود: اگر بخواهیم کشور را به سمت پیشرفت و تعالی ببریم و در جامعه امنیت و آرامش باشد و مردم احساس آزادی کنیم، همه باید در کنار هم باشیم، امروز این دولت منتخب ملت است دولت می داند وظیفه اش در برابر همه ملت است.
وی تاکید کرد: ما در برابر ۲۴ میلیون و ۱۶ میلیونی که رای به رقبای ما دادند، در مقابل ۱۶ میلیونی که به هر دلیلی نتوانستند در انتخابات شرکت کنند همه ملت ایران هستند همه را از لحاظ حقوق شهروندی به مطالبات و تقاضاهایشان گوش شنوا داشته باشیم و برای این که به اهداف ملی برسیم قوا باید در کنار یکدیگر باشند، بدون کمک قوه مقننه و قضاییه نمی توانیم به اهدافمان برسیم.
وی تصریح کرد: در این کابینه دیدید قوه مقننه و مجریه در کنار هم قرار گرفتند؛ همدیگر را یاری کردند که ۱۶ وزیر رای اعتماد گرفتند و یک وزیر که همان وزیر دادگستری است با همکاری سه قوه بود هماهنگی سه قوه را در کابینه دیدیم.
رئیس جمهوری ادامه داد: جلساتی در دولت یازدهم با روسای دو قوه دیگر داشتیم، جلسات روسای سه قوه همیشه موفق بوده ، مسائل را به صراحت مطرح می کردیم.
وی گفت: این بار در دولت دوازدهم تصمیم گرفتیم خیلی نزدیک تر همدیگر را ببینیم منظم تر جلسات را تشکیل دهیم، دستور جلسه را از پیش آماده کنیم و مصوباتی که در جلسه داریم را دنبال کنیم.

**برای پیشرفت در اقتصاد نیروهای مسلح باید به ما کمک کنند
روحانی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا مسایلی که سران سه قوا پیشنهاد می دهند در ستادی پیگیری می شود، گفت: ستاد پیگیری وجود ندارد اما خود روسای سه قواکه پیشنهاد دهنده موضوعی هستند هرکدام که پیشنهاد بدهند خودشان موضوع را دنبال می کنند تا عملیاتی و اجرایی شود.
وی افزود: امیدوارم که تعامل سه قوه در دولت دوازدهم بهتر از دولت یازدهم باشد. به نظر من مجلس شورای اسلامی امروز آمادگی بیشتری برای کمک به دولت دارد و هم قوه قضایی این آمادگی را دارد.
رئیس دولت تدبیر و امید ادامه داد: این برای ما بسیار مغتنم و برای ملت بسیار آرامش دهنده است که سه قوه کنار هم باشند و اگر مشکلاتی هم دارند در جلسات خودشان مطرح کنند.
روحانی اضافه کرد: اما نیروهای مسلح در کشور بسیار مهم است. دستگاه های اجرای ما در واقع دو قسمت کشوری و لشگری است که نیروهای مسلح جزو دستگاه هایی اجرا بوده که البته تحت فرمان فرماندهی کل قوا هستند و بودجه آنها از بودجه عمومی دولت تامین می شود و وزارتخانه مربوطه که وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح است نظرات و مسایل آنها را در دولت مطرح می کند.
وی گفت: در شورای عالی امنیت ملی که روسای سه قوه و مقامات کشوری و لشگری حضور دارند هماهنگی های لازم انجام می شود و در عین حال رابطه خود رئیس جمهوری با مسوولین عالی رتبه نظامی چه ارتش و چه سپاه مهم است.
وی تاکید کرد: ارتش و سپاه دو نیروی بزرگ کشور هستند البته نیروی انتظامی و بسیج هم سرجای خودشان؛ ما در دولت یازدهم هم جلساتی را با فرماندهان ارتش و سپاه برگزار کردیم و در این دولت هم جلسه مفصل و خوبی با فرماندهان سپاه داشتیم. آنها مسایل و نقطه نظراتشان را مطرح کردند و من هم نقطه نظراتم را مطرح کردم و تصمیمات بسیار خوبی برای هماهنگی گرفتیم.
رئیس جمهوری افزود: برای این که در اقتصاد هم پیشرفت کنیم نیروهای مسلح باید به ما کمک کنند. اصل ۱۴۷ قانون اساسی می گوید در زمان صلح باید امکانات نیروهای مسلح در بخش آموزش، امداد، مسایل اقتصادی و به تعبیر قانون در جهاد سازندگی در همه این امور در کنار دولت قرار بگیرند و زمانی که جنگ پیش بیاید دولت در کنار نیروهای مسلح است.
روحانی ادامه داد: بنابراین شما که سوال کردید حتما به صورت یک حادثه نیست به صورت یک کاردائمی و هم فرآیندی است و هم به عنوان وظیفه و اراده دوطرف است و بالاسر همه ما، رهبر معظم انقلاب هستند که ایشان همواره بروحدت و هماهنگی بیشتر تاکید می کنند که ان شاءالله این وحدت و هماهنگی را بهتر از گذشته انجام می دهیم.
وی در پاسخ به این سوال که یکی از شعارهای شما در سال ۹۲ در بخش فرهنگی احیای اخلاق بود آیا رویکرد دولت دوازدهم همین است و ارزیابی شما از دولت یازدهم در بخش فرهنگی چیست، آیا به آنچه که می خواستید رسیدید، گفت: اخلاق به عنوان هدف بلند اسلام اعلام شده است. پیغمبر(ص) فرمود که من مبعوث شدم برای این که که مکارم اخلاق را تکمیل کنم.
وی ادامه داد: اخلاق اساس است یعنی اگر بخواهیم پیشرفت کنیم بدون اخلاق و توجه به ارزش های دینی، ملی و انقلابی نمی توانیم به اهدافمان برسیم.
رئیس جمهوری گفت: متولی اصلی اخلاق و فرهنگ خود مردم هستند. البته اخلاق و فرهنگ در جامعه ما مشعل دارانی دارد. علما، حوزه های علمیه، دانشگاهیان، فرهیختگان و هنرمندان، آنها مشعل داران هستند برای اینکه راه را روشن تر کنند.
روحانی افزود: اصلا اساس دین همانطوری که قرآن به ما می گوید برای این است که راه را به ما نشان دهد و نور به جای ظلمت بیاید، یعنی خداوند می خواهد ما در مسیر روشنایی باشیم که بتوانیم دقیق بینیم و دقیق تصمیم بگیریم و با اراده در مسیر درست حرکت کنیم.
روحانی ادامه داد: اخلاق و فرهنگ توسط خود مردم ساخته می شود. در جامعه ببنید حادثه ای تلخ در گوشه ای از کشورما رخ می دهد و دختر بچه ای مورد ظلم و ستم قرار می گیرد، افکار عمومی چه کار می کند؟ فضای مجازی چه کار می کند؟ مردم در فضای مجازی چگونه همدردی می کنند؟ چگونه نفرت خود را از ظلم نشان می دهند؟
وی اضافه کرد:نهی منکر همین است یعنی تمام مردم به صحنه می آیند، یا اینکه اسیدپاشی در شهری رخ می دهد تمام مردم در صحنه در در مطبوعات، در فضای مجازی حمله می کنند و داد می زنند چه کسی بوده است این نهی از منکر است.
روحانی گفت: یا اینکه در صف اتوبوس کسی از ته صف بخواهد بیاید جلو صف، همه داد می زنند و می گویند آقا صف را رعایت کن، این همین نهی از منکر است که می گویند خلاف نکن.
رئیس جمهوری افزود: یا اگر کسی در خیابان ببیند سد معبر کرده است همه داد می زنند چرا راه را بند آوردی، این همین نهی از منکر و امر به معروف است.
روحانی همچنین گفت: آنچه برای ما مهم است این بوده که معروف را درست معرفی کنیم که همه معروف بدانند یعنی کارشایسته را همه شایسته بدانند و کار ناشایست را همه ناشایست بدانند.
وی ادامه داد: معروف و منکر اگر درست معرفی شود مردم خودشان در این صحنه هستند. یک طبقه و گروه خاصی وجود ندارد که برچسب بزنند آمرین به معروف، تک تک افراد جامعه آمر به معروف و ناهی از منکر هستند.
روحانی گفت: مردم ما در صحنه ها حضور دارند و باید مردم را تشویق کنیم. اگر کسی فکر می کند به این که اخلاق انحصار به گروه و قشرو جناح خاص دارد این طور نیست. همه مردم در پی اخلاق و فرهنگ هستند البته فرهیختگان جامعه ما وظایف بلندتری در این زمینه دارند.
رئیس جمهوری افزود: دولت هم باید در این فضا یاری کند و هم باید کمک کند و هم در این مسایل به استمداد بیاید. بعضی از موارد نهی از منکر هم از حد گفتار و سخن گفتن و بحث کردن مراحل بالاتری می رود و دستگاه پلیسی و قضایی باید دخالت کند. موارد خاصی است که حکومت باید وارد عمل شود.
وی گفت: عمدتا فرهنگ و اخلاق به دست مردم است. مردم ما در بسیاری از مسایل اخلاقی و فرهنگی نسبت به ملت های دیگر بسیار پیشرفته است. البته مشکلاتی داریم که باید حل و فصل کنیم.
روحانی افزود: اگر بخواهیم فضای سیاسی کشور را بسنجیم، فضای یک ماه گذشته را بسیار می پسندم. انتقادها سالم تر و نرم تر بود. لحن های خشونت آمیز در فضای رسانه ای ما کمتر دیده می شد.
وی ادامه داد: حتی در مجلس شورای اسلامی برای رای اعتماد وزیران فضای بهترو زیباتری را نسبت به دولت یازدهم مشاهده کردیم. این که همه باهم باشیم و کنار هم باشیم اگر نقدی داریم دلسوزانه و مشفقانه باشد. به فکر اهداف بلند آینده باشیم که بسیار مهم است و باید این مساله را مدنظر قرار دهیم.
رئیس جمهوری در خصوص برنامه های دولت دوازدهم برای آموزش و پرورش به عنوان رکن اصلی فرهنگ سازی در کشور و مطالبات مردم، معلمان و دانش آموزان تصریح کرد: من این نکته را چند بار در شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح کرده ام که اگر بخواهیم فرهنگی جامعه ما به سمت تعالی حرکت کند مهمترین جای آن در آموزش و پروش است.
روحانی بابیان این که در ابتدای مهر ماه یک جمعیت حدود ۱۳ میلیون نفر در کلاس های مختلف از اول تا دوازدهم قرار می گیرند و گفت: ما یک وظیفه بسیار سنگین نسبت به جمعیت دانش آموز کشور داریم؛ آموزش و پرورش و معلمان عزیر ما خدمات بسیار درخشانی در سال های گذشته داشته اند و همه آنها برای تربیت نوجوانان ما و جوان های بسیار تلاش کرده اند، اما در عین حال نواقصی را نیز در مجموع احساس می کنیم.
رئیس جمهوری گفت: من به وزیر جدید آموزش و پرورش قبل از معرفی گفتم که چند چیز برای بسیار مهم است و در پیوست حکم نیز برای او نوشتم که دانش آموزی که در سال دوازدهم یا زودتر از دبیرستان فارغ التحصیل می شود چه حرفه ای بلد است و چه کاری بلد است انجام دهد .
روحانی با اشاره به این که دانش آموز ما وقتی دیپلم می گیرد باید یک شغلی و یک کاری بلد باشد، گفت: دانش آموزان ما باید بداندپس از دیپلم چه کاری بلد است و باید انجام بدهد نباید همه کار را از صفر شروع کند.
رئیس جمهوری با بیان این که یک سری علوم و دانش ها را که دانش آموز یاد گرفته است بیشتر حفظیات و بخشی هم غیر حفظیات است، افزود: برخی حفظیات به مرور زمان از ذهن دانش آموز بیرون می رود، بنابراین باید به دانش آموزان مهارت لازم برای شغل کار و فعالیت اقتصادی و فعالیت اجتماعی و فرهنگی در جامعه بیاموزیم.
روحانی تاکید کرد: ما باید مهارت زندگی را نیز به دانش آموزان خود بیاموزیم تا بدانند در چه جامعه ای که هستند چگونه زندگی کنند؛ برخی از دانش آموزان ما وقتی از دبیرستان خارج می شوند و وارد جامعه می شوند و یا به دانشگاه می روند نمی دانند در جامه چه خبر است.
روحانی اظهار داشت: یکی از مسائلی که من به وزیر جدید آموزش و پرورش تاکید کرده ام که پی گیری کند آن آموزشی که باید در دبستان و دبیرستان به دانش آموز داده شود تا جامعه را بشناسند و چگونه رفتار کنند و چگونه در این جامعه به اهداف شان برسند.
رئیس جمهوری گفت: دانش آموزان ما تحصیلات خوبی دارند، حجم درس های ما شاید کمتر از بقیه کشورها نباشد، بیشترهم هست اما در عین حال، این دانش آموز در چند سال، همان هایی را که یاد گرفته است از یاد می برد. به دلیل این که بیشتر درس ها به صورتی بوده است که معلم گفته و دانش آموز گوش می کرده و یاد می گرفته و پاسخ می داده است. درست می نوشته تا نمره بگیرد؛ در حالی که دانش آموز باید خلاق باشد باید به او عرضه کنیم و از اوبه صورت سوال بخواهیم و او پاسخ بدهد.

**تاکید بر استفاده درست از فضای مجازی بویژه در میان دانش آموزان
روحانی افزود: خلاقیت در آموزش و پرورش ما باید بیشتر باشد و مساله دیگری که به وزیر آموزش و پرورش تاکید کردم فضای مجازی است. همه دانش آموزان یک تلفن همراه دستشان هست و این فضای مجازی که دانش آموزان ما وارد آن می شوند اگر درست آموزش نبینند که چگونه استفاده کنند ضمن این که فضای مجازی می تواند یک نعمت باشد، می تواند به یک نقمت نیز تبدیل بشود. می تواند زندگی ما را به هم بزند. می تواند فرهنگ جامعه را به هم بزند. می تواند جامعه ما را فاسد بکند. باید از این فضای مجازی درست استفاده کنیم.
رییس جمهوری خاطر نشان کرد: این آموزش باید در دبستان و دبیرستان برای دانش آموزان انجام بگیرد و مسایل فرهنگی و اخلاقی جزو توصیه هایی بود که به وزیر آموزش و پرورش شد.

**در دولت یازدهم حقوق ها بیش از دو برابر شد
روحانی تاکید کرد: معلمان عزیزمان هم باید در شیوه کارشان بخصوص در این زمینه تغییراتی بدهند و ما باید حمایت بیشتری بکنیم. تلاش ما این است که در حد توان به معلمان کمک کنیم. ممکن است همه خواسته ها را برآورده نکرده باشیم اما در عین حال حقوق معلمان را به بیش از دو برابر در دولت یازدهم افزایش دادیم. البته کارمندها هم افزایش داشتند و در کل ، دو برابر افزایش دادیم و حداقل حقوق ها را هم افزایش دادیم.
وی تصریح کرد: اعلام می کنم یکی از کارهای مهم دولت یازدهم و دولت دوازدهم که به مردم متعهد است این است که حقوق همه کارگران و کارمندان بیش از تورم سالانه خواهد بود؛ همان طور که در دولت یازدهم یعنی هر سال هر مقدار تورم بود ، همان اندازه یا کمی بیشتر دستمزد و حقوق را اضافه کردیم.
روحانی گفت: یعنی اگر کل تورم ما در طول این چهار سال گذشته مثلا ۵۰ درصد بود به حقوق کارمند و مستمری بگیر بیش از ۶۵ درصد اضافه شد.
رییس جمهوری افزود: افزایش حقوق شامل بازنشستگان هم شد و می شود. در برخی از موارد حتی دو برابر شده است؛ همان طور که گفتم حقوق دو برابر شده است و گاهی بیش از دو برابر شده است.
روحانی اظهار داشت: حقوق برخی از اقشار آسیب پذیر در کمیته امداد و بهزیستی بیش از سه برابر شده است و در آغاز سال ۹۶ تلاش ما این بود که فشار را بر مردمی که درآمدشان محدود و فیکس است کمتر بکنیم و این را در دولت دوازدهم ادامه خواهیم داد.
وی در پاسخ به سوالی در خصوص برنامه دولت برای تقویت این ارزشهای دینی و انقلابی اظهار کرد: در مسئله تدین و عشق مردم به دینشان و ارزشهای دینی شان خیلی ها مسئولند؛ دولت ،حوزه های علمیه ،نهادهای غیردولتی ، آموزش و پرورش، دانشگاهها ،وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی،روزنامه ها ،صدا وسیما مسئول هستند.
رئیس جمهوری ادامه داد: همه مسئولیت بسیار بالایی دارند برای اینکه مردم ما به دینشان و راه معنوی خودشان بیشتر پیوسته باشند. من البته قبول ندارم دین در جامعه ما کم رنگ شده؛ ماه رمضان ها ،اعتکافها و محرمی که در پیش داریم مردم نسبت به دینشان و اعتقاداتشان عشق می ورزند و دولت هم تمام توانش را به کار گرفته و خواهد گرفت.
وی تصریح کرد: هیچ دستگاه فرهنگی نیست که ما در دولت یازدهم بودجه اش را کم کرده باشیم. همه اینها را اضافه کردیم؛ از صدا و سیما و از حوزه های علمیه که مقداری کمک می کنیم یا بقیه نهادهایی که کار فرهنگی انجام می دهند و سازمانهای تبلیغاتی که عناوین مختلف دارند، دولت به اینها کمک می کند.
روحانی ادامه داد: در انتخابات گفتم تهمتی به معلمان ما زدند و گفتند در مدارس بی دینی را ترویج می کنند یک مدرسه را در سراسر کشور پیدا کنید.معلمین ما از فرهیختگان جامعه هستند، تعصب مذهبی دارند؛ شاید بیش ازاقشار دیگر تعصب دینی و مذهبی دارند.
رئیس دولت دوازدهم تصریح کرد:همه اینها در کلاسهای درسشان هم با عمل و با زبانشان اسلام، دین ،معرفت و خاندان رسالت را تبلیغ و ترویج کردند بنابراین دولت یکی از وظایف خود را این می داند که مردم را و دستگاه هایی را که در این زمینه مسئولیت دارند یاری بکند .
روحانی در عین حال گفت:البته معتقدیم که انتخاب بهشت و جهنم در اختیار خود مردم است . خود قران می گوید اما شاکرا اما کفورا انا هدیناه السبیل ما راه را نشان می دهیم . هیچ کس را به زور نمی شود به مسیر هدایت کشاند؛ همه را باید ترغیب کنیم.
وی گفت:خداوند می فرماید الذین یبلغون رسالات الله یعنی ما رسالتهای الهی را باید ابلاغ کنیم یعنی پیام را باید گوش مردم، دل مردم و چشم مردم برسانیم. ما باید ابلاغ کننده ،مبشر ونذیر باشیم مثل پیغمبر اسلام مردم راتشویق کنیم و برحذرداریم، امر کنیم به معروف و نهی کنیم از منکر اما اینکه دست و پایش را ببندیم که باید نماز بخوانی اگر نخوانی شلاقت می زنیم اینکه نماز نمی شود.
رئیس جمهوری اضافه کرد:نماز اولش قصد قربت است ، به قصد شلاق نخوردن نماز نمی شود اینکه کسی را زندان کنیم از صبح تا اذان مغرب بگوییم روزه است این که روزه نمی شود؛ روزه، اولش قصد قربت است.
روحانی خاطرنشان کرد:ما باید جامعه را هدایت کنیم مردم خودشان باید برگزینند. مسیر هدایت یا خدای نکرده مسیر ضلالت را ، ما باید یاری کننده مردم باشیم درمسیر هدایت.
وی همچنین در پاسخ به سوال دیگری درخصوص آسیبهای اجتماعی گفت:یکی ازمسائل بسیار مهمی که جامعه ما نسبت به آن نگرانی و دغدغه دارد آسیب های اجتماعی و از همه مهمتر اعتیاد است؛ مردم ما بسیار نگران هستند وما باید همه تلاش خودمان را انجام دهیم. آنهایی که معتاد هستند را درمان کنیم و از اعتیاد و ورود مواد مخدر از کشورهای دیگر و توزیع آن جلوگیری کنیم.
رئیس جمهوری اضافه کرد: دولت در این زمینه تلاش کرده و موفقیت هایی به دست آورده است.در آخرین جلسه ستاد مبارزه با مواد مخدر آمارها نشان دهنده این بود که یک قدم پیش رفتیم؛ در عین حال که مسیر مسیر طولانی است.
روحانی گفت:از مسائل بسیار مهمی که جامعه ما را آسیب زده کرده مسئله فقر است. فقر علت العلل بسیاری از آسیب هاست. یکی از هدفهای بزرگ ما در دوازدهم کاهش فقر است. قولی که به مردم دادم در انتخابات، درتنفیذ هم خدمت مقام معظم رهبری و مسئولین محترم اعلام کردم و گفتم دولت دوازدهم تلاش خواهد کرد تا پایان دولت فقر مطلق را از بین ببرد پایان دولت دوازدهم که پایان قرن شمسی ماست وارد قرن جدید می شویم.

** ارائه گزارش به مردم در پایان ۱۰۰ روز اول دولت دوازدهم/تلاش برای کم کردن فاصله درآمدی دهک های بالا و پایین به کمتر از ۱۴ برابر
رئیس جمهوری افزود: در پایان ۱۰۰ روز که دلم می خواهد نخستین گزارش را به مردم بدهم که در این مدت چه کارهایی انجام داده ایم، در آنجا خواهم گفت چه برنامه های داریم برای این که فقر مطلق از بین برود. مساله بعدی در کنار فقر، فاصله طبقاتی و تبعیض است. اکنون مساله دهک پایین و دهک بالای ماست. دهک های وسط خیلی با هم تفاوت ندارند اما فاصله درآمدی دهک های بالا و پایین ۱۴ برابر است. بنابراین تلاش می کنیم این را از ۱۴ برابر کمتر کنیم و این که به چه رقمی می رسیم مثلا ۱۳ ، ۱۲ یا ۱۱ برابر، حتما کمتر می کنیم. این را اکنون نمی توانم اعلام کنم به دلیل این که در جلسات تخصصی می خواهیم روی آن کار کنیم و بعدا به اطلاع مردم می رسانیم که این فاصله را چگونه کم می کنیم.
روحانی گفت: مساله بعدی که هم به آسیب اجتماعی و هم مساله مهم اقتصادی ما می خورد مساله بیکاری است؛ بیکاری به عنوان معضل بسیار بزرگ در جامعه ما است و در فضای انتخابات که خدمت مردم در استان های مختلف می رسیدیم شاید اولین خواست مردم، مساله رفع بیکاری و اشتغال جوانان بود. خانواده ای که دو یا سه فزرند دارد که دو یا همه شان بیکار هستند.
وی ادامه داد: ورودی بازار کار ما در سال های اخیر حدود یک میلیون نفر یا کمی بیشتر است؛ یعنی سالانه یک میلیون نفر در جامعه ما جویای کار می شوند و شغل می خواهند. شغلی که ما در دولت یازدهم توانستیم ایجاد کنیم حداکثر شغل ۶۵۰ هزار بود. یعنی سال ۹۲ تا ۹۵، یک میلیون و ۹۵۰ هزار شغل درست کردیم.
روحانی گفت: این رقم تکافو نمی کند. یعنی یک میلیون ورودی داریم و شغل خالصی که ایجاد می کنیم، ۶۰۰، ۶۳۰ یا ۶۵۰ هزار است؛ در حالی که نیاز بالای یک میلیون است یعنی حتی اگر یک میلیون شغل درست کنیم بیکاران قبلی سر جای خودشان می مانند و توانستیم اینهایی را که وارد شده اند به آنها کار بدهیم و باز هم بیکار داریم.
وی افزود: در سطح جهانی کشورهایی که می توانند در سال ۷۰۰، ۸۰۰ هزار شغل ایجاد کنند، سه چهار کشور بیشتر نیستند و در تمام دنیا ۵ کشورند که می توانند بالای ۶۰۰ هزار شغل ایجاد کنند که یکی ایران است. البته بعضی از کشورها بیش از ۷۰۰هزار شغل می توانند ایجاد کنند. رقم بالایی است.

**اولین خواستم از وزیران، افزایش اشتغال در دستگاه هایشان بود
روحانی گفت: حالا چگونه می شود این اشتغال را درست کرد؛ این، یکی از کارهای مهم دولت دوازدهم است. شرطم با تمام وزرایی که قادرند شغل درست کنند در موقعی که آنها را به کار دعوت کردم این بود که اولین خواست من از شما این است که اشتغال را در صنعت، معدن، کشاورزی، گردشگری، حمل و نقل، خدمات مختلف، وزارت اقتصاد، همه دستگاه های ما، فضای مجازی و وزارت ارتباطات بالا ببرید.

** تعداد اکتشافات در دولت یازدهم معادل اکتشاف ۸۰ سال قبل بوده است
وی افزود: وزارت ارتباطات در سال ۹۵ چیزی نزدیک ۱۰۰ هزار شغل درست کرده است. امروز می توانیم این اشتغال را در فضای مجازی بالا ببریم. در خدمات، کشاورزی، معدن می توانیم اشتغال را بالا ببریم که کار بزرگی در دولت برای کشف معادن شد؛ یعنی از نظر ژئوفیزیک هوایی، اکتشاف ما در دولت یازدهم معادل اکتشاف ۸۰ سال قبل بوده است. یعنی کل اکتشاف کشور را از روزی که شروع شده چیزی حدود دو برابر کردیم.
رئیس جمهوری گفت: در زمینه اشتغال در معادن بخصوص در سنگان تحول بزرگی رخ داده است و چیزی حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری صورت گرفته است .
روحانی افزود: کار بزرگی برای اشتغال باید انجام شود و دولت یکی از موضوعاتش مسئله اشتغال است و تلاش دولت بر این است که اشتغال افزایش یابد و اینکه به چه رقمی خواهیم رسید امسال برای اولین دفعه این موضوع را تجربه می کنیم و سال آینده به مردم اعلام می کنیم که چه میزان اشتغال می توان درست کرد .
وی ادامه داد: البته هر مقدار اشتغال ایجاد کنیم باز هم کم است و مردم باید بدانند برای ایجاد اشتغال راهی جز بهبود فضای کسب و کار، اتحاد وانسجام و سرمایه گذاری داخلی و خارجی نداریم .

**حدود ۱۳ میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی مصوب شده است
رئیس دولت دوازدهم اظهارکرد: باید سرمایه گذاران خارجی را دعوت کنیم و بعد از برجام این اقدام آغاز شده است و حدود ۱۳ میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی مصوب شده است.
روحانی گفت: یکی از وعده های ما به مردم مساله اشتغال است که در اولویت اول قرار دادیم که از مهمترین موضوعات مردم به شمار می رود .
وی تصریح کرد: البته مساله اشتغال هم از نظر اقتصادی و هم اجتماعی و سیاسی از اولویت های مهم دولت است .
روحانی در پاسخ به این سوال که با توجه به شرایطی که دولت جدید آمریکا ترامپ رقم می زند و تهدیدهای زیادی که علیه برجام و ایران مطرح کرده است در ابتدا تهدید به پاره کردن برجام را مطرح کرد و سپس مسائلی دیگر را بیان کرد ارزیابی شما از رفتار دولت آمریکا چیست؟ گفت: ما هیچ وقت آغاز گر نقض برجام نخواهیم بود و در برابر تخلفات دیگران نیز دست روی دست نخواهیم گذاشت.
رئیس جمهوری پاسخ داد: خود آمریکایی ها و سیاست مداران آمریکایی هم نمی توانند این سوال پاسخ دهند، هم حزبی های ترامپ هم نمی توانند پاسخ دهند.
روحانی افزود: تزلزلی که از نظر سیاسی در داخل آمریکا وجود دارد، هیچ چهارچوبی برای رفتار سیاست داخلی و خارجی و اقتصادی و حتی با هم پیمانانشان وجود ندارد، این می تواند از یک جهت به نفع ما باشد و آن جهت این است که آمریکا برای اجماع سازی علیه ایران در سخت ترین و دشوارترین شرایط تاریخی است.
وی گفت: در دهه های گذشته هر بار آمریکا می خواست اجماعی علیه ایران درست کند با کمک اتحادیه اروپا و یارانش توانسته کاری علیه ایران انجام دهد ولی امروز برای آمریکا امکان پذیر نیست.
وی تاکید کرد: امروز بدترین شرایط را آمریکا و بهترین شرایط را ایران دارد، حتی در مورد برجام متحدین آمریکا که همان اتحادیه اروپا هستند مواضعشان چگونه است، ۲۸ کشوری که اتحادیه اروپا را تشکیل می دهند می گویند پایبند برجام هستیم.
رئیس دولت دوازدهم یادآور شد: رئیس جمهوری فرانسه دیروز اعلام کرد که هیچ راهی جز توافق هسته ای و برجام وجود ندارد، بنا بر این در شرایطی هستیم که می توانیم اطمینان داشته باشیم که مسیر و راه را ادامه می دهیم، البته اگر تخلفی طرف مقابل ما انجام دهد از جمله آمریکا ما به آن پاسخ می دهیم اما در عین حال دشوارترین شرایط برای آمریکایی هاست و بهترین شرایط سیاسی برای ماست، این یک شعار نیست.
روحانی تصریح کرد: در شرایطی که آمریکا تهدید می کند، بانک های خارجی به ما اعتبار میلیارد دلاری می دهند، در شرایطی که آمریکا تهدید می کند یک شرکت اروپایی قرارداد پنج میلیاردی در نفت و گاز با ما می بندد.
وی ادامه داد: معنایش این است که که امروز تهدیدها جواب نمی دهد،آمریکا مشکلات فراوانی در درون خودش دارد، مشکلاتی فراوان در شرق و غرب آسیا و اتحادیه اروپا دارد، ما کاملا به راهی که انتخاب کردیم مطمئن هستیم.
رئیس جمهوری یادآور شد: به نظرم در توافق برجام بهترین مسائل را پیش بینی کردیم و موضوعی که در ابتدا اشاره کردید به وزیر امور خارجه گفتم، در آن دور مهم ترین وظیفه در وزارت خارجه ساماندهی مساله هسته ای و توافق است و در این دور گفتم مهم ترین مساله مسائل اقتصادی و جذب سرمایه و فناوری خارجی برای کشور و مسائل منطقه است، ما هیچ وقت آغاز گر نقض برجام نخواهیم بود و در برابر تخلفات دیگران دست روی دست نخواهیم گذاشت.

** روابط ما با آژانس را مقررات تعیین می کند نه آمریکا و فشارها
مجری برنامه در ادامه پرسید آمریکایی ها اخیر نماینده ای را برای دیدار با دبیر کل آژانس فرستاده اند و خواستار بازدید از تاسیسات نظامی ایران شده اند؟ نظر شما در این راستا چیست؟
رئیس جمهوری پاسخ داد: تعهد ما در برابر دنیا کامل روشن است، تعهد ما ان پی تی، پادمان و پروتکل الحاقی است که داوطلبانه پذیرفتیم و همچنین تعهد ما برجام است ما تعهد دیگری نداریم.
روحانی افزود: روابط ما با آژانس بین المللی انرژی اتمی را مقررات تعیین می کند، نه آمریکا و نه فشار آمریکا، بعید می دانم که آژانس زیر بار زور آمریکا برود. بر فرض هم که برود ما زیر بار زور نخواهیم رفت، در چهارچوب مقررات با آژانس رفتار می کنیم.
وی یادآور شد: رفتار ما با آژانس همواره رفتار خوبی بوده است نه از امروز بلکه از آغاز بحث هسته ای که از سال ۸۱ بوده است هر گاه که آژانس گزارشی در مورد ایران داده است همواره این بوده است که ایران روابط خوبی با آژانس داشته است و همکاری کرده است و برجام هم از روزی که اجرایی شدشه است تمام گزارشات آژانس مبنی بر همکاری خوب و درستی در چارچوب تعهد خود داشته است.

** اگر مشکلی بین ایران و عربستان وجود دارد راه حل آن گفت وگو است
رئیس جمهوری درباره روابط ایران با کشورها و همسایگان نیز گفت: روابط خاصی نسبت به روابط با کشورها بویژه همسایگان وجود دارد، روابط خصمانه هم به ضرر ما و هم به ضرر آنهاست و ما همواره به دنبال روابط برد – برد هستیم، روابط خصمانه باخت – باخت می شود.
روحانی افزود: ما با همه همسایگان بجز دو یا سه کشور روابط بسیار خوبی داریم و روابط امارات وبحرین هم به عربستان سعودی باز می گردد ، آنچه از عربستان سعودی می خواهیم این است که اگر مشکلی بین ما وجود دارد راه حلش گفت وگو است.
وی اضافه کرد: البته ما به رغم این که خیلی اعتماد به ریاض نداشتیم اما حجاج را با تعهدی که عربستان نسبت به امنیت آنها داد، اعزام کردیم.
رئیس دولت دوازدهم همچنین گفت: امیدوارم همه حجاج سالم به کشور بازگردند. به نظر من سفر حجاج ایرانی علامت خوبی است برای این که ببینیم با عربستان چگونه می توان مسایل را حل کرد.
روحانی گفت: اگر حجاج ما راضی بازگردند و رفتار عربستان در چهارچوب موازین دینی وبین المللی باشد فکر می کنم فضای مناسب تری ایجاد می شود و اگر مشکلی بین ما وجود دارد بتوانیم حل کنیم.
وی تصریح کرد: البته مشکل ما با عربستان، مشکل ایران – عربستان نیست، مشکل مداخلات این کشور در یمن و مداخلات عربستان وکمک به گروه های تروریستی است. امیدواریم آنها تا به حال به این درک رسیده باشند که این مسیر جواب نمی دهد.
رئیس جمهوری خاطرنشان کرد: یمن را باید به مردم این کشور واگذار کنند و از این کشور دست بردارند، تروریست ها به ضرر همه هستند و آنها نباید حمایت کنند و اگر این دو مسئله حل شود، فکر می کنم ما با عربستان مشکل چندانی وجود ندارد .

** بانک ها باید دست از بنگاه داری بردارند
روحانی همچنین در پاسخ به سوالی درباره برنامه دولت برای دستیابی به نظام بانکی مطلوب گفت: بانک ها نقش بسیار مهمی در اقتصاد کشور دارند، اقتصادایران بانکی است البته بازار سرمایه نیز باید به میدان بیاید و در کنار بانک، اقتصاد را متحول کنیم.
وی افزود: در سال ۱۳۹۶ برنامه ریزی ما این است که ۳۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی به بنگاه های کوچک و متوسط برای رونق و اشتغال پرداخت کنیم.
وی ادامه داد: بانک ها کار بزرگی می توانند انجام دهند اما مشکلات فراوانی دارند که اولین مشکل آنها این است که سرمایه آنان کم است که باید سرمایه بانک ها را بالا ببریم.
رئیس قوه مجریه همچنین گفت: دومین مشکل بانک ها این است که امروز یک رقابت ناسالم با یکدیگر دارند و باید جلو این رقابت ناسالم را بگیریم، یک بانک مخفیانه با یک برنامه ریزی پشت پرده سود خود را بیشتر می کند تا پول بانک دیگری را جذب کند و این رقابت ناسالم بانکی است که باید جلو آن ها گرفته شود.
روحانی افزود: مشکلاتی در بانک ها و موسسات غیرمجاز بود که قدم های خوبی برای حل این مشکلات برداشته است و قدم های دیگر برای تکمیل آن باید برداریم.
وی ادامه داد: بانک های ایران بنگاه دار هستند که باید دست از بنگاه داری بردارند و باید اموال راکد و جامدی که دارد به فروش برسانند و فعال شوند.
رئیس جمهوری یادآور شد: معضل بزرگ ما در اقتصاد مساله سود تسهیلات است وقتی سود تسهیلات بالای ۲۰ درصد می شود فردی که می خواهد سرمایه گذاری کند چقدر باید سود بدست بیاورد که بخواهد ۲۰ درصد آن را به بانک پرداخت کند.
وی ادامه داد: براساس آخرین گزارش مرکز آمار که مربوط به مرداد امسال می شود تورم جامعه زیر هشت درصد است، سود بانکی یک مقدار از تورم بیشتر باشد درست است یعنی سود بانکی ۱۰ یا ۱۱ درصد شود قابل قبول است.
رئیس قوه مجریه همچنین گفت: اگر از سود سپرده تا سود تسهیلات دو تا سه درصد افزایش یابد، درست است یعنی اگر سود سپرده ۱۲ درصد است تسهیلات ۱۵ تا ۱۶ درصد شود.
روحانی افزود: اما در حال حاضر هم سود تسهیلات و هم سود سپرده در یک چهارچوب منطقی پیش نمی رود که این کار می تواند لطمه ای بزرگ به ما وارد کند.
وی ادامه داد: اگر می خواهیم جذب سرمایه داخلی و خارجی داشته باشیم و در گردشگری توسعه ایجاد کنیم و در اشتغال توسعه بدست آوریم، یک بخش آن بانک ها هستند که باید به میدان بیایند.
رئیس جمهوری همچنین اظهارکرد: یکی از اقدامات بزرگ دولت دوازدهم این است که سود تسهیلات بانکی را پایین بیاورد البته سود بین بانکی را خیلی پایین آورده ایم، سود بین بانکی در آغاز دولت ما حدود ۲۹ درصد بوده که در حال حاضر ۱۹ درصد شده است.
روحانی تاکید کرد: قدم های بسیار مهمی در بانک ها باید برداشته شود که یکی از برنامه های مهم دولت دوازدهم ساماندهی اموربانک های کشور، ساماندهی صندوق های بازنشستگی، به اجرا درآوردن سیاست های اصل ۴۴ قانون، رقابتی کردن صحیح اقتصاد و برداشتن انحصارها و ساماندهی بودجه و جذب سرمایه داخلی و خارجی است.
روحانی در پایان این گفت وگو خطاب به مردم اظهارکرد: ما نسبت به آنچه در تبلیغات انتخاباتی به مردم بزرگ وعده دادیم وعده کل دولت دوازدهم است و پای عهد و و عهده های خود خواهیم ایستاد .
وی ادامه داد: به آینده کشور اقتصاد، فرهنگ، امنیت و آرامش کشور بسیار امیدوار هستم و با امید و تلاش بیشتر می توان همه گره ها را بازکرد.
وی از همه مردم خواست همانطور که در انتخابات جانانه حضور پیدا کردند، برای حمایت دولت و رسیدن به اهداف با همان مشارکت و روحیه در کنار هم باشیم و کشور را به نقطه ای برسانیم که مطلوب همه است.
رئیس جمهوری از صدا وسیما هم تشکر کرد که این فرصت را فراهم نمود تا با مردم گفت وگو کند.
وی افزود: قول می دهم در پایان ۱۰۰ روز عملکرد دولت دوازدهم گزارشی به مردم ارائه دهم .
سیام**۹۳۱۴**
تنظیم: داود توسلی**انتشار:امیرکاردان راد

انتهای پیام /*

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *