اخباراخبار ایراناخبار علمی

مصرف خودسرانه گیاهان دارویی ممنوع

نائین در تلگرام mafakhernaein@

عضو هیات علمی دانشکده طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به مصرف بی رویه گیاهان دارویی در کشور گفت: نباید گیاهان دارویی خودسرانه مصرف شود و دیدگاهی که طب گیاهی را طبیعی و بدون عوارض بیان می کند اشتباه است.

به گزارش ایرنا دکتر محمدحسین آیتی روز پنجشنبه در همایش طب سنتی و نقش آن در جایگاه نظام سلامت کشور در یزد افزود: طب سنتی در ایران ناشناخته مانده و به دانشجویان رشته پزشکی در طول مدت تحصیلی در مورد این طب چیزی آموزش داده نمی شود و این یک نقطه ضعف است.
وی توضیح داد:در کشور چین به دانشجویان رشته پزشکی در طول مدت تحصیلی، دو تا دو و نیم سال آن در زمینه طب سنتی آموزش لازم داده می شود و نظام آموزش پزشکی آنها طوری طراحی شده که پزشکان آن به طب رایج و سنتی تسلط داشته باشند.
وی اظهار کرد: همچنین در کره جنوبی، ژاپن و شرق آسیا نقش طب سنتی پررنگ ، در آمریکا و اروپا هم به این مقوله طی سالهای اخیر توجه خاصی شده است.
این متخصص طب سنتی در بخشی دیگر از سخنان خود گفت: مقوله طب سنتی یک میراث گرانبهای علمی و فرهنگی است که تار و پود آن در فرهنگ این کشور تنیده شده است.
وی با بیان اینکه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، فرهنگ کهن به ویژه طب سنتی مورد توجه قرار گرفت افزود: نخستین دانشکده طب سنتی در دانشگاه علوم پزشکی تهران، سال ۸۶ تاسیس شد.
آیتی اظهار کرد: با سیاستهای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و همکاری رئیسان دانشگاه علوم پزشکی هم اکنون ۲۲ مرکز طب سنتی فعال در کشور وجود دارد.
وی از ابن سینا و رازی بعنوان بزرگان طب سنتی ایران نام برد و گفت: کتابهای زیادی در زمینه طب سنتی در کشور وجود داشته که بسیاری از آنها در زمان های گذشته از بین رفته اما با این وجود هم اکنون ۱۷ هزار جلد کتاب از این دست در کشور وجود دارد.
همایش یک روزه طب سنتی با حضور یکصد نفر از پزشکان و دانشجویان به منظور تبیین جایگاه واقعی طب سنتی و نقش آن در نظام علمی و سلامت کشور، بررسی جایگاه طب سنتی و چگونگی توسعه بیشتر این علم در سالن دکتر جوادی بیمارستان شهید صدوقی یزد در حال برگزاری است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *