اجتماعیاخبار استان اصفهاناخبار اقتصادی

معاون اداره کل راه وشهرسازی استان: سال ۹۶ تا کنون بازآفرینی شهری در ۲۷ محله استان اصفهان در حال اجرا است/پنج محله در نایین، یک محله در انارک و یک محله در بافران، مجموع محله‌هایی است که در دستور کار قرار دارد.

بازآفرینی شهری

معاون بازآفرینی شهری و مسکن اداره کل راه وشهرسازی استان اصفهان با بیان اینکه در برش اجرایی برنامه ششم توسعه ۱۹ محله اصفهان برای اجرای برنامه ملی باز آفرینی شهری درنظر گرفته شده‌است، گفت: از سال ۹۶ تا کنون بازآفرینی شهری در ۲۷ محله استان اصفهان در حال اجرا است.

ایمان طاهراظهار کرد: دو محله در آران وبیدگل، هفت محله در اصفهان، پنج محله در خمینی‌شهر، چهار محله در شهرضا، دو محله در کاشان، پنج محله در نایین، یک محله در انارک و یک محله در بافران، مجموع محله‌هایی است که در دستور کار قرار دارد.

معاون بازآفرینی شهری و مسکن اداره کل راه وشهرسازی استان اصفهان با بیان اینکه در سال گذشته، ۱۳.۵ میلیارد تومان بودجه برای راه وشهرسازی اصفهان در نظر گرفته شده بود که به طور کامل جذب شد، اضافه کرد: امسال نیز همین مقدار بودجه برای استان اصفهان تعریف شده که تا کنون فقط سه میلیارد تومان از آن ابلاغ شده و این اعتبار نیز برای پروژه‌های در دست اجرا هزینه شده است.

طاهر اضافه کرد: در هر شهر، ستادی با عنوان “بازآفرینی شهری” تشکیل شده که دبیر آن شهرداری است و دستگاه‌های اجرایی از جمله آب و فاضلاب، بنیاد مسکن، اداره برق و سایر دستگاه‌های مرتبط در این ستاد نماینده دارند.

وی با اشاره به اینکه ابتدای سال ۹۶ در شرکت بازآفرینی شهری، برنامه‌ای با عنوان برنامه جامع اقدام مشترک یا “برجام بافت‌های فرسوده” تعریف شد، گفت: این برنامه، برای هرشهر به صورت جداگانه نوشته شده و در آن تعداد محله‌هایی که بافت فرسوده دارند مشخص و اولویت بندی می‌شود.

طاهر ادامه داد: پس از اعلام این برنامه از سوی شهرداری‌ها، اداره راه و شهرسازی به عنوان بازوی کمکی از صد درصد بودجه ای که برای انجام این کار در محله نیاز است چهار الی شش درصد آن را پرداخت می کند و شهرداری و دستگاه‌های خدمات‌رسان موظف به انجام مابقی کار هستند.

معاون بازآفرینی شهری و مسکن  اداره کل راه وشهرسازی استان اصفهان افزود: تاکنون حدود ۱۵ محله در استان این برنامه را تهیه و به اداره راه وشهرسازی ارسال کرده‌اند و امید است تا پایان سال۹۷، برنامه همه محله‌ها در اختیار اداره راه وشهرسازی  قرار ‌گیرد.

طاهر گفت: یک‌میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان برای اجرای پروژه‌های روشنایی محله‌های اصفهان اختصاص یافته است.

وی به بیان آمار پروژه‌های انجام شده توسط راه وشهرسازی اصفهان پرداخت و افزود: در شهرستان آران و بیدگل، چهار پروژه کف و بدنه تعریف شده که حدود ۶۰۰ میلیون تومان هزینه برای آن صرف می‌شود و شامل مرمت خانه‌های تاریخی است.

طاهر اضافه کرد: در اصفهان، در محله ابن‌سینا با صرف۳۰۰ میلیون تومان هزینه دو خانه ادیب و آذر مرمت شد، در محله زینبیه و حصه نزدیک به هفت‌هزار تُن آسفالت اجرا شده، در همت‌آباد که بافت ناکارآمدی از نظر حاشیه‌نشینی به‌حساب می‌آید، مطالعاتی انجام شده تا با انجام فعالیت‌های فرهنگی و ساخت یک مسجد بتوان وضعیت بهتری را برای این محله به وجود آورد، طراحی این مسجد به پایان رسیده و حدود ۷۰۰میلیون تومان بودجه برای آن در نظر گرفته شده است.

وی گفت: در محله دردشت، زمین حمام قاضی در تملک اداره کل راه و شهرسازی قرار گرفته تا درغالب پروژه گردشگری-مشارکتی، بازآفرینی شود همچنین در اصفهان، خمینی شهر و شهرضا چهارمیلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان قرارداد پروژه‌های آسفالت بسته شده که نزدیک یک میلیارد تومان آن در محله حصه اجرا شد.

وی افزود: در محله جوی آباد خمینی‌شهر که در اولویت اداره راه وشهرسازی قرار دارد با صرف ۵۰۰ میلیون تومان بودجه ساختمان خانه بهداشت تاسیس شد و ۴۰۰ تُن آسفالت در معابر این محله به‌کاربرده شد، در وازیچه، نزدیک ۵۰۰ میلیون تومان پروژه‌های روشنایی به اجرا درآمد، در محله قرتمان خمینی‌شهر، یک سالن اجتماعات ۴۰۰ متری با هزینه‌ای نزدیک ۶۰۰ میلیون تومان اجرا و دو ماه پیش افتتاح شد در همین محله سه هزار تن معبر آسفالت شده است.

معاون بازآفرینی شهری و مسکن  اداره کل راه وشهرسازی استان اصفهان گفت: در شهرضا، ورزشگاه تختی در محله قشقایی با حدود یک‌میلیارد تومان بودجه در برنامه آینده راه و شهرسازی قراردارد همچنین برای احیا و مرمت بازار تاریخی شهرضا، ۵۵۰ میلیون تومان بودجه در نظر گرفته شده که به زودی قرداد این دو پروژه بسته می‌شود.

وی ادامه داد: از بودجه ای که برای روشنایی کل استان در نظر گرفته شده ۳۰۰ میلیون تومان در اختیار شهررضا قرار گرفته، تا در محله‌های هدف این شهر به‌کاربرده شود.

طاهر با بیان اینکه در سال ۹۶، برنامه جامع اقدام مشترک همه شهرها اعلام نشده بود، افزود: بنابراین بیشتر پروژه‌های راه وشهرسازی در قالب کف و بدنه بوده که احیای محله‌های تاریخی با هزینه یک میلیارد تومان بودجه در محله‌های آقا بزرگ، محتشم و کوی آبنمای کاشان از جمله آن است.

معاون بازآفرینی شهری و مسکن  اداره کل راه وشهرسازی استان اصفهان اضافه کرد: در نایین نیز نزدیک یک‌میلیارد تومان در چهار محله در انارک ۱۴۰ میلیون تومان و در بافان ۱۵۰ میلیون تومان کف و بدنه ترمیم شده است.منبع ایمنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *