اجتماعیاخباراخبار ایراناخبار علمی

معاون وزارت بهداشت:کاهش۵۰ درصدی سوء تغذیه کودکان ایرانی

معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از کاهش ۵۰ درصدی سوء تغذیه در کودکان کشور نسبت به سال های گذشته خبر داد.
به گزارش ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، علی اکبر سیاری در یازدهمین کنگره تغذیه و سلامت کودکان و نوجوانان با بیان این مطلب، گفت: سوء تغذیه موجب به دنیا آمدن نوزاد کم وزن می شود که این نوزادان در بزرگسالی با مشکلات عدیده ای مواجه می شوند.
وی افزود: ۱۶۰ میلیون کودک زیر ۵ سال در دنیا به علت فقر تغذیه کوتاه قد هستند، ۱۰۰ میلیون کم وزن، ۵۱ میلیون دچار لاغری و ۱۷ میلیون هم لاغری شدید دارند.
رییس یازدهمین کنگره تغذیه و سلامت کودکان و نوجوانان گفت: شیوع چاقی کودکان زیر ۵ سال در دنیا رو به افزایش است و تا سال ۲۰۲۵ آمار این کودکان به ۱۱ درصد می رسد.
سیاری افزود: سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده است تا سال ۲۰۳۰ باید ۹ عامل خطر بیماری های غیرواگیر کنترل شوند ولی درباره دیابت و چاقی، به دلیل افزایش بی رویۀ آنها، فقط گفته که باید روند آن متوقف شود.
وی بیان داشت: ریشه فشار خون و سایر ریسک فاکتورهای بیماری های غیرواگیر در دوره جنینی و نوزادی شکل می گیرد و در ایران بالغ بر ۸۳ هزار مرگ سالانه به خاطر ۱۰ میلیون فشار خونی است که در کشور وجود دارند و ۵۰ درصدشان از بیماری خود خبر ندارند.
معاون وزارت بهداشت با اشاره به اینکه سوء تغذیه مانع تشکیل و تکامل سیناپس های مغزی در کودک می شود گفت: در مطالعه ای بین سال های ۷۴ تا ۸۹ مشخص شده است که کم وزنی و کوتاه قدی و لاغری در کشور کاهش یافته ولی در استان هایی مثل هرمزگان و سیستان و بلوچستان هنوز مشکلاتی وجود دارد.
وی افزود: میزان مرگ ومیر نوزادانی که زیر ۱۵۰۰ گرم به دنیا می آیند ۲۶۵.۵ در هر هزار تولد زنده است .
سیاری بیان داشت: بیش از ۳۰ درصد از جمعیت کل کشور کمبود ویتامین D دارند که شیوع آن در سالمندان، زنان سنین باروری و کودکان بیشتر است.
وی مصرف شیر خالص مادر تا ۶ ماهگی و سپس شروع تغذیه تکمیلی از این سن به بعد را برای کودکان توصیه کرد.

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *