اجتماعیاخباراخبار اقتصادیاخبار ایراناخبار سیاسیاخبار شهرستان نایین

نابسامانی در نوبت دهی مطب برخی پزشکان اصفهانی، انتظار مُفرط و اتلاف وقت مراجعان از مهمترین شکوه های بیماران این دیار است

نوبت های ۶ ماهه برخی مطب ها و کلافه شدن بیماران اصفهانی

به گزارش پیام نایین نقل از ایرنا- نابسامانی در نوبت دهی مطب برخی پزشکان اصفهانی، انتظار مُفرط و اتلاف وقت مراجعان از مهمترین شکوه های بیماران این دیار است.

به گزارش ایرنا، زمان انتظار برای ملاقات بیماران با پزشک یکی از شاخص‌های دسترسی مردم به خدمات بهداشت و درمان است به همین دلیل رضایت بیمار از زمان انتظار، نقش بسزایی در ارتقای این شاخص و کیفیت خدمات رسانی دارد.
نابسامانی در نوبت دهی مطب پزشکان و زمان انتظار طولانی، ارائه نشدن خدمات مطلوب، اتلاف وقت بیماران و عدم رضایت آنها در زمُره مشکلات مبتلابه بیماران در
اصفهان است.
شلوغ بودن اتاق انتظار مطب ها، دادن نوبت های چندماهه، طول کشیدن زمان انتظار تا ویزیت بیمار توسط پزشک، فرستادن چند بیمار بطور همزمان به اتاق معاینه، رعایت نکردن حق بیمارانی که از قبل نوبت گرفته اند و خروج ناگهانی پزشک از مطب بدلیل پیشامدهای اورژانسی در بیمارستان از دیگر مشکلاتی است که بیماران اصفهانی با آنها دست به گریبان هستند.
یک مادر ۳۵ ساله اصفهانی در گفتگو با خبرنگار ایرنا در باره مشکل اخذ نوبت از یک پزشک متخصص زنان و زایمان اظهار کرد: زمانی که باردار بودم، به مطب یک پزشک مشهور اصفهانی مراجعه می کردم و مطب وی همیشه آشفته و پر از بیمار بود.
خانم اعتمادی افزود: در یکی از موارد، نوبت مراجعه من به مطب، ساعت هشت شب بود اما بدلیل شلوغی بیش از حد، ساعت ۱۱۱ شب موفق به ورود به اتاق پزشک شدم در حالی که حدود پنج بیمار دیگر نیز همزمان با من در آنجا حضور داشتند و در نهایت ساعت ۱۲ شب از مطب پزشک خارج شدم.
وی در باره ورود همزمان چند بیمار به داخل اتاق پزشک گفت: هر بیمار دارای حریم خصوصی است و این حق اوست که به تنهایی با پزشک خود صحبت و مشورت کند لذا حضور بیماران دیگر در اتاق پزشک، نوعی تجاوز به حریم خصوصی بیماری است که نوبت ویزیتش فرا رسیده است.
یکی دیگر از شهروندان اصفهانی نیز با انتقاد از وضعیت نوبت دهی در مطب پزشکان گفت:بسیاری از پزشکان با وجود درآمد بالا از سیستم ها و روش های جدید نوبت دهی مانند نوبت دهی اینترنتی استفاده نمی کنند و هر وقت هم که تماس تلفنی گرفته می شود، فرایند نوبت دهی را منوط به حضور فیزیکی بیمار در مطب می دانند.
ابطحی با اشاره به رویه نوبت دادن یکی از پزشکان متخصص مشهور در اصفهان افزود: برای درمان به مطب این پزشک کردم و منشی او اعلام کرد نزدیکترین زمان نوبت، شش ماه دیگر است.
این شهروند اصفهانی ادامه داد: بدلیل وخامت حالم نمی توانستم تا شش ماه دیگر صبر کنم لذا از طریق یکی از آشنایانم که پزشک است، توانستم از این پزشک متخصص برای یک ماه بعد نوبت بگیرم.
وی به روزی که به مطب این پزشک مراجعه کرده بود نیز اشاره کرد و گفت: مطب این پزشک بسیار شلوغ بود و بسیاری از بیماران که از شهرستان ها و استان های اطراف آمده بودند از افرادی که از قبل نوبت گرفته بودند عاجزانه درخواست می کردند نوبت خود را به آنها بدهند تا فرصت کافی برای بازگشت به شهر و دیار خود داشته باشند.
ابطحی تصریح کرد: خواهش برخی بیماران برای اخذ نوبت در کوتاهترین زمان، ایجاد تنش میان منشی و بیماران، شلوغی بیش از حد مطب، طول کشیدن زمان انتظار و حتی خوابیدن برخی بیماران روی صندلی ها باعث ایجاد حس نامطلوبی در مراجعه کنندگان به مطب این پزشک می شد.
یک شهروند دیگر گفت: برخی از پزشکان متخصص برای خود اسم و رسمی بهم زده اند و به همین دلیل هم بیماران ترجیح می دهند به آنها مراجعه کنند.
محمدرضا شاکری افزود: برخی پزشکان با دادن نوبت های طولانی و به عمد ترافیکی از بیماران ایجاد در مطب خود ایجاد می کنند تا با این روش تبلیغی، هم اسم و رسم خود را در نزد افکار عمومی بالا ببرند، هم کارشان سکه شود.
وی یادآور شد: سال گذشته برای اخذ نوبت برای فرزندم که از انحراف کشکک زانو رنج می برد، به مطب یکی از همین پزشکان شهر اصفهان تماس گرفتم تا نوبت بگیرم.
وی افزود: بعد از دو روز تماس تلفنی بالاخره موفق شدم صدای منشی را بشنوم که می گفت دو روز بعد برای گرفتن نوبت، بصورت حضوری مراجعه کنم تا برای هشت ماه بعد نوبت بگیرم.
این شهروند اصفهانی خاطرنشان کرد: این رویه برخی پزشکانی است که با دادن نوبت های طولانی، می کوشند کار خود را بهتر از سایر پزشکان نشان دهند و درواقع با اغفال و سو استفاده از اعتماد مردم، زمینه اشتهار نام خود و جلب مشتریان بیشتر را فراهم کنند.
وی گفت: جالب این است که علاوه بر خود این پزشکان، باید ناز منشی های آنها را هم خرید زیرا برخی از آنها بدلیل التماس های مداوم مراجعان برای گرفتن نوبت، آنقدر به خود غره شده اند که اصلاً نمی توان با آنها حرف زد.
وی گفت: مشقات نوبت گرفتن از برخی پزشکان اصفهان در واقع نوع بیماری مضاعف در فرد ایجاد می کند که تحملش حتی از اصل بیماری هم بدتر است.
یکی دیگر از شهروندان اصفهانی نیز با اشاره به کلینیک های ویژه بیمارستان های دولتی اظهار کرد: این کلینیک ها بویژه بعد از اجرای طرح تحول نظام سلامت و کاهش تعرفه های درمانی، با تعداد زیاد مراجعه کنندگان مواجه شده اند و به همین دلیل از روش نوبت دهی اینترنتی استفاده می کنند.
وی افزود:برای مراجعه به یک متخصص داخلی از یکی از این کلینیک ها بصورت اینترنتی نوبت گرفتم اما وقتی مراجعه کردم، متوجه شدم نوبت اخذ شده قبلی، تاثیر چندانی ندارد و باز هم باید مانند دیگران در صف انتظار بایستم.

*** ضعف فرهنگی و یکپارچ نبودن سیستم نوبت دهی ***
بر اساس پژوهشی که با موضوع ‘مشکلات نوبت دهی مطب های خصوصی پزشکان از دیدگاه منشی ها و پزشکان’ در کرمان انجام و نتیجه آن در مجله’بهداشت و توسعه’ انتشار یافته، ضعف فرهنگی، نبود یکپارچگی سیستم نوبت‌دهی، ناآگاهی مردم و مشکلات دسترسی از مهمترین مشکلات نوبت‌دهی در مطب‌های خصوصی عنوان شده است.
حضور نیافتن بموقع پزشک در مطب و باورهای غلط مردم، از دیگر مشکلات شناسایی شده در این پژوهش بود.
در این پژوهش آمده است:’به نظر می‌رسد بهترین روش نوبت‌دهی، استفاده همزمان از دو شیوه اینترنتی و تلفن گویاست و با ابداع یک شیوه نوبت‌دهی مناسب و کارا و آموزش و آگاه‌سازی مردم و همچنین ملزم شدن تمام مطب‌ها به استفاده از این سیستم، می‌توان بسیاری از مشکلات نوبت‌دهی را مرتفع کرد’.

*** هر پزشک در هر ساعت تنها می تواند ۶ تا ۸ بیمار را ویزیت کند***
خبرنگار ایرنا، وضعیت نابسامان نوبت دهی در مطب پزشکان را از طریق معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان پیگیری و این معاونت اعلام کرد که این موضوع باید از طریق سازمان نظام پزشکی پیگیری شود.
رئیس نظام پزشکی استان اصفهان نیز در پاسخ به خبرنگار ایرنا گفت که این موضوع و ضوابط موجود بویژه در باره کلینیک های درمانی و نظارت بر وضعیت مطب ها، در حیطه وظایف معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی است با این حال وی توضیحاتی در این باره ارائه کرد.
دکتر عباسعلی جوادی با اشاره به اینکه نحوه نوبت دهی در هر مطب در اختیار پزشک آن مطب است و نمی توان برای آن نسخه ای پیچید، گفت: بر اساس استانداردها، هر پزشک تنها می تواند بین ۶ تا ۸ بیمار را در یک ساعت، ویزیت کند یعنی برای هر بیمار بین ۸ تا ۱۰ دقیقه وقت بگذارد.
وی افزود: با این وجود در عمل مشاهده می کنیم که با توجه به تعداد مراجعه کنندگان و مدت زمان حضور پزشک در مطب، این تعداد متفاوت و در برخی موارد بیشتر از رقم استاندارد تعیین شده است.
وی با بیان اینکه این موضوع به نگرش، رفتار و فرهنگ مردم نیز وابسته است، توضیح داد: در مواردی مشاهده می کنیم که تعداد زیادی از مردم به یک پزشک خاص بدلیل شهرتی که بدست آورده است مراجعه می کنند در حالی که متخصصان متبحر زیاد دیگری نیز در آن منطقه هستند اما مراجعه کنندگان کمتری دارند.
جوادی در باره فرستادن همزمان چند بیمار به داخل اتاق پزشک برای ویزیت تاکید کرد: این کار خلاف است زیرا پزشک حق ندارد دو بیمار را بطور همزمان ویزیت کند بلکه برای هر بیمار باید وقت و فرصت جداگانه در نظر بگیرد.
رئیس نظام پزشکی استان اصفهان در باره نظارت بر مطب ها نیز خاطرنشان کرد: اگر شکایتی در این زمینه به ما اعلام شود واحد انتظامی سازمان نظام پزشکی، آن را پیگیری می کند و در صورت لزوم به پزشک، تذکر می دهد.
به گفته وی، حدود ۵ تا ۷ هزار مطب پزشکی در استان اصفهان فعال است.

*** معضل نوبت دهی با یک بخشنامه و یک شبه، حل نمی شود***
سرپرست روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نیز در گفتگو با خبرنگار ایرنا در باره مشکلات نوبت دهی در مطب پزشکان و کلینیک های درمانی گفت: ارتقای ویزیت به راه حل چند بعدی، همکاری بین بخشی و رویکرد نظام مند نیاز دارد و یک شبه و با یک بخشنامه و راه حل های مقطعی و زودهنگام نمی توان به اهداف مورد نظر دست یافت.
دکتر کیانوش جهانپور با بیان اینکه موضوع کیفیت ویزیت از همان آغاز طراحی طرح تحول نظام سلامت مدنظر سیاستگذاران حوزه بهداشت و درمان بود، افزود: همه تلاش ها در مجموعه وزارت بهداشت در جهت ساماندهی این موضوع بود ولی تا رسیدن به وضعیت مطلوب فاصله داریم.
وی از جمله دلایل نابسامانی در نوبت دهی و ویزیت بیماران را کمبود نیروی متخصص، توزیع نامناسب پزشکان متخصص، تعرفه ویزیت غیرواقعی، تفاوت تعرفه بخش خصوصی و دولتی،مراجعه های غیرضروری به پزشکان متخصص و فوق تخصص، نبود دستورالعمل های بالینی روشن و لازم الاجرا، نبود سیستم کارآمد ارجاع و عدم تحقق کامل تولیت سلامت در وزارت بهداشت عنوان کرد.
شیوع فرهنگ تخصص گرایی بی ضابطه در بین بیماران، عدم تکامل نظام ارجاع بیمار و پزشکی خانواده، نابسامانی بیمه های تکمیلی، نیازهای القایی و نبود انگیزه و اراده لازم در نظام بیمه ای سلامت برای ساماندهی امر نیز از دیگر دلایل نابسامانی های موجود است که دکتر جهانپور به آنها اشاره کرد.
وی همچنین یکی از مشکلات موجود در این زمینه را ناشی از نقش برخی از رسانه ها دانست و گفت: این طبیعی است که وقتی صدا و تصویر یک پزشک خاص، مرتب پخش شود، مردم هم خیال کنند کار این پزشک از سایرین بهتر است لذا تقاضا هم برای مراجعه به او افزایش پیدا می کند در حالی که در همان اثنا، پزشکان متخصص دیگری هم در این شهر حضور دارند که به نحو احسن می توانند به درمان آنها بپردازند.

*** مدت زمان ویزیت هر بیمار ۷.۵ دقیقه***
در سال ۹۳ که اولین سال اجرای طرح تحول نظام سلامت بود، مدت زمان ویزیت برای تمام پزشکان در لایه‌های‌ تخصص و فوق تخصص، هشت بیمار در ساعت(۷.۵ دقیقه برای هر بیمار) و برای روانپزشکان شش بیمار در ساعت(۱۰ دقیقه برای هر بیمار) تعیین شد.
در کشورهای پیشرفته هم مدت زمان ویزیت بصورت عددی و با شاخص‌های‌ خاص و قانونمند مشخص می شود بعنوان مثال در آمریکا مدت زمان مشخص شده برای ویزیت پزشکان بین ۸ تا ۲۴ دقیقه متناسب با رشته‌های‌ مختلف است.
سرپرست روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه رسیدگی به این موضوع در بیمارستان‌های‌ دولتی و بخش خصوصی هدفگذاری شده و گام به گام در حال اجراست، خبر داد که وزارت بهداشت هم اکنون در حال ارتقای سامانه‌ای‌ است که این موضوع را بصورت متمرکز ارزیابی کند و روابط عمومی دانشگاه نیز رصد این موارد را در بخش های تابعه دانشگاه در دستور کار خود دارد.
جهانپور افزود: بر اساس گزارش‌های واحدهای تابعه دانشگاه‌ علوم پزشکی اصفهان، تعداد پزشکانی که مدت زمان را برای معاینه رعایت نکرده‌اند، زیر ۵ درصد است که بررسی‌ها در باره این تعداد هم نشان داده که در اغلب موارد، ‌امکان رعایت وجود نداشته و با توجه به کثرت مراجعه و محدویت نیروی انسانی مورد نیاز، پزشک مجبور به معاینه سریع بیماران بوده است.
وی با بیان اینکه معضلی به نام مراجعه های غیرضروری مردم به پزشک بدلایل فرهنگی و نبود سیستم ارجاع کارآمد بر قوت خود باقیست، گفت: میانگین زمان ویزیت بیماران در استان اصفهان حدود ۸ تا۱۰ دقیقه ارزیابی شده ولی این عدد، منکر مشکلات موجود در برخی رشته ها و درمانگاه ها نیست.
دکتر جهانپور در باره ویزیت همزمان چند بیمار که در برخی بیمارستان‌های‌ دولتی ممکن است انجام گرفته باشد، توضیح داد: طبق دستورالعمل ها، ویزیت متعدد بیماران بصورت همزمان ممنوع است و این امر در هیچ شرایطی قابل قبول نیست حتی اگر بدلیل مراجعه بیش از اندازه بیماران، پزشک قادر به رعایت مدت زمان تعیین شده نباشد.
وی تاکید کرد: ویزیت همزمان چند بیمار از نظر اخلاق حرفه ای نیز پذیرفتنی نیست و در صورت اعلام موارد، موضوع پیگیری خواهد شد‌.
وی با بیان اینکه معیار‌ها در بخش دولتی و خصوصی برای ویزیت بیماران و ارائه خدمت به آنها یکسان است، تصریح کرد: نظارت بر بخش خصوصی و دولتی بصورت همگام توسط وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی باید انجام شود.

*** نوبت های چندماهه حاصل باورهای غلط جامعه است***
هرچند یکی از دلایل نوبت های چند ماهه برخی پزشکان اصفهانی، کمبود نیروی متخصص عنوان می شود اما به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، این معضل حاصل باورهای غلط جامعه در زمینه مراجعه به پزشک و اتکای افراطی به شهرت برخی از افراد متخصص است.
سرپرست روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در این باره نیز گفت: این دانشگاه یا نظام پزشکی تعهدی در قبال اصرار بی مورد برخی بیماران به ویزیت توسط افراد خاص ندارد و هم اینک جز در موارد نادر، در بیشتر رشته های تخصصی و فوق تخصصی پزشکان متعددی در سطح استان در حال ارائه خدمت به مردم هستند.
وی خاطرنشان کرد: در برخی از همین موارد، مشخص شده است حتی بیمار مورد نظر نیازی به ویزیت تخصصی با فوق تخصصی آن هم توسط فردی خاص نداشته و باورها و فرهنگ غلط حاکم بر جامعه، به یک نیاز القایی و بی مبنا دامن زده است.
وی به نقش رسانه ها در این موضوع نیز اشاره و اظهار کرد: برخی رسانه ها با تصویر سازی و بزرگ نمایی تعدادی از پزشکان بویژه پزشکان فوق تخصص این شائبه را در بین مردم ایجاد می کنند که فقط این افراد می توانند بیماری مردم را درمان کنند.
جهانپور با بیان اینکه با اجرای کامل طرح تحول نظام سلامت، ایده ارتقای سطح معاینه پزشکان محقق خواهد شد، افزود: اگرچه هنوز هم برخی مشکلات این بخش باقی است ولی در دولت یازدهم، تدبیر و اراده دولت بصورت تمام و کمال بر رفع معضل و ارتقای وضعیت موجود بوده است.
وی با بیان اینکه یک دهه زمان برای نیل به وضعیت مورد انتظار لازم است، تصریح کرد: اگر تولیت سلامت نیم بند بماند، سیاستگذاری بیمه ها خارج از حیطه وزارت بهداشت بعنوان متولی سلامت باشد و هرازگاهی قانون و آیین نامه ای رویکرد نظام سلامت را برهم بزند، قدر مسلم تعیین بازه زمانی برای تحقق اهداف و جلب رضایت عمومی، دشوار بلکه ناممکن خواهد بود زیرا یک دست، صدایی ندارد.

*** تدبیر برخی پزشکان برای حل مشکل نوبت دهی***
با وجود مسائل مذکور، برخی پزشکان اصفهانی برای جلب رضایت مردم به استفاده از روش های نوین یا نظام مند(سیستماتیک) روی آورده اند که از جمله آنها می توان به نوبت دهی اینترنتی اشاره کرد هرچند این سیستم بیشتر برای پزشکانی مانند زیبایی و پوست یا دندانپزشکی مشاهده شده است.
یک پزشک متخصص ارتوپد در اصفهان به خبرنگار ایرنا گفت که برای حل مشکل نوبت دهی از سیستمی استفاده کرده است که از ظرفیت پذیرش بیمار در روز، تعدادی را برای بیماران شهرستانی یا اورژانسی در نظر می گیرد.
دکتر مجید کریمیان با بیان اینکه یک ساعت در صبح را به نوبت دهی تلفنی اختصاص داده است، افزود: منشی مطب در این یک ساعت به بیماران متقاضی، نوبت می دهد و بعنوان مثال از ۵۰ ظرفیت مشخص شده برای یک روز ۱۵ ظرفیت به بیماران اورژانسی یا شهرستانی درنظر گرفته می شود و مابقی به افرادی که تماس تلفنی می گیرند، اختصاص می یابد.
وی با بیان اینکه اعمال این روش، بازخورد خوبی در بیماران داشته است، تصریح کرد: هر پزشک با توجه به تخصص خود و نوع بیمارانی که به او مراجعه می کنند می تواند سیستم مشخصی برای نوبت دهی، طراحی و اجرا کند تا کمترین اتلاف وقت را برای بیماران و بیشترین رضایتمندی و بهره روی را به همراه داشته باشد.
به گزارش ایرنا، مردم می‌توانند از طریق سامانه ۱۶۹۰ شکایت‌ها و انتقادهای خود را در باره موضوع کیفیت و زمان ویزیت پزشکان به دانشگاه علوم پزشکی اعلام کنند.
گ/۳۰۱۱ / ۶۰۲۷

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *