اجتماعیاخباراخبار اقتصادیاخبار ایراناخبار سیاسیاخبار شهرستان ناییناخبار علمیاخبار فرهنگی

نخستین مرحله امروز آغاز شد سهام عدالت به محل واریز سود رسید/ گام بعدی؛ تعیین تکلیف مالکیت

ایرنا – موافقت رییس جمهوری با آغاز توزیع سود سهام عدالت، انتظار ۴۷ میلیون مشمول این طرح را برای دریافت سود به سر آورد و اکنون قرار است سود حداکثر ۱۵۰ هزار تومانی در چند مرحله توزیع شود. توزیع نخستین مرحله واریز از امروز آغاز شده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، وزارت امور اقتصادی و دارایی امروز (دوشنبه) میزبان حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی بود تا مسئولان این وزارتخانه که به دلیل وصول درآمدهای مالیاتی و گمرکی، یکی از مهمترین منابع تامین کننده بودجه عمومی کشور و تنظیم کننده شاخص های کلان اقتصادی هستند، شرایط کنونی و چشم انداز آتی اقتصاد ایران را برای عالی ترین مسئول اجرایی کشور ترسیم کنند.
هرچند محاسبات مربوط به میزان سود، نحوه تخصیص، اخذ شماره شبای حساب بانکی مشمولان و اقدام های اجرایی اولیه برای توزیع سود سهام عدالت از ابتدای امسال در دستور کار سازمان خصوصی سازی داشت اما آغاز توزیع سود این سهام در انتظار فرمان رییس جمهوری بود و به همین دلیل دست اندرکاران این سازمان در انتظار بودند تا امروز این دستور را اخذ و وارد مرحله اجرا شوند.
سیدجعفر سبحانی مشاور سازمان خصوصی سازی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا، با تایید توافق انجام شده در جلسه امروز مدیران وزارت امور اقتصادی و دارایی درباره واریز سود سهام عدالت، تاکید کرد که این کار طبق تصمیم اتخاذ شده در جلسه در دستور کار سازمان خصوصی سازی قرار می گیرد.
پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری هم در این زمینه اعلام کرد که با موافقت حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی توزیع سود سهام عدالت به مشمولین ثبت نام شده قطعی این طرح از امروز ۱۸ دی ماه ۹۶ آغاز می شود و آن دسته از مشمولین که از محل تخفیف یا آورده خود یک میلیون تومان سهام دارند، ۵۰ هزار تومان دریافت خواهند کرد. این رقم در نوبت های بعدی تا ۱۵۰ هزار تومان تکمیل می شود.
بر اساس این گزارش، سایر مشمولین سهام عدالت نیز متناسب با سهام خود از سود متعلقه بهره مند می شوند.

**۱۱ سال با سهام عدالت
طرح توزیع سهام عدالت در سال ۸۵ با هدف برخورداری آحاد جامعه از بنگاه هایی که بنا بر سیاست های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی به بخش خصوصی واگذار می شوند، اجرایی شد؛ در این طرح به هر یک از مشمولان برگه های سهام ۱۰ میلیون ریالی در نظر گرفته شد تا مبلغ آن به مرور ظرف ۱۰ سال از محل سود شرکت ها کسر شود و به تدریج مشمولان مالک کل سهام در نظر گرفته شده باشند.
آخرین گروه از مشمولان سهام عدالت در آذرماه ۹۲ تحت پوشش این طرح قرار گرفتند و پس از آن پرونده مشمولان سهام عدالت با وجود ۴۹ میلیون سهامدار بسته شد که از این تعداد اکنون ۴۷ میلیون نفر در قید حیات هستند.
در این طرح قرار بود تا زمان ۱۰ سال تعیین شده و تسویه کامل بدهی مشمولان، سودی به آنها پرداخت نشود اما به گفته سیدجعفر سبحانی سخنگوی سازمان خصوصی سازی، دولت نهم و دهم با تخلف از قوانین و آیین نامه ها، در چند مرحله در مجموع ۱۳ هزار و ۸۴۰ میلیارد ریال سود در فاصله سال های ۸۶ تا ۸۸ به برخی از مشمولان پرداخت کرد.
همین امر سبب شد تا در طرح ساماندهی سهام عدالت که در دولت یازدهم کلید زده شد، در صورت حساب های اعلامی به مشمولان، مبلغ پرداخت شده به عنوان سود، از حساب های آنها کسر شود تا درباره همه مشمولان یکسان سازی انجام شود.
همچنین دولت یازدهم در اصلاحیه ای که در آذر ماه ۹۵ درباره سهام عدالت انجام داد، این اختیار به مشمولان داده شد تا در صورت تمایل به افزایش دارایی خود در سهام عدالت تا سقف ۱۰ میلیون ریال اقدام کنند که این مهلت در شهریور ماه امسال پایان یافت و حتی شورای عالی سیاست های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی آن را به مدت یک ماه دیگر تمدید کرد.

** سود سهام نقدی واریز می شود
هر چند در ماه های گذشته ایده هایی مبنی بر پرداخت غیرنقدی سود سهام عدالت مطرح شد اما دولتمردان تاکید کردند که پرداخت ها به شکل نقدی باشد؛ طبق محاسبات سازمان خصوصی سازی آن دسته از مشمولان که از محل تحفیف یا آورده خود مالک یک میلیون تومان سهام بوده و هیچ بدهی بابت سهام عدالت نداشته باشند، در مجموع ۱۵۰ هزار تومان سود بابت سهم خود دریافت می کنند.
بقیه مشمولین سهام عدالت نیز متناسب با سهام خود، از سود متعلقه بهره مند می شوند بنابراین میزان پرداختی سود از حداقل ۷۰ هزار تومان تا حداکثر ۱۵۰ هزار تومان برای هر سهم متغییر است.
در مجموع ۴۹ شرکت در سبد توزیع سهام عدالت قرار دارند که در مجموع برای سال مالی ۱۳۹۵ بالغ بر ۴۰ هزار میلیارد ریال (۴ هزار میلیارد تومان) سود بابت سهام عدالت به دولت خواهند پرداخت.
از آنجا که طبق قانون تجارت شرکت ها تا هشت ماه پس از برگزاری مجامع عمومی سالیانه فرصت دارند سود حاصله را به حساب سهامداران واریز کنند، شرکت هایی که قستمی یا تمام سهام آنها در اختیار سهام عدالت است، از این قاعده مستثنی نیستند و از این رو گردآوری سهام همه شرکت ها امری زمانبر است.
بر این اساس سازمان خصوصی سازی پیش بینی کرده که به مرور این سودها به حساب این سازمان واریز و به نسبت میان مشمولان تقسیم شود.
با این اوصاف، سازمان خصوصی سازی قصد دارد در سه مرحله واریز سود را انجام دهد که در مرحله نخست حداکثر ۵۰ هزار تومان خواهد بود و البته در این فرآیند دو دهک پایین درآمدی جامعه، روستاییان و عشایر از اولویت دریافت سود برخوردارند.
از آنجا که واریز این مبالغ نخستین سود سهام عدالت در دولت تدبیر و امید به شمار می رود، سازمان خصوصی تمهیدات لازم را برای اینکه این سهام به دست هر یک از مشمولان برسد، از اسفند ماه پارسال کلید زد و با راه اندازی سامانه ویژه ای، از مردم خواست شماره شبای حساب بانکی خود را در آن اعلام شود. بنابراین هر فرد مشمول سهام عدالت فارغ از اینکه چند سال سن دارد، می بایست شماره ویژه حساب خود را برای دریافت سود اعلام می کرد؛ این حساب ها در بانک های عامل بررسی می شد تا مشخص شود حساب اعلام شده مربوط به فرد مشمول است تا هیچ خطایی در پرداخت ها رخ ندهد.
با توجه به اعلام آمادگی سازمان خصوصی سازی برای آغاز پرداخت ها، انتظار می رود در اسرع وقت واریز سود به حساب مشمولانی که شماره شبای آنها در سامانه سهام عدالت به نشانی www.samanese.ir ثبت و تایید شده است، واریز شود.
بنا بر آمار، حدود ۴۰ میلیون نفر از مشمولان شماره شبای حساب بانکی خود را برای دریافت سود سهام عدالت در سال مالی ۱۳۹۵ در سامانه سهام عدالت وارد کرده اند و مشمولانی که هنوز نسبت به تعیین تکلیف وضعیت حساب خود و اعلام شماره شبا اقدام نکرده اند، همچنان می توانند نسبت به اعلام حساب های خود در سامانه یاد شده اقدام کنند و انتظار می رود به محض آغاز پرداخت ها، این دسته افراد برای اعلام شماره شبای خود تشویق شوند.

* گام بعدی انتقال مالکیت
با گذر از مرحله پرداخت سود سهام، برنامه بعدی دولت در حوزه سهام عدالت تعیین تکلیف مالکیت مردم است، موضوعی که در جلسه اخیر رئیسان کمیسیون های تخصصی مجلس شورای اسلامی با رئیس جمهوری نیز مطرح و قول مساعد آقای روحانی برای آن گرفته شد.
به گفته محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، دولت قصد دارد در زمینه آزادسازی سهام عدالت لایحه ای را تقدیم مجلس شورای اسلامی کند که در صورت ارسال، با قید فوریت در مجلس بررسی می شود.
وی با بیان اینکه پیش‌نویس لایحه آزادسازی سهام عدالت به صورت غیررسمی به کمیسیون اقتصادی مجلس ارسال شده است، از برگزاری جلساتی با مدیران ارشد بازار سرمایه در کمیسیون اقتصادی مجلس برای تعیین راهکارهای فنی و عملیاتی برای اجرای آن خبر داده است.
او ارزش هر برگه یک میلیون تومانی سهام عدالت را بین یک تا یک و نیم میلیون تومان اعلام کرده است اما سازمان خصوصی بر این باور است که ارزش سهام عدالت با گذشت یک دهه دو برابر شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *