اجتماعیاخباراخبار اقتصادیاخبار ایراناخبار جهاناخبار سیاسی

نخست وزیر ایتالیا در صدر یك هیات بلندپایه وارد تهران شد

ایرنا – «متئو رنتزی» نخست وزیر ایتالیا با دستور كار گسترش و ارتقای روابط دوجانبه در دوران پسا تحریم در صدر یك هیات ۲۵۰ نفری سیاسی و اقتصادی صبح سه شنبه با استقبال «محمدرضا نعمت زاده» وزیر صنعت، معدن و تجارت وارد تهران شد.Payamnaein.ir http://telegram.me/mafakhernaein

دیدار با دكتر حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی و دیگر مقام های بلندپایه ایران، توسعه همكاری های اقتصادی و تجاری دو كشور در دوران پسا تحریم و حضور فعال شركت ها و سرمایه گذاران ایتالیایی در ایران از اهداف سفر رنتزی بیان شده است.
وزیر آموزش و پرورش و دانشگاه ها، برخی معاونان وزارتخانه ها، روسای موسسه بیمه ضمانت صادرات «ساچه»، شركت نفت «انی» و اتحادیه صنایع «كنفیندوستریا»، موسسه تجارت خارجی «ایچه» ، نمایندگان شركت های كوچك و متوسط، صاحبان صنایع و مدیران ارشد بانك های بزرگ ایتالیا نخست وزیر این كشور را در سفر به تهران همراهی می كنند.
نخست وزیر ایتالیا كه همواره بر اراده رم برای توسعه روابط با ایران در تمامی زمینه ها و جبران سهم از دست رفته این كشور در دوران تحریم های غربی تاكید می كند، در جریان سفر روحانی در ماه ژانویه گذشته به ایتالیا اظهار كرد: ایتالیا قصد دارد گام های جدید و بلندی در تحكیم روابط دوستانه با ایران بردارد و در این راستا احیای جاده ابریشم می تواند سرآغازی در روابط جدید دو كشور باشد.
ایتالیا در پی توافق هسته ای میان ایران و قدرت های جهانی در تكاپو برای تبدیل شدن به نخستین شریك تجاری ایران در اروپا است و سفر وزیران امورخارجه، امور زیربنایی، توسعه اقتصادی و كشاورزی به ایران حاكی از تلاش رم برای بازسازی روابط با تهران است.
تبادل هیات های دولتی و تجاری میان دو كشور نیز در سال ۱۳۹۴ افزایش چشمگیری داشت. آغاز فرآیند برداشته شدن تحریم های بین المللی علیه ایران در نتیجه مذاكرات هسته ای و توافق نهایی، صاحبان صنایع در ایتالیا را امیدوار كرده است تا به جایگاه پیشین خود به عنوان نخستین شریك تجاری ایران در اروپا بازگشته و آلمان را پشت سر بگذارند.
ایتالیا درصدد است به حجم مبادلات تجاری با ایران در سال ۲۰۱۰ میلادی یعنی هفت میلیارد یورو بازگردد و خسارت ها و ضررهای سال های اخیر ناشی از تحریم ها را به سرعت جبران كند.
در پی سفر دكتر روحانی به رم توافق های متعددی به ارزش ۱۷ میلیارد یورو به امضا رسید و نخست وزیر ایتالیا هم در جریان این دیدار با تاكید بر اینكه در ایران فرصت های زیادی برای شركت های كوچك و متوسط ایتالیایی وجود دارد اظهار كرد: این تنها آغاز راه است و بخش های زیادی از انرژی تا بهداشت وجود دارد كه دو كشور می توانند در آن فعالیت بیشتر انجام بدهند.
ایتالیا نخستین كشور اروپایی بود كه از اهمیت انتخاب روحانی در انتخابات ریاست جمهوری استقبال كرد و «لاپو پیسلتی» معاون وزیر امورخارجه وقت را به عنوان نماینده خود به تهران فرستاد.
بر اساس گزارش موسسه آماری «یوروستات» مبادلات تجاری ایتالیا با جمهوری اسلامی در سال ۲۰۱۴ میلادی از مرز یك میلیارد یورو گذشته است و این كشور پس از آلمان دومین شریك تجاری ایران در اتحادیه اروپا به شمار می رود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *