اجتماعیاخباراخبار ایراناخبار سیاسیاخبار شهرستان نایین

پوربافرانی: ضعف نظارت‌ عاملی موثر در بروز خطاهای پزشکی/ آمار هیات انتظامی نظام پزشکی تنها آمار مستند خطای پزشکی است

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس بر ضرورت تقویت نظارت به منظور افزایش تعهد و مسئولیت پزشکان تاکید کرد و گفت: ضعف نظارت‌ در بروز خطاهای پزشکی موثر است.

ضعف نظارت‌ عاملی موثر در بروز خطاهای پزشکی/ آمار هیات انتظامی نظام پزشکی تنها آمار مستند خطای پزشکی است

عباسعلی پوربافرانی در گفت‌ وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه‌ملت، درباره دلایل بروز خطای پزشکی، گفت: تخصص به معنی دقت بالا و مهارت و تعهد به معنی احساس مسئولیت در حوزه پزشکی دارای اهمیت بسیار است، متاسفانه خطای پزشکی برخلاف سایر رشته ها قابل جبران نیست چراکه احتمال فوت بیمار در آن وجود دارد بر این اساس می طلبد تا با بکارگیری راه هایی خطا در این حوزه به حداقل کاهش پیدا کند.

نماینده مردم نائین در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در حوزه پزشکی کار به صورت گروهی انجام می‌گیرد، تصریح کرد: خطای پزشکی تنها مربوط به کار پزشک نیست بلکه کارهای آزمایشگاهی، تجهیزات پزشکی و تمام مسئولان تیم درمان در بروز خطای پزشکی تاثرگذار است.

وی افزود: در حوزه دارویی نیز خطاهایی وجود دارد که در این زمینه نیز تیم ارائه کنده دارو اعم از پزشک، دکتر و متصدی داروخانه نقش دارند.

آمار هیات انتظامی نظام پزشکی تنها آمار مستندخطای پزشکی است

این نماینده مردم در مجلس دهم درباره آمار منتشر شده مبنی بر وجود ۱۲ هزار پرونده خطای پزشکی، گفت: این آمارها اثبات شده نیست بلکه آمار پرونده‌هایی است که در آنها طرح شکایت صورت گرفته است که ممکن است در آنها خطای پزشکی تایید نشود، بنابراین در این خصوص تنها آمار هیات انتظامی نظام پزشکی مستند است.

پوربافرانی با بیان اینکه خطاهای پزشکی نباید بدون بررسی و پیش از رای نظام پزشکی رسانه‌ای شود، گفت: نباید بر‌اساس اظهارنظر شخصی افراد هر موضوعی تحت عنوان خطای پزشکی تلقی شود زیرا در این شرایط اعتماد مردم به جامعه پزشکی خدشه‌دار می‌شود.

تقویت نظارت جهت افزایش مسئولیت پزشکان

وی ضعف نظارت‌ها را در بروز جرایم پزشکی موثر دانست و گفت: نظارت‌ها باید تقویت شود اما از آنجایی که برای تمام بخش‌های حوزه درمان نمی‌توان ناظرانی را گماشت، می‌توان تعهد در کار تخصصی پزشکان و تیم‌های درمانی را افزایش داد هرچند تقویت نظارت در افزایش مسئولیت تاثیر بیشتری خواهد داشت.

لزوم افزایش بازآموزی پزشکان/ اصلاح مجازات خطاهای پزشکی با تایید نظرات کارشناسی

وی با تاکید بر لزوم بازآموزی پزشکان، تصریح کرد: آموزش‌ به پزشکان باید بر اساس روش‌های به‌روز درمانی باشد، در حقیقت بازآموزی به نوعی نظارت بر فعالیت پزشکان نیز خواهد بود.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در توضیح برخی گفته‌ها مبنی بر ناچیز‌بودن تاثیر مجازات خطای پزشکی، تصریح کرد: به طور قطع برای برخورد با تخلف باید مجازات صورت گیرد که در قانون مجازات اسلامی نیز برای تخلفات عمدی و غیرعمدی حوزه پزشکی مجازاتی درنظر گرفته شده است، اما در خصوص عدم تاثیر مجازات‌ها باید عوامل مرتبط قضایی و کارشناسان حوزه پزشکی کارکارشناسی انجام داده و در صورت لزوم نسبت به اصلاح آنها اقدام کنند؛ در این زمینه کمیسیون بهداشت و درمان و قضایی و حقوقی مجلس می‌توانند بررسی های لازم را انجام دهند./

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *