اجتماعیاخباراخبار ایراناخبار جهاناخبار سیاسیاخبار شهرستان ناییناخبار فرهنگیمطبوعات

پور بافرانی نماینده مردم نائین و خور و بیابانک در مجلس شورای اسلامی گفت: نظام بانکی کشور باید به سمت کاهش سود سپرده و تسهیلات پیش برود تا هم سبب رونق تولید شود و هم رونق کسب و کار

پوربافرانی:

نرخ بالای سود بانکی سایه رکود را بر جامعه حاکم کرده است

سود بانکی

به گزارش پیام نایین،نماینده مردم نائین و خور و بیابانک در مجلس شورای اسلامی گفت: نظام بانکی کشور باید به سمت کاهش سود سپرده و تسهیلات پیش برود تا هم سبب رونق تولید شود و هم رونق کسب و کار.

عباسعلی پوربافرانی در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص تبعات نرخ بالای سود بانکی، اظهار کرد: یک کشور اسلامی هستیم و مراجع تقلید بعضاً در خصوص بانکداری اسلامی سخنانی گفته‌اند و دستورات زیادی هم در قرآن درباره موضوع قرض الحسنه آمده است، اما متأسفانه نظام بانکداری ایران به سمتی پیش رفته که نه تنها به این موضوع نپرداخته بلکه بحث سودهای آن‌چنانی را مطرح کرد که اولین نتیجه‌اش به وجود آمدن مؤسسات مالی و اعتباری است که امروز مشکلات زیادی را به وجود آورده‌اند.

وی افزود: تنها جاذبه‌ای که این مؤسسات مالی برای مردم داشته همان سود بالاست. متأسفانه این فرهنگی که ایجاد شده ضربه‌ای اساسی را به پیکر نظام اسلامی در بحث تولید و اشتغال می‌زند و قطعاً اگر کسی بیاید در بحث بانکداری سود بالا را مبنای کار قرار دهد این سرمایه به سمت تولید نمی‌رود.

این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: اگر سود بانکی معقول را برای سپرده‌های بانکی در نظر بگیریم و از طرفی نرخ تسهیلات را هم معقول کنیم بسیاری از مشکلات مرتفع می‌شود. به هر حال ما، هم با سود بانکی بالا مخالفیم و هم با نرخ بهره و تسهیلات بالا.

پوربافرانی تصریح کرد: در مجموع نظام بانکی کشور باید به سمت کاهش سود سپرده و تسهیلات پیش برود تا هم رونق تولید را سبب شود و هم رونق کسب و کار را. پس نتیجه می‌گیریم اولین ضربه و آسیبی که نرخ بالای سود بانکی وارد می‌کند به نظام بانکی است که باعث شد بسیاری از مؤسسات مالی غیرمجاز رشد پیدا کنند و حتی مؤسسات مجازی که نتوانند آینده لازم را برای خودشان تضمین کنند.

نماینده مردم نائین و خور و بیابانک در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: دومین ضربه‌ای که نرخ بالای سود بانکی وارد می‌کند به اقتصاد کشور است که تولید و صنعت را دچار بحران می‌کند.

کاهش نرخ سود بانکی باید تدریجی انجام شود

وی افزود: وقتی ما می‌گوییم بانکداری اسلامی واقعاً بانک باید زمینه را ایجاد کند تا کسب و کار و تولید ایجاد شود نه اینکه بیاید سود بالا برای سپرده‌ها در نظر بگیرد که منجر به این شود که سایه رکود بیشتر بر جامعه حاکم شود.

این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، خاطرنشان کرد: اعتقاد داریم آن تسهیلاتی که جواب می‌دهد و کمتر به آن پرداخته می‌شود این است که باید نرخ سود بانکی تک رقمی شود، اما هم اکنون نمی‌توانیم نرخ سود بانکی را از ۲۰ درصد به ۸ درصد برسانیم. حقیقت مطلب این است که نرخ سود واقعی باید بین ۴ تا ۸ درصد باشد.

پوربافرانی در همین خصوص افزود: اما برای شروع کار پیشنهاد می‌کنیم نرخ سود بانکی تا ۱۲ درصد کاهش پیدا کند و از این رقم بالاتر نرود و البته باید مطالعه روی آن صورت بگیرد و بدون شک این کاهش سود باید به شکل تدریجی انجام شود چون تبعات مختلفی دارد و این کاهش را نمی‌توان به یک باره انجام داد.

نماینده مردم نائین و خور و بیابانک در مجلس شورای اسلامی، گفت: از مردم درخواست می‌کنیم سرمایه‌های خود را به سمت تولید و اشتغال سوق دهند و سرمایه‌گذاری‌شان در جهتی باشد که آحاد ملت از آن منتفع شوند نه اینکه خدای نکرده برای ۲ درصد سود بیشتر حجم سرمایه خود را در معرض خطر قرار دهند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *