اجتماعیاخباراخبار اقتصادیاخبار ایراناخبار جهاناخبار علمی

پژو ۲۰۰۸؛ خودرویی که به بازار نیامده اسیر حاشیه شد/ نامشخص بودن قیمت نهایی

خودروی پژو ۲۰۰۸ نخستین محصول مشترک ایران خودرو و پژو فرانسه که به گفته مسئولان امر مقرر بود با قیمت حدود ۵۰۰ تا ۸۰۰ میلیون ریال (۵۰ تا ۸۰ میلیون تومان)به بازار عرضه شود، در پیش فروش اولیه رقم ۶۰۰ میلیون ریال را به عنوان پیش پرداخت در خود دید؛ موضوعی که در کنار گلایه های مردم از نحوه ثبت نام ، اعتراض های زیادی به همراه داشت.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، شرکت پژو پس از استقبال خریداران از پژو ۲۰۸ و با توجه به رشد قابل توجه بازار خودروهای کراس اوور(Cross over) یا شاسی بلند شهری، تصمیم گرفت نمونه‌ کراس اوور این خودرو را تولید کند و آن را با نام ۲۰۰۸ برای نخستین بار در نمایشگاه ژنو ۲۰۱۳ که یکی از معتبرترین نمایشگاه‌های خودروی اروپا است، معرفی کرد.
به گفته «ژان فیلیپ ایمپرتو» مدیرعامل شرکت پژو در گروه پژو سیتروئن که ۲۴ بهمن ماه پارسال در چهارمین همایش بین المللی صنعت خودرو در مرکز همایش های برج میلاد، سخن می گفت، «پژو ۲۰۰۸ کمتر از یک سال پس از معرفی در اروپا، به بازار ایران وارد می شود».
شرکت مشترک ایران خودرو- پژو «ایکاپ» پس از توافق های اولیه، در نخستین روز تیرماه پارسال با حضور «محمدرضا نعمت زاده» وزیر صنعت، معدن و تجارت و معرفی اعضای هیات مدیره و نهایی شدن ۱۷ قرارداد فرعی در پروتکل همکاری های دو خودروساز، به صورت رسمی آغاز به کار کرد.
بر اساس قرارداد امضا شده بین ایران خودرو و پژو، پژو ۲۰۰۸ یکی از سه محصولی است که در شرکت مشترک ایکاپ تولید و به بازار ایران عرضه خواهد شد. این در حالی است که بر اساس برنامه ریزی های انجام شده، قرار بود نخستین خودروی این محصول در اسفندماه پارسال تولید شود.
«محمدرضا معتمد» مدیرعامل شرکت ایکاپ بیستم شهریور ماه ۹۵ در حاشیه نشست مشترک قطعه سازان ایران خودرو و پژو، گفته بود: خودروی ۲۰۰۸ قرار است با قیمتی حدود ۵۰۰ تا ۸۰۰ میلیون ریال (۵۰ تا ۸۰ میلیون تومان) به بازار عرضه شود.
«حسین نجاری» مدیرعامل شرکت طراحی مهندسی و تامین قطعات ایران خودرو (ساپکو) نیز اعلام کرده بود، ۷۰ درصد قطعات مورد نیاز محصولات مشترک ایران خودرو و پژو در مدت سه سال داخلی سازی می شود.
۱۸ بهمن ماه پارسال مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو، از رونمایی و آغاز به کار نخستین خط تولید مشترک ایران خودرو و شرکت پژو یعنی پژو ۲۰۰۸ در دهه نخست اسفند ماه خبر داده و گفته بود: قیمت نهایی این محصول به زودی اعلام می شود.
اما در نهایت ۱۲ اردیبهشت ماه امسال تولید انبوه دو خودروی دناپِلاس و پژو ۲۰۰۸ با حضور حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رئیس جمهوری در سایت مرکزی گروه صنعتی ایران خودرو آغاز شد.
پژو ۲۰۰۸ نخستین محصول ایکاپ (شرکت مشترک ایران خودرو و پژو فرانسه) است که در ایران به مرحله تولید رسیده است. این قرارداد نخستین قرارداد پسابرجامی ایران با کشورهای غربی بود که منجر به تولید محصولات به روز اروپایی در ایران شد.
سرمایه گذاری مستقیم طرف خارجی، انتقال دانش ، فناوری و صادرات ۳۰ درصد محصولات تولید این شرکت از الزام های این قرارداد به شمار می آید.

** مشخصات فنی پژو ۲۰۰۸
پژو ۲۰۰۸ مدل ۲۰۱۷ در هشت نسخه‌ مختلف تولید می‌شود که به دو دسته‌ بنزینی و دیزلی تقسیم می‌شوند. سه نسخه از پژو ۲۰۰۸ دیزلی و پنج نسخه‌ دیگر بنزینی هستند. نسخه‌های دیزلی پژو ۲۰۰۸ توان خروجی ۷۵ تا ۱۲۰ اسب بخار را دارند؛ اما انواع بنزینی پژو ۲۰۰۸ همگی از پیشرانه‌های PureTech با حجم ۱۲۰۰ سی‌سی بهره می‌برند. با این حال طبق گفته‌ مسوولان ایران خودرو، این کراس‌اوور با پیشرانه‌ ۱.۶ لیتری مشابه با نمونه‌ به کار رفته در پژو ۵۰۸ به بازار عرضه می‌شود.

** فروش و پیش فروش ۲۰۰۸
۲۴ خرداد امسال گروه صنعتی ایران خودرو با صدور اطلاعیه ای نسبت به فعالیت برخی افراد و موسسه های غیرمجاز هشدار داد و تاکید کرد که محصول پژو ۲۰۰۸ فقط از طریق این گروه صنعتی به فروش خواهد رسید.
۲۸ خرداد ماه، «هاشم یکه زارع» مدیرعامل ایران خودرو اعلام کرد: پیش فروش سه محصول جدید پژو ۲۰۰۸، تندرپلاس و دناپلاس در روز پنج شنبه اول تیر ماه برای شماره کد ملی زوج و شنبه سوم تیر ماه برای شماره کد ملی فرد از طریق مراجعه به سایت رسمی گروه صنعتی ایران خودرو به نشانی www.ikco.ir صورت می گیرد.
وی گفت: به ازای هر کد ملی، امکان ثبت نام یک دستگاه خودرو وجود دارد و این امکان در سامانه فروش اینترنتی ایجاد خواهد شد تا همه مشتریان از فرصت یکسان برخوردار باشند.
به گفته یکه زارع، پیش پرداخت برای محصول ۲۰۰۸ مبلغ ۶۰۰ میلیون ریال است و نرخ سود مشارکت در این طرح ۱۵ درصد و نرخ سود انصراف نیز ۱۲ درصد پیش بینی شده است. اما هنوز قیمت نهایی این محصول پسابرجامی ایران خودرو به طور دقیق مشخص نیست.

** مشکلات ثبت نام خودرو و گلایه های مردم
در روز نخست ثبت نام، قطع مکرر سامانه ثبت نام ایران خودرو، مردم را در ثبت نام پژو ۲۰۰۸ دچار مشکل کرد و صدای همه را درآورد.
برخی از مشتریان انتقادهایی را مطرح و حتی در فضای مجازی آن را به نوعی به قول خودشان بازی جدید ایران خودرو و نظیر آنچه در ثبت نام رنو ساندرو اتفاق افتاده بود، قلمداد کردند تا نمایندگی ها بتوانند خودرو را چندین میلیون گران تر به مردم بفروشند.
عده ای دیگر می گفتند: میخواهند این ماشین رو ۱۲۰ میلیون تومان به مردم بفروشند و پس از آن با شیوه عرضه قطره چکانی قیمتش را در بازار به ۱۵۰ میلیون تومان برسانند.
همین مساله و مطالبه رقم ۶۰۰ میلیون ریالی پیش پرداخت شائبه های مختلفی در اذهان مشتریان ایجاد کرد. به طوری که اکثر آنان مطالبه این رقم را به معنای بالا رفتن قیمت نهایی خودرو تا یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال (۱۲۰ میلیون تومان) می پنداشتند.
بررسی و رصد فضای مجازی و واقعی از سوی خبرنگاران ایرنا حاکیست، اکثر قریب به اتفاق افراد و مراجعان به سایت ایران خودرو، از چگونگی ثبت نام و بالا بودن مبلغ پیش پرداخت گله مند بودند و برخی حتی این قیمت را به مثابه نوعی رفتار غیرمنصفانه تجاری قلمداد کردند.
برخی خرید سری نخست این خودرو را برای خریداران همراه با سود پیش بینی کردند، موضوعی که در سایر محصولات عرضه شده ایران خودرو برای نخستین بار نیز تجربه شده بود و برخی دیگر، سود ذکر شده را از سیستم فروش ناقص ایران خودرو متصور بودند.
به اعتقاد برخی دیگر از کاربران فضای مجاری، معاون وزیر صنعت در حالی از مفاد قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو بی‌اطلاع است که مدیر وی می‌گوید طبق این قانون، برای پیش‌پرداخت پژو ۲۰۰۸ نباید بیش از ۵۰ درصد قیمت خودرو به عنوان پیش‌پرداخت دریافت شود و بر این اساس پیش پرداخت این خودرو نباید بیش از ۵۰ میلیون تومان باشد.
برخی بر این باور بودند از آنجایی که قطعات این خودرو هنوز داخلی سازی نشده، کیفیت خوبی را از آن شاهد خواهند بود.
برخی دیگر، پیش فروش بدون امکان صلح و بدون هیچ اعلان قیمت قطعی و فقط با ۲قطعه عکس را دور زدن قانون تلقی می کردند.
عده ای دیگر خاطرنشان می کردند: پژو ۲۰۰۸ فقط با دیدن یک عکس که ایران خودرو آن را منتشر کرده و روز پنجشنبه (روز نخست ثبت نام) ۶۰۰ میلیون ریال به مردم فروخته، فیش آن فقط یک روز بعد در سایت «باما» از ۶۵۰ میلیون تا ۷۲۰ میلیون ریال به فروش گذاشته شده بود و اظهار تعجب می کردند از اینکه چطور برخی افراد خودرویی را ندیده و بدون امکان صلح و با قبول همه ریسک های مربوطه، ١۰٠ میلیون ریال بالاتر می خرند.
استقبال از نخستین مرحله عرضه محصول جدید شرکت مشترک ایران خودرو و پژو –ایکاپ- سبب شد تا عده ای از افراد که موفق به ثبت نام در این طرح شده اند، امتیاز خود را در معرض فروش در قبال دریافت مبلغی بیشتر از وجه پرداختی قرار دهند؛ در حالی که امکان این امر وجود ندارد و از سوی ایران خودرو نیز به هیچ وجه تایید نمی شود.
برپایه این گزارش، ایران خودرو پیش از اجرای طرح پیش فروش در برنامه های اطلاع رسانی و تبلیغاتی خود بارها اعلام کرده که امکان صلح در خصوص پژو ۲۰۰۸ وجود ندارد، به این معنی که متقاضیان ثبت نام در پیش فروش پژو ۲۰۰۸ نمی توانند امتیاز و حواله خود را به شخص دیگری واگذار کنند؛ این اقدام صورت گرفت تا مشتریان و متقاضیان اصلی و واقعی برای خرید این محصول اقدام به ثبت نام کنند.
با این وجود و پس از عرضه محصول جدید ایران خودرو در برخی وب سایت ها و اپلیکیشن های خرید و فروش مشاهده شد که بعضی خریداران حواله ثبت نامی خود را در معرض فروش قرار داده اند.
با توجه به اینکه امکان صلح در این طرح وجود ندارد، فروشندگان شیوه وکالتنامه ای را برای این انتقال در نظر گرفته اند؛ حال آنکه این وکالت حتی در صورت ثبت قانونی و محضری نیز بدون دخالت، اطلاع و تایید ایران خودرو به عنوان طرف اصلی قرارداد فروش محصول تنظیم می شود و ایران خودرو هیچگونه مسئولیتی در قبال تحویل خودرو به فرد خریدار ندارد.
محصولات عرضه شده در زمان مقرر فقط و فقط به شخصی تحویل داده می شود که مشخصاتش در سایت فروش ایران خودرو درج شده است.
با توجه به اینکه در طرح پیش فروش پژو ۲۰۰۸ سود انصراف نیز پیش بینی شده، صاحب حواله می تواند پیش از رسیدن موعد تحویل خودرو به ایران خودرو مراجعه کرده و با ارائه اسناد و مدارک شخصی نسبت به فسخ قرارداد اقدام کرده و اصل پول واریزی و سود حاصل از آن را دریافت کند.
این فرآیند می تواند بدون کوچکترین اطلاع فرد خریدار حواله صورت گیرد و در عمل زمینه دادو ستد غیراخلاقی را فراهم سازد.
از این رو و با توجه به شرایط اعلام شده، گروه صنعتی ایران خودرو به صراحت اعلام می کند که حواله و امتیازهای عرضه شده در طرح پیش فروش محصول پژو ۲۰۰۸ به هیچ عنوان قابل خرید و فروش نیستند و از هموطنان نیز می خواهد تا نسبت به این موضوع هوشیار باشند.
در ادامه، همین مساله و وصول اعتراضات مختلف مردمی منجر به طرح سوال از معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت شد.

** معاون وزیر: اطلاعی از قیمت پژو ۲۰۰۸ ندارم!
«محسن صالحی نیا» سوم تیرماه در جمع خبرنگاران اعلام کرد: اطلاع دقیقی از قیمت پژو ۲۰۰۸ ندارم و اعداد و ارقامی که در رسانه ها و محافل مختلف بیان می شود، صرفا گمانه زنی و برپایه حدس و گمان بوده و بطور رسمی جایی اعلام نشده است.
وی در پاسخ به ایرنا با اشاره به پیش پرداخت ۶۰۰ میلیون ریالی (۶۰ میلیون تومانی) در نظر گرفته شده برای ثبت نام این خودرو، خاطرنشان کرد: حتی این پیش پرداخت نیز دلیلی نخواهد شد که بطور مثال قیمت نهایی پژو ۲۰۰۸ به حدود یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال (۱۲۰ میلیون تومان) افزایش یابد و هیچ الزامی در کار نیست.
صالحی نیا با تاکید بر اینکه هنوز قیمت این خودروی جدید بطور رسمی اعلام نشده، خواستار پیگیری قیمتی آن از شرکت ایران خودرو، سازمان حمایت از حقوق مصرف کننده یا شورای رقابت شد.

** نظر شورای رقابت درخصوص قیمت ۲۰۰۸
در این زمینه، «رضا شیوا» رئیس شورای رقابت در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: شورای رقابت فقط به خودروهای با بازار انحصاری ورود می کند، اما پژو ۲۰۰۸ خودرویی شاسی بلند با قیمتی بالای ۴۵۰ میلیون ریال (۴۵ میلیون تومان است) است که از بازاری رقابتی برخوردار است.
به گفته این مقام مسئول، از آنجایی که چندین و چند خودروی وارداتی در سبک و مدل پژو ۲۰۰۸ در کشور وجود دارد و مشتریان می توانند از بین آنها انتخاب کنند، دستور العمل تنظیم قیمت شامل آن نمی شود.
شیوا تصریح کرد: وزارت صنعت، معدن و تجارت مسئول قیمتگذاری این خودرو است و قانونگذار درخصوص چنین خودروهایی شورای رقابت را از قیمتگذاری و مداخله قیمتی منع کرده است.
این در حالی است که گروه صنعتی ایران خودرو نیز اعلام کرد: امتیاز ثبت نام در طرح پیش فروش خودرو پژو ۲۰۰۸ به هیچ عنوان قابل خرید و فروش نیست و در صورت انتقال حواله ها زمینه بروز مشکلاتی خواهد شد.
انتظار می رود مسئولان امر با روایتی که از حواشی پیش فروش خوروی پژو ۲۰۰۸ شد، نسبت به روشن کردن موضوع و پاسخدهی به ابهامات موجود اقدام کنند تا نخستین محصول پسابرجامی صنعت خودرو بیش از این اسیر حاشیه ها و احیانا بدبینی های عمومی نسبت به عملکرد خودروسازان نشود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *