اجتماعیاخباراخبار اقتصادیاخبار شهرستان نایین

کاشت پنبه به روش سنتی در سطح ۵۰ هکتار از زمین های کشاورزی نایین آغاز شد

آغاز پنبه کاری سنتی در نایین

به گزارش پیام نایین نقل از ایرنا-کاشت پنبه به روش سنتی در سطح ۵۰ هکتار از زمین های کشاورزی نایین آغاز شد.

به گزارش ایرنا، احمد رضا باقریان مدیر جهاد کشاورزی نایین در این باره گفت: پیش بینی می شود با متوسط عملکرد یک هزار و ۷۰۰ کیلوگرم در هر هکتار ،حدود ۸۵ تن پنبه در این شهرستان برداشت شود.
وی افزود: روش سنتی کشت پنبه در نایین به این گونه است که بذرمرطوب دلینته (بدون کرک) با خاکستر و همراه با بذور گوجه،گلرنگ، ذرت علوفه ای وبرخی دیگر از محصولات به روش میخی کاشته می شود.
مدیرجهاد کشاورزی شهرستان نایین خاطرنشان کرد: این روش پنبه کاری، ‘ویش کاری’ نام دارد که به سبب نیاز به نیروی انسانی زیاد، اعضای خانواده، فامیل و آشناییان به کمک کشاورزان می روند.
وی افزود: در این روش زمین آبیاری شده با چوب های به نام ‘میکاره’ سوراخ شده و بذر مرطوب به صورت دانه دانه کاشته می شود.
باقریان اضافه کرد: شیوه کشت سنتی و قرار دادن بذر مرطوب در خاک مرطوب ، اوایل بهار و تنش شدید آبی بعد از آن در فروردین ماه، از روش های کاشت در این خطه کویری و کم آب است.
شیوه کشت سنتی و قرار دادن بذر مرطوب در خاک مرطوب ، اوایل بهار و تنش شدید آبی بعد از آن در اردیبهشت ماه، از روش های کاشت در این خطه کویری و کم آب است.
کاشت پنبه به این روش همراه با سایر محصولات علوفه ای و خوراکی خاص بعضی از مناطق کویری است.
شهرستان نائین از شمال به استان سمنان، از شرق به شهرستان خور و بیابانک، از جنوب به استان یزد و از غرب به شهرستان‌ اصفهان محدود می‌شود.
این شهرستان با مساحتی برابر ۲۵ هزار کیلومتر مربع وسیعترین شهرستان استان اصفهان که در حال حاضر شامل دو بخش مرکزی، انارک و سه شهر به نامهای نائین،بافران، انارک و پنج دهستان شامل کوهستان به مرکزیت روستای بلان، بهارستان به مرکزیت روستای کجان، بافران به مرکزیت روستای بافران تشکیل شده است.
ﺳﻄﺢ زﯾﺮﮐﺸﺖ ﻣﺤﺼﻮﻻت زراﻋﯽ ﺳﺎﻟﺎﻧﻪ اﯾﻦ ﺷﻬﺮﺳـﺘﺎن سه هزار ﻫﮑﺘﺎر وﺳﻄﺢ ﺑﺎغ های آن ۲.۵ هزار هکتار است.
ﻣﻬﻤﺘﺮﯾﻦ ﻣﺤـﺼﻮﻻت زراﻋـﯽ ﺷﻬﺮﺳـﺘﺎن ﮔﻨﺪم، ﺟﻮ، ، ﺣﺒﻮﺑﺎت،پنبه،گیاهان علوفه ای ، ﮔﯿﺎﻫـﺎن داروﯾـﯽ ازﺟﻤﻠﻪ زﻋﻔﺮان، روﻧﺎس، زﯾﺮه ﺳﺒﺰ و ﻏﯿﺮه ﺑﻮده و از ﻣﺤﺼﻮﻻت ﺑﺎﻏﯽ ﻣﯽ ﺗﻮان ﭘﺴﺘﻪ، اﻧـﺎر، ﺑﺎدام، ﮔﺮدو، را ﻧﺎم ﺑﺮد. همچنین سطح زیر کشت گلخانه صیفی این شهرستان حدودا ۱ هکتار است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *