اجتماعیاخباراخبار ایرانحوادث

کلاهبرداری شگفت انگیز با آگهی شارژ ارزان

سرپرست اداره پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا نیروی انتظامی گفت: مجرمان حرفه ای فضای سایبر این روزها تورها و دام های خود را در شبکه های اجتماعی مثل تلگرام، اینستاگرام پهن کرده اند تا کاربران شبکه اجتماعی را به دام بیندازند.
به گزارش ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی پلیس فتا، سرهنگ علیرضا آذردرخش با اشاره به دام فیشرها برای به دام انداختن کاربران شبکه های اجتماعی، افزود: شاهد بارگذاری لینک های سایت های تقلبی فروش شارژ تلفن همراه در شبکه های اجتماعی مثل تلگرام و اینستاگرام هستیم، این مجرمان با ترفندهای ساده مثل شارژ شگفت انگیز یا ارزان به راحتی کاربران را برای ورود به این لینک های تشویق می کنند.
وی ادامه داد: در پی باز کردن اینگونه لینک ها، کاربران با صفحاتی روبرو می شوند که ادعا دارند شارژهای شفگت انگیز و ارزان تلفن همراه می فروشند و کاربر مثلا با خرید مبلغ مشخصی می تواند به صورت نامحدود یک هفته یا یا ماه با تلفن همراه خود صحبت کرده و پیامک ارسال کنند.
آذردرخش ادامه داد: بیشتر این لینک ها کاربران را به صفحات فیشینگ ارجاع می دهد و کاربران در هنگام خرید به راحتی اطلاعات بانکی خود را در اختیار فیشرها می گذارند.
وی با توصیه به کاربران برای خرید شارژ تلفن همراه گفت: کاربران برای خرید شارژ تلفن همراه از هر کدام از اپراتورهای تلفن همراه به سایت همان اپراتور و یا بانکی که در آن حساب دارند مراجعه کنند چرا که در سایت اپراتورها انواع شارژها از نظر قیمیت و کیفیتی موجود می باشد و کاربر به راحتی می تواند شارژ مورد نظر خود را خریداری کنند.
آذردرخش تاکید کرد: البته برای ورود به سایت اپراتورهای تلفن همراه های موجود بهتر است به جای جستجو در موتورهای جستجو مثل yahoo و google کاربر شخصا آدرس سایت را در منوبار وارد کنید بنابراین حفظ آدرس سایتها برای به دام نیفتادن در تله فیشرها امری ضروری و واجب است.
سرپرست اداره پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا ناجا گفت: متاسفانه هنوز کاربران به راحتی فریب تبلیغات دورغین فیشرها مثل شارژ شفگت انگیز در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی را خورده و با آنها همراه می شوند.
آذردرخش با بیان اینکه یکی از بهترین راهکارها برای جلوگیری از دستیابی به اطلاعات بانکی، تغییر رمز کارت های بانکی به صورت دوره ای است، افزود: هنگامی که برای خرید در فضای مجازی اقدام می کنند و احتمال می دهند که در دام فیشرها افتاده اند به سرعت رمز عبور اول و دوم کارت بانکی خود را تغییر دهند.
وی همچنین در خصوص راههای به دام نیفتادن در صفحات فیشینگ بانکی گفت: یک راه تشخیص سایت های فیشینگ در قسمت URL سایت کاملا واضح است و کاربران باید حتما دقت کنند که در کنار آدرس سایت، عبارت https ذکر شده باشد.
آذردرخش ادامه داد: وجود علامت قفل مانند، در کنار صفحات آدرس اینترنتی ضرورت دارد.
سرپرست اداره پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا ناجا سایت و ایمیل پلیس فتا را دریچه ارتباطی با شهروندان دانست و افزود: پلیس فتا از هموطنان درخواست می کند در صورت مواجهه با موارد مشکوک آن را از طریق سایت پلیس فتا به آدرس Cyberpolice.ir بخش ارتباطات مردمی گزارش کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *