اجتماعیاخباراخبار ایراناخبار جهاناخبار سیاسی

یک دستاورد دولت یازدهم:۵۰ میلیون نفر زیر چتر پزشک خانواده

معاون وزیر بهداشت،درمان و آموزش پزشکی گفت: ۲۴ میلیون نفر زیر پوشش خدمات پزشک خانواده قرار گرفتند که سال آینده به حدود ۵۰ میلیون نفر افزایش می یابند.زیر ساخت فنی ایجاد پرونده الکترونیک سلامت ایرانیان نیز آماده شد.

علی اکبر سیاری روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار سلامت ایرنا، افزود: برنامه پزشک خانواده از سال ۸۴ در روستاهای کشور شروع شد اما اجرای آن در روستاها با نواقصی همراه بود و در شهرها نیز اجرا نشده بود که در دولت یازدهم این برنامه تقویت و اشکالات آن اصلاح شد.

**افزایش ۲۲۰۰ پزشک در روستاها
وی گفت: در دولت یازدهم حدود ۲۲۰۰ پزشک به برنامه پزشک خانواده در روستاها اضافه شد و اکنون ۶۶۰۰ پزشک در برنامه ملی پزشک خانواده روستایی فعال است.
معاون بهداشت وزیر بهداشت افزود: دسترسی به ۴۳۶ قلم دارو در مراکز ارائه خدمات پزشک خانواده در شهر و روستا فراهم شد و با اعتباری در حدود ۸۹ میلیارد تومان، ۲۴۰۰ خودرو نیز برای این برنامه خریداری شد.
وی گفت: حدود ۶۰ هزار روستا در کشور داریم در حالی که تعداد خانه های بهداشت روستایی حدود ۱۷ هزار مرکز است و حدود ۲۸۰۰ مرکز بهداشتی،درمانی روستایی داریم،بنابراین پزشکان این مراکز باید با استفاده از خودرو به صورت دهگردشی بقیه روستاها را نیز زیر چتر نظارت خود داشته باشند.
سیاری اضافه کرد: برنامه پزشک خانواده که تاکنون اجرا می شد، ناقص بود که در این دولت تکمیل، تقویت و سیستم آن اصلاح شد.

**اصلاح نظام پرداخت پزشک خانواده
وی گفت: در برنامه پزشک خانواده شهری در دو استان فارس و مازندران شروع شده بود؛ که سلامت محور نبود، پزشکان عمومی و یک نفر دستیار او که با آنها قرارداد بسته شده بود، در مطب می نشستند و ویزیت می کردند و به ازای هر بیمار -در نظام فی فور سرویس- حقوق دریافت می کردند، بنابراین این سیستم فقط درمان محور بود.
معاون وزیر بهداشت افزود: این سیستم اصلاح شد و اکنون نظام پرداخت پزشکان خانواده به صورت سرانه ای و به ازای یک تعداد جمعیت بین ۲۵۰۰ تا سه هزار نفر که ثبت نام کرده اند، پرداخت می شود.

**آغاز به کار پرونده الکترونیک سلامت ایرانیان
معاون وزیر بهداشت افزود: تا قبل از این دولت پرونده سلامت الکترونیک مردم در برنامه پزشک خانواده اجرا نشده بود و برای بیماران پرونده درستی تشکیل نمی شد اما اکنون پرونده الکترونیک سلامت برای مردم اجرایی شده است و در شهرهای جهرم، فسا و گراش در استان فارس اجرایی شده است و به تدریج توسعه می یابد.
وی گفت: علاوه بر آن ارائه خدمات پیشگیری و درمان بیماریهای مزمن نیز به برنامه پزشک خانواده اضافه شد، قدم مهمی که بیش از ۷۰ درصد بار بیماریهای کشور را شامل می شود.

**حاشیه نشینان دیده شدند
سیاری اصافه کرد: اقدام بزرگ دیگر، ایجاد زیرساخت برنامه پزشک خانواده در حاشیه شهرهاست که قبل از این دولت هیچ امکانات بهداشتی نداشتند و کاملا فراموش شده بودند ولی اکنون ۱۰ میلیون و ۲۰۰ هزار حاشیه نشین صاحب مراکز سلامت هستند و زیر ساخت پزشک خانواده در این مناطق نیز ایجاد شده است.
معاون وزیر بهداشت گفت: تیم پزشک خانواده در حاشیه شهرها شامل یک نفر مراقب سلامت، یک نفر کارشناس سلامت روان، یک نفر کارشناس تغذیه است و به تدریج پزشک هم به این تیم اضافه می شود.
وی افزود: اجرای برنامه پزشک خانواده در کشور یک برنامه اساسی و زمان بر است. اکنون حدود ۲۴ میلیون نفر در کشور زیر پوشش برنامه خانواده هستند که تا پایان سال ۹۵ این تعداد به دو برابر یعنی نزدیک به ۵۰ میلیون نفر افزایش می یابد.
قرار است امروز-دوشنبه ۲۶ بهمن- از پزشکان خانواده موفق در این طرح ملی در وزارت بهداشت تقدیر شود.
برنامه پزشک خانواده از برنامه های مصوب در قانون برنامه توسعه چهارم و پنجم است که از سال ۱۳۸۴ کلید خورد. مطابق این یک پزشک خانواده مسئولیت سلامت یک جمعیت تعیین شده حدود ۲۵۰۰ نفری را به عهده می گیرد و با تشکیل پرونده سلامت برای او با آموزش و پیگیری وضعیت سلامت وی تلاش می کند از بروز بیماری در وی جلوگیری کند و در صورت بروز بیماری و نیاز به خدمات تخصصی فرد بیمار را به سطح بالاتر که پزشک متخصص یا بیمارستان است ارجاع می دهد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *